Теми статей
Обрати теми

«Ще смачніше, ще безпечніше»: переходимо на європейські стандарти якості харчових продуктів

Верховна Рада України, Шпакович Микола
Закон України від 22.07.14 р. № 1602-VII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо харчових продуктів»

Закон, що коментується, має перевести на європейські стандарти всю філософію контролю за якістю харчових продуктів. Він має зменшити корупційну складову у виробництві продуктів, захистити споживачів від неякісної продукції, зменшити собівартість вітчизняних харчів та стимулювати збільшення їх споживання українцями.

Важливо. Основна маса нововведень запрацює через рік після опублікування цього Закону. Тож маємо ще трохи часу для того, щоб до них адаптуватись. Однак час летить швидко, і щоб нововведення не сприймались як грім серед ясного неба, давайте проаналізуємо їх ключові моменти.

Контроль за якістю продуктів — в одні руки. Закон про безпечність харчових продуктів* буде трансформований у Закон України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» (далі — Закон про продукти). Саме в цьому документі будуть сконцентровані усі:

• вимоги до харчових продуктів;

• повноваження держорганів щодо контролю за їх якістю;

• механізми такого контролю.

* Закон України «Про безпечність та якість харчових продуктів» від 06.09.05 р. № 2809-IV.

З інших законодавчих актів, які зараз регулюють цю сферу, будуть вилучені згадки про харчові продукти. Через це «постраждають», зокрема, Декрет КМУ «Про стандартизацію і сертифікацію» від 10.05.93 р. № 46-93 та Закон України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» від 24.02.94 р. № 4004-XII.

Основним гравцем у сфері якості продуктів буде оператор ринку — суб’єкт господарювання, в управлінні якого перебувають потужності, на яких здійснюється первинне виробництво, виробництво, реалізація та/або обіг харчових продуктів. Саме він відповідатиме за безпечність та показники якості харчових продуктів.

Держреєстрація продуктів. Державній реєстрації підлягатимуть:

1) новітні харчові продукти;

2) харчові добавки;

3) ароматизатори;

4) ензими (ферменти);

5) допоміжні матеріали для переробки, та матеріали, що контактують з харчовими продуктами, які вперше вводяться в обіг;

6) вода природна мінеральна.

Продукти, які відповідають вимогам, що діють зараз, але не відповідатимуть вимогам Закону про продукти, можна буде виробляти/реалізовувати ще протягом одного року — до 20.09.16 р. (п. 3 розд. II Закону, що коментується).

Держреєстрація потужностей. Оператори ринку, що провадять діяльність, пов’язану з виробництвом та/або зберіганням харчових продуктів тваринного походження, повинні будуть (за деякими винятками) отримувати експлуатаційний дозвіл на свої виробничі потужності. Тобто із «санітарного» та «ветеринарного» дозволів залишиться лише «ветеринарний». Він буде безстроковим (ст. 23 Закону про продукти).

Якщо діяльність не вимагає отримання експлуатаційного дозволу, то оператор ринку зобов’язаний зареєструвати потужності, які використовуються на будь-якій стадії виробництва та/або обігу харчових продуктів (ст. 25 Закону про продукти).

На всі діючі потужності, що на них не видано дозволи, потрібно буде отримати експлуатаційний дозвіл за новим порядком. Якщо дозвіл отримано до дати набрання чинності Законом, що коментується, то він діє і надалі та не потребує заміни (п. 4 розд. II Закону, що коментується).

Експортні потужності. Якщо оператор ринку захоче експортувати харчові продукти, то йому доведеться провести процедуру затвердження експортних потужностей. За запитом такого оператора компетентний орган здійснює інспектування визначених потужностей на відповідність заявленим вимогам та вносить їх до спеціального реєстру. Туди будуть вносити країни призначення та кожен вид харчового продукту, для якого перевірено виконання встановлених вимог (ст. 26 Закону про продукти).

Не такий страшний «ГМО», як його малюють. Буде послаблено контроль за використанням генетично модифікованих організмів (ГМО). Відповідні зміни передбачені до Закону про ГМО*. До спеціального реєстру будуть вносити лише самі ГМО. А от обіг продукції, виробленої з використанням ГМО (харчові продукти, косметичні засоби, лікарські засоби), виведено із сфери регулювання Закону про ГМО. Така продукція повинна відповідати загальним нормам щодо її безпеки.

* Закон України «Про державну систему біобезпеки при створенні, випробуванні, транспортуванні та використанні генетично модифікованих організмів» від 31.05.07 р. № 1103-V.

Захист прав споживачів. Закон про захист прав споживачів** у цілому стосуватиметься лише нехарчових продуктів. У випадку коли його положення зачіпатимуть харчову продукцію, про це має бути прямо вказано в цьому Законі.

** Закон України «Про захист прав споживачів» у редакції від 01.12.05 р. № 3161-IV.

Наприклад, у ч. 8 ст. 8 Закону про захист прав споживачів буде прямо вказано, що продавець зобов’язаний замінити проданий непридатний харчовий продукт на харчовий продукт, який є придатним до споживання або повернути кошти покупцю.

Буде вилучено ч. 6 ст. 14 Закону про захист прав споживачів, яка зараз вимагає від розробника нового товару проводити державну експертизу його на відповідність вимогам щодо безпеки для життя, здоров’я і майна споживачів, а також навколишнього природного середовища.

Пом’якшено вимоги до інформації, яка повинна надаватись споживачу про продукцію, а саме:

• вилучено вимоги про те, що потрібно вказувати найменування нормативних документів, вимогам яких повинна відповідати вітчизняна продукція;

• на продукції, яка не містить ГМО, не потрібно буде вказувати спеціальну позначку.

Відповідальність. У КпАП відмежовано відповідальність за якість харчових продуктів від відповідальності за якість решти продукції. За порушення у «харчовій сфері» каратиме нова ст. 16622 КпАП (див. таблицю). В інших нормах, що стосуються якості продукції, з’явиться доповнення про те, що ці норми не стосуються харчових продуктів.

 

Перспективні «харчові» штрафи із ст. 16622 КпАП

Порушення

Відповідальність

Реалізація незареєстрованих об’єктів санітарних заходів

Штраф на громадян від 765 грн. до 1020 грн.

Обіг(1) непридатних харчових продуктів

Штраф на громадян від 510 грн. до 765 грн.

Порушення значень параметрів безпечності об’єктів санітарних заходів

Штраф на громадян від 850 грн. до 1020 грн.

(1) Обіг — це реалізація та/або зберігання харчових продуктів для цілей реалізації, включаючи пропонування до реалізації та/або іншої форми передачі, реалізації, розповсюдження або будь-яку іншу форму передачі незалежно від її здійснення на платній чи безоплатній основі (п. 51 ч. 1 ст. 1 Закону про продукти).

 

Увага. Суб’єктами відповідальності названо лише громадян. То ж постає питання, чи потрапляють у «зону ризику» ФОП та посадові особи. За логікою, ні. Але що буде за фактом — покаже час.

У ст. 246 ГКУ будуть вилучені згадки про те, що за порушення норм Закону про захист прав споживачів може призупинятись робота підприємства торгівлі. Натомість з’являться положення про те, що підстави і порядок обмеження та зупинення діяльності суб’єктів господарювання, а також повноваження уповноважених органів приймати відповідні рішення буде встановлено у спеціальному законі.

При цьому Закон про продукти дозволяє зупиняти виробництво харчових продуктів, які створюють безпосередню загрозу здоров’ю споживача, не більш як на 10 календарних днів. І таке рішення має підтвердити суд.

Закон, що коментується, набуває чинності (частково) з 20.09.15 р.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі