(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Перейти до номеру
  • № 20
  • № 18-19
  • № 17
  • № 16
  • № 15
  • № 14
  • № 13
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
16/29
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Травень , 2016/№ 21

«Гріх скаржитися,.. а слід!»: заповнюємо та подаємо додаток Д8 до ПДВ-декларації

Трапляються ситуації, коли платники ПДВ завдають шкоди своїм контрагентам — наприклад, неправильно заповнюють податкові накладні (ПН). Можливо, це стається через банальне невміння або навіть небажання оцінити наслідки таких дій для іншої сторони. Змусити кривдника виправити ситуацію буває непросто. Щоб не нервувати зайвий раз, ПКУ пропонує скористатися більш витонченим способом — подати скаргу на кривдника податківцям (додаток Д8 до ПДВ-декларації). А ось в яких саме випадках ви можете це зробити, ми зараз і розглянемо.

Що ми знаємо про Д8?

Додаток Д8 до ПДВ-декларації має звучну назву «Заява про допущення продавцем товарів/послуг помилок при зазначенні обов’язкових реквізитів податкової накладної та/або порушення продавцем/покупцем граничних строків реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або розрахунку коригування».

Ну а простіше кажучи — це скарга.

І хоча це слово має негативний відтінок, іноді (коли норми ПКУ не можуть захистити інтереси платника ПДВ від бездіяльності його контрагента), на допомогу може прийти лише така заява.

Причому нею може скористатися як покупець, так і продавець.

1. Грубі помилки у ПН (які заважають ідентифікувати проведену операцію, її зміст, період, сторони та суму ПЗ) позбавляють покупця права на ПК за такою ПН ( п. 201.10 ПКУ). Часто допущений промах не є перешкодою для реєстрації ПН в ЄРПН. Формально така ПН заповнена правильно. Змінити ситуацію може тільки постачальник.

Але якщо останній відмовляється це зробити, покупець має право вплинути на ситуацію за допомогою додатка Д8 і повідомити податківців про порушення. Це призведе до відповідних наслідків для постачальника*, які у результаті дозволять покупцю сформувати ПК.

* З 01.01.15 р. сформувати ПК на підставі додатка Д8 не можна (лист ДФСУ від 17.02.15 р. № 5292/7/99-99-19-03-02-17 ). Останній раз це можна було зробити у ПДВ-декларації за грудень (ІV квартал) 2014 року.

2. За правилами п. 192.1 ПКУ продавець має право зменшити ПЗ тільки після того, як покупець зареєструє РК в ЄРПН. Проте останній може мати свої плани з цього приводу. І хоча йому загрожує відповідальність за порушення строків реєстрації РК в ЄРПН (передбачених п. 1201.1 ПКУ), «стимулювати» його в цьому починанні буде не зайвим, подавши додаток Д8.

В аналогічній ситуації може опинитися і покупець, який, дотримуючись цієї самої норми, отримує право збільшити ПК тільки після того, як постачальник зареєструє РК в ЄРПН.

Але будьте уважні: скаржитися на дрібниці немає необхідності. Перелік вагомих підстав прописаний у  п. 201.10 ПКУ.

Що це за підстави, розглянемо далі.

Підстави для подання Д8

Отже, подати додаток Д8 може ( п. 201.10 ПКУ, п. 18 Порядку № 21):

1. Покупець — якщо продавець товарів/послуг допустив помилку в обов’язкових реквізитах ПН, передбачених п. 201.1 ПКУ.

Зверніть увагу, тут ідеться:

а) про будь-яку помилку в обов’язкових реквізитах. Тобто незалежно від того, вплинув допущений промах на можливість покупця сформувати ПК чи ні, ви можете поскаржитися на контрагента.

Нагадаємо, що згідно з  п. 201.10 ПКУ помилки не в усіх обов’язкових реквізитах ПН призводять до втрати покупцем права на ПК (детальніше у «БТ», 2016, № 6, с. 19). Отже, не завжди слід «псувати життя» контрагенту.

Але якщо ви включили «помилкову» ПН до ПК і при цьому сумніваєтеся щодо правильності своїх дій — можете перестрахуватися та подати додаток Д8, який змусить постачальника виправити огріх у ПН;

б) про помилки в обов’язкових реквізитах саме ПН. Чи означає це, що аналогічні промахи у РК — не привід для подання Д8?

Дійсно законодавець прямо не передбачив у  п. 201.10 ПКУ можливість поскаржитися на помилки в обов’язкових реквізитах РК. Там ідеться тільки про випадок порушення порядку реєстрації РК в ЄРПН.

Проте ПКУ не містить і окремого переліку обов’язкових реквізитів для РК. Річ у тім, що РК складають у порядку, встановленому для ПН ( п. 192.1 ПКУ). А це означає, що перелік обов’язкових реквізитів РК такий самий, як і для ПН. Очевидно, що і помилки в цих реквізитах РК повинні мати такі самі наслідки, як для ПН. Тому скаржитися на помилки в обов’язкових реквізитах РК не заборонено.

2. Продавець/покупець — якщо покупець/продавець відповідно порушив граничні строки реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

Зверніть увагу: формально відмова постачальника надати ПН/РК вже не входить до переліку підстав для подання скарги. Річ у тім, що отримати зареєстровані ПН/РК можна тільки з ЄРПН.

Обираємо період для подання

Тут є два варіанти. Так, додаток Д8 можна подати:

1. Або у складі ПДВ-декларації того звітного періоду, в якому відбулося порушення:

• при помилках в обов’язкових реквізитах — це період, в якому була вписана ПН з помарками;

• при порушенні строків реєстрації — період, в якому минув граничний строк реєстрації ПН/РК в ЄРПН, а ПН/РК так туди і не потрапили.

2. Або протягом 365 календарних днів, наступних за граничним строком подання ПДВ-декларації за період, в якому відбулося порушення.

Приклад. ПН з помилкою в одному з обов’язкових реквізитів була складена і зареєстрована в ЄРПН у квітні 2016 року. Виправляти допущені промахи постачальник відмовився, вважаючи їх несуттєвими. Граничний строк подання квітневої ПДВ-декларації — 20.05.16 р.

У такому разі покупець має право поскаржитися на продавця, подавши додаток Д8:

• або у складі квітневої ПДВ-декларації;

• або у складі ПДВ-декларацій, складених за звітні періоди з травня 2016 року по квітень 2017 року.

Увага! Граничний строк подання декларації за квітень 2017 року — 20.05.17 р. (субота). Тому останнім днем подання ПДВ-декларації буде 22.05.17 р. А ось строк у 365 днів минає 20.05.17 р. І «святкове» перенесення в такому разі не діє. Тому якщо ви подаєте додаток Д8 у складі квітневої ПДВ-декларації, доведеться це зробити вже 19.05.17 р. (п’ятниця).

І ще. Зверніть увагу, що додаток Д8 подається:

• завжди у складі ПДВ-декларації. Тому не забудьте поставити спеціальну відмітку про подання Д8 в завершальній частині ПДВ-декларації;

• як у складі звичайної ПДВ-декларації (з відміткою «0110»), так і спеціальної (з відмітками «0121 — 0123 / 0130») (п. 12 Порядку № 21).

Тут усе залежатиме від того, до якої діяльності належать «зіпсовані» ПН/РК.

Переходимо до заповнення

Сьогодні додаток Д8 складається з трьох частин:

вступної частини, в якій платник ПДВ вказує свої реквізити, звітний період, за який подається додаток, а також до якої саме декларації ( «0110», «0121» тощо) додається скарга;

таблиці, в якій описує вчинене порушення;

завершальної частини, до якої належить дата подання додатка, ініціали уповноважених осіб, їх ІПН та ЕЦП.

Із заповненням вступної і завершальної частин проблем не буде. Вони практично ідентичні вступній і завершальній частинам самої ПДВ-декларації. Тому зупинимося на особливостях заповнення табличної частини (див. таблицю на с. 14).

Порядок заповнення табличної частини додатка Д8

Графа

Опис

«Назва документа (податкова накладна / розрахунок коригування)» (гр. 2)

Вказуємо повну назву документа, відносно якого здійснено порушення, перераховані в  п. 201.10 ПКУ.

Наприклад: «податкова накладна», «розрахунок коригування до податкової накладної»

«Платник податку, на якого подається заява із скаргою (продавець/ покупець)»

«найменування (прізвище, ім’я, по батькові — для фізичної особи)» (гр. 3)

Вносимо повне або скорочене найменування контрагента-порушника (назва юрособи або П. І. Б особи-підприємця). Ви можете перенести такі дані:

• безпосередньо з «помилкової» ПН (якщо такі відомості були коректними);

• або взяти їх з Реєстру платників ПДВ

«індивідуальний податковий номер» (гр. 4)

Вписуємо ІПН постачальника/покупця — порушника. Його можна знайти:

• на сайті ДФСУ в розділі «Дані реєстру платників ПДВ»;

• у первинних документах, що підтверджують здійснення постачання;

• у самій «помилковій» ПН (якщо ці дані були коректними)

«Податкова накладна / розрахунок коригування»

«дата» (гр. 5)

Для ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН, — дата та номер, вказані в такому документі (навіть якщо постачальник помилився в даті складання). Річ у тім, що ці дані ми наводимо для того, щоб ідентифікувати документ, в якому допущена помилка.

Якщо ПН/РК зовсім не складені — ці графи залишаємо порожніми.

Якщо постачальник склав «зменшуючий» РК і направив його покупцю, який зволікає з його реєстрацією, можна вказати дані, вказані в самому розрахунку

«номер» (гр. 6)

«обсяг поставки/ коригування (без податку на додану вартість), грн.» (гр. 7)

Вказуємо правильний обсяг постачання товарів/послуг без ПДВ за ПН з порушеннями (підсумок за гр. 10 ПН) або обсяг постачання, який коригує РК, щодо якого були порушені строки реєстрації (підсумок за гр. 13 РК).

Якщо в ПН таких даних немає або немає самої ПН/РК, інформацію переносимо з первинних документів, що підтверджують факт здійснення постачання

«сума податку на додану вартість / коригування податкового зобов’язання та податкового кредиту, грн. (+/-)» (гр. 8)

Уносимо:

• для ПН — правильну суму ПДВ, нараховану на базу оподаткування, яка визначена у гр. 7 додатка Д8;

• для РК — суму коригування ПДВ, нараховану на базу оподаткування, яка визначена у гр. 7 додатка Д8 (з відповідним знаком)

«Опис допущених продавцем товарів/послуг помилок <…>» (гр. 9)

А тепер описуємо суть самого порушення. Наприклад:

• «Допущена помилка у розрахунку суми ПДВ» (або «… у реквізиті «Ціна постачання без урахування податку»);

• «Податкова накладна не зареєстрована у Єдиному реєстрі податкових накладних»;

• «Постачальник не виписав податкову накладну за першою подією» тощо

Увага! До скарги обов’язково потрібно додати:

• або копії товарних чеків чи інших розрахункових документів, що посвідчують факт сплати ПДВ у зв’язку з придбанням товарів/послуг, про які йдеться у ПН/РК, щодо яких допущено порушення;

• або копії первинних документів, складених відповідно до Закону про бухоблік, що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг.

Попереджаємо: подати сканокопії зазначених документів разом з додатком Д8 в електронному вигляді не вдасться, оскільки, на жаль, на сьогодні не реалізована така технічна можливість (категорія 101.20 ЗІР ДФСУ).

Тому всі копії подаємо на паперових носіях у строк, визначений для подання ПДВ-декларації, у складі якої ви подаєте додаток Д8.

Кількість аркушів, на яких будуть подані копії таких документів, обов’язково вкажіть під таблицею додатка Д8.

Наслідки для порушників

Помилки в обов’язкових реквізитах ПН. Як пропонує п. 201.10 ПКУ, подання додатка Д8 зобов’язує податківців провести документальну позапланову перевірку продавця для з’ясування достовірності та повноти нарахування ним ПЗ за операцією, стосовно якої було вчинено порушення ( п. 201.10 ПКУ). Причому зробити це вони повинні протягом 15 календарних днів з дня надходження скарги.

Якщо під час перевірки факт порушення підтвердиться, спочатку постачальник сплатить штраф у розмірі 170 грн., після чого він зобов’язаний буде виправити допущені помилки ( п. 1201.4 ПКУ).

Якщо ж продавець так і не виправить огріхи, допущені у ПН, йому загрожує додаткова відповідальність у розмірі від 10 до 100 % суми ПДВ, зазначеної в «помилковій» ПН (залежно від строку невиправлення помилки). При цьому відлік такого строку слід розпочинати з 11 дня після отримання податкового повідомлення-рішення про сплату першого штрафу.

Однак тут потрібно врахувати деякі нюанси:

1. Постачальнику загрожують штрафні санкції за помилки в обов’язкових реквізитах ПН тільки у разі проведення перевірки.

2. Документальна позапланова перевірка проводиться в разі подання скарги, тільки якщо платник-порушник не надав пояснення та документальне підтвердження на письмовий запит контролюючого органу ( п.п. 78.1.9 ПКУ).

Тому тільки за відсутності відповіді на запит та/або документального підтвердження у контролерів з’являться підстави для проведення документальної перевірки. Строк для відповіді податківцям — 1 місяць. Якщо протягом цього часу постачальник встигне виправитися та відповісти на запит, візит фіскалів йому не загрожує.

Невідповідністю строків для проведення перевірки та відповіді на запит ви не повинні перейматися. Поки контролери не пройдуть усі необхідні етапи встановленої процедури, перевірки не буде. Тому часу покаятися постачальник матиме вдосталь.

3. У 2016 році продовжує діяти мораторій на перевірки, встановлений Законом № 71. А отже, суб’єктам господарювання, чий дохід за 2015 рік не перевищує 20 млн грн., у 2016 році перевірки не загрожують.

Порушення граничного строку реєстрації ПН/РК. А ось за це може поплатитися як постачальник, так і покупець.

Постачальнику в цьому випадку можуть загрожувати:

• документальна позапланова перевірка, обов’язковість якої передбачає п. 201.10 ПКУ, і, як наслідок, штраф за порушення ведення податкового обліку за  ст. 1631 КпАП у розмірі від 85 до 170 грн. (за повторне порушення протягом року — від 170 до 255 грн.);

• штрафи за порушення граничних строків реєстрації ПН/РК в ЄРПН, які підлягають видачі покупцям — платникам ПДВ, у розмірі від 10 до 50 % суми ПДВ, вказаної в таких ПН/РК ( п. 1201.1 ПКУ).

Однак у першому випадку продавець може уникнути неприємностей, наприклад:

• відповівши на письмовий запит податківців і зареєструвавши ПН/РК в ЄРПН до цього моменту, продавець врятує себе від проведення перевірки;

• відобразивши у ПДВ-декларації ПЗ за незареєстрованою ПН (лист ДФСУ від 20.11.15 р. № 24784/6/99-99-10-03-02-15) постачальник не може бути притягнутий до відповідальності за  ст. 1631 КпАП.

Покупцю ж документальна позапланова перевірка у зв’язку з порушенням граничних строків реєстрації РК в ЄРПН не загрожує. Про перевірку покупця в  п. 201.10 ПКУ не згадується. Для нього небезпекою є лише штраф за несвоєчасну реєстрацію РК ( п. 1201.1 ПКУ).

Висновки:

  • Додаток Д8 — доповнення до ПДВ-декларації, яке дозволяє платнику ПДВ поскаржитися на бездіяльність свого контрагента.
  • Підстав для його подання всього дві: допущення помилок у обов’язкових реквізитах ПН і порушення граничних строків реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
  • При цьому повідомити податківців про вчинене порушення платник ПДВ може або в періоді його виявлення, або протягом 365 календарних днів, наступних за граничним строком подання звітної ПДВ-декларації.
  • А поплатитися за них може як постачальник, так і покупець.

Документи та скорочення статті

Закон № 71 — Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України і деяких законодавчих актів України відносно податкової реформи» від 28.12.14 р. № 71-VIII.

Порядок № 21 — Порядок заповнення та подання податкової звітності з податку на додану вартість, затверджений наказом Мінфіну від 28.01.16 р. № 21.

ПК — податковий кредит.

ПН — податкова накладна.

ПЗ — податкові зобов’язання.

ЄРПН — Єдиний реєстр податкових накладних.

РК — розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної.

декларація з ПДВ, додаток Д8 додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті