(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 43
  • № 42
  • № 41
  • № 40
  • № 39
  • № 38
  • № 37
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
18/19
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Листопад , 2014/№ 44

«Печаткове» питання: уточнюємо ступінь добровільності

Підприємство у своїй діяльності використовує печатки. Чи може воно з 01.11.14 р., не знищуючи печаток, відмовитися від їх застосування під час укладення договорів, складання податкових накладних та інших документів?

Однозначно відповісти на поставлене запитання не можна. Тут усе залежатиме від документа, який «опечатується». Зараз пояснимо докладніше.

Ви, напевно, уже знаєте («БТ», 2014, № 20, с. 4), що Закон України від 15.04.14 р. № 1206 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення порядку відкриття бізнесу» дозволив суб’єктам госпдіяльності здійснювати діяльність, не використовуючи печатки. І наберуть чинності такі зміни з 01.11.14 р. А це означає, що із зазначеної дати запрацюють і відповідні зміни до ГКУ, ЦКУ та інших законів.

Зауважте, що вказані зміни не зачеплять ПКУ. Адже до нього застереження стосовно печатки «за наявності» була внесено вже давно.

Тепер про найцікавіше. Законодавець вирішив не марнувати свій час на роз’яснення всіх нюансів подальшого використання печаток, тому більшість «печаткових» норм просто доповнили фразою: «за наявності». Наприклад, це стосується проставляння печаток на довіреностях, прибуткових та видаткових касових ордерах, копіях документів, що подаються до суду, податкової звітності тощо.

Формально це означає, що:

• якщо у підприємства/ФОП є печатка, то її необхідно використовувати при оформленні документів;

• якщо печатки немає — такий обов’язок відпадає.

Важливо! Тож ви або використовуєте печатку у своїй діяльності, або ні. Третього не буває. Зберігати печатку і при цьому не проставляти її відбиток на документах буде неправильно. Оскільки якщо законом установлено обов’язок ставити печатку за її наявності, ви повинні виконати цю вимогу.

Хочете відмовитися від печатки — ви маєте право це зробити. Нагадаємо тільки, що така операція вимагатиме відповідного документального оформлення. Наприклад, потрібно буде скласти відповідний акт.

Саме так. Дійсно, свого часу послідовність дій у подібних випадках було чітко регламентовано нормами Інструкції про порядок видачі міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, підприємствам, установам, організаціям, господарським об’єднанням і громадянам дозволів на право відкриття та функціонування штемпельно-граверних майстерень, виготовлення печаток і штампів, а також порядку видачі дозволів на оформлення замовлень на виготовлення печаток і штампів, затвердженої наказом МВС від 11.01.99 р. № 17. Але її було скасовано ще 21.02.11 р., а тому сьогодні суб’єкти господарювання мають право визначати порядок знищення власної печатки на свій розсуд. При цьому для уникнення будь-яких запитань із боку перевіряючих ми б рекомендували задокументувати цей процес, підтвердивши таке знищення, як ми вже згадували, відповідним актом.

При цьому не забудьте внести необхідні зміни до тих документів, де фігурувала ваша печатка, яку ви вирішили знищити.

Наприклад, як випливає з п. 18.9 Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затвердженої постановою Правління НБУ від 12.11.03 р. № 492, у зв’язку зі зношеністю або втратою печатки банком приймається картка зі зразками підписів та відбитка печатки без зразка відбитка печатки.

Також, хоча про це ніде не сказано, украй важливо буде повідомити в довільній формі контролюючі органи про те, що свою печатку ви знищили. Інакше звідки ті самі податківці дізнаються, що, наприклад, декларація підлягає прийняттю без печатки, оскільки печатки у вас більше немає.

Звичайно, хотілося б, щоб контро­люючі органи:

• по-перше, надали якісь роз’яснення;

• по-друге, внесли «печаткові» зміни до підзаконних актів.

Але, на жаль, цього поки що немає.

Уникнути невизначеності пощастило тільки в питанні проставляння печатки під час укладення договорів.

Із 01.11.14 р. на них її відбиток проставляти не потрібно (ч. 1 ст. 181 ГКУ та ч. 2 ст. 207 ЦКУ). Однак якщо сторони все-таки побажають скріпити свої відносини печаткою, вони зможуть прописати це безпосередньо в самому договорі (ч. 2 ст. 207 ЦКУ).

Податкова накладна (ПН). Окремо скажемо про ПН. Згідно з п. 201.1 ПКУ платник ПДВ зобов’язаний проставити на всіх примірниках ПН свою печатку. Але з 01.11.14 р. — тільки за її наявності. Начебто знайома ситуація.

Однак, у п. 18 Порядку запов­нення податкової накладної, затвердженого наказом Міндоходів України від 14.01.14 р. № 10, досі міститься вимога про те, що печатка на ПН має бути обов’язково, і ніяк інакше. Без будь-яких «за наявності». Тобто ці півроку, які були в податківців для приведення нормативного документа у відповідність до Закону № 1206, було змарновано. Що ж робити?

Оскільки підзаконний акт у цьому випадку прямо суперечить ПКУ, то необхідно керуватися положеннями ПКУ (як нормативним документом, що має вищу юридичну силу). І якщо в підприємства наявна печатка, то воно має проставляти її на ПН і в подальшому. Якщо ж немає, то зобов’язати підприємство використовувати її немає жодних законних підстав.

І ще один нюанс. Якщо контро­лери так і не нададуть роз’яснень, то переживати період невизначеності доведеться недовго — з 01.11.14 р. по 31.12.14 р.

Адже починаючи з 01.01.15 р. запрацює система електронного адміністрування ПДВ. Усі ПН перейдуть до електронної площини:

«201.1. Платник податку зобов’язаний надати покупцю (отримувачу) податкову накладну, складену в електронній формі, з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи, та зареєстровану в Єдиному реєстрі податкових накладних».

Про печатку, як ми бачимо, узагалі не йдеться (докладніше — у «БТ», 2014, № 42, с. 14).

печатка, застосування, знищення додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті