(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 4
  • № 3
  • № 1-2
  • № 52
  • № 51
  • № 50
  • № 49
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
14/18
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Січень , 2015/№ 5

Операція «Легалізація»: трудо-зарплатні зміни та не лише

Законодавець вирішив зайнятися легалізацією фонду оплати праці. Про «ЄСВ-пряник» ви вже прочитали у статті «ЄСВ: шукаємо «покращення» у «БТ» № 3 за цей рік. Сьогодні поговоримо про трудовий «батіг».

Ще один «реформатор» з «новорічної компанії» — Закон № 77. Саме він сконцентрував у собі зміни у сфері трудових відносин. У загальних рисах зрозуміти, з чим ми маємо справу, можна було з оглядової Теми у «БТ», 2015, № 1-2, с. 45. Сьогодні близьке знайомство з ним.

 

Нове в трудових відносинах

Раніше трудовий договір вважався укладеним і тоді, коли наказ керівника не був виданий, однак працівника допустили до роботи. З 1 січня 2015 року такий номер не пройде.

Новоприйнятого працівника можна допустити до роботи лише в разі дотримання двох умов:

1) укладено трудовий договір шляхом оформлення наказу (розпорядження) власника (з яким працівник ознайомлений під підпис). ФОП, на нашу думку, слід укласти з працівником трудовий договір у письмовій «старій» формі (як вимагає п. 6 ч. 1 ст. 24 КЗпП), оскільки ФОП не зобов’язані видавати накази;

2) ДФСУ повідомили про прийняття працівника на роботу.

Нюанс. Порядок такого повідомлення має затвердити КМУ. На прийняття відповідного нормативно-правового документа Законом № 77 КМУ відведено 3 місяці. Як діяти сьогодні, ДФСУ «відмовчується», мовляв, з’явиться документ від КМУ, тоді й роз’яснимо. Зараз роз’яснювати нічого (див. с. 46 номера).

Увага. На місцях податківці схилні до того, що повідомляти їх потрібно вже сьогодні — листом довільної форми (до допуску працівника до роботи). Що стосується подання разом з таким листом копій різних документів, то тут вже вимоги різні. Тому можна порекомендувати уточнити у своїй ДПІ, в якій формі вони хочуть отримувати повідомлення про прийняття нових працівників.

Водночас вважаємо, що до появи порядку від КМУ невиконання «повідомчої» вимоги не може призвести до застосування санкцій.

Важливо! Скасовано (з 1 січня 2015 року) реєстрацію в центрі зайнятості трудового договору між працівником і ФОП. Очевидно, це пов’язано з новою вимогою повідомляти ДПІ про прийняття нових працівників.

Але, знову ж таки, як і раніше, підприємець зобов’язаний укласти трудовий договір з працівником у письмовій формі.

Згідно з усними роз’ясненнями фахівців ДЦЗ трудові договори, які були зареєстровані в центрі зайнятості до 01.01.15 р., у разі звільнення працівника потрібно зняти з реєстрації за старими правилами.

Ще один нюанс. Працівник, який виконував роботу без оформлення трудових відносин або працював на умовах неповного робочого часу при фактичному виконанні роботи повний робочий час, може звернутися за захистом своїх прав до суду. У разі винесення рішення на його користь роботодавцю доведеться нарахувати та виплатити йому зарплату в розмірі не нижче середньої зарплати за відповідним видом економічної діяльності в регіоні у відповідному періоді без урахування фактично виплаченої заробітної плати (ст. 235 КЗпП).

 

Відповідальність за порушення трудового законодавства

З 1 січня 2015 року запроваджено фінсанкції для юросіб і ФОП за порушення законодавства про працю. КЗпП доповнили новою ст. 265, яка повністю присвячена відповідальності.

Фінсанкції за порушення трудового законодавства мають право накладати органи Державної інспекції України з питань праці (далі — Держпраці). Порядок їх застосування повинен встановити КМУ. Виконувати постанови органів Держпраці буде Державна виконавча служба.

При цьому депутати встановили, що ці нові фінсанкції не належать до адміністративно-господарських санкцій, визначених гл. 27 ГКУ. Навіщо? У тому числі, щоб зняти тимчасові обмеження, установлені для застосування адміністративно-господарських санкцій зі ст. 250 ГКУ (протягом 6 місяців з дня виявлення, але не пізніше 1 року з дня вчинення порушення).

Також, імовірно, ФОП буде важко довести, що до них не можуть одночасно застосовувати зазначену фінсанкцію та адміністративну відповідальність.

Що стосується адміністративної відповідальності за порушення законодавства про працю, то, як і раніше, її несуть посадові особи підприємств і фізособи-підприємці, а рішення про накладення адмінштрафів, як і раніше, приймає суд.Тільки-от адмінштрафи на деякі правопорушення суттєво зросли.

 

Фінансова та адміністративна відповідальність

№ з/п

Порушення

Фінансові санкції

Адміністративні

санкції

1

Допуск до роботи без належного оформлення трудових відносин з виплатою зарплати (винагороди) без сплати ЄСВ і податків

Штраф у розмірі 30 МЗП, встановленої на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого вчинено порушення*

(абз. 2 ч. 2 ст. 265 КЗпП)

Штраф у розмірі від 500 до 1000 нмдг (від 8500 до 17000 грн.) (при цьому до уваги береться лише факт неоформлення трудових відносин), у разі повторного порушення протягом року, за яке на особу вже накладали адмінштраф, — від 1000 до 2000 нмдг (від 17000 до 34000 грн.)

(ч. 3 і 4 ст. 41 КпАП)

2

Оформлення працівників на неповний робочий час при фактичному виконанні роботи повний робочий час з виплатою зарплати (винагороди) без сплати ЄСВ і податків

Штраф у розмірі від 30 до 100 нмдг (від 510 до 1700 грн.), у разі повторного порушення протягом року, за яке на особу накладали адмінштраф, а також якщо порушення вчинені стосовно неповнолітнього, вагітної жінки, одинокого батька, матері, особи, яка їх замінює та виховує дитини віком до 14 років або дитину-інваліда, — від 100 до 300 нмдг (від 1700 до 5100 грн.)

(ч. 1 і 2 ст. 41 КпАП)

3

Порушення встановлених строків виплати зарплати більш ніж за один місяць, виплата зарплати не в повному обсязі

Штраф у розмірі 3 МЗП, установлених на момент виявлення порушення

(абз. 3 ч. 2 ст. 265 КЗпП)

4

Недотримання мінімальних держгарантій в оплаті праці

Штраф у розмірі 10 МЗП, установлених на момент виявлення порушення за кожного працівника, чиї права порушено

(абз. 4 ч. 2 ст. 265 КЗпП)

5

Інші порушення трудового законодавства, крім зазначених у пп. 1 — 4

Штраф у розмірі 1 МЗП

(абз. 5 ч. 2 ст. 265 КЗпП)

6

Допуск до роботи іноземця або особи без громадянства без дозволу на працевлаштування

Штраф за кожну таку особу в розмірі 20 МЗП, встановлених на момент виявлення порушення (абз. 2 ч. 5 ст. 53 Закону про зайнятість)

Штраф у розмірі від 500 до 1000 нмдг (від 8500 до 17000 грн.)

у разі повторного порушення протягом року, за яке на особу накладали адмінштраф, — від 1000 до 2000 нмдг (від 17000 до 34000 грн.)

(ч. 3 і 4 ст. 41 КпАП)

* Може накладатися і без перевірки органів Держпраці, якщо буде рішення суду про оформлення трудових відносин з працівником, який виконував роботу без укладання трудового договору та встановлення періоду такої роботи або роботи на умовах неповного робочого часу.

 

Посилили й кримінальну відповідальність за грубі порушення законодавства про працю. Тепер ми розповімо про інші зміни в законодавстві, важливі для роботодавців.

 

Дитячі втіхи: путівки та подарунки

«Турботливий» законодавець ненав’язливо запропонував роботодавцям самим розбиратися з питаннями оздоровлення дітей працівників і придбання дитячих новорічних подарунків. А щоб роботодавці не змогли відмовитися від такої пропозиції, відповідні доповнення були внесені до ч. 3 ст. 7 Закону України «Про колективні договори та угоди» від 01.07.93 р. № 3356-XII і ст. 24 Закону України «Про оздоровлення та відпочинок дітей» від 04.09.08 р. № 375-VI. Зауважте, що Фонд соціального страхування такі заходи не фінансуватиме.

 

Контроль за дотриманням законодавства про оплату праці

Закон № 77 звузив коло держорганів, які мають право здійснювати контроль за дотриманням роботодавцями законодавства про оплату праці. Тепер їх усього два: Держпраці та ДФСУ.

Профспілки та їх об’єднання з 1 січня 2015 року здійснюють громадський контроль за дотриманням законодавства про оплату праці (див. ч. 6 ст. 35 Закону про оплату праці).

Контролери Держпраці та ДФСУ мають право:

• отримувати від роботодавців і найманих працівників необхідну інформацію, документи та матеріали;

• відвідувати місця провадження господарської діяльності під час виконання трудової функції найманими працівниками.

Крім того, податківці мають право проводити документальні позапланові перевірки, якщо ними була отримана інформація про те, що роботодавець не уклав з найманими працівниками трудові договори та ухиляється від оподаткування виплаченої (нарахованої) зарплати (див. п.п. 78.1.13 ПКУ).

 

Висновки

  • Значно зросли санкції за «трудові» порушення.

  • Податківців потрібно повідомляти про прийняття працівника на роботу. Форму повідомлення поки ще не затверджено. Пишемо листи довільної форми.

  • Для ФОП-роботодавців, як і раніше, обов’язковою є письмова форма трудового договору. Але реєстрація в центрі зайнятості трудового договору вже не потрібна.

Документи та скорочення статті

Закон № 77 Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов’язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці» від 28.12.14 р. № 77-VIII.

Закон про зайнятість Закон України «Про зайнятість населення» від 05.07.12 р. № 5067-VI.

Закон про оплату праці — Закон України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР.

ФОП — фізична особа — підприємець.

ЄСВ додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті