Теми статей
Обрати теми

Держзакупівлі по-публічному

Олена БІЛЯЄВА, податковий експерт, e.belyaeva@id.factor.ua
Центральні органи виконавчої влади та деякі категорії замовників отримали можливість випробувати новий механізм електронних публічних торгів ще з 1 квітня цього року. А з 1 серпня здійснювати закупівлі через єдину електронну систему ProZorro зобов’язані усі без винятку держзамовники. З якими особливостями та новаціями доведеться зіткнутися у процесі застосування електронних торгів суб’єктам господарювання, які наважилися розширити ринок збуту за рахунок держзакупівель, ми розповімо у сьогоднішній Темі тижня.

Вивчаємо організаційні моменти

Допорогові та понадпорогові закупівлі

Почнемо з того, що Закон № 922 поширюється на (ч. 1 ст. 2 Закону № 922):

• замовників* за умови, що вартість предмета закупівлі товарів, послуг дорівнює або перевищує 200 тис. грн., робіт — 1,5 млн грн.;

* Органи державної влади, місцевого самоврядування та органи соціального страхування, а також юрособи (підприємства, установи, організації) та їх об’єднання, які забезпечують потреби держави, за наявності однієї з таких ознак:
юрособа є розпорядником, одержувачем бюджетних коштів;
органи держвлади чи органи місцевого самоврядування або інші «замовники» володіють більшістю голосів у вищому органі управління юрособи;
у статутному капіталі юрособи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків.

• замовників, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання (перелік таких сфер діяльності наведено у п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону № 922), за умови, що вартість предмета закупівлі товарів, послуг дорівнює або перевищує 1 млн грн., робіт — 5 млн грн.

Це так звані понадпорогові закупівлі. Їх замовники зобов’язані здійснювати через веб-портал Мінекономрозвитку (prozorro.gov.ua).

При закупівлі товарів, робіт і послуг, вартість яких менша від зазначеної (це так звані допорогові закупівлі), замовники повинні дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, визначені Законом № 922, і можуть використовувати електронну систему закупівель (ЕСЗ) з метою відбору постачальника товарів, виконавця робіт, послуг.

Особливості проведення допорогових закупівель регламентує Порядок № 35.

Зверніть увагу! У разі здійснення допорогових закупівель на суму, що дорівнює або перевищує 50 тис. грн., без використання ЕСЗ замовники зобов’язані оприлюднювати звіти про укладені договори в ЕСЗ відповідно до ст. 10 Закону № 922. Термін для оприлюднення звіту становить 1 календарний день з дня укладення договору. Форму такого звіту затверджено наказом № 490.

Важливий нюанс! Усі зазначені вартісні пороги враховують ПДВ. Тобто при визначенні вартісного порога під час закупівлі товарів, робіт або послуг беруть їх вартість з урахуванням ПДВ.

Визначитися з тим, чи потрібно використовувати ЕСЗ залежно від вартості закупівлі, вам допоможе табл. 1.

Таблиця 1. Способи здійснення держзакупівель залежно від їх вартості

Вартість закупівлі

Спосіб здійснення закупівлі

< 50 тис. грн.

Закупівлю проводять або шляхом укладення прямого договору, або з використанням ЕСЗ (через prozorro.gov.ua)

Товари, послуги

≥ 50 тис. грн., але < 200 тис. грн.

Як і в попередньому випадку, закупівлю проводять або шляхом укладення прямого договору, або через prozorro.gov.ua.

Тут додається ще обов’язковість оприлюднення звіту про закупівлю у системі ProZorro протягом 1 календарного дня з дня укладення договору

Роботи

< 1,5 млн грн.

Товари, послуги

≥ 200 тис. грн.

Закупівлю проводять тільки через систему ProZorro

Роботи

≥ 1,5 млн грн.

Важливо! Закон № 922 не поширюється на випадки, коли предметом закупівлі є товари, роботи або послуги, перелічені в ч. 3 та 4 ст. 2 Закону № 922. Отже, під час таких закупівель використовувати ЕСЗ не потрібно.

Із способами здійснення закупівель розібралися. Тепер давайте подивимося, хто в нових умовах повинен займатися цими самими закупівлями.

Тендерні комітети та уповноважені особи

Згідно з ч. 1 ст. 11 Закону № 922 для організації та проведення процедур закупівель замовник створює тендерний комітет (комітети) або визначає уповноважену особу (осіб). Особливості діяльності тендерних комітетів та уповноважених осіб покажемо в табл. 2.

Таблиця 2. Тендерні комітети та уповноважені особи

Тендерний комітет (комітети)

Уповноважена особа (особи)

Склад тендерного комітету та положення про нього(1) затверджуються рішенням замовника.

Керує роботою тендерного комітету голова, якого призначає замовник своїм рішенням.

Рішенням голови призначаються його заступник (заступники) та секретар.

До складу комітету повинно входити не менше 5 осіб. Якщо кількість службових (посадових) осіб менше ніж 5, то до комітету входять усі службові (посадові) особи замовника.

Жодних вимог до посад, які повинні обіймати члени тендерного комітету, чи до їх освіти Закон № 922 не висуває.

Рішення приймаються колегіально у присутності на засіданні не менше 2/3 членів комітету від його затвердженого складу. Рішення комітету оформляють протоколами.

Замовник має право створити кілька комітетів (наприклад, у філіях)

Уповноважена особа здійснює свою діяльність на підставі укладеного із замовником трудового договору (контракту) або розпорядчого рішення замовника. Інакше кажучи, замовник або призначає наказом (рішенням) уповноважену особу з працівників, або укладає трудовий договір (контракт) з особою зі сторони.

Уповноважена особа повинна мати вищу освіту, бути обізнаною щодо законодавства у сфері публічних закупівель та мати досвід роботи у цій сфері не менше 2 років.

Уповноважена особа організовує роботу самостійно згідно з умовами трудового договору (контракту) або положення(1).

Залежно від обсягів закупівель замовник може призначити одну або кілька уповноважених осіб, аж до створення окремого структурного підрозділу (відділу) закупівель

Для довідки! І уповноважену особу, і голову тендерного комітету замовник може наділити правом підписувати договори про закупівлі.

Проходити навчання у сфері закупівель голова, секретар та інші члени тендерного комітету, а також уповноважені особи не зобов’язані. У ч. 2 ст. 11 Закону № 922 згадується лише про право таких осіб пройти навчання з питань організації та здійснення закупівель.

(1) Примірне положення про тендерний комітет або уповноважену особу (осіб) затверджене наказом Мінекономрозвитку від 30.03.16 р. № 557. У ньому прописано основні функції, права та обов’язки тендерного комітету та уповноваженої особи (осіб). Оскільки цей документ має статус примірного, замовник має право відступити від нього під час затвердження власного положення.

Увага! Замовник не має права призначати для проведення одних і тих самих процедур закупівель одночасно і тендерний комітет, і уповноважену особу (осіб). Щоб не порушувати законодавство, тендерний комітет, приміром, може займатися понадпороговими закупівлями, а уповноважена особа — допороговими.

Після того, як замовник визначився з тендерним комітетом і уповноваженою особою (особами), саме час вибрати електронний майданчик (ЕМ), через який проводитимуться закупівлі.

Електронні майданчики

Нові публічні закупівлі проводяться в електронному форматі. У загальному вигляді механізм дії нової ЕСЗ покажемо на рис. 1.

img 1

Рис. 1. Механізм роботи ЕСЗ

Для проведення закупівель в ЕСЗ замовник обирає будь-який з авторизованих ЕМ. Працювати можна як з одним ЕМ, так і з кількома. Наприклад, можна допорогові закупівлі проводити на одному ЕМ, а понадпорогові — на іншому. Можна проводити процедури закупівель на різних ЕМ.

Але пам’ятайте! Якщо замовник почав здійснювати закупівлю на одному ЕМ, то завершувати її потрібно на тому самому ЕМ, на якому закупівлю було розпочато.

Оголошення про закупівлю не варто дублювати на кількох ЕМ. Після того, як замовник розмістив оголошення на одному ЕМ, воно автоматично відображається на решті ЕМ. Отже, потенційні учасники зможуть побачити оголошені замовником торги.

Аналогічна ситуація і в учасника. Він обирає відповідний для нього ЕМ та розміщує на ньому ТП, які буде видно на всіх ЕМ.

Радимо замовникам та учасникам проаналізувати кілька ЕМ, спробувати провести тестові закупівлі у режимі «навчання» і лише потім вибрати відповідний майданчик для себе за якістю сервісу та зручністю користування.

Вибираючи, також слід враховувати рівень акредитації ЕМ, який залежить від того, кому ЕМ надає послуги (замовникам чи учасникам) та які закупівлі проводить (див. табл. 3).

Таблиця 3. Рівні акредитації ЕМ

Вид закупівель

Рівні акредитації ЕМ, що надають послуги

замовнику

учаснику

Допорогові закупівлі

I рівень акредитації.

ЕМ надає послуги тільки замовнику для здійснення ним допорогових закупівель

II рівень акредитації.

ЕМ надає послуги учаснику, який бере участь у допорогових закупівлях

Понадпорогові закупівлі

III рівень акредитації.

Дозволяє замовнику проводити понадпорогові закупівлі

IV рівень акредитації.

Через такий ЕМ учасники можуть брати участь у понадпорогових закупівлях

Таким чином, для повноцінного проведення і допорогових, і понадпорогових закупівель замовник має укласти договір з ЕМ, акредитованим за I та III рівнями акредитації, а учасник — з ЕМ, акредитованим за II та IV рівнями акредитації.

На момент підготовки цього матеріалу за всіма чотирма рівнями акредитації акредитовано п’ять ЕМ і ще п’ять — за двома з чотирьох рівнів (див. табл. 4).

Актуальну інформацію про акредитовані ЕМ ви можете знайти на сайті prozorro.gov.ua.

ЕЦП

Оскільки нові публічні закупівлі проводяться в електронному форматі, то і замовникам, і учасникам доведеться створювати документи в електронному вигляді. Згідно з ч. 3 ст. 12 Закону № 922 під час використання ЕСЗ з метою подання ТП і здійснення їх оцінки документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог Закону України «Про електронні документи і електронний документообіг» від 22.05.03 р. № 851-IV. А це означає, що для оформлення електронних документів потрібен електронний цифровий підпис (ЕЦП).

На обов’язкове накладення ЕЦП на усі форми «закупівельних» документів вказує також п. 2 наказу № 490.

Крім того, реєстрація в ЕСЗ здійснюється, зокрема, за допомогою використання ЕЦП та підписання договору між користувачем і оператором авторизованого ЕМ (п. 3 Порядку № 166).

Тому стисло нагадаємо, як і де отримати ЕЦП.

Передусім зауважимо, що ЕЦП обов’язково знадобиться замовнику для здійснення понадпорогових закупівель та опублікування звітів про допорогові закупівлі.

Для повноцінного та своєчасного проведення закупівель отримати ЕЦП потрібно для секретаря тендерного комітету. Радимо також оформити ЕЦП на ще одного члена комітету на випадок тимчасової відсутності секретаря (у зв’язку з хворобою, відпусткою тощо).

Враховуючи функції голови тендерного комітету, не завадить також отримати ЕЦП і на нього.

Якщо ж публічні закупівлі проводить уповноважена особа, то ЕЦП потрібний такій особі.

Зверніть увагу! Законодавство не вимагає отримувати ЕЦП у разі проведення допорогових закупівель. Але щодо допорогових закупівель, проведених без застосування ЕСЗ шляхом укладення прямих договорів, замовник мусить оприлюднити звіт про укладені договори. А на нього наказ № 490 вимагає накладати ЕЦП. Тому рекомендуємо замовнику отримати ЕЦП на особу, відповідальну за допорогові закупівлі.

Перелік акредитованих центрів сертифікації ключів (АЦСК), які видають ЕЦП, веде Центральний засвідчувальний орган Мін’юсту. Інформацію про такі центри ви можете знайти на офіційному веб-сайті зазначеного органу http://czo.gov.ua/ca-registry.

Наша порада! Перш ніж отримувати ЕЦП, з’ясуйте в службі підтримки вибраного вами ЕМ, які АЦСК підтримує цей майданчик, щоб саме в одному з таких центрів отримати ЕЦП.

Після того як замовник отримав ЕЦП, а також логін і пароль для входу до свого особистого кабінету на ЕМ, можна починати проведення закупівлі. Як це правильно зробити, розповімо далі.

Беремо участь у електронних торгах

Допорогові закупівлі

Передусім закупівлю потрібно спланувати. Допорогові закупівлі зазначають у додатку до річного плану за формою, затвердженою наказом № 490. Річний план та додаток до нього затверджують протоколом тендерного комітету (рішенням уповноваженої особи) та оприлюднюють у системі ProZorro протягом 5 календарних днів із дня їх затвердження. Після цього можна приступати безпосередньо до проведення закупівлі.

Для довідки. Порядок розміщення інформації про публічні закупівлі затверджено наказом Мінекономрозвитку від 18.03.16 р. № 477.

Алгоритм здійснення допорогових закупівель з використанням ЕСЗ визначає Порядок № 35. Наведемо його на рис. 2.

img 2

Рис. 2. Алгоритм проведення допорогових закупівель з використанням ЕСЗ

Понадпорогові закупівлі

Спочатку необхідно скласти річний план закупівель, затвердити його протоколом тендерного комітету та протягом 5 календарних днів розмістити в ProZorro. Після цього можна починати закупівлю. Для цього використовують одну з трьох процедур: відкриті торги, конкурентний діалог або переговорну процедуру закупівлі.

Можливість проведення конкурентного діалогу в ProZorro поки не реалізована. Тому ми зупинимося на відкритих торгах та переговорній процедурі.

Відкриті торги. Це основна процедура закупівель, під час проведення якої пропозиції можуть подавати усі зацікавлені особи. Щоб відкриті торги відбулися, має бути подано не менше двох пропозицій.

Залежно від вартості можна виділити «українські» та «міжнародні» закупівлі. Процедура відкритих торгів для них дещо різниться.

«Українські» закупівлі проводять, якщо вартість товарів, послуг дорівнює або перевищує 200 тис. грн., робіт — 1,5 млн грн. А для замовників, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, ці межі становлять відповідно 1 млн грн. та 5 млн грн.

Вартість «міжнародних» закупівель для товарів і послуг — понад 133 тис. євро, для робіт — понад 5150 тис. євро.

Давайте подивимося, у чому різниця в процедурі проведення відкритих торгів за «українськими» та «міжнародними» закупівлями (див. рис. 3).

img 3

Рис. 3. Алгоритм проведення відкритих торгів

Кілька слів скажемо про забезпечення, які може вимагати замовник від учасників.

Забезпечення тендерної пропозиції. Замовник має право зазначити в оголошенні про проведення процедури закупівлі та в ТД вимоги щодо надання забезпечення ТП. У цьому випадку в ТД повинні бути зазначені умови надання забезпечення, зокрема вид, розмір, строк дії та застереження щодо того, у яких випадках забезпечення ТП не повертається учаснику.

Зверніть увагу! Забезпечення ТП може вимагатися тільки у вигляді гарантії (п. 8 ч. 1 ст. 1 Закону № 922). Вимагати забезпечення пропозиції учасника у вигляді застави, завдатку чи депозиту не можна.

Розмір забезпечення ТП у грошовому виразі не може перевищувати 0,5 % очікуваної вартості закупівлі у разі проведення торгів на закупівлю робіт та 3 % — у разі закупівлі товарів і послуг.

Забезпечення ТП повертається учаснику протягом 5 банківських днів з дня настання підстави для повернення в разі:

• закінчення строку дії забезпечення ТП, зазначеного в ТД;

• укладення договору про закупівлю з учасником, що став переможцем тендеру;

• відкликання ТП до закінчення строку її подання;

• закінчення процедури закупівлі за ситуації, коли договір про закупівлю не укладається з жодним з учасників, які подали ТП.

Перелік випадків, у яких забезпечення ТП не повертається учаснику, наведено в ч. 3 ст. 24 Закону № 922.

Забезпечення виконання договору про закупівлю. Замовник має право вимагати, щоб учасник-переможець уніс не пізніше дати укладення договору забезпечення виконання такого договору, якщо внесення забезпечення передбачено ТД.

Розмір забезпечення не може перевищувати 5 % вартості договору.

Замовник повертає забезпечення після виконання учасником-переможцем договору, а також у разі визнання судом результатів процедури закупівлі або договору про закупівлю недійсними. Повернення здійснюється протягом 5 банківських днів з дня настання зазначених обставин.

Переговорна процедура. Переговорна (неконкурентна) процедура закупівлі застосовується у виключних випадках, які перелічено в ч. 2 ст. 35 Закону № 922. Алгоритм проведення переговорної процедури наведемо на рис. 4.

img 4

Рис. 4. Алгоритм проведення переговорної процедури закупівлі

Тарифи системи ProZorro

Система ProZorro передбачає три види розрахунків:

• плата учасників електронному майданчику за кожну подану ТП;

• плата електронного майданчика системі ProZorro на підтримання функціонування центральної бази даних;

• плата від системи ProZorro електронному майданчику за кожну успішно проведену закупівлю.

Розмір плати визначено Порядком № 166. Там фігурують такі суми (див. табл. 4).

Таблиця 4. Розміри плати, що стягується в системі ProZorro

Вартість закупівлі

Плата, яка перераховується

учасником ЕМ(1)

ЕМ системі ProZorro

системою ProZorro ЕМ

2016 рік

2017 рік

2016 рік

2017 рік

До 20 тис. грн.

17 грн.

7 грн.

5 грн.

5 грн.

3 грн.

Від 20 до 50 тис. грн.

119 грн.

50 грн.

25 грн.

20 грн.

15 грн.

Від 50 до 200 тис. грн.

340 грн.

150 грн.

80 грн.

50 грн.

40 грн.

Від 200 тис. грн. до 1 млн грн.

510 грн.

250 грн.

110 грн.

75 грн.

60 грн.

Понад 1 млн грн.

1700 грн.

700 грн.

400 грн.

350 грн.

300 грн.

(1) Якщо торги скасовано або визнано такими, що не відбулися до моменту розкриття ТП та пропозицій учасника процедури закупівлі, авторизований ЕМ повертає плату учасникові.

Захищаємо свої інтереси

Оскарження процедур закупівлі

Органом оскарження є АМКУ (п. 14 ч. 1 ст. 1 Закону № 922), а процедура оскарження відбувається в електронній формі (див. рис. 5). Щоб ви не пропустили строки для подання скарги, наведемо їх у табл. 5.

img 5

Рис. 5. Механізм оскарження процедури закупівлі

Таблиця 5. Строки оскарження процедури закупівлі

Вид скарги

Строки подання скарги

Скарги, що стосуються ТД та прийнятих рішень, дій або бездіяльності замовника, які мали місце до закінчення строку, встановленого для подання ТП

З моменту оприлюднення оголошення про проведення торгів, але не пізніше ніж за 4 дні до дати, визначеної для подання ТП

Скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій або бездіяльності замовника, які мали місце після оцінки пропозицій учасників

Протягом 10 днів з дня оприлюднення на веб-порталі ProZorro повідомлення про намір укласти договір, але до дня укладення договору про закупівлю

Скарги, що стосуються прийнятих рішень, дій або бездіяльності замовника, які мали місце після розгляду ТП на відповідність технічним вимогам, визначеним у ТД, та визначення відповідності учасників кваліфікаційним критеріям

Протягом 5 днів з дня оприлюднення на веб-порталі ProZorro протоколу розгляду ТП

У разі порушення строків, зазначених у табл. 5, ЕСЗ автоматично не приймає скарги.

Скарги щодо укладених договорів про закупівлю розглядаються в судовому порядку.

Відповідальність

Згідно зі ст. 38 Закону № 922 за порушення вимог, установлених цим Законом та нормативно-правовими актами, розробленими під цей Закон, члени тендерного комітету замовника, уповноважена особа (особи), члени АМКУ, службові (посадові) особи Мінекономрозвитку, службові (посадові) особи органів, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів (обслуговуючого банку), несуть відповідальність згідно із законами України.

Види порушень та відповідальність за них наведемо в табл. 6.

Таблиця 6. Відповідальність у сфері публічних закупівель

Вид порушення

Розмір відповідальності за ст. 16414 КпАП

Здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг без застосування визначених законодавством процедур закупівель

Адміністративний штраф на службових (посадових), уповноважених осіб у розмірі від 11900 грн. до 17000 грн.

У разі вчинення тих самих дій повторно протягом року після накладення адмінстягнення за одне із зазначених правопорушень розмір штрафу становитиме від 17000 грн. до 25500 грн.

Оцінка пропозицій конкурсних торгів (кваліфікаційних пропозицій), ТП не за критеріями та методикою оцінки для визначення найкращої пропозиції конкурсних торгів (кваліфікаційної пропозиції), ТП, що міститься в документації конкурсних торгів (кваліфікаційній документації), ТД

Укладення з учасником, який став переможцем торгів, договору про закупівлю за цінами та обсягами, які не відповідають вимогам документації конкурсних торгів (кваліфікаційній документації), ТД

Неоприлюднення або порушення порядку оприлюднення інформації про закупівлі відповідно до вимог законодавства

Ненадання інформації, документів та матеріалів у випадках, передбачених законом

Адмінстягнення може бути накладено протягом 3 місяців з дня його виявлення, але не пізніше 2 років з дня його вчинення ( частина третя ст. 38 КпАП).

Протоколи про адміністративні правопорушення за ст. 16414 КпАП мають право складати уповноважені посадові особи Рахункової палати та органів державного фінансового контролю (Державної аудиторської служби України) ( ст. 255 КпАП).

Перехідні закупівлі

Процедури закупівель, які було розпочато до 01.08.16 р. і не завершено до цієї дати, завершуються у порядку та відповідно до Закону про держзакупівлі (попри те, що з 01.08.16 р. цей Закон втратив чинність). Про це нам говорить п. 7 розд. IX Закону № 922.

Закінчувати процедури, розпочаті до 01.08.16 р., необхідно на порталі tender.me.gov.ua. Переносити інформацію з порталу tender.me.gov.ua на портал prozorro.gov.ua не потрібно.

На практиці може скластися ситуація, коли замовник після 01.08.16 р. паралельно завершуватиме старі закупівлі та починатиме нові. При цьому перші проходитимуть за правилами Закону про держзакупівлі, а другі — за Законом № 922. Відповідно у замовника на законних підставах одночасно може діяти комітет з конкурсних торгів та тендерний комітет (або уповноважена особа).

Документи та скорочення статті

Закон № 922 — Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.15 р. № 922-VIII.

Закон про держзакупівлі — Закон України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.14 р. № 1197-VII (втратив чинність).

Порядок № 166 — Порядок функціонування електронної системи закупівель та проведення авторизації електронних майданчиків, затверджений постановою КМУ від 24.02.16 р. № 166.

Наказ № 490 — наказ Мінекономрозвитку «Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель» від 22.03.16 р. № 490.

Порядок № 35 — Порядок здійснення допорогових закупівель, затверджений наказом держпідприємства «Зовнішторгвидав України» від 13.04.16 р. № 35.

АМКУ — Антимонопольний комітет України.

ТД — тендерна документація.

ТП — тендерна пропозиція.

ЕМ — електронний майданчик.

ЕСЗ — електронна система закупівель.

ЕЦП — електронний цифровий підпис.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі