Зазначимо відразу: виписувати ПН вам потрібно на дату надходження коштів на поточний рахунок підприємства, якщо першою подією є оплата. А при заповненні ПН — уносити суму, зазначену в договорі про надання послуг. Пояснимо чому.
Спочатку про момент складання ПН. У ПКУ чітко прописано — ПН складається в день виникнення податкових зобов’язань ( п. 201.4 ПКУ). У загальному випадку — це дата «першої події» ( п. 187.1 ПКУ):
• або дата зарахування коштів від покупця на банківський рахунок підприємства,
• або дата відвантаження товарів, а для послуг — дата оформлення документа, що посвідчує факт постачання послуг.
У вашому запитанні йдеться про два банківські рахунки: транзитний і поточний. Однак перший з них використовується виключно банками, адже він призначений для обліку платежів на якийсь час до перерахування їх за призначенням згідно з нормативно-правовими актами або договорами (п. 4 Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку банків України від 17.06.04 р. № 280).
У розпорядженні ж підприємства є лише поточний рахунок. За його допомогою суб’єкти господарювання зберігають грошові кошти та здійснюють усі види розрахунково-касових операцій (п. 5.1 Інструкції про порядок відкриття, використання та закриття рахунків у національній та іноземній валютах, затвердженої постановою НБУ від 12.10.03 р. № 492).
А отже, при визначенні дати зарахування коштів від замовників орієнтуємося на дату зарахування коштів банком на поточний рахунок підприємства.
Саме про нього говорить і п. 13 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом МФУ від 22.09.14 р. № 957, у редакції наказу від 14.11.14 р. № 1129, описуючи випадки складання підсумкових ПН. А ваше підприємство якраз має справу з кінцевими покупцями, розрахунки з якими провадяться через банківську установу. До речі, на такі операції ви можете складати одну підсумкову ПН за день.
Тепер про суму, яка потрапить до ПН. Спочатку нагадаємо: будь-яке розрахунково-касове обслуговування поточного рахунка здійснюється на договірних засадах. Саме у договорі прописуються особливості утримання комісії банком. Так, комісійна винагорода може зніматися:
• відразу при зарахуванні коштів на транзитний рахунок;
• після зарахування коштів на транзитний рахунок, але до їх перерахування на поточний рахунок підприємства;
• після закінчення звітного періоду (згідно з актом наданих послуг).
У нашому випадку йдеться про другий варіант. Такий вид відносин між банком і підприємством базується на так званому договірному списанні, тобто коли банк списує з рахунка клієнта кошти без надання платіжного доручення на підставі укладеного між ними договору (п. 1.4 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої постановою НБУ від 21.01.04 р. № 22). Зауважте, цей спосіб утримання банком комісії дуже схожий на розрахунки з використанням платіжних терміналів.
Однак незалежно від того, який спосіб справляння комісії передбачений у вашому договорі, це не повинно відобразитися на заповненні ПН. До неї ви повинні внести вартість послуги, сплачену замовником, тобто суму, зазначену в договорі про надання послуг. Причин декілька:
• база обкладення ПДВ визначається виходячи з договірної вартості товарів/послуг ( п. 188.1 ПКУ);
• підтвердженням як факту здійснення операції, так і вартості наданої послуги може бути лише акт наданих послуг. Тому суми у ПН і цьому документі мають збігатися.