Законом, що коментується, тимчасово (до 31.12.18 р.) запроваджено пільгові ставки акцизного податку при придбанні вживаних легкових автомобілів та інших моторних транспортних засобів, призначених головним чином для перевезення людей (крім моторних транспортних засобів товарної позиції 8702), включаючи вантажопасажирські автомобілі-фургони та гоночні автомобілі.
Розміри ставок залежно від типу двигуна внутрішнього згоряння (ДВЗ) та об’єму циліндрів авто, що використовувалися, наступні:
Код товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД | Опис товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД | Ставка податку у євро за 1 куб. см об’єму циліндрів двигуна |
ДВЗ з іскровим запалюванням та з кривошипно-шатунним механізмом, об’ємом циліндрів: | ||
8703 21 90 | не більш як 1000 куб. см | 0,102 |
8703 22 90 | понад 1000 куб. см, але не більш як 1500 куб. см | 0,063 |
8703 23 90 11 8703 23 90 13 | понад 1500 куб. см, але не більш як 2200 куб. см | 0,267 |
8703 23 90 31 8703 23 90 33 | понад 2200 куб. см, але не більш як 3000 куб. см | 0,276 |
8703 24 90 | понад 3000 куб. см | 2,209 |
ДВЗ із запалюванням від стиснення (дизелем або напівдизелем), об’ємом циліндрів: | ||
8703 31 90 | не більш як 1500 куб. см | 0,103 |
8703 32 90 | понад 1500 куб. см, але не більш як 2500 куб. см | 0,327 |
8703 33 90 | понад 2500 куб. см | 2,209 |
Закон має чітко виражену, так би мовити, імпортну орієнтацію, свідченням тому — обмежувальні умови. Пільгові ставки не можуть застосовуватись, якщо такі легковики:
1) мають походження з країни, визнаної державою-окупантом згідно із законом України та/або визнаної державою-агресором по відношенню до України;
2) ввозяться з території такої держави-окупанта (агресора) та/або з окупованої території України, визначеної такою згідно із законом України;
3) вироблені до 1 січня 2010 року;
4) ввозяться на митну територію України особою для власного використання або на користь інших осіб за договорами купівлі-продажу, міни, поставки, дарування, комісії, доручення, поруки, інших господарських та цивільно-правових договорів або за рішенням суду в кількості понад 1 автомобіль протягом календарного року.
Отже, висновки очевидні. Ніяких ВАЗів, ГАЗів, «Москвичів» та й інших марок легковиків та держав-виробників, якщо автомобілі ввозяться із «заборонених» територій. Пільгові ставки розповсюджуються на легковики не старше 6 років (при ввезенні у поточному році), а на кінець пільгового періоду — 8 років.
Норма «пільгового» ввезення — одне авто на рік. У разі відчуження авто протягом 365 днів з дня його реєстрації як транспортного засобу платник зобов’язаний сплатити акцизний податок за ставками, встановленими ст. 215 ПКУ. Тобто у загальному порядку, а такі ставки в десятки разів більші. Для наочності та порівняння наведемо (в такій же послідовності) ставки для авто, що використовувалися понад 5 років: 1,438; 1,761; 2,441; 4,985; 4,985; 1,761; 2,441; 4,715. Механізм контролю приписано розробити Кабміну в місячний термін.
По правді кажучи, пільгові ставки викликають двояке відчуття. З одного боку, добре, що вони сприятимуть поповненню рядів автомобілістів. А з іншого — за державу прикро. Виходить, що не першої свіжості іномарки у нас котируються поряд з новими вітчизняними. Адже констатуємо: пільгові ставки на вживані імпортні авто співпадають з акцизними ставками як на нові машини. До того ж особисто придбати авто за кордоном має можливість далеко не кожний.
Закон набере чинності з 01.08.16 р.