Теми статей
Обрати теми

«ВЕЗ» Крим: шукаємо відповіді в новому Законі

Біляєва Олена, податковий експерт, e.belyaeva@id.factor.ua
Свого часу депутати «винесли за дужки» так званого Закону про окупацію питання здійснення госпдіяльності на Кримському півострові. Вирішено було присвятити їм окремий закон. Час спливав, усі «якось» працювали, а з окремим законом у законодавців усе ніяк не виходило. Минули місяці, і — оце так диво! — він з’явився. Звичайно, з нормами, що запроваджуються «заднім числом». Відповідно, тим, хто працював із Кримом, потрібно братися «за роботу над помилками». На що звернути увагу, прочитайте у пропоновані статті.

Почнемо з того, що прийнятий Закон краще читати «з кінця». Причина в тому, що регулювання на період тимчасової окупації зосереджене в розділі II «Перехідні положення» Закону. Але ми все-таки будемо використовувати традиційний порядок викладення, щоб не упустити важливі деталі.

Отже, Законом на території АР Крим та м. Севастополя створюється вільна економічна зона «Крим» (ВЕЗ «Крим»). На території ВЕЗ діятиме особливий правовий режим економічної діяльності юридичних та фізичних осіб, у тому числі особливий порядок застосування норм податкового та митного законодавства.

 

Таблиця 1. Характеристики ВЕЗ «Крим»

Характеристика

Пояснення

1

2

Територія

Кордон ВЕЗ «Крим» збігається із сухопутним кордоном між АР Крим та Херсонською областю

Строки

На 10 повних календарних років починаючи з 27.09.14 р. Надалі можуть продовжити або скоротити

Правовий режим

Діє особливий правовий режим економічної діяльності фізичних та юридичних осіб, у тому числі особливий порядок застосування норм регуляторного, податкового та митного законодавства України

Податкове питання

На території ВЕЗ «Крим» не справляються загальнодержавні податки та збори, визначені у ст. 9 ПКУ, а також пенсійний збір з окремих видів господарських операцій («мобільний», «ювелірний» збори, збір при купівлі нерухомості чи легкового автомобіля, збір при купівлі інвалюти).

А от місцеві податки та збори на території ВЕЗ «Крим» справлятися можуть

Оподаткування доходів фізичних осіб

1. Доходи найманих працівників із постійним місцем проживання на території ВЕЗ «Крим», отримані у вигляді зарплати та інших подібних виплат і компенсацій від роботодавця, який знаходиться на іншій території України (не в Криму), оподатковуються за загальними правилами за місцезнаходженням роботодавця.

2. Фізичні особи (про юридичних осіб нічого не йдеться) з податковою адресою на іншій території України (зовні «Криму») зобов’язані задекларувати об’єкти житлової нерухомості, що перебувають у їх власності та розташовані на території ВЕЗ «Крим». Це потрібно для того, щоб визначити загальну базу обкладення податком на нерухомість та отримати пільги з цього податку

Інше оподаткування (у тому числі податок на прибуток)

1. Операції між особами, які мають податкову адресу на території ВЕЗ «Крим», та особами з податковою адресою на іншій території України є контрольованими операціями в розумінні ст. 39 ПКУ.

2. Фізичні та юридичні особи з податковою адресою (місцем проживання/місцезнаходженням) на території ВЕЗ «Крим» з метою оподаткування прирівняні до нерезидентів. Відповідно фізичні та юридичні особи з податковою адресою на іншій території України (не «Крим») прирівняні до резидентів.

Увага! До таких кримських нерезидентів не застосовуються норми про уникнення подвійного оподаткування доходів із джерелом походження з України.

3. Будь-які доходи з джерелом походження з території ВЕЗ «Крим», отримані «резидентом», оподатковуються як іноземні доходи за загальними правилами.

4. Вартість товарів (робіт, послуг), придбаних «резидентом» у кримського «нерезидента», включається до складу податкових витрат у сумі, що дорівнює 85 % вартості цих товарів (робіт, послуг). Тож у цьому випадку діє правило з п. 161.2 ПКУ, установлене для нерезидентів з офшорним статусом.

Увага! Під час тимчасової окупації це обмеження не працює (п. 8 ст. 12 Закону)

Особливості постачання товарів на/з території ВЕЗ «Крим»

1. Товари, що були вироблені, достатньою мірою перероблені або ввезені на митну територію України та випущені у вільний обіг на тимчасово окупованій території (ТОТ) України до набуття чинності Законом № 1207 (тобто до 27.04.14 р.), вважаються товарами з українським статусом. Вони вільно переміщаються на іншу територію України без застосування заходів тарифного і нетарифного регулювання ЗЕД до 01.01.15 р.

2. Для цілей застосування податкового та митного законодавства договори, укладені між кримськими та іншими госпсуб’єктами, застосовуються замість зовнішньоекономічних договорів (контрактів)

Валютний та платіжний режим

1. На території ВЕЗ «Крим» розплачуватися за товари (роботи, послуги) можна як гривнями, так й інвалютою 1 — 2 груп Класифікатора іноземних валют і банківських металів (тобто ВКВ).

Безготівкові платежі (перекази) з території ВЕЗ «Крим» на іншу територію України та навпаки теж здійснюють або у гривні, або у ВКВ.

Російський рубль, нагадаємо, належить до 2 групи, відповідно, його можна буде використовувати для розрахунків.

Особливості режиму таких платежів має встановити НБУ.

Індивідуальна ліцензія НБУ на зазначені операції не потрібна.

2. На територію ВЕЗ «Крим» поширюються норми Закону України «Про платіжні системи та переказ грошей в Україні» від 05.04.01 р. № 2346-III з урахуванням того, що:

• електронні платіжні засоби, емітовані на території ВЕЗ «Крим», у тому числі як мобільний платіжний інструмент, не можна використовувати на іншій території України для ініціації будь-якого грошового переказу;

• електронні платіжні засоби, емітовані внутрішньоукраїнською платіжною системою або міжнародними платіжними системами, можна використовувати на території ВЕЗ «Крим».

3. Вимоги про обов’язковий продаж надходжень в інвалюті не застосовуються до юридичних осіб (філій, відділень, інших відокремлених підрозділів) із місцезнаходженням на території ВЕЗ «Крим».

4. На операції, що здійснюються між резидентами України та особами з місцезнаходженням на території ВЕЗ «Крим», а також на розрахунки за такими операціями не поширюються норми Закону про порядок розрахунків в інвалюті (він установлює граничні строки для входження експортної виручки та ввезення імпортних товарів)

Ліцензії, сертифікати, дозволи

Ліцензії, видані госпсуб’єктам до 27.09.14 р., а також сертифікати відповідності і документи дозвільного характеру діють на території ВЕЗ «Крим» до закінчення строку їх дії

 

Звертаємо увагу, що всі перелічені вище правила, за задумом законодавців, повинні запрацювати після закінчення тимчасової окупації ВЕЗ «Крим». Поки ж на період тимчасової окупації законодавці визначили свої особливості здійснення госпдіяльності у Криму та співпраці з кримськими госпсуб’єктами (див. табл. 2).

 

Таблиця 2. Особливості функціонування ВЕЗ «Крим» під час тимчасової окупації її території

Показник

Опис

1

2

Справляння податків, ЄСВ та застосування РРО

1. Податкова реєстрація осіб, які станом на 31.05.14 р. мали місцезнаходження (місце проживання) та перебували на обліку в контролюючих органах на території АР Крим або м. Севастополя, вважається анульованою з 01.06.14 р. Відновити податкову реєстрацію можна після евакуації на іншу територію України або після завершення тимчасової окупації.

2. Будь-які податки, збори (обов’язкові платежі), стягнуті на території ВЕЗ «Крим», не змінюють розмір податкових зобов’язань за податками, зборами (обов’язковими платежами), які нараховані (підлягають стягненню) на іншій території України!

3. Будь-які доходи з джерелом походження з території ВЕЗ «Крим», отримані фізичними та юридичними особами, прирівняними до резидентів (див. табл. 1), оподатковуються за правилами, установленими для іноземних доходів

Податок на прибуток, ПДВ

1. Важливо! У період тимчасової окупації ВЕЗ «Крим» не діє норма, що обмежує витрати «резидентів» щодо товарів (робіт, послуг), придбаних у кримчан-«нерезидентів», 85 % бар’єром. Вартість цих товарів (робіт, послуг) можна відносити на витрати в повній сумі.

2. При виплаті доходів на користь кримчан-«нерезидентів» необхідно сплатити податок на репатріацію за ставкою 15 % (будь-які доходи з джерелом їх походження з «материкової» України, що нараховуються (виплачуються) на користь осіб із «пропискою» у ВЕЗ «Крим», оподатковуються за правилами, встановленими для їх виплати (репатріації) за кордон України).

3. Платники, в яких є відокремлені підрозділи на території ВЕЗ «Крим», і платники з місцезнаходженням на території ВЕЗ «Крим», в яких є відокремлені підрозділи на іншій території України, не можуть сплачувати консолідований податок на прибуток.

4. До уваги платників ПДВ! Із Закону вилучили всі згадки про облік кримських ПН, які були в законопроекті. Суть їх зводилася до того, що такі ПН потрібно видалити з податкового кредиту, але без штрафів.

Тепер же в Законі просто зазначено, що з 1 червня 2014 року вважається анульованою податкова реєстрація осіб, які станом на 31 травня 2014 року мали місцезнаходження (місце проживання) та перебували на обліку в контролюючих органах на території Автономної Республіки Крим або міста Севастополя.

Із цього, напевно, й потрібно виходити. Якщо до 01.06.14 р. кримський контрагент на момент, коли мала бути виписана ПН, не був виключений із Реєстру платників ПДВ, то податковий кредит можна поставити на підставі ПН або скарги за формою додатка Д8 («БТ», 2014, № 18, с. 25). У подібному ключі податківці розмірковували в листі ДФСУ від 30.07.14 р. № 654/6/99-99-19-03-02-15

Постачання товарів на/з території ВЕЗ «Крим»

Для цілей митного оформлення постачання товарів із території ВЕЗ «Крим» на іншу територію України прирівняне до імпорту. Постачання товарів із материкової території України до Криму відповідно прирівняне до експорту.

Кабмін має право тимчасово обмежувати постачання окремих товарів (робіт, послуг) та/або під окремими (всіма) митними режимами з ТОТ на іншу територію України й навпаки. Таке рішення має набирати чинності не раніш як через 30 календарних днів після його опублікування.

Товари, які знаходилися на території ВЕЗ «Крим» станом на 27.09.14 р., набувають митного статусу іноземних товарів

Валютний та платіжний режими

1. Система електронних платежів НБУ та внутрішньодержавні платіжні системи, платіжними організаціями яких є резиденти України, не застосовуються на ТОТ.

2. Залучення на території України вкладів (депозитів) та/або надання позик (кредитів) у російських рублях заборонене.

3. Заборонено переміщати готівкові російські рублі через адміністративний кордон ВЕЗ «Крим». Виняток — переміщення рублів фізичними особами в сумі, що не перевищує еквівалент 10000 грн., за умови усного декларування посадовій особі митниці.

4. НБУ надано право встановлювати особливий порядок увезення на територію України готівкових російських рублів та/або особливий порядок їх обміну на гривню на материковій території України, обмежувати чи забороняти такий обмін на строк тимчасової окупації.

5. На оплату товарів, робіт, послуг і оплату праці в інвалюті на ТОТ індивідуальну ліцензію отримувати не потрібно

Ліцензії, дозволи

Під час тимчасової окупації на території ВЕЗ «Крим»:

1) ліцензії, видані до 27.04.14 р., сертифікати відповідності та/або дозволи:

• вважаються дійсними на ТОТ;

можуть використовуватися для проведення госпдіяльності на іншій території України до закінчення строку їх дії;

не можуть бути продовжені. Виняток — коли до закінчення строку дії ліцензії (дозволу) тимчасову окупацію завершено.

Увага! Це положення не поширюється на порядок продовження, переоформлення сертифікатів;

• можуть бути припинені (анульовані, відкликані, скасовані) відповідно до законодавства України;

2) ліцензії на експорт товарів, видані суб’єктам ЗЕД, зареєстрованим на території ВЕЗ «Крим», вважаються анульованими з дати набуття чинності Законом № 1636 (тобто з 27.09.14 р.);

3) ліцензії та дозволи на види діяльності, визначені ст. 404 МКУ, вважаються анульованими для здійснення діяльності на території АР Крим з 27.09.14 р. До цих видів діяльності, нагадаємо, віднесені митна брокерська діяльність, відкриття та експлуатація магазину безмитної торгівлі, митного складу, вільної митної зони комерційного або сервісного типу, складу тимчасового зберігання та вантажного митного комплексу;

4) ліцензії на здійснення видів діяльності, визначених Законом України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.95 р. № 481/95-ВР, можуть використовуватися для проведення госпдіяльності до закінчення строку їх дії за умови сплати чергового платежу за таку ліцензію

Операції з об’єктами приватної власності

Об’єкти права приватної власності, розташовані на ТОТ, залишаються у власності осіб, які володіли (користувалися) ними на початок тимчасової окупації. При цьому протягом строку тимчасової окупації:

1) передача права власності на ці об’єкти підлягає реєстрації на території материкової України за правилами, установленими українським законодавством;

2) будь-які правочини із землями, розташованими в межах ТОТ, здійснюються за правилами, установленими Земельним кодексом України та іншим законодавством України стосовно відчуження (продажу, оренди) землі на території України;

3) на період тимчасової окупації заборонені правочини з особами, які перебувають у власності або під контролем Росії

Трудове право

На ТОТ:

• отримувати дозвіл на застосування праці іноземців не потрібно;

• відповідальності за невиплату або затримку виплати зарплати немає, якщо це пов’язане з тимчасовою окупацією (обставинами непереборної сили)

Акциз

Марки акцизного податку, що залишилися невикористаними станом на 27.09.14 р. виробниками алкогольних напоїв і тютюнових виробів, зареєстрованими на ТОТ:

1) або використовуються такими виробниками на іншій території України зі сплатою належних сум акцизу;

2) або передаються іншим «алкотютюновим» виробникам, зареєстрованим на материковій території України, у порядку, установленому КМУ. У цьому випадку інші виробники повинні відшкодувати витрати, понесені на оплату вартості виготовлення марок акцизного податку, на погоджених між сторонами умовах, а також сплатити потрібну суму акцизу;

3) або повертаються контролюючому органу — продавцеві марок у порядку, установленому КМУ. При цьому варіанті:

• сума сплаченого акцизу або повертається «алкотютюновому» виробнику, або за його бажанням ураховується у зменшення зобов’язань з акцизного податку в майбутніх податкових періодах;

• витрати, понесені на оплату вартості виготовлення марок акцизного податку, не відшкодовуються;

• контролюючий орган приймає рішення про знищення акцизних марок або про їх видачу «алкотютюновим» виробникам, зареєстрованим на материковій території України, без справляння плати за виготовлення цих марок

Платники, які ввозять на материкову Україну алкогольні напої та тютюнові вироби, вироблені на ТОТ до 27.09.14 р., подають контролерам разом із іншими документами, передбаченими МКУ, примірник заявки-розрахунку з позначкою продавця акцизних марок про сплату податку в повному обсязі

Евакуація бізнесу з ТОТ

Будь-якій юридичній особі, яка змінює (змінила) своє місцезнаходження з ТОТ на іншу територію України:

1) списують податковий борг, суми розстрочених (відстрочених) грошових зобов’язань з будь-яких податків (зборів, обов’язкових платежів), що виникли з моменту тимчасової окупації;

2) надають звільнення від оподаткування основних засобів та МШП, які юридична особа вивозить із ТОТ для подальшого використання в госпдіяльності на іншій території України. Щоправда, є одна умова: такі основні засоби повинні перебувати на балансі підприємства станом на 01.01.14 р. у вільному обігу на території України.

«Позбутися» зазначених основних засобів до їх уведення в експлуатацію за новим місцем розташування на материковій Україні або протягом 12 місяців після введення в експлуатацію можна за умови сплати належних податків та зборів згідно зі ст. 30 ПКУ;

3) дозволяють включати до податкових витрат:

• підтверджені витрати на евакуацію основних засобів та запасів з ТОТ на іншу територію України;

100 % амортизації евакуйованих основних засобів, яко введені в експлуатацію на іншій території України

 

Документи і скорочення статті

МКУ — Митний кодекс України від 13.03.12 р. № 4495-VI.

Закон № 1636 — Закон України «Про створення вільної економічної зони «Крим» та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України» від 12.08.14 р. № 1636-VII.

Закон про порядок розрахунків в інвалюті Закон України «Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті» від 23.09.94 р. № 185/94-ВР.

Закон № 1207 — Закон України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» від 15.04.14 р. № 1207-VII.

ВКВ — вільно конвертована валюта.

ТОТ — тимчасово окупована територія.

ПН податкова накладна.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі