Теми статей
Обрати теми

Житлові субсидії: чергові новації — 2016

Кравченко Дар’я, Децюра Сергій, Бобро Анатолій, Ушакова Лілія

Нагадаємо: в Україні 6 млн сімей отримують субсидії на «комуналку». Недавнє підвищення тарифів на гарячу та холодну воду, газ і електроенергію вже викликало збільшення кількості звернень громадян за житловою субсидією. Та ще не таке буде з настанням опалювального сезону! За прогнозами Мінсоцполітики, після перших платіжок за тепло по субсидію прийдуть ще близько 3 млн сімей. На ці цілі внесений Кабміном проект Держбюджету-2017 передбачає виділення 50,7 млрд грн.

При цьому Уряд вже вкотре перекроїв правила «гри». Одразу скажемо: зміни, внесені постановою, що коментується, до Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою КМУ від 21.10.95 р. № 848 (далі — Положення), здебільшого стосуються порядку визначення сукупного доходу сім’ї.

До такого доходу включаються доходи, нараховані особам, які досягли 14-річного віку станом на 1 січня року, за який враховуються доходи.

У той же час перелік доходів, що не включаються, доповнено новими позиціями:

• вартість безоплатно отриманих санаторно-курортних путівок;

• вартість протезно-ортопедичних виробів, засобів реабілітації;

• суми, які виплачуються в порядку відшкодування шкоди, заподіяної здоров’ю працівника під час виконання ним трудових обов’язків.

У новій редакції викладено абзаци третій п’ятий п. 12 Положення — щодо громадян працездатного віку, тобто від 18 років.

Встановлено, що особам, які досягли 18-річного віку станом на 1 січня поточного року, мають дохід нижче прожиткового мінімуму або які взагалі його не мають, але якщо при цьому вони навчалися на денній формі навчання в загальноосвітньому, професійно-технічному, вищому навчальному закладі, в документах на субсидію вписується щомісячний «віртуальний» дохід на рівні одного прожиткового мінімуму.

Нові правила стосуються також громадян з 18-річного віку з середньомісячним сукупним доходом менше прожитмінімуму, але які протягом попереднього року отримували будь-які соціальні виплати. А саме пенсію, стипендію, допомогу при народженні (усиновленні) дитини, допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам, допомогу по догляду за інвалідом I та II групи внаслідок психічного розладу, допомогу особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам, допомогу по безробіттю або будь-які доходи, отримані особою, яка не досягла 18-річного віку. Таким особам у розрахунок субсидії включаються фактичні розміри отриманих ними доходів.

І головне! Якщо особа віком від 18 років не навчалася, не отримувала соцвиплати і не має доходів, то для розрахунку субсидії прийматиметься «віртуальний» дохід на рівні двох розмірів прожиткового мінімуму.

Як ми розуміємо, такий підхід урядовців слід розцінювати як один з методів боротьби з неофіційним працевлаштуванням і отриманням зарплати «в конвертах». Їх логіка ґрунтується на припущенні: якщо особа існує, то значить на щось (на якісь кошти), а нібито відсутність доходів є їх приховуванням.

Щоправда, в окремих випадках у розрахунок може включатися середньомісячний сукупний дохід на рівні одного прожиткового мінімуму. Це за умови, якщо буде відповідне рішення за результатами ревізій виконавчих органів місцевих рад або відповідних комісій про реальне скрутне матеріальне становище особи, яка претендує на субсидію.

Акцентуємо увагу, що розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб приймається станом на 31 грудня року, за який враховуються доходи для призначення субсидії.

Цю обставину (про дату прожитмінімуму) потрібно взяти до уваги і фізособам-підприємцям, які застосовують спрощену систему оподаткування. В абзаці шостому п. 12 Положення слова «на відповідний місяць» уже в минулому, тепер у розрахунок субсидії враховується дохід ФОП-єдиноподатникам: першої групи — на рівні двох розмірів прожитмінімуму на 31 грудня; другої групи — трьох розмірів прожитмінімуму; третьої групи — чотирьох розмірів прожитмінімуму.

Доречно нагадати, що прожитковий мінімум на одну працездатну особу станом на 31 грудня 2015 року встановлено на рівні 1378 грн., а на 31 грудня 2016 року він складе 1600 грн.

Пункт 12 Положення доповнено новим абзацом сьомим щодо порядку розрахунку доходів при призначенні субсидії для військовослужбовців. Для осіб, які протягом року, за який враховуються доходи для призначення субсидії, перебували на строковій військовій службі, середньомісячний сукупний дохід незалежно від отриманих (не отриманих) доходів визначається на рівні половини розміру прожитмінімуму для працездатних осіб станом на 31 грудня року, за який враховуються доходи.

Одразу напрошується запитання: а як бути, якщо військова служба тривала не цілий рік, а тільки частково, припустимо, місяць-два? До того ж, зверніть увагу, говориться про військових «строковиків», виходить, «контрактників» ця норма не стосується.

Новацією є і послаблення непрацюючим пенсіонерам, які не мають інших доходів, крім пенсії. Якщо раніше для розрахунку їм субсидії брався середньомісячний сукупний дохід за останній рік, то тепер враховується розмір пенсії за місяць, що передує місяцю призначання субсидії.

Розширено порядок подання документів для оформлення субсидії (заяви та декларації про доходи):

• можна, як і раніше, подати до місцевого відділу соцзахисту особисто;

• надіслати їх поштою на адресу відділу соціального захисту населення;

• у сільській місцевості можна передати заповнені документи уповноваженим працівникам, які передадуть їх до органів соцзахисту;

• подати документи в електронній формі через офіційний веб-портал Мінсоцполітики або інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування з накладенням електронного цифрового підпису. У разі відсутності такого підпису субсидія призначається тільки після підписання зазначених документів у місячний строк, зокрема під час складання акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства. У разі непідписання у зазначений строк подаються нові заява і декларація.

До речі, зауважимо, що Мінсоцполітики запустило електронну послугу попередньої реєстрації документів на житлосубсидію на сайті subsidii.mlsp.gov.ua.

Доповненим абзацом двадцятим п. 13 Положення встановлено, що списки осіб, яким призначено субсидію, подаються відділами соцзахисту до ЖЕО, ЖБК, ОСББ та підприємств, що надають ЖКП.

Новим абзацом одинадцятим пункту 14 Положення передбачено порядок перерахунку субсидії в межах строку призначення у разі незгоди особи з автоматичним розрахунком субсидії на наступний період, що має додаткові обставини, які безпосередньо впливають на визначення розміру сукупного доходу за попередній період.

Безумовно, не можна не зауважити новий абзац шостий п. 20 Положення про припинення надання раніше призначеної субсидії у разі збільшення чисельності зареєстрованих у житловому приміщенні осіб — з наступного місяця за місяцем змін.

І з цим слід погодитися. На наш погляд, усе логічно. Збільшення кількості мешканців, як за рахунок народження дітей, так і «прописки» дорослих, «тягне» не лише додаткові суми в платіжках на ЖКП, а й нові розміри середньомісячного доходу для розрахунку субсидії. Щоб отримувати субсидію і надалі, але вже в новому розмірі, такі сім’ї повинні звернутися повторно з урахуванням нових обставин.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі