Теми статей
Обрати теми

Розрахунок коригування у ПДВ-звітності: справедлива думка ДФСУ

Катерина ЖИЛЕНКО, Дар’я КРАВЧЕНКО, Сергій ДЕЦЮРА
Лист ДФСУ від 16.11.15 р. № 24343/6/99-99-19-03-02-15

У листі, що коментується, контролери відповіли на запитання: в якому періоді відображати у ПДВ-декларації розрахунок коригування (РК), якщо він складений в одному звітному періоді, а зареєстрований в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) в наступному (у межах 15-денного строку)?

Їх відповідь потішила — у періоді складання РК.

На нашу думку, саме такий підхід відповідає системному прочитанню норм ст. 192 ПКУ.

Ні для кого не секрет, що після набуття чинності Законом № 643* загострилася проблема з вибором періоду відображення розрахунку коригування у ПДВ-звітності. Річ у тім, що цей документ додав дві нові умови для коригування податкових зобов’язань (ПЗ) постачальника та податкового кредиту (ПК) у покупця. Так, згідно з оновленим п. 192.1 ПКУ:

* Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податку на додану вартість» від 16.07.15 р. № 643-VIII.

• постачальник має право зменшити суму ПЗ на підставі РК тільки після реєстрації в ЄРПН РК до ПН — у разі «зменшуючого» РК;

• покупець має право збільшити суму ПК тільки після реєстрації постачальником РК в ЄРПН — у разі «збільшуючого» РК.

Ось у формулюванні «після реєстрації в ЄРПН» і полягає уся заковика. Адже попри те, що воно жодним чином не вказує на те, в якому саме звітному періоді постачальник і покупець отримують право відкоригувати ПЗ і ПК, податківці тлумачать її по-різному.

Інколи контролери «не помічають» інших норм ПКУ і дотримуються такої думки (лист ДФСУ від 29.10.15 р. № 23009/6/99-99-19-03-02-15, категорія 101.23 ЗІР ДФСУ):

• якщо йдеться про «зменшуючий» РК, то постачальник має право зменшити ПЗ у ПДВ-декларації того звітного періоду, в якому РК зареєстрований покупцем в ЄРПН. При цьому покупець зобов’язаний зменшити ПК у періоді складання РК;

• для «збільшуючого» РК — покупець має право збільшити ПК у ПДВ-декларації того звітного (податкового) періоду, в якому РК зареєстрований в ЄРПН, але не пізніше ніж через 365 днів з дати його складання. При цьому продавець зобов’язаний збільшити ПЗ у періоді складання РК.

З такою позицією погодитися важко. Адже вона є невигідною або для постачальника (у разі «зменшуючого» РК), або для покупця (у разі «збільшуючого» РК). А якщо точніше, то просто заганяє їх у стан нестачі грошей через неможливість швидко відкоригувати ПЗ або ПК.

Звичайно, ніхто не сперечається, що саме дата реєстрації РК в ЄРПН стає визначальною в разі, якщо РК зареєстрований в ЄРПН несвоєчасно (з порушенням 15-денного строку).

Але! Коли РК потрапив до ЄРПН своєчасно (протягом установлених 15 календарних днів), жодних підстав зволікати з моментом коригування немає.

Тим більше, що:

п.п. 192.1.1 ПКУ вимагає від постачальника зменшувати суму ПЗ за результатами податкового періоду, протягом якого був проведений перерахунок;

• а  п.п. 192.1.2 ПКУ від покупця — збільшити суму ПК за результатами такого самого періоду.

Таким чином, у  ст. 192 ПКУ закладено принцип синхронного (в одному податковому періоді) коригування ПЗ продавця та ПК покупця. Безумовно, він працює тільки у тому випадку, коли контрагенти не порушують інших норм ПКУ — своєчасно зареєстрували РК в ЄРПН.

Мабуть, саме з цієї причини, серед податкових роз’яснень уже з’являлися «хороші» роз’яснення (див. лист ДФСУ від 27.10.15 р. № 22541/6/99-99-19-03-02-15 // «БТ», 2015, № 47, с. 6), в яких контролери так само, як і в листі, що коментується, дозволяють продавцю коригувати ПЗ на підставі своєчасно зареєстрованого «зменшуючого» РК у періоді його складання.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі