(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 44
  • № 43
  • № 42
  • № 41
  • № 40
  • № 39
  • № 38
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
20/30
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Листопад , 2015/№ 45

Готуємо автомобіль до зими: основні моменти

Як підготувати автомобіль до зими? Це запитання щороку з наближенням холодів виникає у кожного власника «залізного коня», який хоче прожити зиму без пригод. Адже зима — дуже важкий час для експлуатації автомобіля. Саме у цей період виявляються слабкі місця машини, які призводять до непередбачених проблем і додаткових грошових витрат. Тому підготовка авто до зими є невід’ємною і обов’язковою частиною його експлуатації. І розпочати цю підготовку потрібно заздалегідь, не чекаючи, поки випаде перший сніг або дорога вкриється кригою. Правильно обліковувати витрати на переведення авто на зимовий драйв вам допоможе наша стаття.

Зимовий сезон: коли зустрічаємо та коли проводжаємо?

Календарна зима починається 1 грудня і закінчується останнім днем лютого. Але насправді холоди настають набагато раніше і тривають майже завжди до квітня.

Як ви розумієте, для експлуатації авто важливі не календарні дати, а реальні погодні умови. Тому «межі» зимового сезону для ТЗ визначено у п.п. 11 п. 6 розд. I Правил № 550 (див. рис. 1).

Рис. 1. Часові межі зимового сезону

Таким чином, якщо на початку листопада протягом 7 діб поспіль денна (максимально висока) температура утримується на рівні не вище + 4 °С та офіційні кліматичні прогнози (наведені на сайті Українського гідрометеоцентру) не обіцяють потепління, то на 8-му добу можна відкривати зимовий сезон, не чекаючи на 30 листопада.

Керівник підприємства видає розпорядження про початок зимового сезону для автотранспорту.

Сезонне ТО — обов’язок, а не розкіш

Хто проводить. Роботи, пов’язані з підготовкою автомобіля до зими, можна об’єднати під одним загальним поняттям «сезонне технічне обслуговування», яке проводиться двічі на рік: навесні та восени (п. 3.11 Положення № 102).

Проводити ТО (у тому числі сезонне) зобов’язані власники ТЗ та особи, які експлуатують ТЗ (зокрема, орендарі). Цей обов’язок закріплений у ст. 36 Закону про дорожній рух.

Склад сезонного ТО. З початком зимового сезону підприємство повинне вжити відповідних заходів щодо матеріально-технічного забезпечення відповідно до п. 6 додатка 7 до Правил № 550. Потрібно провести сезонне ТО згідно з експлуатаційною документацією виробника автомобіля. Перелік робіт із сезонного ТО наведений у додатку В до Положення № 102. Він не є вичерпним і може доповнюватися. Крім того, потрібно придбати необхідні експлуатаційні матеріали для проведення ТО та безпечного режиму експлуатації ТЗ водієм (див. рис. 2 на с. 20).

Хто виконує. Якщо підприємство має в розпорядженні відповідних фахівців та обладнання, воно може підготувати свій автопарк до зими самостійно (ст. 22 Закону про автотранспорт). Але таке зустрічається досить рідко. Здебільшого підприємства залучають для надання послуг сторонні організації (СТО).

Проведення робіт сторонньою організацією необхідно підкріпити документально: договором; актом приймання-передачі ТЗ (його складових частин (систем)) після надання послуг з ТО і ремонту; нарядом-замовленням; документом, що підтверджує оплату послуг; рахунком-фактурою; податковою накладною, зареєстрованою в ЄРПН (якщо СТО є платником ПДВ) (п. 7 розд. V Правил № 615).

Рис. 2. Склад сезонного ТО

Облік витрат на сезонне ТО

Обслуговування чи поліпшення? Сезонне ТО належить до комплексу заходів з ТО (п. 3.1 Положення № 102), а тому воно нарівні з іншими його видами (щоденне обслуговування, перше техобслуговування (ТО-1) і друге техобслуговування (ТО-2)) не належить до реконструкції, модернізації, технічного переозброєння та інших видів поліпшень ТЗ (п. 3.8 Положення № 102). Отже, витрати на проведення таких операцій не капіталізують, а включають до витрат.

Так, у бухобліку витрати на сезонне ТО підприємство має право включити до витрат періоду. При цьому відносити такі витрати слід саме на той об’єкт обліку, де безпосередньо використовується ТЗ (Дт 23, 91, 92, 93, 94 — Кт 20, 22, 28, 63, 65, 66, 68).

Що стосується ПДВ, то сума податку, сплачена у складі вартості робіт (матеріалів) при проведенні сезонного ТО, уключається до ПК за правилом першої події (звичайно, за наявності ПН, зареєстрованої в ЄРПН).

Замінюємо шини. Заміна шин належить до сезонного ТО. В обліку «шинні» операції буде відображено так, як показано в табл. 1.

Таблиця 1. Відображення в обліку операцій із заміни шин

Операція

Бухгалтерський облік

Пояснення

Дебет

Кредит

1. Купівля шин:

• разом з авто

152

631, 685

«Рідні» шини та запаска включаються до вартості придбаного автомобіля. Їх заміна окремо в обліку не відображається

105

152

• окремо

207

631, 685

Новопридбані шини підприємство відносить до складу запасів і обліковує на субрахунку 207 «Запасні частини»

• на суму ПДВ

641

631, 685

Покупець шин має право на ПК незалежно від того, передано шини в експлуатацію чи ні

2. Установка шин на автомобіль:

Варіант 1. Вартість шин списують на витрати одночасно з їх установкою на автомобіль

23, 91, 92, 93, 94

207

Надалі ведуть аналітичний облік шин у розрізі місць (ТЗ) використання та матеріально відповідальних осіб. Для цього застосовують картку обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини за формою додатка 5 до Норм № 488

Варіант 2. Вартість шин списують на витрати після того, як шини відпрацюють свій ресурс

2071 «Запасні частини в обороті»

2072 «Запасні частини на складі»

Куплені шини обліковують на субрахунку 207 до моменту їх списання через непридатність. При такому варіанті установка шин на авто не призводить до відображення витрат. Витрати з’являться тільки в момент списання шин

3. Роботи із заміни шин:

• вартість матеріалів, робіт/послуг, витрати на оплату праці

23, 91, 92, 93, 94

20, 22, 28, 63, 65, 66, 68

Замінити шини можна на підприємстві (за наявності відповідного обладнання) або скористатися послугами СТО (спеціалізованої майстерні)

• на суму ПДВ

641

63, 68

Підприємство отримує право на ПК за наявності ПН

4. Навесні зимові шини повернено на склад:

Варіант 1

Зняття шин відображається тільки в аналітиці і в картці обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини

Варіант 2

2072

2071

Відображаємо рух шин в обліку

5. Списання шин:

Варіант 1

Витрати були відображені при установці шин на автомобіль. Списання шин до виникнення витрат не призводить

Варіант 2

23, 91, 92, 93, 94

207

При установці шин на автомобіль витрати не визнавалися.

Списання шин супроводжується відображенням витрат

 

Зверніть увагу! Шини можуть бути списані:

1) якщо їх фактичний пробіг досяг граничних норм (орієнтир — Норми № 420 і Норми № 488).

Важливо! Якщо виробник шин встановив (наприклад, у договорі купівлі-продажу або в експлуатаційній документації) інші норми середнього ресурсу чи відповідні гарантії для конкретних конструкцій шин за певних умов їх експлуатації, то норми, встановлені Мінтрансом, не застосовуються (п. 3.8 Норм № 488). Застосовують норми, встановлені виробником.

Шини, які відпрацювали встановлений для них середній ресурс, але при цьому мають технічно задовільний стан, списувати не обов’язково;

2) якщо виявлені експлуатаційні або виробничі дефекти, через які шини не можуть бути допущені до експлуатації або не підлягають ремонту. У цьому випадку шини списують на підставі акта незалежно від відповідності їх фактичного ресурсу встановленим нормам (п. 3.2 Норм № 488).

Дострокове списання шин не можна розглядати як негосподарське їх використання. Відповідно нараховувати ПДВ згідно з  п. 198.5 ПКУ немає підстав.

Замінюємо експлуатаційні рідини і фільтри. Особливості обліку заміни експлуатаційних рідин і фільтрів наведемо в табл. 2.

Таблиця 2. Заміна експлуатаційних рідин і фільтрів

Що замінюємо?

Особливості обліку

Антифриз

Щоб двигун автомобіля взимку не вийшов з ладу (не «розморозився»), підприємство повинно залити до системи охолодження антифриз(1). Заливання антифризу підпадає під такий вид робіт сезонного ТО, як промивання системи охолодження. А тому в обліку витрати, понесені на виконання цієї операції, можна віднести на витрати періоду залежно від того, де саме використовується авто (Дт 23, 91, 92, 93, 94)

Олива та мастила

Ситуація є аналогічною заміні антифризу.

Роботи із заміни оливи (мастила) відносять до сезонного ТО. Витрати на проведення таких робіт уключають до витрат поточного звітного періоду залежно від сфери використання автомобіля (Дт 23, 91, 92, 93, 94)

Фільтри

Заміна повітряного, паливного і масляного фільтрів на автомобілі проводиться практично під час кожного сезонного ТО. І хоча в Положенні № 102 немає згадки про те, що під час ТО суб’єкти господарювання можуть безперешкодно замінювати фільтри, на нашу думку, заміну фільтрів цілком можна прив’язати до сезонного ТО. Причин тому декілька:

1) перелік робіт, наведений у Положенні № 102, не є вичерпним. Тому заміну фільтрів можна пов’язати з ТО як роботу з підтримання авто в робочому стані;

2) виконуючи будь-який вид ТО, підприємство має право за необхідності замінити відповідні деталі та вузли (фільтри), оскільки така заміна не заборонена законодавчо і проводиться для підтримання працездатності та справності автомобіля;

3) сезонна заміна оливи практично завжди супроводжується заміною паливного і масляного фільтрів. А оскільки заміна оливи належить до сезонного ТО, то й заміну фільтрів, яка проводиться при заміні цієї рідини, можна вважати однією операцією.

Ураховуючи зазначене вище, заміну фільтрів можна віднести до складу витрат поточного звітного періоду залежно від того, де використовується автомобіль

(1) Зверніть увагу! Термін «антифриз» тотожний поняттю «тосол». А тосол, як стверджує Держпідприємництва (лист від 21.06.04 р. № 4123), належить до нафтопродуктів, тобто паливно-мастильних матеріалів (ПММ). А оскільки антифриз вважається ПММ, то й обліковувати його потрібно аналогічно. Зокрема, використовуючи антифриз при сезонному ТО, підприємство має орієнтуватися на Норми витрат ПММ.

 

Висновки

  • Власники та орендарі ТЗ зобов’язані проводити сезонне ТО.

  • Витрати на здійснення сезонного ТО включають до витрат звітного періоду залежно від напрямку використання ТЗ, щодо якого проводиться ТО.

  • Заміна шин, які обліковуються у складі вартості автомобіля, не впливає на бухоблік. Вартість шин, придбаних окремо від автомобіля, обліковують у складі запасів і списують на витрати двома способами:

  • • чи відразу при установці на автомобіль;

    • чи після того, як шини відпрацюють свій ресурс.

  • При заміні антифризу, оливи та мастила при сезонному ТО підприємство має орієнтуватися на норми витрат ПММ, встановлені для відповідних ТЗ.

Документи та скорочення статті

Закон про дорожній рух — Закон України «Про дорожній рух» від 30.06.93 р. № 3353-XII.

Закон про автотранспорт — Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.01 р. № 2344-III.

Положення № 102 — Положення про технічне обслуговування та ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затверджене наказом Мінтрансу від 30.03.98 р. № 102.

Правила № 550 — Правила експлуатації колісних транспортних засобів, затверджені наказом Мінінфраструктури від 26.07.13 р. № 550.

Правила № 615 — Правила надання послуг з технічного обслуговування та ремонту колісних транспортних засобів, затверджені наказом Мінінфраструктури від 28.11.14 р. № 615.

Правила № 795 — Правила експлуатації акумуляторних свинцевих стартерних батарей колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Мінтрансзв’язку від 02.07.08 р. № 795.

Правила № 549 — Правила технічної експлуатації коліс і пневматичних шин колісних транспортних засобів категорій L, M, N, O і спеціальних машин, виконаних на їх шасі, затверджені наказом Мінінфраструктури від 26.07.13 р. № 549.

Норми № 488 — Експлуатаційні норми середнього ресурсу пневматичних шин колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Мінтрансзв’язку від 20.05.06 р. № 488.

Норми № 420 — Норми експлуатаційного пробігу автомобільних шин, затверджені наказом Мінтрансу від 08.12.97 р. № 420.

Норми витрат ПММ — Норми витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджені наказом Мінтрансу від 10.02.98 р. № 43.

ТО — технічне обслуговування.

ТЗ — транспортний засіб.

ПН — податкова накладна.

ПК — податковий кредит.

ЄРПН — Єдиний реєстр податкових накладних.

автомобіль додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті