Теми статей
Обрати теми

Готуємо автомобіль до зими: облікові тонкощі

Біляєва Олена, податковий експерт
Поки стоять відносно теплі дні, здається, що до зими ще так далеко. Проте усе йде своєю чергою і вже незабаром на нас чекають капризи природи. А як відомо, волога, дощ, сніг, мороз, ожеледь — не кращі союзники автомобіля. Вони можуть стати причиною виходу з ладу будь-якої системи чи механізму в найнесподіваніший момент. Щоб почуватися безпечно, потрібно заздалегідь підготувати машину до зими — витратитися на її техобслуговування, заміну шин, акумуляторних батарей тощо. Про те, як відобразити ці витрати в обліку підприємства, і йтиметься у цій статті.

Зимовий сезон: коли зустрічаємо і коли проводжаємо?

Календарна зима починається 1 грудня й закінчується останнім днем лютого. Але насправді холоди настають набагато раніше та затягуються майже завжди до квітня.

Як ви розумієте, для експлуатації авто важливі не календарні дати, а реальні погодні умови. Тому «межі» зимового сезону для ТЗ такі (див. рис. 1) (п.п. 11 п. 6 розд. I Правил № 550):

img 1

Рис. 1. Визначення початку та закінчення зимового сезону

Отже, якщо на початку листопада протягом 7 діб поспіль денна (максимально висока) температура тримається на рівні не вище + 4 °С і офіційні кліматичні прогнози (представлені на сайті Українського гідрометеоцентру) не обіцяють потепління, то на 8-у добу можна відкривати зимовий сезон, не чекаючи 30 листопада.

Керівник підприємства видає розпорядження про початок зимового сезону для автотранспорту.

Сезонне ТО — обов’язок, а не розкіш

Роботи, пов’язані з підготовкою автомобіля до зими, можна об’єднати одним загальним поняттям «Сезонне технічне обслуговування», яке проводиться двічі на рік: навесні та восени (п. 3.11 Положення № 102).

Проводити ТО (у тому числі сезонне) зобов’язані власники ТЗ та особи, які їх експлуатують (зокрема, орендарі). Цей обов’язок закріплено в ст. 36 Закону про дорожній рух.

Склад сезонного ТО

З початком зимового сезону підприємство має вжити відповідних заходів матеріально-технічного забезпечення (п. 6 додатка 7 до Правил № 550). Покажемо їх на рис. 2.

img 2

Рис. 2. Склад сезонного ТО

Якщо підприємство має у своєму розпорядженні відповідних спеціалістів та обладнання, воно може підготувати свій автопарк до зими самостійно (ст. 22 Закону про автотранспорт). Але таке трапляється досить рідко. Частіше підприємства вдаються до послуг сторонніх організацій — станцій технічного обслуговування (СТО).

Проведення робіт сторонньою організацією необхідно підкріпити документально: договором; актом прийому-передачі ТЗ (його складових частин (систем)) після надання послуг з ТО та ремонту; нарядом-замовленням; документом, що підтверджує оплату послуг; рахунком-фактурою; податковою накладною, зареєстрованою в ЄРПН (якщо СТО — платник ПДВ) (п. 7 розд. V Правил № 615).

Облік витрат на сезонне ТО

Сезонне ТО входить до комплексу заходів з ТО ТЗ (п. 3.1 Положення № 102), а тому воно нарівні з іншими його видами (щоденне обслуговування, перше техобслуговування (ТО-1) та друге техобслуговування (ТО-2)) не належить до реконструкції, модернізації, технічного переозброєння та інших видів поліпшень ТЗ (п. 3.8 Положення № 102). Отже, витрати на проведення таких операцій не капіталізують, а відносять на витрати.

Так, у бухобліку витрати на сезонне ТО підприємство має право включити до витрат періоду. При цьому відносити такі витрати слід саме на той об’єкт обліку, де безпосередньо використовується ТЗ (Дт 23, 91, 92, 93, 94 — Кт 20, 22, 28, 63, 65, 66, 68).

Що стосується ПДВ, то сума податку, сплачена у складі вартості робіт (матеріалів) при проведенні сезонного ТО, включається до ПК за правилом «першої події» (звісно, за наявності правильно складеної та зареєстрованої ПН).

Далі облікові нюанси деяких операцій щодо сезонного ТО автомобіля розглянемо детальніше.

Міняємо шини

Заміна шин належить до сезонного ТО. В обліку «шинні» операції відображають, як показано в табл. 1.

Таблиця 1. Облік операцій з автомобільними шинами

Операція

Бухгалтерський облік

Пояснення

дебет

кредит

1. Купівля шин:

• разом з авто

152

631, 685

«Рідні» шини та «запаска» входять до вартості придбаного автомобіля. Їх заміна окремо в обліку не відображається

105

152

• окремо

207

631, 685

Новопридбані шини підприємство відносить до складу запасів та відображає на субрахунку 207 «Запасні частини»

• на суму ПДВ

641

631, 685

Покупець шин має право на ПК за наявності належним чином оформленої та зареєстрованої ПН. Причому це право виникає незалежно від того, чи передано шини в експлуатацію

2. Установлення шин на автомобіль:

Варіант 1. Вартість шин списують на витрати одночасно з їх установленням на автомобіль

23, 91, 92, 93, 94

207

У подальшому ведуть аналітичний облік шин у розрізі місць (ТЗ) використання та матеріально відповідальних осіб. Для цього застосовують картку обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини за формою додатка 5 до Норм № 488

Варіант 2. Вартість шин списують на витрати після того, як шини відпрацюють свій ресурс

2071 «Запасні частини в обороті»

2072 «Запасні частини на складі»

Куплені шини обліковують на субрахунку 207 до моменту їх списання через непридатність. За такого варіанта установка шин на авто не призводить до відображення витрат. Витрати з’являться тільки у момент списання шин. Враховуючи, що зараз бухоблік відіграє «першу скрипку» у розрахунку податку на прибуток, цей варіант є більш безпечним

3. Роботи із заміни шин

23, 91, 92, 93, 94

20, 22, 28, 63, 65, 66, 68

Як відомо, шини, що встановлюються на автомобіль, мають бути відбалансовані. Крім того, потрібно виставити кути розвалу та сходження коліс.

Замінити шини можна на підприємстві (за наявності відповідної служби) або скористатися послугами СТО (спеціалізованої майстерні)

641

63, 68

Підприємство отримує право на ПК за наявності ПН

4. Навесні зимові шини повернено на склад:

Варіант 1

Зняття шин відображається тільки в аналітиці та в картці обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини

Варіант 2

2072

2071

Відображаємо рух шин в обліку

5. Списання шин:

Варіант 1

Витрати було відображено при встановленні шин на автомобіль. Списання шин до виникнення витрат не призводить

Варіант 2

209

2072

Цей запис роблять, якщо після виведення шини з експлуатації сподіваються отримати за неї компенсацію

23, 91, 92, 93, 94

207

Якщо жодної економічної вигоди не передбачається, тоді вартість шин списують на витрати. Адже при встановленні шин на автомобіль витрати не визнавалися

Зверніть увагу! Шини можуть бути списані:

1) якщо їх фактичний пробіг досяг граничних норм (орієнтир — Норми № 488).

Важливо! Якщо виробник шин визначив (наприклад, у договорі купівлі-продажу або в експлуатаційній документації) інші норми середнього ресурсу або відповідні гарантії для конкретних конструкцій шин за певних умов їх експлуатації, то норми, встановлені Мінтрансом, не застосовуються (п. 3.8 Норм № 488). Застосовують норми, встановлені виробником.

Шини, які виробили встановлений для них середній ресурс, але при цьому перебувають у технічно задовільному стані, списувати не обов’язково;

2) якщо виявлено експлуатаційні або виробничі дефекти, через які шини не можуть бути допущені до експлуатації або не підлягають ремонту. У цьому випадку шини списують на підставі акта незалежно від відповідності їх фактичного ресурсу встановленим нормам (п. 3.2 Норм № 488).

Дострокове списання шин не можна розглядати як їх негосподарське використання. Тому нараховувати ПДВ-зобов’язання на підставі п. 198.5 ПКУ, на наш погляд, не потрібно.

Замінюємо експлуатаційні рідини та фільтри

Особливості обліку заміни експлуатаційних рідин та фільтрів наведемо в табл. 2.

Таблиця 2. Заміна експлуатаційних рідин та фільтрів

1

2

Що замінюємо?

Особливості обліку

Антифриз

Щоб двигун автомобіля взимку не вийшов з ладу (не «розморозився»), підприємство має залити в систему охолодження антифриз(1). Заливання антифризу підпадає під такий вид робіт сезонного ТО, як промивання системи охолодження. В обліку придбаний антифриз відносять до складу запасів та обліковують на субрахунку 203 «Паливо». У разі використання антифризу для встановлених цілей його вартість списують на витрати періоду залежно від того, де саме використовується авто (Дт 23, 91, 92, 93, 94 — Кт 203)

Оливи та мастила

Ситуація аналогічна до заміни антифризу.

Роботи із заміни масла (мастила) відносять до сезонного ТО (п. 11 додатка В до Положення № 102). Витрати на проведення таких робіт включають до витрат поточного звітного періоду залежно від сфери використання автомобіля (Дт 23, 91, 92, 93, 94)

Фільтри

Заміна повітряного, паливного і масляного фільтрів на автомобілі робиться практично при кожному сезонному ТО. І хоча в Положенні № 102 немає згадки про те, що під час ТО суб’єкти господарювання можуть безперешкодно замінювати фільтри, на наш погляд, заміну фільтрів цілком можна прив’язати до сезонного ТО. Причин тому кілька:

1) перелік робіт, наведений у Положенні № 102, не є вичерпним. Тому заміну фільтрів можна пов’язати з ТО як роботу з підтримання авто у робочому стані;

2) виконуючи будь-який вид ТО, підприємство має право за необхідності замінити відповідні деталі і вузли (фільтри), оскільки така заміна не заборонена законодавчо і робиться для підтримання роботоздатності та справності автомобіля;

3) сезонна заміна оливи практично завжди супроводжується заміною паливного і масляного фільтрів. А оскільки заміна оливи належить до сезонного ТО, то й заміну фільтрів, яка проводиться під час заміни цієї рідини, можна вважати однією операцією.

Враховуючи сказане вище, заміну фільтрів можна віднести до складу витрат поточного звітного періоду залежно від того, де використовується автомобіль

(1) Термін «антифриз» тотожний поняттю «тосол». А тосол, як стверджує Держпідприємництва (лист від 21.06.04 р. № 4123), належить до нафтопродуктів, тобто паливно-мастильних матеріалів (ПММ). А оскільки антифриз вважається ПММ, то й обліковувати його потрібно аналогічно.

Зокрема, використовуючи антифриз при сезонному ТО, підприємство має орієнтуватися на Норми витрат ПММ.

Замінюємо акумуляторні батареї

Заміна АБ не належить ані до реконструкції, ані до модернізації, ані до технічного переозброєння та інших видів поліпшень ТЗ (п. 3.19 Положення № 102). На нашу думку, такі операції слід вважати ТО. Авжеж, такі заходи не згадуються в додатках А, Б та В до Положення № 102. Але ж ці переліки операцій, що належать до ТО, не є вичерпними. А отже, їх можна доповнити операцією із заміни АБ.

Після встановлення на автомобіль АБ має відпрацювати свій ресурс. Показники середнього ресурсу з орієнтиром на календарні місяці використання батареї встановлено Нормами № 489.

Коли ресурс досягає встановленої норми, батарею списують. Але врахуйте! Зробити це можна тільки за умови, що батарея досягла граничного стану. Саме цей факт є вирішальним для її списання (п. 3.12 Норм № 489).

Підставою для заміни АБ є також виробничі чи експлуатаційні дефекти, якщо така АБ не підлягає ремонту або ремонт економічно недоцільний (п. 3.13 Норм № 489). При цьому АБ списують незалежно від відповідності фактичного ресурсу до Норм № 489.

Витрати на заміну АБ у бухобліку відносять до витрат залежно від напряму використання ТЗ. Тобто установлення акумулятора на авто відображають записом: Дт 23, 91, 92, 93, 94 — Кт 207.

У частині ПДВ усе стандартно. При купівлі АБ нараховуєте ПК (за наявності зареєстрованої ПН). При цьому ми не бачимо жодних підстав для донарахування «компенсуючих» ПДВ-зобов’язань у разі списання АБ унаслідок пошкодження, що виключає ремонт (відновлення), раніше строку, встановленого Нормами № 489.

А ось при негосподарському (необ’єктному, пільговому) використанні авто нарахувати «компенсуючі» зобов’язання з ПДВ доведеться.

Увага! АБ, що вийшли з ладу, на відміну від більшості звичайних товарно-матеріальних цінностей, перетворюються не просто на відходи, а на небезпечні відходи. Тобто на відходи, які створюють або можуть становити значну небезпеку для навколишнього середовища та здоров’я людини. Тому утилізацією таких відходів займаються виключно спеціалізовані підприємства та організації, що отримали відповідну ліцензію на провадження такої діяльності. Про те, як правильно позбутися старих АБ, ви можете прочитати у «БТ», 2015, № 20, с. 29.

Приклад. Підприємство придбало для автомобіля, що використовується відділом збуту, АБ вартістю 1260,00 грн. (у тому числі ПДВ 210,00 грн.). Для заміни батареї залучено СТО, яка не є платником ПДВ. Вартість її послуг 150,00 грн.

Покажемо, як ці операції відобразити в обліку (див. табл. 3).

Таблиця 3. Облік заміни акумуляторної батареї

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума,

грн.

дебет

кредит

1. Перераховано постачальнику передоплату за акумулятор

371

311

1260,00

2. Відображено суму ПК з ПДВ у складі передоплати (за наявності зареєстрованої ПН)

641/ПДВ

644

210,00

3. Отримано АБ

207

631

1050,00

4. Списано раніше відображену суму ПК

644

631

210,00

5. Відображено залік заборгованостей

631

371

1260,00

6. Передано зі складу АБ

93

207

1050,00

7. Надано СТО послуги із заміни акумулятора (підписано акт)

93

631

150,00

8. Оплачено послуги СТО

631

311

150,00

Висновки

  • Дата переведення автомобілів на зимовий сезон плаваюча і визначається з урахуванням сталої температури та температурних прогнозів.
  • Витрати на сезонне ТО відносять на витрати звітного періоду залежно від напряму використання ТЗ.
  • Заміна шин, які обліковуються у складі вартості авто, не впливає на бухоблік. Вартість шин, придбаних окремо від автомобіля, обліковують у складі запасів. Їх вартість безпечніше списувати на витрати після того, як шини використають свій ресурс.
  • У разі заміни антифризу, оливи та мастила при сезонному ТО підприємство має орієнтуватися на норми витрат ПММ, встановлені для відповідних ТЗ.

Документи та скорочення статті

Закон про дорожній рух — Закон України «Про дорожній рух» від 30.06.93 р. № 3353-XII.

Закон про автотранспорт — Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.01 р. № 2344-III.

Положення № 102 — Положення про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затверджене наказом Мінтрансу від 30.03.98 р. № 102.

Правила № 550 — Правила експлуатації колісних транспортних засобів, затверджені наказом Мінінфраструктури від 26.07.13 р. № 550.

Правила № 615 — Правила надання послуг з технічного обслуговування і ремонту колісних транспортних засобів, затверджені наказом Мінінфраструктури від 28.11.14 р. № 615.

Правила № 549 — Правила технічної експлуатації коліс та пневматичних шин колісних транспортних засобів категорій L, M, N, O та спеціальних машин, виконаних на їх шасі, затверджені наказом Мінінфраструктури від 26.07.13 р. № 549.

Норми № 488 — Експлуатаційні норми середнього ресурсу пневматичних шин колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Мінтрансзв’язку від 20.05.06 р. № 488.

Норми витрат ПММ — Норми витрат палива і мастильних матеріалів на автотранспорті, затверджені наказом Мінтрансу від 10.02.98 р. № 43.

Норми № 489 — Експлуатаційні норми середнього ресурсу акумуляторних свинцевих стартерних батарей колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Мінтрансзв’язку від 20.05.06 р. № 489.

Правила № 795 — Правила експлуатації акумуляторних свинцевих стартерних батарей колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Мінтрансзв’язку від 02.07.08 р. № 795.

ТО — технічне обслуговування.

ТЗ — транспортний засіб.

ПН — податкова накладна.

ПК — податковий кредит.

АБ — акумуляторна батарея.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі