Теми статей
Обрати теми

Здрастуй, тестовий періоде! (як блокуватимуть реєстрацію ПН/РК)

Павленко Олексій, податковий експерт
«Крига скресла», панове платники ПДВ! З першим квітня вас! Саме з цієї дати повинен був почати діяти тестовий режим застосування «ПН-блокувальних» норм ПКУ. Сьогодні поділимося з вами тими вістями, що пов’язані із запровадженням цього ПДВ-нововведення.

Спочатку нагадаємо: новим п. 57 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ передбачено, що період з 1 квітня по 1 липня 2017 року є перехідним періодом, протягом якого процедура, визначена п. 201.16 ПКУ, здійснюється без фактичного зупинення реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН). А тепер поглянемо, що ж у зв’язку з цим відбувається на практиці.

«Перша ластівка»: постанова КМУ № 190

Ось і перший «ПН-блокувальний» норматив виплив — постанова КМУ від 29.03.17 р. № 190 (далі — постанова № 190). Вона встановлює підстави для прийняття комісією ДФСУ* рішення про відмову в реєстрації ПН/РК, а саме:

* Тобто тим органом при ДФСУ, який повинен буде вирішувати долю «призупинених» ПН/РК.

• ненадання платником письмових пояснень про підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК, до яких застосовано процедуру зупинення реєстрації відповідно до п. 201.16 ПКУ;

• ненадання платником копій документів відповідно до п.п. «в» п.п. 201.16.1 ПКУ;

• надання платником копій документів, що складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію ПН/РК.

Але виплив цей норматив, як то кажуть, «попереду паровоза». Річ у тім, що передбачена п. 201.16 ПКУ процедура зупинення реєстрації ПН/РК розпочинається саме з цього самого зупинення. Адже порядок такого зупинення (згідно із «вступною» частиною зазначеного п. 201.16 ПКУ) повинен розробити той самий Кабмін…

Проте зупинення реєстрації ПН/РК має здійснюватися тільки у випадку відповідності ПН/РК сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації певних ПН/РК в ЄРПН.

Конкретно розробити такі критерії (які фактично є «наріжним каменем» усієї цієї системи «ПН-блокування») повинен Мінфін ( п. 74.2 ПКУ).

Крім того, в останньому абзаці п.п. 201.16.1 ПКУ зазначено, що вичерпний перелік документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН також затверджує Мінфін (тут мається на увазі перелік документів, які платник повинен надати фіскалам для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК у тій ситуації, коли їх реєстрація вже була зупинена). А п.п. 201.16.3 ПКУ ще вимагає від Мінфіну видати й порядок роботи вже згадуваної нами вище «ПН-розблокувальної» комісії при ДФСУ…

Оскільки Мінфін не виконав дотепер «нормативні» завдання, поставлені ПКУ, Кабмін, може, й радий би, але наразі не може розробити порядок зупинення реєстрації ПН/РК…

Проекти від Мінфіну

Утім, днями на сайті ДФСУ з’явився проект мінфінівського наказу**. Він об’єднує в собі і критерії оцінки ступеня ризиків, і перелік документів, які платник зобов’язаний надати фіскалам для розблокування реєстрації конкретних ПН/РК.

** http://sfs.gov.ua/diyalnist-/regulyatorna-politika-/regulyatorna-politika/2017-rik/71844.html.

Там же красується і проект наказу, що затверджує порядок роботи «ПН-розблокувальної» комісії при ДФСУ***.

*** http://sfs.gov.ua/diyalnist-/regulyatorna-politika-/regulyatorna-politika/2017-rik/71845.html.

Цікаво, що ці проекти запропоновані для обговорення вже в періоді, коли повинен працювати тестовий режим п. 201.16 ПКУ… І зауважимо, щоб усе це почало хоча би «тестово» працювати, Кабмін повинен розробити порядок зупинення реєстрації ПН/РК.

Таким чином, із п’яти необхідних нормативів, потрібних для роботи системи блокування/розблокування ПН/РК, наразі побачив світло тільки той, що потрібний в останню чергу, — постанова № 190.

Як повинна працювати система блокування ПН/РК

Для наочності наведемо своє бачення етапів роботи цієї системи згідно з п. 216.1 ПКУ:

1) усе починається з перевірки направлених на реєстрацію ПН/РК (і їх укладача!) на відповідність критеріям оцінки ступеня ризиків;

2) якщо ПН/РК не відповідає зазначеним критеріям (яких, повторимо, ще немає), реєстрацію ПН/РК зупиняють і платнику «в автоматичному режимі» надсилають квитанцію про таку зупинку.

У цій квитанції:

• має (мають) бути зазначений(і) критерій(ії) ступеня ризиків, на підставі якого(их) була зупинена реєстрація ПН/РК, а також

• запропоновано платнику надати пояснення та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатні для прийняття фіскалами рішення про реєстрацію такої «паралізованої» ПН/РК в ЄРПН. Надати ці пояснення та/або копії документів платник може до свого «рідного» фіскального органу протягом 365 днів з дати виникнення ПЗ, відображеного в такій ПН/РК.

Не пізніше наступного робочого дня місцеві фіскали повинні переправити ці документи до спеціальної комісії при ДФСУ;

3) протягом 5 робочих днів за днем отримання документів комісія повинна прийняти рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН або про відмову в реєстрації.

Так-от, постановою № 190 затверджено тільки підстави для прийняття комісією рішення у відмові від реєстрації (див. їх вище), необхідні на завершальному етапі розгляду справи комісією. Проект кабмінівського порядку «зупинення ПН/РК» із зрозумілих причин наразі відсутній…

Критерії ризиків: що зараз у проекті?

А от проект Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, викликав у нас (і не тільки) низку незабутніх емоцій.

Обговорювати детально положення цього документа ми сьогодні не станемо. Ви можете знайти його за наведеним посиланням і скласти власне враження про цей «шедевр».

Але декілька моментів все ж таки зауважимо.

З-під контролю можуть випасти:

• «дрібні» платники, які протягом місяця реєструють ПН/РК із загальною сумою менше 50 тис. грн. (якщо тільки їх директор не очолює ще 3 і більше фірм);

• до 2018 року деякі великі платники (які оплатили у 2016 році ПФУ і соцстрахам більше 5 млн грн.);

• платники, які вписалися у формулу:

img 1

і при цьому сума ПДВ зареєстрованих ПН у поточному місяці з урахуванням поданої ПН/РК не повинна перевищити найбільшу місячну суму ПДВ у ПН, зареєстрованих в ЄРПН за останні 12 місяців, помножену на 1,3.

Проект визначає приблизно п’ять основних критеріїв ризику, частина яких прописана не дуже чітко (можливо, з тією метою, щоб зупиняти реєстрацію практично будь-якої ПН/РК). Зауважимо, що деякі критерії прив’язані до самого платника, а не до операції, на яку складено ПН (РК). Наприклад, платник надав для реєстрації в ЄРПН за поточний місяць РК для неплатників ПДВ із загальною сумою цього податку (наростаючим підсумком) 50 тис. грн. і більше.

І, схоже, цим хтось тихцем прагне відродити горезвісний «стан 9», оскільки у «критеріях платника» блокуватися, мабуть, буде реєстрація всіх ПН/РК, а не за якимись конкретними операціями!

Крім того, у проекті зазначено, що в разі зупинення реєстрації через невідповідності кодів товарів/послуг (це найперший критерій) ви «маєте право» (!) подати так звану таблицю платника податків, в якій повідомите фіскалів про «вхідні» і «вихідні» коди.

Схоже, це «вигадка» для виробників, в яких апріорі відрізняються коди «на вході» та «на виході». Причому мінфінівцям виявилося замало коду УКТ ЗЕД/ДК 016:2010, і вони втиснули «першим номером» у таблицю ще й код КВЕД за ДК 009:2010 (ср. ). Мабуть, щоб звіряти з кодами, зазначеними в Держреєстрі, і третирувати платників. Схоже, такі таблиці вони планують змусити подати всіх «неугодних» платників…

Крім того, в цьому першому критерії міститься умова про перевагу у платника в складі податкового кредиту (більше 20 %) кодів УКТ ЗЕД товарів, наведених у таблиці 2 — додатку до цього проекту.

Якщо ви заглянете в цю таблицю, то побачите в ній близько сотні товарних груп, включаючи найпоширеніші продукти харчування, майже всі підакцизні товари, в тому числі алкоголь (там же — пиво) і сигарети, а також нафту, газ, легкові й вантажні автомобілі, будматеріали, друковану продукцію, одяг, тканини і багато чого іншого… Навіть про дитячі триколісні велосипеди та самокати не забули! Це ж, мабуть, на всьому цьому нечесні платники «скручування» роблять?!..

За таких обставин фіскали можуть взяти і всім, хто торгує переважно позиціями, які потрапили в таблицю 2, одразу всі ПН і заблокувати. Адже у них у складі податкового кредиту ці позиції точно будуть переважати… Якось трохи моторошно стає, коли бачиш такі «критерії»…

Пригнічує і проект порядку роботи «ПН-розблокувальної» комісії ДФСУ. У ньому все (уключаючи процедуру прийняття рішень) виглядає доволі забюрократизованим і викликає реальні побоювання, що рішення цією комісією прийматимуться з неабиякою затримкою від установленого ПКУ 5-денного строку.

При цьому, як ми зазначали, з 1 квітня вже повинні на практиці застосовуватися певні норми п. 201.16 ПКУ і працювати тестовий режим блокування реєстрації ПН/РК. Але основна маса нормативів тільки-тільки представлена для обговорення. Не виключаємо, що це зроблено умисно — з тією метою, щоб платники не встигли до 1 липня пристосуватися працювати в «ПН-блокувальних» умовах.

Утім, швидше за все, це «хотіли як краще» закінчиться «як завжди»: прийняттям цих нормативів 1 липня, ручним режимом «відключення» платників від ЄРПН і тернистим корупційним шляхом до зворотного підключення…

Загалом, липень обіцяє бути найспекотнішим за весь час податкової історії України. Якщо, звичайно, депутати не оговтаються і не скасують усі ці новації…

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі