Теми статей
Обрати теми

Табель обліку робочого часу: топ-запитання

Ушакова Лілія, експерт з питань оплати праці
Табель обліку робочого часу. Що це за документ? Для чого він потрібний? Хто зобов’язаний його вести? Відповіді на ці й інші запитання — у нашій статті.

Здавалося б, ну що може бути незрозумілого в заповненні Табеля обліку використання робочого часу (далі — Табель)?! Сиди собі, проставляй відпрацьовані працівником години в клітинках. Але (!) узяв ручку, поклав Табель перед собою… і запитання посипалися як з рогу достатку. Де ж шукати на них відповіді? У наведеній нижче таблиці!

Запитання

Відповідь

Хто зобов’язаний вести Табель?

Усі юрособи, незалежно від кількості працівників (п. 1 наказу № 489*).

Також рекомендуємо вести Табель підприємцям

Де шукати його форму?

Типова форма Табеля № П-5 затверджена наказом № 489. Вона має рекомендаційний характер і складається з мінімальної кількості показників, необхідних для заповнення форм державних статистичних спостережень.

Важливо! За необхідності ви можете доповнити цю форму іншими показниками з урахуванням специфіки діяльності підприємства

На кого ведуть Табель?

Табель ведеться на всіх працівників, з якими укладено трудові договори.

Для ведення обліку використання робочого часу кожному працюючому присвоюється табельний номер. У разі звільнення (або переведення) працівника в інший цех (відділ) його колишній табельний номер не може бути присвоєний іншому працівникові і повинен залишатися вільним не менше трьох років.

На кожного працівника в Табелі, як правило, заповнюється тільки один рядок. Виняток становлять внутрішні сумісники. На них у Табелі будуть заповнені два рядки: в одному зазначається час основної роботи, а в другому — час роботи за сумісництвом.

Важливо! Не вказуйте в Табелі осіб, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами. Їм там не місце! Інакше при перевірці контролери будуть наполягати, що в цьому випадку мали місце бути не цивільно-правові, а трудові відносини

Навіщо в Табелі на кожен день відведені дві комірки?

Усе просто: за кожним днем місяця ви в одній комірці проставляєте умовне позначення видів витрат робочого часу, у другій — кількість годин.

До речі, умовні позначення відпрацьованого часу (буквене і цифрове) представлені на титульному аркуші Табеля типової форми № П-5. Причому при заповненні Табеля підприємство може використати або буквений, або цифровий код

Скільки раз на місяць потрібно заповнювати Табель?

Табель потрібно заповнювати щодня! Саме тоді у вас буде забезпечений достовірний облік робочого часу.

Наприкінці місяця в Табелі підбиваються підсумки за кількістю годин, відпрацьованих кожним співробітником.

Заповнений Табель підписується особою, відповідальною за його ведення, керівником підрозділу, а також працівником кадрової служби і передається в бухгалтерію для нарахування зарплати за відпрацьований місяць

Чи потрібно заповнювати окремий Табель на аванс?

Дійсно, для того щоб розрахувати суму авансу, бухгалтерові потрібний заповнений Табель за першу половину місяця (з 1-го по 15-ше число включно). Яким чином він до нього потрапить — внутрішня справа кожного підприємства.

Наприклад, відділ кадрів може передавати в бухгалтерію заповнений Табель за першу половину місяця 16-го числа для розрахунку авансу, а бухгалтерія повертатиме його назад 17-го.

Ще один варіант — завірена копія Табеля на аванс, яка залишатиметься в бухгалтерії і підшиватиметься під розрахунок.

Можна й окремі табелі формувати за першу, другу половини місяця, а потім ще і зведений.

Загалом, усе у ваших руках! Головне — зафіксуйте порядок передачі Табеля на аванс у внутрішніх документах, щоб механізм «відділ кадрів — бухгалтерія» працював як годинник

Як табелювати вихідні дні працівника?

Табель не передбачає кодування для позначення вихідних днів (днів щотижневого відпочинку), а також святкових і неробочих днів. Тому в полях навпроти таких днів можна проставляти прочерки або залишати їх незаповненими.

Водночас якщо працівника спеціально залучають до роботи у вихідний для нього день, то відпрацьований час табелюють кодом «РВ» (06)

Як відобразити в Табелі роботу на умовах неповного робочого часу?

Дуже просто! За допомогою коду «РС» (02). До речі, цей же код застосовується для кодування робочого часу, відпрацьованого сумісником, оскільки робота за сумісництвом є різновидом роботи на умовах неповного робочого часу.

Причому зверніть увагу: якщо режим неповного робочого часу встановлений за ініціативою роботодавця (ст. 32 КЗпП), то неявки у зв’язку з роботою в такому режимі позначають кодом «НД» (20)

Чи відображати в Табелі скорочення робочого часу на 1 годину в передсвятковий день?

Напередодні святкових і неробочих днів (ст. 73 КЗпП) тривалість роботи співробітників з повним робочим часом скорочується на одну годину як при п’ятиденному, так і при шестиденному робочому тижні.

Це скорочення обов’язково слід відобразити в Табелі. Інакше інспектори праці можуть наполягати на тому, що в такі дні працівники працювали понаднормово

Працівник іде в щорічну основну відпустку. Як це відобразити в Табелі?

Для цих цілей передбачений код «В» (08). Причому ним слід позначати не лише робочі, але і вихідні дні, які припадають на період щорічної відпустки. Адже відпускні нараховують за календарні дні.

А ось святкові і неробочі дні (ст. 73 КЗпП), що припадають на період щорічної відпустки, прокреслюють або залишають незаповненими

Як відобразити дні відрядження в Табелі?

Оплата періоду відрядження робиться за всі робочі дні за графіком того підприємства, яке направило працівника у відрядження. Із цього виходить, що робочі дні перебування працівника у відрядженні в Табелі позначаються таким чином: у верхньому рядку вказують кількість відпрацьованих годин згідно з графіком роботи підприємства-роботодавця (наприклад, 8) незалежно від того, скільки годин цього дня працівник відпрацював за місцем відрядження, у нижньому рядку — умовне позначення відрядження «ВД» (07).

День відрядження, що припадає на вихідний, відображають таким чином: у верхній комірці — прочерк або залишають її незаповненою, у нижній — «ВД» (07).

Якщо працівник спеціально відряджався для роботи у вихідний для нього день, то такий день, на наш погляд, доцільно позначити в Табелі таким чином: у верхній комірці проставити кількість фактично відпрацьованих цього дня годин, у нижній через дріб — «РВ»/«ВД» (06/07) (години роботи у вихідні і святкові дні / відрядження)

Як бути, якщо на момент закриття Табеля причину відсутності працівника на роботі не встановлено?

Якщо на момент заповнення Табеля немає документів, що вказують на причину відсутності працівника на робочому місці, в Табелі роблять позначку про неявку з нез’ясованих причин («НЗ» (28)). Після надання зазначених документів табельник повинен буде внести відповідні зміни в Табель

* Наказ Держкомстату від 05.12.08 р. № 489.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі