Теми статей
Обрати теми

Повертаємо товар, поставлений у 2011 році: чи є право на коригування

Кравченко Дар’я
Підприємство хоче скласти розрахунок коригування (РК) до податкової накладної (ПН) 2011 року внаслідок повернення товару покупцем. Чи можна це зробити?

На нашу думку, у цьому випадку постачальник має повне право провести коригування податкових зобов’язань (ПЗ). Але за нього доведеться поборотися з податківцями. Зараз пояснимо чому.

На жаль, позиція контролерів з цього питання така: якщо зміна суми компенсації вартості товарів/послуг або повернення постачальником передоплати товарів/послуг відбувається після закінчення 1095 днів, то постачальник — платник ПДВ не може зменшити ПЗВПСУ», 2012, № 42, с. 79).

Сформувалася така думка у контролерів ще до набуття чинності ПКУ. При цьому на підкріплення своєї позиції вони посилалися на норми п. 102.5 ПКУ та вказували на те, що проведення ПДВ-коригування можливе тільки у межах строку давності, встановленого цією нормою, — 1095 днів. Причому відлік зазначеного строку, на їх думку, повинен був розпочинатися з періоду, в якому були визначені ПЗ з ПДВ.

Ми з такою позицією були не згодні з двох причин:

1. Пункт 102.5 ПКУ та встановлений ним 1095-денний строк жодним чином не стосується повернення товару. Він використовується в разі:

• донарахування ПЗ контролюючим органом (а не платником податків; п. 102.1 ПКУ);

• подання заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов’язань або про їх відшкодування ( п. 102.5 ПКУ).

Зверніть увагу, строк позовної давності, що дорівнює 1095 днів, установлений і для випадку самостійного виправлення помилок платником податків ( п. 50.1 ПКУ).

2. Стаття 192 ПКУ не пов’язує право продавця зменшити ПЗ з ПДВ шляхом їх коригування з будь-яким строком позовної давності. Так:

п. 192.1 ПКУ надає продавцю-платнику ПДВ повне право зменшити ПЗ у разі повернення товару покупцем;

п. 192.2 ПКУ обмежує це право тільки у тому випадку, коли постачальник на момент повернення товару вже не є платником ПДВ.

Розуміючи це, податківцям довелося дещо підкоригувати у своїй позиції. Ні, вона звичайно не змінилася. Просто тепер вони стали посилатися не на п. 102.5 ПКУ, а на норми ЦКУ. А точніше на п. 1 ст. 256 ЦКУ, що встановлює строк позовної давності (строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого громадянського права або інтересу). І він також має тривалість 3 роки ( ст. 257 ЦКУ).

Більше того, якщо такий строк закінчився, при поверненні покупцем товарів після закінчення 1095 днів, фіскали розцінюють такий правочин як операцію з постачання, за якою мають бути нараховані ПЗ (категорія 101.07 ЗIР ДФСУ).

Але тут є маленький нюанс. Перебіг строку позовної давності згідно з ЦКУ (на відмінну від строку, установленого ПКУ) розпочинається з дати, визначеної умовами договору як кінцева дата оплати таких товарів/послуг.

Тобто з того моменту, коли покупець не виконав свої зобов’язання за договором. У нашому випадку — не оплатив товари.

Більше того, згідно з нормами ЦКУ контрагенти мають право самостійно:

• збільшувати строк позовної давності за домовленістю сторін ( ст. 259 ЦКУ);

• прив’язати його до певної дати або події.

Якщо ж строк виконання в договорі не встановлений, то перебіг строку позовної давності розпочинається з дня, коли у кредитора виникає право пред’явити вимогу про виконання зобов’язання ( ст. 261 ЦКУ).

Висновок: навіть якщо у вас минув строк у 1095 днів з дати відвантаження товару, це зовсім не означає, що минув строк позовної давності за цією операцією. Тому ви можете сміливо коригувати ПЗ. Однак попереджаємо: за такий варіант доведеться поборотися. Можливо, простіше буде оформити зворотний продаж і провести залік взаємних однорідних вимог.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі