(066) 87-010-10
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 5
  • № 4
  • № 3
  • № 1-2
  • № 52
  • № 51
  • № 50
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
11/23
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Лютий , 2016/№ 6

Нова форма ПДВ-декларації: перше знайомство

Мінфін спрацював досить оперативно — 13.01.16 р. опублікував проект наказу, яким передбачалося затвердити нову форму та порядок заповнення ПДВ-декларації. А 28.01.16 р. він уже затвердив цей наказ, і з 01.02.16 р. набули чинності нова форма ПДВ-декларації та порядок її заповнення. Податківці також пожвавішали і заявили про те, що звітувати з ПДВ за січень 2016 року платникам ПДВ необхідно вже з використанням новоспеченої форми. Що ж, давайте з нею познайомимося ближче.

Загальні дрібниці

Почнемо ми зі вступної частини декларації. До речі, вона не дуже постраждала від «переробки», але є деякі дрібниці, які відразу впадають у вічі. Наприклад:

1. Зникли зовсім «непотрібні» поля 03 і 031 про виправлення помилок у поточній декларації.

2. «Старі» поля 041 і 042 об’єднали, внаслідок чого код ЄДРПОУ, податковий номер або серію та номер паспорта доведеться тепер вказувати в одному місці — новому полі 031 «Податковий номер платника податку або серія та номер паспорта».

3. Канули в Лету поля 07 «ознака постачання в межах угод про розподіл продукції» і 08 «ознака підприємства (організації) інвалідів».

Аналогічні зміни відбулися і в додатках до ПДВ-декларації.

Розділ І декларації — максимальне скорочення

Хоча в цьому розділі (як і раніше) залишилося 9 рядків, проте конкретизувати їх і розбивати на підрядки мінфінівці не визнали за потрібне.

У результаті:

1. Рядок 1 не змінився.

2. Рядок 2.1 «операції з вивезення товарів за межі митної території України» отримав свій окремий номер — тепер це ряд. 2. А ряд. 2.2 «інші операції, що оподатковуються за нульовою ставкою» став ряд. 3.

3. З’явився один новенький — ряд. 4, призначений для відображення сум «компенсуючих» ПЗ, нарахованих згідно з вимогами пп. 198.5 і  199.1 ПКУ.

Зверніть увагу! Такі дані доведеться розшифровувати в додатку Д5. Додаток Д7 вам знадобиться лише для того, щоб знати показник ЧВ, за допомогою якого ви й проводитимете нарахування (до цього моменту ми ще повернемося).

4. Дані за усіма необ’єктними та звільненими операціями ви вноситимете до одного загального рядка — ряд. 5 з обов’язковою розшифровкою даних у додатку Д6. Ось там ви й розпишете все детально.

5. Коригування ПЗ також проводимо згорнуто в одному рядку — ряд. 7 з одночасним заповненням додатка Д1.

Зверніть увагу: в цьому рядку відображають також коригування «компенсуючих» ПЗ, нарахованих згідно з п. 199.1 ПКУ, яке проводять або за підсумками року, або у зв’язку зі зняттям з обліку платника ПДВ (п. 3 розд. V Порядку № 21).

Окремо виділено тільки коригування ПЗ у зв’язку з нецільовим використанням товарів, ввезених із застосуванням звільнення від ПДВ ( ст. 197 ПКУ, підрозд. 2 розд. XX ПКУ, міжнародні договори (угоди)) (колишній рядок 8.3), — у ряд. 8.

6. Увага! Ряд. 9.1, на підставі якого розраховувалася складова РЛ — ΣПеревищ, уже немає. Очевидно, в такому розрахунку тепер братиме участь значення ряд. 9.

Розділ ІІ декларації — усе менше

Цей розділ також зазнав значних змін. У ньому відбулося деяке перегрупування:

1. Покупки, придбані з нульовою ставкою ПДВ та/або без ПДВ, отримали окрему «прописку» у новому ряд. 10.3 декларації (раніше їх доводилося показувати в ряд. 11.1 — категорія 101.23 ЗІР ДФСУ).

2. Для коригування ПК тепер виділені 4 рядки — ряд. 12 — 15.

3. Сенсація! Суму ВЗ попереднього звітного періоду (колишній ряд. 20 декларації) тепер вказуватимемо у складі податкового кредиту, як це прямо передбачено в  п. 200.4 ПКУ (розд. II декларації). Так:

• до ряд. 16.1 потрапить сума ВЗ, яку ви перенесете з попереднього звітного періоду (старий ряд. 24);

• до ряд. 16.2 — сума ПДВ, на яку збільшений/зменшений залишок ВЗ за результатами поданих вами УР;

• до ряд. 16.3 — сума ПДВ, на яку збільшений/зменшений залишок ВЗ згідно з ППР.

Увага! Дані не лише ППР, а й УР (!) тепер потрібно буде вказувати додатково в спецтаблиці в завершальній частині декларації.

Розділ ІІІ декларації — усе як завжди

А далі звично:

• у ряд. 18 вказуємо додатну різницю між сумою ПЗ і сумою ПК поточного періоду і відразу ж (!) направляємо її на сплату до бюджету в ряд. 18.1;

• у ряд. 19 — суму ВЗ поточного періоду.

Про особливості заповнення ряд. 18 і 19 в спецрежимних деклараціях сільгосппідприємств читайте на с. 15.

Новинка! Розпорядитися сумою ВЗ ви можете, як і раніше, так:

• зарахувати у зменшення податкового боргу з ПДВ (ряд. 20.1);

• заявити до БВ (ряд. 20.2) — за допомогою додатка Д4;

• зарахувати до складу ПК наступного звітного періоду (ряд. 20.3).

Ось тільки суми БВ ви маєте право отримати не лише на поточний рахунок, а й направити її і в рахунок сплати грошових зобов’язань або погашення податкового боргу за іншими платежами. Для цього внесіть необхідні суми до ряд. 20.2.1 або ряд. 20.2.2 і заповніть додаток Д4.

До останнього рядка розділу (ряд. 21) ви внесете суму ВЗ, яка потрапить до складу ПК наступного звітного періоду. Але! У зв’язку з цим вам доведеться заповнити і додаток Д2.

Завершальна частина декларації — два нюанси

А тут на вас чекають дві новинки.

1. З’явилися свіжі поля, в яких ви зобов’язані поставити відмітку:

• якщо заповнюєте декларацію за останній звітний (податковий) період у разі анулювання ПДВ-реєстрації;

• про застосування касового методу податкового обліку (згідно з  абз. 4 п. 187.1 ПКУ, п. 187.10 ПКУ, а також з 01.01.16 р. — п. 44 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ).

2. Зникло поле, в якому раніше ви ставили відмітку про подання УР як додатка до ПДВ-декларації.

Скажемо більше: таке саме поле зникло і в УР. Тому з 01.01.16 р. платники ПДВ можуть подати УР виключно як самостійний документ (п. 1 розд. VI Порядку № 21).

Додаток Д1

Тут також не обійшлося без скорочень. Наприклад:

1. В усіх таблицях додатка зникла згадка про коригування ПЗ і ПК згідно зі ст. 39 ПКУ.

Розподіл на періоди до 01.02.15 р. і після також виявився непотрібним.

Таблиця 3 відпала через непотрібність (коригувати ПК за «подвійними» покупками вже не потрібно).

2. Таблицю 1 (з коригування ПЗ) сильно урізували, залишивши в ній усього 7 граф.

Зверніть увагу: вказувати дату та номер ПН, що коригується, а також номер і дату отримання РК не потрібно. Тепер важливим є тільки період складання ПН, за якими проводиться коригування.

3. У таблиці 2 (з коригування ПК) з 15 граф залишилося тільки 6. Знову ж таки замість даних ПН, що коригуються, та дати отримання РК достатньо вказати період складання ПН, які коригуються.

4. Для відображення коригувань ПЗ і ПК за ПН з умовними ІПН в обох таблицях виділені окремі рядки (за кожним умовним ІПН окремо).

Додаток Д2 — повне перезавантаження

Зустрічайте! Тепер це Довідка про суму ВЗ звітного (податкового) періоду, яка зараховується до складу ПК наступного звітного (податкового) періоду. Вона призначена для розшифровки значення ряд. 21 декларації.

Складається вона всього з однієї таблиці, в якій треба вказати:

найменування постачальника* і його ІПН;

* У формі йдеться про «покупця», але це явна помилка, адже покупці жодним чином не стосуються ваших ПК і ВЗ.

• місяць і рік, в якому виникло таке ВЗ;

• суму самого ВЗ;

• ту його частину, яка була сплачена постачальникам товарів/послуг або до Держбюджету України, або на яку отримані послуги від нерезидента на митній території України.

Будь-яких детальних інструкцій щодо заповнення Довідки в Порядку № 21 не прописано. Сподіваємося на оперативні роз’яснення податківців. Інакше доведеться «вигадувати» правила його заповнення самостійно.

Додаток Д3 — декілька уточнень

Цей додаток не дуже змінився. Як завжди, він складається з однієї таблиці. Її просто дещо актуалізували, підправивши:

ряд. 1.1, в якому вказувалася сума залишку ВЗ попередніх і поточного звітних (податкових) періодів, сформована за рахунок придбання або спорудження (будівництва) основних засобів;

ряд. 2, який раніше містив обсяг оподатковуваних операцій за останні 12 календарних місяців.

У результаті перший рядок просто прибрали, а у другому тепер вказується сума ВЗ, яка фактично сплачена постачальникам товарів/послуг або до держбюджету.

Підсумкова сума розрахунку, як і раніше, потрапляє до ряд. 3 і ряд. 20.2 декларації.

Додаток Д4 — адаптація під новий порядок

Тут змін зазнала лише перша частина документа, в якій платник ПДВ заявляє суми ПДВ до БВ. Пов’язано це зі змінами в порядку БВ, що набули чинності з 01.02.16 р.

Тому в таблиці 1:

• в «оновлених» ряд. 3 і 4 доведеться поставити відмітку про відповідність критеріям, прописаним в  пп. 200.19.1 і 200.19.2 ПКУ,

• а в ряд. 5 відобразити питому вагу експортних операцій, здійснених протягом попередніх 12 послідовних звітних (податкових) періодів у загальному обсязі постачань (у %).

А ось у таблиці 2 доведеться деталізувати інформацію про надану фінансову гарантію. Причому додатково вказати:

• МФО банку, який видав фінансову гарантію;

• номер такої фінансової гарантії;

• дату початку строку її дії.

І не забудьте подати копію такої фінансової гарантії разом з декларацією (п. 19 розд. ІІІ Порядку № 21).

Таблиця 3 підкаже податківцям, відповідаєте ви критеріям, прописаним у  п. 200.19 ПКУ, чи ні (поставте відмітку у відповідному полі).

У завершальній частині додатка вказуємо суму ПДВ, заявлену до БВ, і обираємо напрямок її використання.

Увага! Можливість змінити напрямок використання БВ платником ПДВ за допомогою УР тепер чітко прописана в п. 5 розд. IV Порядку № 21.

Додаток Д5 — є новенька

У зв’язку зі зміною порядку формування ПК з 01.07.15 р. і застосування касового методу з 01.01.16 р. від поправок Мінфіну найсильніше постраждала таблиця 2 (ПК):

1. Додалася гр. 4, в якій необхідно поставити «+», якщо ПК за постачанням формувався із застосуванням касового методу.

2. Крім того, Мінфін вимагає наприкінці таблиці виділити дані:

• про придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів у звітному періоді;

• про покупки за основною ставкою і ставкою 7 %;

• про операції із застосуванням касового методу згідно з  п. 187.10 ПКУ (у тому числі за ПН, складеними до 01.07.15 р.).

Увага! Що стосується останнього рядка таблиці 2 «за податковими накладними, складеними до 01 липня 2015 року», то в ньому слід показати обсяги постачання та суми ПДВ, вказані у ПН, складених до 01.07.15 р., за якими право на включення таких сум до ПК виникає після 01.07.15 р. у зв’язку із застосуванням касового методу (п. 15 розд. ІІІ Порядку № 21).

А ось таблицю 3 потрібно буде заповнити лише тим платникам ПДВ, які використовують касовий метод згідно з  п. 187.10 ПКУ та які вперше подають ПДВ-декларацію за новою формою. Таким чином, заповнюємо її одноразово (п. 15 розд. ІІІ Порядку № 21).

У самій таблиці показуємо суми ПДВ, улючені до складу ПК за звітні (податкові) періоди липень — грудень 2015 року / III, IV квартали 2015 року, на підставі ПН, складених до 01.07.15 р. із застосуванням касового методу, передбаченого п. 187.10 ПКУ, у розрізі постачальників.

Додаток Д7 — розраховуємо ЧВ на 2016 рік

А цей додаток потребував, напевно, найбільшого коригування. Тому і змін досить багато.

Таблиця 1 (розрахунок ЧВ). Тут мінфінівці передусім:

1. Спробували прописати в назві граф порядок розрахунку загального обсягу постачань та оподатковуваних постачань, необхідних для подальшого визначення ЧВ.

Однак попереджаємо: дотримуватися такого алгоритму розрахунку слід обережно та з урахуванням тих нюансів, про які податківці попереджали у своєму листі від 31.12.15 р. № 48122/7/99-99-19-03-02-17.

2. Додали нову графу (гр. 7), в якій знайде своє місце «антиЧВ».

Нагадуємо: у складі січневої ПДВ-декларації тим платникам ПДВ, які проводили пільгові операції минулого року або тільки почали їх проводити в січні, необхідно обов’язково подати додаток Д7.

Заздалегідь у ньому (а точніше, в таблиці 1) ви розрахуєте показник «антиЧВ», який і використовуватимете при нарахуванні «компенсуючих» ПЗ згідно з вимогами п. 199.1 ПКУ протягом усього 2016 року.

При цьому заповнювати та подавати цей документ кожний звітний період вам вже не знадобиться.

Для розрахунку показника «антиЧВ» вам потрібно заповнити всього один рядок:

ряд. 1 таблиці 1 — платникам ПДВ, які проводили пільгові операції в попередньому році;

ряд. 2 таблиці 1 — платникам ПДВ, які тільки почали провадити пільгову діяльність у січні 2016 року (уключаючи новостворених).

Таблиця 2 (перерахунок ПДВ). Тепер у ній потрібно перерахувати:

• зведені ПН, складені платником ПДВ протягом року (їх дати і номери) згідно з вимогами п. 199.1 ПКУ;

• дати та номери РК, виписаних до таких ПН;

• обсяги постачань, які підлягають коригуванню (з розподілом за ставками ПДВ),

• і саму різницю за результатами перерахунку.

Додаток Д8 — «три в одному»

Оскільки Мінфін вирішив не ускладнювати собі життя з деталізацією причин подання скарги, додаток скоротили до однієї таблиці, в якій спробували узагальнити всю необхідну інформацію.

У результаті таблиця вийшла досить переконливою, оскільки до неї доведеться вписати:

• назву документа, за яким допущено порушення (ПН або РК), — гр. 2;

• найменування та ІПН кривдника (покупця чи продавця) — гр. 3 і 4;

• дані документа, за яким допущено порушення (дату складання та номер, обсяг постачання та суму ПДВ), — гр. 5 — 8;

• і саму суть порушення — в гр. 9.

Одноразові додатки

Заява про обрання квартального періоду. Цей документ уже давно потребував коригування. І Мінфін вирішив виправдати сподівання платників ПДВ. У результаті:

1. Зникли:

поля 041 і 042, в яких ставилася відмітка про приналежність платника ПДВ до юросіб або ФОП;

поле 06, де вказувалася податкова адреса заявника.

2. Залишили одну підставу для переходу на квартальний період (для платників єдиного податку — п. 2 розд. II Порядку № 21).

Повідомлення про делегування повноважень філіям. Тут зазнала змін тільки шапка документа — прибрали поле, в якому потрібно було зазначати свою приналежність до юросіб та податкову адресу повідомлювача.

Але ще раз нагадаємо: цей документ потрібно подавати разом з декларацією за перший звітний (податковий) період року.

Тому не забудьте включити повідомлення до складу січневої ПДВ-декларації. Адже потім делегувати підрозділам право складання ПН можна буде тільки з настанням нового звітного року.

Заява про відмову від пільги. У наших попередніх номерах ми вже писали про надання з 01.01.16 р. платникам ПДВ «вугільної» пільги ( п. 45 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ).

Однією з її особливостей стала можливість відмови від такого привілею. Для цього в Порядку № 21 передбачена відповідна заява (додаток 3).

Заповнити її нескладно. Необхідно усього лише вказати:

• період, на який ви відмовляєтеся від пільги,

• і номенклатуру товарів згідно з УКТ ЗЕД, за якими ви не користуватиметеся пільгою.

Подавати її потрібно у звітному періоді, з першого числа якого ви вирішили відмовитися/зупинити використання пільги (п. 9 розд. III Порядку № 21).

Документи та скорочення статті

Порядок № 21 — Порядок заповнення та подання податкової звітності з податку на додану вартість, затверджений наказом МФУ від 28.01.16 р. № 966.

БВ — бюджетне відшкодування.

ПЗ — податкові зобов’язання.

ПК — податковий кредит.

ПН — податкова накладна.

ВЗ — від’ємне значення.

РК — розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної.

ЧВ — частка використання.

декларація, ПДВ додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті