Будуємо паркан: як відобразити витрати?
Підприємство купило цілісний майновий комплекс (базу відпочинку) та побудувало навколо нього паркан. Як відобразити в податковому та бухгалтерському обліку витрати на таке будівництво?
(м. Харків)
Ситуація досить цікава. Щоб її вирішити, відповімо на одне запитання: побудований паркан — це одне ціле з базою відпочинку або він є окремим об’єктом?
Так, часто огорожі та будівлі обліковують як єдиний об’єкт. Однак така ситуація підходить більше для періоду будівельних робіт, коли споруджують будівлю та водночас облаштовують територію. Тоді цілком логічно визнати паркан частиною архітектурного об’єкта та обліковувати його вартість у складі побудованої споруди.
Але! Підприємство може визнати огорожу й окремим об’єктом основних засобів (далі — ОЗ). Таку можливість йому дає п. 4 П(С)БО 7, ґрунтуючись на різних строках корисного використання кожного компонента, що входить до складу єдиного об’єкта ОЗ. Це саме наш випадок. Адже погодьтеся, різниця між періодом експлуатації цілісного майнового комплексу (далі — ЦМК) та огорожі може бути досить істотною. Тому доцільніше вести пооб’єктний облік.
Бухоблік. Витрати, пов’язані з придбанням та установленням огорожі, збираємо на Дт субрахунку 152 «Придбання (виготовлення) основних засобів», а після закінчення всіх робіт і введення об’єкта в експлуатацію — списуємо їх до Дт субрахунку 103 «Будівлі та споруди»*.
* Оскільки паркан ми зводимо навколо всього ЦМК, його вартість однозначно перевищить вартісний критерій 2500 грн., що розмежовує ОЗ та МНМА.
Податковий облік. У податковому обліку створений паркан зараховуємо до складу ОЗ групи 3 «Споруди».
Нагадаємо, що окремі об’єкти ОЗ як у податковому, так і в бухобліку, ми відображаємо за первісною вартістю. До її складу включаємо всі види витрат згідно з п. 146.5 ПКУ.
Якщо ви будували паркан власними силами, до його первісної вартості входять усі витрати, пов’язані з виготовленням та введенням в експлуатацію огорожі без урахування сплаченого ПДВ (для платників ПДВ) незалежно від джерела фінансування (п. 146.6 ПКУ).
Зазвичай паркани планують використовувати більше року. Та й коштує він недешево. А тому такі витрати формують амортизаційну вартість нашого окремого об’єкта ОЗ з метою подальшого нарахування податкової амортизації.
Не забудьте! Щоб віднести суму амортизації до податкових витрат, ви повинні підтвердити зв’язок такого об’єкта з госпдіяльністю підприємства.
ПДВ. Вхідний ПДВ, нарахований (сплачений) у складі витрат на спорудження паркану, включаємо до податкового кредиту на загальних підставах (п. 198.3 ПКУ).
Приклад. Підприємство придбало комплектуючі для спорудження паркану навколо купленої раніше бази відпочинку на суму 42000 грн. (у тому числі ПДВ — 7000 грн.). Для встановлення огорожі укладено договір зі сторонньою організацією. Сума оплати послуг склала 6000 грн. (у тому числі ПДВ — 1000 грн.).
Відобразимо зазначені операції в податковому та бухобліку (див. таблицю).
Зміст операції | Бухгалтерський облік | Сума, грн. | Податковий облік | ||
дебет | кредит | доходи | витрати | ||
1. Придбано підприємством комплектуючі для паркану | 152 | 631 | 35000 | — | — |
2. Відображено суму податкового кредиту з ПДВ | 641 | 631 | 7000 | — | — |
3. Зведено сторонньою організацією огорожу | 152 | 631 | 5000 | — | — |
4. Відображено суму податкового кредиту з ПДВ | 641 | 631 | 1000 | — | — |
5. Введено в експлуатацію об’єкт ОЗ на підставі акта за формою № ОЗ-1 | 103 | 152 | 40000 | — | —(1) |
6. Оплачено вартість огорожі | 631 | 311 | 42000 | — | — |
7. Оплачено роботу сторонньої організації | 631 | 311 | 6000 | — | — |
(1) Витрати на спорудження паркану починають амортизувати починаючи з наступного місяця після введення його в експлуатацію. |
Дар’я КРАВЧЕНКО