(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 39
  • № 38
  • № 37
  • № 36
  • № 35
  • № 34
  • № 33
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
20/25
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Жовтень , 2014/№ 40

Благодійна допомога для тих, хто захищає Батьківщину, та постраждалих: хотіли як краще — вийшло як завжди

Ми бачимо, що сьогодні державі не до снаги впоратися із нинішніми викликами без народу. Наші люди допомагають і військовослужбовцям, які беруть участь у бойових діях, і переселенцям із зони АТО. Досі кошти, які отримують захисники Батьківщини або члени їх сімей, а також кошти і майно, які збирають волонтери, формально підпадали під оподаткування. Розуміючи цю несправедливість, законодавці ухвалили «звільняючий» Закон. Чим допоможуть його положення та як діятимуть, зараз і з’ясуємо.

Ідеться про Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо деяких питань оподаткування благодійної допомоги» від 02.09.14 р. № 1668-VII (далі — Закон № 1668). Дата, з якої він набрав чинності, — 26.09.14 р.

Основна його мета — звільнити від оподаткування благодійну допомогу, яку отримують учасники бойових дій, постраждалі учасники масових акцій, а також у певних випадках — члени їхніх сімей, переселенці (див. нові пп. 165.1.54 і 170.7.8 ПКУ). Усі подробиці наведемо в таблиці.

 

№ з/п

Одержувачі благодійної допомоги

Цілі, на які надається допомога

Неоподатковувана сума допомоги

1

2

3

4

1

Учасники бойових дій та працівники підприємств — учасники АТО*.

Члени сімей таких учасників*, які отримали ушкодження здоров’я, загинули або визнані безвісти зниклими під час участі в АТО, участі у забезпеченні її проведення, померли внаслідок поранення, контузії або каліцтва

Для закупівлі або у вигляді спеціальних засобів індивідуального захисту, технічних засобів спостереження, лікарських засобів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення чи інших товарів за переліком, визначеним КМУ, або для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг на лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення

Будь-яка сума, отримана з 21.11.13 р. до 31 грудня (включно) року, наступного за роком завершення АТО

2

Учасники масових акцій цивільного протесту в Україні, які отримали ушкодження здоров’я під час участі в таких акціях у період з 21.11.13 р. по 28.02.14 р., а також 02.05.14 р. у місті Одесі, члени сімей таких учасників, які загинули або померли внаслідок отриманих у цей період поранень, контузії чи іншого ушкодження здоров’я, або визнані безвісти зниклими

Для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг на лікування, забезпечення виробами медичного призначення,

Будь-яка сума, отримана з 21.11.13 р. до 31 грудня

3

Фізичні особи, які проживають (проживали) на території населених пунктів, де проводиться (проводилася) АТО, або вимушено покинули місце проживання у зв’язку з проведенням АТО

технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення

(включно) року, наступного за роком завершення АТО

4

Фізичні особи, які проживали на території АР Крим та були змушені покинути місце проживання у зв’язку з тимчасовою окупацією

5

Благодійники — фізичні особи, які внесені до Реєстру волонтерів АТО**.

Ідеться про фізичних осіб, які з власної ініціативи збирали допомогу для подальшої її передачі особам, котрі її потребують.

Формально, оскільки такі волонтери самі є фізичними особами, для них теж потрібна була норма, що «звільняє» від ПДФО

Для надання благодійної допомоги на користь осіб, визначених у пп. 1 — 4, для закупівлі або у вигляді спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення або інших товарів (робіт, послуг) за переліком, визначеним КМУ, або для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медпризначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг з лікування, забезпечення виробами медпризначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення***

Сума (вартість) отриманої з 21.11.13 р. благодійної допомоги, яку було фактично використано до 31 грудня (включно) року, наступного за роком завершення АТО****:

• для надання благодійної допомоги на користь осіб, визначених у пп. 1 — 4;

• на відшкодування документально підтверджених витрат таких благодійників-волонтерів, пов’язаних із наданням такої допомоги

6

Фізичні особи, зазначені в пп. 1 — 5

На відновлення втраченого майна та на інші потреби, що виникли, за переліком, який визначається КМУ

Сума, яка сукупно протягом звітного (податкового) року не перевищує одну тисячу розмірів мінімальної заробітної плати, установленої законом на 1 січня цього року (у 2014 ро ці — 1218000,00 грн.)*****

* Військовослужбовці (резервісти, військовозобов’язані) та працівники Збройних Сил України, Національної гвардії України, СБУ, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, особи рядового, начальницького складу, військовослужбовці, працівники МВС України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, інших створених відповідно до законів України військових формувань, які захищають (захищали) незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України та беруть (брали) безпосередню участь в АТО, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах АТО; працівники підприємств, установ, організацій, які залучаються (залучалися) і беруть (брали) безпосередню участь в АТО в районах її проведення в порядку, установленому законодавством.

Порядок надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України та брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затверджено постановою КМУ від 20.08.2014 р. № 413 (далі — Порядок № 413). Статус учасника бойових дій підтверджуватиме посвідчення.

До членів сімей учасників бойових дій та/або учасників масових акцій громадського протесту в Україні належать: дружина, чоловік, які не одружилися вдруге, батьки, дід і баба (якщо батьки померли), неповнолітні діти, повнолітні діти — інваліди.

** Реєстр волонтерів АТО формує ДФС. Він буде оприлюднюватися на офіційному сайті відомства.

Для включення до Реєстру фізична особа подає:

• заяву;

• копію документа про реєстраційний номер облікової картки платника податків або копію паспорта (для фізичних осіб, які відмовилися від номера та мають відповідну відмітку в паспорті);

• довідку з банку (довідки з банків) із зазначенням реквізитів рахунків, відкритих на ім’я такого волонтера, призначену для здійснення благодійної діяльності.

Включати до Реєстру будуть протягом одного робочого дня.

Зауважимо, що поки що такого реєстру немає. До дати впровадження Реєстру вимоги щодо внесення благодійників – фізичних осіб до такого Реєстру не застосовуються.

Важливо! Пільга поширюватиметься і на допомогу, отриману волонтером у звітному податковому році, що передує року внесення його до Реєстру.

*** Надається безпосередньо таким особам або через Міноборони України, Головне управління Національної гвардії України, СБУ, Службу зовнішньої розвідки України, Адміністрацію Державної прикордонної служби України, МВС України, Управління державної охорони України, Адміністрацію Державної служби спеціальному зв’язку та захисту інформації України, через органи управління інших створених відповідно законів України військових формувань, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, установи чи організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету).

**** Кошти, отримані благодійниками — фізичними особами на їх банківські рахунки на цілі, визначені в цьому підпункті, та не використані такими благодійниками у строк, зазначений у цьому підпункті, мають бути перераховані ними до Держбюджету в порядку, установленому КМУ.

***** Сума перевищення оподатковується за ставками, установленими п. 167.1 ПКУ. При цьому платник податків зобов’язаний задекларувати суму благодійної допомоги.

 

Важливо! У разі якщо із суми (вартості) благодійної допомоги, що відповідає всім умовам, переліченим у наведеній вище таблиці, було утримано (сплачено) ПДФО, то суми податку підлягають поверненню платникові податків з бюджету.

І ще кілька моментів. Мета Закону № 1668, безумовно, шляхетна… І чудово, що він поширюється на правовідносини з 21.11.13 р., тобто фактично введений у дію «зад­нім числом». Однак із реалізацією його положень на практиці виникнуть проблеми. Основна їх причина — необхідність документально підтвердити статус фізичних осіб — одержувачів благодійної допомоги. Згідно з Порядком № 413 шанс отримати статус учасника бойо­вих дій (підтверджується посвідченням) у тих, хто воює в зоні АТО, з’явиться тільки після завершення виконання завдань цієї операції. А як офіційно визначатимуть статус учасників масових акцій громадського протесту і переселенців, поки що взагалі не зрозуміло. Якщо у проекті Закону, що коментується, було сказано, що порядок визначення таких осіб для цілей оподаткування визначить КМУ, то в остаточному тексті Закону ця фраза зникла.

Чим загрожує відсутність підтвердних документів?

Та тим, що благодійники без них не мають права надавати неоподатковувану благодійну допомогу на підставі нових пп. 165.1.54 і 170.7.8 ПКУ. Навряд чи фіскали «погладять по голівці» тих, хто виплатив (надав) таку допомогу бійцям та не обклав її ПДФО, не маючи потрібного «папірця».

І як, даруйте, діяти «в межах закону» волонтерам? Які документи їм збирати з тих, кому вони сьогодні допомагають?

Виходить, що «офіційним» волонтерам для уникнення проблем із податківцями краще надавати благодійну допомогу через державні відомства, наприклад військові частини (див. примітки до таблиці). У такому випадку понесені витрати можна підтвердити платіжним дорученням про перерахування коштів на раху­нок відомства (якщо допомога матеріальна) або актом приймання-передачі товарів та платіжними (розрахунковими) документами на придбання товарів (якщо допомога надається в натуральній формі).

Підприємства, які купують (купували) бронежилети (інші необхідні товари) для бійців АТО, без документів, що підтверджують відповідний статус одержувачів таких товарів, не можуть не оподатковувати персоніфіковану допомогу на підставі пп. 165.1.54 і 170.7.8 ПКУ.

Поки що вихід — перераховувати (передавати) допомогу безпосередньо відомствам, переліченим у п. 33 підрозд. 4 розд. XX ПКУ.

І ще один момент. Законодавці уточнили, що від оподаткування звільняються кошти або вартість майна (послуг), які надаються як допомога на лікування та медичне обслуговування платника податку, у тому числі, але не виключно, для придбання ліків, донорських компонентів, протезно-ортопедичних виробів, виробів медичного призначення для індивідуального користування інвалідів за рахунок коштів благодійної організації або його роботодавця. Відповідні зміни внесено до п.п. 165.1.19 ПКУ.

Майте на увазі: відповідно до роз’яснень ДФСУ (див. консультацію в категорії 103.06.04 ЗIР ДФСУ) для неоподаткування такої допомоги її одержувач має надати документальне підтвердження понесених витрат (договори, що ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) та їх покупця (одержувача), платіжні та розрахункові документи тощо).

 

«Витратний» аспект

Закон № 1668 також встановив тимчасові пільгові правила оподаткування податком на прибуток благодійної допомоги.

Нагадаємо: раніше оподаткування благодійної допомоги, зокрема й військовим, можна було охарактеризувати, одним висловом: «Ініціатива карається!». Річ у тім, що суб’єкт господарювання, який допомагав українській армії в боротьбі проти агресора, мав оподатковувати такі операції за правилами, встановленими для надання безповоротної фіндопомоги неприбутковим організаціям. Він мав право відобразити у складі податкових витрат благодійну допомогу лише у розмірі 4 % оподатковуваного прибутку за попередній рік (абз. «а» п.п. 138.10.6 ПКУ)*.

* Збиткові та новостворені «благодійники» або не отримували прибутку в минулому році, або просто не мають даних про минулорічну діяльність, а отже, визначити 4 % межу для благодійних витрат, на жаль, не могли.

До відома! «Благодійно-витратна» межа поширюється не тільки на пожертви військовим, а й на благодійну допомогу надану до бюджету або неприбутковим організаціям (абз. «а» та «б» п.п. 138.10.6 ПКУ). Тому якщо у звітному році ви, крім пожертв військовим, уже надавали благодійну допомогу, наприклад, неприбутковим організаціям (профспілці), то ці суми теж потрібно врахувати при порівнянні із 4 % витратною межею.

І хоча такі «благодійно-витратні» перспективи навряд чи радували суб’єктів господарювання та все ж і не зупиняли їх від благодійництва. Як мовиться, для досягнення вищої мети — «Миру в Україні!», нічого не жаль.

Тому законодавці вирішили, що патріотам слід подякувати за старання. І з 26.09.14 р. встановили тимчасові (на час проведення АТО) пільгові правила оподаткування благодійної допомоги (новий п. 33 підрозд. 4 розд. XX ПКУ). Відповідно до цих правил «благодійник-патріот» може віднести витрати на допомогу армії до інших витрат звичайної діяльності в повному обсязі без будь-яких обмежень.

Важливо! Нові правила оподаткування благодійної допомоги діють тільки тоді, коли одночасно виконуються три умови:

1) благодійна допомога надається виключно військовим, а саме: Збройним Силам, Нацгвардії, СБУ, МВС, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету;

2) пожертву надано у вигляді: коштів або спеціальних засобів індивідуального захисту військових (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, що визначається Кабміном. Сподіваємося, що Кабмін оперативно його затвердить;

3) допомогу військовим надано на цільовій основі «для потреб забезпечення проведення антитерористичної операції». Про це слід згадати у договорі дарування або пожертви, на підставі якого передаються цінності армії.

Якщо хоча б одна із вище перелічених умов не виконується, наприклад, благодійна допомога надається не військовим формуванням, або товари, роботи/послуги не пов’язані з проведенням АТО, то оподатковувати податком на прибуток таку операцію слід за загальними «благодійними» правилами. З цими правилами ви можете ознайомитися у «БТ», 2014, № 22, с. 25.

Зверніть увагу! Закон № 1668 набирав чинності 26.09.14 р., однак він поширюється на правовідносини, що виникли з 21.11.13 р. Тобто суми благодійної допомоги, яка була надана військовим до 26.09.14 р. але під час проведення АТО, теж можна включити до податкових витрат у повній сумі. Для річних платників з цим жодних проблем не буде. А квартальні платники податку на прибуток можуть виправити помилку в наданій раніше звітності. Підказки про те, як це зробити, ви знайдете у «БТ», 2014, № 22, с. 12.

благодійна допомога додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті