Бракований товар. Продавець поставив бракований товар, за що за договором повинен сплатити неустойку. При цьому виникає запитання: чи повинен постачальник коригувати податкові зобов’язання (ПЗ) з ПДВ, а покупець — податковий кредит (ПК)?
Відповідь: виплата постачальником неустойки покупцю за постачання бракованої продукції не дає підстав для коригування ПЗ з ПДВ.
Важливо! Якщо покупець повертає бракований товар постачальнику, то відкоригувати ПЗ потрібно згідно з п. 192.1 ПКУ.
Крім того, у разі, коли отриманий товар не повертається продавцю та його не можна використати в госпдіяльності, покупець повинен нарахувати ПЗ для того, щоб «компенсувати» ПК, нарахований раніше при купівлі товару ( п.п. «г» п. 198.5 ПКУ). При цьому потрібно скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду, в якому виявлено брак, зведену податкову накладну (ПН) виходячи з вартості придбання такої продукції.
Виплати дистриб’ютору. Оскільки мотиваційні та стимулюючі виплати (премії, бонуси, інші заохочення), які сплачуються постачальником, зокрема, за точність закупівельних прогнозів, виконання узгодженого плану закупівель, дотримання асортименту товарів), спрямовуються на стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), такі виплати визначаються як оплата маркетингових послуг.
Дистриб’ютор при отриманні мотиваційних і стимулюючих виплат зобов’язаний визначити ПЗ з ПДВ. На ці маркетингові послуги потрібно скласти ПН і зареєструвати її в ЄРПН. Про це ДФСУ також говорила в листі від 29.10.15 р. № 22983/6/99-95-42-01-15 («БТ», 2015, № 46, с. 10).
Також у листі, що коментується, фіскали згадали про продавця. У нього при виплаті мотиваційних виплат дистриб’ютору виникає право на формування ПК, якщо, звичайно, дистриб’ютор складе та зареєструє ПН.