Скільки може тривати перевірка
Як довго перевіряють суми ПДВ, заявлені до БВ? Чи можуть контролери обмежитися лише камеральною перевіркою?
Усе залежить від того, за рахунок якого ВЗ були сформовані суми ПДВ, заявлені вами до БВ.
Загалом, перевірку сум ПДВ, заявлених до БВ*, податківці можуть здійснити двічі, пропустивши ВЗ крізь сито:
* Про перевірку платника ПДВ на відповідність критеріям, прописаним у п. 200.19 ПКУ, ми не говоримо, оскільки об’єктом її дослідження є не суми БВ, а «результати діяльності» такого платника ПДВ.
• спочатку камеральної перевірки;
• а потім і документальної.
Зупинимося на кожній з них.
Камеральна перевірка. Скажемо одразу, обійти стороною камеральну перевірку платнику ПДВ, що заявив БВ, ніяк не вийде. Це, так би мовити, обов’язковий етап для всіх.
Тішить у цьому випадку те, що:
• для неї в ПКУ встановлено жорсткі часові рамки — 30 календарних днів після закінчення граничного строку подання ПДВ-декларації ( п. 200.10 ПКУ);
• а якщо камеральну перевірку не провели або ж за її результатами не надіслали ППР платнику ПДВ, то сума БВ автоматично набуває статусу узгодженої і підлягає виплаті.
Тому тут відтягувати рішення щодо заявлених сум ПДВ до БВ податківцям ой як не вигідно: 30 календарних днів і край.
Документальна перевірка. А от цей етап перевірки — для окремих випадків — випадків, у яких ви заявили до БВ суми ПДВ, які були сформовані за рахунок ВЗ, що склалося за операціями ( п. 200.11 ПКУ):
• за періоди до 01.07.15 р., які не підтверджені документальними перевірками;
• з придбання товарів / послуг у платників ПДВ-спецрежимників за період до 01.01.16 р.
Відповідно якщо ви заявили до БВ «свіженьку» суму ВЗ (яка сформувалася після 01.07.15 р.), та ще при цьому жодних закупівель у сільгосппідприємств до 01.01.16 р. не здійснювали, вітаємо — проходити документальну перевірку вам не потрібно.
Якщо ж до БВ ви заявили «старе» ВЗ — то від документальної перевірки не відкрутитися.
Ну, вже якщо так і сталося, то хочемо попередити: така перевірка може доволі сильно затягтися.
Адже документальні перевірки заявлених сум ПДВ до БВ можуть бути:
• тільки позаплановими (проводяться у зв’язку з настанням особливої події — подання заяви на БВ платником ПДВ);
• як невиїзними, так і виїзними (заборона на проведення документальних позапланових ( п.п. 78.1.8 ПКУ) виїзних перевірок БВ, встановлена в п. 37 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ, не поширюється на перевірки за п. 200.11 ПКУ).
А такі перевірки ПКУ дозволяє не лише продовжувати, а й припиняти (див. рис. 1 далі).
І ще. Хоча ПКУ і встановлює максимальний строк для проведення документальних перевірок — 60 календарних днів — контролери можуть незаконно збільшити її тривалість.
За це їм загрожує усього лише дисциплінарна відповідальність. При цьому результати перевірки не будуть визнані недійсними і не будуть скасовані (постанова Дніпропетровського окружного адмінсуду від 21.09.12 р. у справі 2а/0470/9245/12).
Рис. 1. На який строк можна розтягнути час проведення перевірки БВ
«Зависла» неузгоджена сума ВЗ
Що робити, якщо нами була заявлена до БВ сума ВЗ, сформованого ще в 2014 — 2015 роках, але і досі від податківців «ні слуху, ні духу»?
У цій ситуації можливі два варіанти розвитку подій:
1. Перевірка ВЗ, заявленого вами до БВ, перейшла на другу стадію — на стадію документальної перевірки**.
** До речі, інформацію про хід перевірки (зокрема, дату узгодження податківцями сум БВ, дату надісланого Казначейству висновку, дату повернення платникові БВ на рахунок, і навіть дати при оскарженні, якщо до нього вдалися) теоретично можна дізнатися з Реєстрів на сайті ДФСУ (п. 10 Порядку № 68). Проте на даний момент така функція перебуває в стадії розробки.
Але тут потрібно зауважити: фіскали мають право приступити до проведення документальної позапланової перевірки лише у разі, коли вони до початку її проведення вручили під розписку платнику ПДВ копію наказу про проведення такої перевірки ( п. 78.4 ПКУ).
Якщо ви в очі не бачили ані письмового повідомлення (із зазначенням дати початку та місця проведення перевірки), ані копії наказу про проведення документальної планової перевірки ( п. 79.2 ПКУ):
• вона вважається незаконною (постанова Одеського апеляційного адмінсуду від 19.09.13 р. у справі № 814/730/13-а);
• а ППР, видане після її проведення, — протиправним (постанова Львівського апеляційного адмінсуду від 05.04.16 р. у справі № 876/4039/14; постанова ВСУ від 27.01.15 р. у справі № 21-425а14).
Якщо виявиться, що суми БВ все-таки потрапили під документальну перевірку, вам необхідно дочекатися її закінчення:
а) щоб заявлені суми отримали статус узгоджених. Тоді ви зможете:
• або сподіватися на їх швидке отримання;
• або вибрати більш відповідний напрям їх використання (див. далі);
б) оскаржити дії податківців (якщо суму БВ так і не узгодять);
Увага! Змінювати напрям використання заявленого БВ під час документальних перевірок (подаючи УР) заборонено ( п. 50.2 ПКУ).
2. Суми ПДВ, заявлені до БВ, все ще перебувають на етапі камеральної перевірки або ви не отримували документів, що свідчать про початок документальної перевірки.
Звичайно, ви можете сподіватися на швидке отримання заявлених сум. Проте можна піти іншим шляхом. Щоб не хвилюватися через затримки під час перевірок, ви маєте право використати суми заявленого, але ще не узгодженого БВ, змінивши напрям його використання.
Тобто спрямувати цю суму в рахунок сплати грошових зобов’язань або погашення податкового боргу за іншими платежами, що сплачуються до Держбюджету.
Зверніть увагу: спрямувати до бюджету суми БВ можна за всіма податками, зборами, переліченими в ст. 29 БКУ (акцизний податок, військовий збір тощо) (лист ГУ ДФС у м. Києві від 03.06.16 р. № 12305/10/26-15-12-02-14; категорія 101.20 ЗІР ДФСУ).
Зробити це можна з допомогою УР до ПДВ-декларації того періоду, в якому ви заявили БВ (п. 5 розд. IV Порядку № 21). Для цього вам потрібно буде заповнити не лише сам УР, а також і додаток Д4.
Заповнюємо УР. Для цього:
• до гр. 4 ряд. 20.2.1 та ряд. 20.2.2 УР переносимо показники ПДВ-декларації, що виправляється;
• до гр. 5 ряд. 20.2.1 та ряд. 20.2.2 вносимо правильні дані;
• у гр. 6 цих рядків розраховуємо різницю між гр. 5 і гр. 4 з «-» або з «+».
Приклад заповнення УР у разі зміни напряму використання неузгодженого БВ наведено на рис. 2.
Рис. 2. Приклад заповнення УР у разі зміни напряму використання неузгодженого БВ
Дані інших рядків просто переносимо до гр. 4 та гр. 5 УР з ПДВ-декларації без змін.
Увага! Сама форма ПДВ-декларації, а також п. 3 розд. IV Порядку № 21 зобов’язують платників ПДВ розшифровувати дані ряд. 20.2 декларації в додатках Д3 і Д4. Тому в загальному випадку при виправленні помилок у ряд. 20.2 до УР доводиться долучати і відповідні додатки, що містять інформацію про уточнені показники.
Додаток Д3. Хоча формально в цьому додатку немає помилок, вважаємо, що його краще подати. Адже додатки Д3 і Д4 подають разом.
Додаток Д4. А от цей додаток буде точно зіпсованим. Адже якщо ви раніше хотіли отримати БВ на поточний рахунок, а зараз передумали, то дані в додатку Д4 потрібно трохи підправити.
Оскільки дані першої таблиці додатка Д4 (де ви заявляєте до повернення суми БВ), не розшифровуючі, а лише інформативні, то виправити в ньому допущені помилки можна, наново переписавши цю заяву і зазначивши в ній правильні дані.
Тобто замість п. «а» під таблицею 3 заповніть п. «б». При цьому обов’язково зазначте в таблиці:
• код бюджетної класифікації*** та рахунок платежу в Казначействі, на який ви хочете перерахувати суми ПДВ, зазначені в ряд. 20.2.2 декларації;
*** Затверджені наказом Мінфіну від 14.01.11 р. № 11.
• суму БВ словами та цифрами.
Усі інші дані перенесіть без зміни.
БВ узгоджене, але грошей немає
Суму ПДВ, заявлену до БВ, податківці узгодили після проведення камеральної перевірки. Проте, повертати зазначені суми з бюджету поки не поспішають. Що можна зробити в такій ситуації?
Звичайно, ця ситуація трохи простіша, ніж описана вище. Адже суми ПДВ, заявлені до БВ, податківці вже перевірили, а отже, ви на законних підставах стали в чергу за грошима з держбюджету.
Хоча стояти в ній можна довго, особливо якщо:
• ви як платник ПДВ спочатку не відповідали критеріям, прописаним у п. 200.19 ПКУ, і не потрапили до «пріоритетного» Реєстру заяв про повернення № 1 вже при поданні ПДВ-декларації;
• у результаті перевірки відповідності критеріям, прописаним у п. 200.19 ПКУ, податківці самостійно вас перекинули до «фонового» Реєстру № 2.
Причому навіть якщо гроші у бюджеті і з’являться, повернення узгоджених сум БВ проходитиме в хронологічному порядку, в якому заповнювалися Реєстри заяв ( п.п. 200.7.1 ПКУ). Тому часу на очікування може бути згаяно дійсно багато.
Щоб цього уникнути, ви можете піти іншим шляхом — змінити напрям узгодженого БВ. Наприклад, спрямувати його не на поточний рахунок, а в рахунок сплати грошових зобов’язань або погашення податкового боргу за іншими платежами, що сплачуються до держбюджету.
Нагадаємо: спрямувати до бюджету суми БВ можна за всіма податками, зборами, переліченими в ст. 29 БКУ (лист ГУ ДФС у м. Києві від 03.06.16 р. № 12305/10/26-15-12-02-14; категорія 101.20 ЗІР ДФСУ). Таку можливість платникам ПДВ надає п. 200.12 ПКУ.
Більш того, суми такого ВЗ можуть піти:
• як на погашення податкового боргу за податками, що сплачуються до держбюджету;
• так і в рахунок сплати грошових зобов’язань, які виникнуть у вас протягом майбутніх податкових періодів (лист ДФСУ від 25.05.16 р. № 11353/6/99-99-15-03-02-15).
Пункт 200.12 ПКУ передбачає «полегшений» алгоритм дій. Виконуючи його вказівки, ви маєте усього лише подати заяву до контролюючого органу щодо зміни напряму бюджетного відшкодування.
При цьому будь-яких вимог до форми та змісту цієї заяви законодавство не встановлює. Формально її можна оформити в довільній формі. Хоча найпростіше піти звичним шляхом — подавати УР та додатки Д3 і Д4.
Протягом 5 робочих днів з дня отримання від вас такої заяви податківці зобов’язані перекинути кошти. І, як показує практика, саме так і відбувається.
Вплив на ліміт
Ми заявили суму ПДВ до бюджетного відшкодування в декларації звітного періоду. Чи позначиться це на розмірі РЛ?
Так. Сума ПДВ, заявлена до БВ, зменшує розмір РЛ через показник ∑Відшкод. Коли це відбувається?
Для того щоб це з’ясувати, доведеться звернутися до п. 2001.3 ПКУ і п. 9 Порядку № 569. Згідно з цими нормами показник ∑Відшкод формується за рахунок загальної суми податку, заявленого платником до БВ у ПДВ-деклараціях та УР, з урахуванням сум коригувань, проведених за результатами перевірок.
Причому розраховується він на підставі задекларованих до відшкодування сум ВЗ, сформованих за операціями, здійсненими після 01.07.15 р.
Із сказаного можна зробити такі висновки:
1. РЛ вам зменшать одразу після подання ПДВ-декларації, в якій ви заявите БВ або УР, незалежно від того, коли було сформовано ВЗ, що заявляється до БВ.
2. За результатами перевірок контролери мають право підкоригувати суму БВ і, відповідно, розмір РЛ. Тобто тільки після того, як контролери визначать період виникнення ВЗ, вам відновлять РЛ (якщо ВЗ було сформоване до 01.07.15 р.).
До речі, хочемо попередити: податківці зменшують РЛ і на суму ПДВ, заявлену в рахунок погашення податкового боргу в ряд. 20.1 декларації (лист ДФСУ від 12.01.16 р. № 349/6/99-99-19-03-02-15; категорія 101.08 ЗІР ДФСУ). Причому роблять вони це через той же показник ∑Відшкод. І хоча це не зовсім законно, фіскали все ще продовжують таку діяльність. Отже, будьте готові до такого повороту подій.
Про зменшення/збільшення показника ∑Відшкод вам повідомить Витяг за формою F/J1401206. А розшифровку в розрізі кожної операції покаже Витяг за формою F/J1401902.
Документи та скорочення статті
БКУ — Бюджетний кодекс України від 08.07.10 р. № 2456-VI.
Порядок № 68 — Порядок ведення реєстрів заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, затверджений постановою КМУ від 22.02.16 р. № 68.
Порядок № 569 — Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість, затверджений постановою КМУ від 16.10.14 р. № 569.
БВ — бюджетне відшкодування.
ВЗ — від’ємне значення.
РЛ — реєстраційний ліміт.
ПК — податковий кредит.
ППР — податкове повідомлення-рішення.
УР — Уточнюючий розрахунок податкових зобов’язань з податку на додану вартість у зв’язку з виправленням самостійно виявлених помилок.