Теми статей
Обрати теми

Розрахунок коригування у ПДВ-декларації: орієнтир — дата складання

Катерина ЖИЛЕНКО, Дар’я КРАВЧЕНКО, Сергій ДЕЦЮРА
Лист ДФСУ від 27.10.15 р. № 22541/6/99-99-19-03-02-15

Не секрет, що розрахунок коригування (РК) до податкової накладної (ПН) складають та реєструють в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) в порядку, встановленому для ПН ( п. 192.1 ПКУ). Тобто реєструвати РК в ЄРПН слід не пізніше 15 календарних днів, наступних за датою їх складання ( п. 201.10 ПКУ).

Коригувати суми податкових зобов’язань (ПЗ) та податкового кредиту (ПК) на підставі РК потрібно за таким принципом:

1) якщо зменшується сума компенсації вартості товарів/послуг, то:

• постачальник має право зменшити ПЗ після реєстрації РК в ЄРПН покупцем;

• покупець повинен зареєструвати РК в ЄРПН у встановлені терміни та зменшити ПК у звітному періоді, на який припадає дата коригування (складено РК);

2) якщо збільшується сума компенсації вартості товарів/послуг, то:

• постачальник повинен зареєструвати РК в ЄРПН та збільшити ПЗ у податковій декларації з ПДВ в податковому періоді, на який припадає дата коригування;

• покупець має право збільшити ПК лише після реєстрації РК в ЄРПН, але не пізніше ніж через 365 днів з дати його складання.

Усе чудово, коли ці дати вміщуються в межі одного місяця. Але на практиці доволі часто виникає ситуація, коли РК складено в одному місяці, а зареєстровано в ЄРПН у наступному. Виникає запитання: в якому періоді слід проводити коригування — включати РК до декларації з ПДВ?

У ПКУ відповідь на це запитання дана лише частково: особи, на яких покладено обов’язок реєстрації РК, мають проводити коригування ПЗ чи ПК у місяці складання РК ( пп. 192.1.1 та 192.1.2 ПКУ). А як же бути з їх контрагентами, незрозуміло.

Ми, орієнтуючись на п. 192.1 ПКУ, який зазначає, що РК складається в порядку, встановленому для ПН, ще з початку року наполягали на тому, що такі особи мають відображати РК за тим же принципом, що і ПН. Тобто якщо РК зареєстрований своєчасно, тобто протягом 15 днів, то можна включити РК до того звітного періоду, в якому він складений. Якщо ж реєстрація відбувається з порушенням цього строку, то такі РК слід включати до декларації того періоду, в якому вони були зареєстровані.

Контролери у категорії 101.23 ЗІР ДФСУ (див. «БТ», 2015, № 43, с. 37) рекомендують орієнтуватись на дату реєстрації РК в ЄРПН. При цьому немає значення, зареєстровані такі РК своєчасно чи ні.

На наш погляд, такий підхід несправедливий і не випливає із норм ПКУ. Річ у тім, що у  ст. 192 ПКУ вказано: коригувати ПЗ/ПК слід «після реєстрації» РК. А це лише визначає подію, яка надає юридичної сили РК та дозволяє провести коригування. Щодо періоду, в якому потрібно проводити коригування, у  пп. 192.1.1 та 192.1.2 ПКУ є спеціальні норми, що вказують на період, в якому проведено перерахунок. А це якраз період, в якому складено РК.

У листі, що коментується, фіскали, як би це дивно не звучало, змінили свою позицію. У цьому листі чітко вказано: оскільки РК складений в одному податковому періоді, а зареєстрований в іншому (у межах 15-денного терміну), то на підставі такого РК постачальник зменшує ПЗ у податковій звітності, яка подається за результатами звітного періоду, в якому складено такий РК.

Такий висновок не може не радувати. Справа в тому, що він дає змогу проводити одночасне коригування ПЗ/ПК продавця та покупця в одному періоді (у періоді їх складання) за РК, які зареєстровані в ЄРПН своєчасно (протягом 15 днів від дати складання).

У листі, що коментується, надана консультація певному платнику, а тому саме він може нею користуватись без будь-яких побоювань. Однак ми сподіватися, що податківці змінять і свою занадто фіскальну консультацію у ЗІР ДФСУ.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі