Ліквідація ОЗ: коли подавати документи до податкової

В обраному У обране
Друк
Кравченко Дар’я
Бухгалтерський тиждень Липень, 2015/№ 29
Коли слід подавати документи про ліквідацію основних засобів (ОЗ) до податкового органу, щоб не нараховувати ПДВ? Якщо підприємство не подало їх своєчасно, чи повинне воно зробити це сьогодні, або все ж доведеться нарахувати ПДВ?

У разі якщо ОЗ ліквідуються за самостійним рішенням платника ПДВ, така ліквідація для цілей обкладення ПДВ розглядається як постачання таких ОЗ ( п. 189.9 ПКУ). А це означає, що при здійсненні цієї операції необхідно нарахувати податкові зобов’язання (ПЗ) з ПДВ.

Цього можна уникнути тільки у разі, якщо:

• ОЗ ліквідуються у зв’язку з їх знищенням або руйнуванням у результаті дії обставин непереборної сили;

• така ліквідація здійснюється без згоди платника ПДВ (у тому числі в разі розкрадання ОЗ);

• платник податків подає до податкового органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення ОЗ іншим способом, унаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням.

У  п. 189.9 ПКУ чітко не прописано, коли саме слід подавати документи про ліквідацію ОЗ. Більше того, ПКУ не містить і переліку таких документів.

Доводиться орієнтуватися на роз’яснення контролерів.

Документи. У консультації з категорії 101.06 ЗІР ДФСУ контролери дійшли висновку, що документами, які підтверджують знищення, розібрання або перетворення основного засобу, є висновки відповідної експертної комісії щодо неможливості використання в майбутньому цих засобів за первісним призначенням та акти на їх списання відповідної форми.

З переліком підтвердних документів визначилися, перейдемо до їх подання.

Коли подавати? На жаль, на сьогодні чинних відповідей з цього питання в ЗІР ДФСУ немає. А ось якщо звернутися до більш ранніх консультацій (які вже втратили статус діючих), то висновок буде невтішним.

Думка контролерів однозначна: якщо з не залежних від платника ПДВ обставин ОЗ підлягають ліквідації або платник вимушений відмовитися від використання таких ОЗ, то йому необхідно подати разом з ПДВ-декларацією за звітний період, в якому виникають такі обставини, відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення ОЗ (категорія 101.06 ЗІР ДФСУ, втратила чинність).

Навряд чи контролери відмовляться від цього підходу і сьогодні. У  п.п. 16.1.3 ПКУ прописаний обов’язок платника податків надавати до контролюючих органів у порядку, установленому податковим і митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов’язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Але водночас п. 8 розд. І Порядку заповнення та подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом МФУ від 23.09.14 р. № 966, не включає до переліку звітних документів з ПДВ первинні документи, що підтверджують списання (ліквідацію) ОЗ.

Більше того, п. 85.2 ПКУ зобов’язує надавати посадовцям органів державної податкової служби усі документи в повному обсязі, якщо вони пов’язані з предметом перевірки.

Таким чином, платник ПДВ, який ліквідував ОЗ на підставах, визначених абзацом другим п. 189.9 ПКУ, може надати податковому органу підтвердні первинні документи, на підставі яких він мав право не нараховувати ПЗ з ПДВ у тому звітному періоді, коли відбулася така ліквідація:

• або під час перевірки (на вимогу контролерів);

• або разом з ПДВ-декларацією того звітного періоду, в якому відбулася ліквідація ОЗ.

Вибір за вами. Ну а тим, хто не хоче сперечатися з податківцями, нагадаємо ще про один нюанс.

На сьогодні ПДВ-декларація подається в електронній формі. Тому документи, що свідчать про ліквідацію ОЗ, доведеться подати в порядку, передбаченому для подання звітності в паперовому вигляді (тобто особисто або поштою).

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити