Теми статей
Обрати теми

Купівля авто в лізинг: чи будуть витрати в підприємця

З 2017 року в підприємців-загальносистемників з’явилося довгоочікуване право на амортизацію, але воно перетворилося на фата-моргану. Номінально, начебто, і можна, а на ділі — суцільні питання й обмеження. Узяти хоча б купівлю вантажного автомобіля: за ним немає права ні на витрати, ні на амортизацію. А що як автомобіль купити у фінлізинг? Чи будуть витрати, амортизація, податковий кредит з ПДВ? Розбираємося!

Витратні нюанси

Коли йдеться про купівлю «оборотних» товарів/матеріалів, то сплачені за них кошти включаються у відведений для цього строк у витрати підприємця. Зрозуміло, за наявності документа про оплату і проходження через усі інші «фільтри-пастки», виставлені ст. 177 ПКУ.

Якщо ж ми придбаваємо «щось», що вписується у визначення основних засобів (п.п. 14.1.138 ПКУ), то починаючи з цього року:

1) у витрати не включаються в тому числі витрати на придбання основних засобів, що підлягають амортизації. Ідеться про віднесення, скажімо так, «прямо» (сплатив — поставив на витрати). Через амортизацію (поступове, з дотриманням ряду процедурних моментів включення у витрати впродовж декількох років) — можна;

2) ні «прямо», ні через амортизацію у витрати не можуть потрапити витрати на придбання основних засобів подвійного призначення за встановленим списком. У тому числі легкові і вантажні автомобілі (п.п. 177.4.6 ПКУ).

Якщо з легковими автомобілями все більш чи менш зрозуміло, то ось з вантажними — до ясності далеко;

3) під забороною також витрати на утримання згаданих основних засобів подвійного призначення. Знову-таки ТОП-загадка: що розуміти під «утриманням»? Це запитання ми проаналізували у «БТ», 2017, № 9, с. 27. Дійшли до того, що

• за «подвійними» автомобілями, використовуваними в госпдіяльності, через фільтр змісту проходить хіба що паливо, яке, як і раніше, може «заходити» у витрати через п.п. 177.4.1 ПКУ;

• усе інше: техобслуговування, ремонт, охорона, оренда, страхування тощо — під забороною. Із цим «багажем» і попрямуємо в напрямі до фінлізингу авто.

Що з фінлізингом, ПДФО

Передусім зазначимо, що раніше податківці взагалі деструктивно ставилися до зв’язки «фізособа-підприємець і лізинг».

Див. нині не діючу консультацію в категорії 104.05 ЗІР ДФСУ.

Один з аргументів — «для них згідно зі ст. 177 ПКУ не передбачене ведення балансового обліку придбаного рухомого і нерухомого майна».

Але з початку цього року такі категорії, як «основні засоби», «амортизація», «облік вартості, яка амортизується», вже не чужі підприємцям на загальній системі. Це, у свою чергу, надає можливості «зблизитися» з тим же лізингом, у тому числі фінансовим.

Далі, непогано б визначитися, з чим насправді ви маєте справу. Для податкових цілей, щоб наша операція вважалася фінансовим лізингом, повинні виконуватися критерії з п.п. 14.1.97 ПКУ. Обов’язково переконайтеся в цьому, оскільки якщо критерії не виконуються, значить, ми маємо справу теж із лізингом, але оперативним. У першому випадку (фінлізинг) говоримо про придбання основного засобу, в другому (оперативний лізинг) — про його оренду. Облікові наслідки, як не крути, різні.

Але чи надає нам це якісь бонуси за частиною підданих обструкції основних засобів подвійного призначення — легкових і вантажних автомобілів? Вважаємо, що ні.

У випадку з фінлізингом шлях у витрати нам перекриває заборона на облік витрат на придбання основних засобів подвійного призначення. Можна, звичайно, «кивати» на подвійний статус лізингового платежу. Частина його, яка не є компенсацією вартості предмета лізингу, є фінансовими витратами лізингоотримувача (П(С)БО 14 «Оренда»). Тобто формально витратами на придбання не є. Але, по-перше, не факт, що податківці в цьому випадку «розбиратимуть» платежі на складові. По-друге, навіть якщо будуть, довести, що такі фінансові витрати можна врахувати (як би окремо, без прив’язки до придбання основного засобу), теж буде достатньо проблематично. Причина — такі витрати прямо не названі в п.п. 177.4.4 ПКУ.

Якщо ж наша операція з урахуванням п.п. 14.1.97 ПКУ не є для податкових цілей фінансовим лізингом, значить — є оперативним. Вважай, — орендою. Тут теж усе складається не дуже добре. Адже, як ми вже говорили, за «подвійними» основними засобами заборонені витрати не лише на придбання, але і на утримання. При цьому витрати на оренду за бажання можна під таке утримання «запхнути».

Звідси невтішний у частині обліку доходів/витрат висновок: якщо говоримо про автомобілі подвійного призначення, купівля їх через фінлізинг не дозволяє обійти встановленої заборони.

Якщо ж говоримо про автомобілі, які не належать до вантажних і легкових, тобто не є автомобілями подвійного призначення, то купівля через фінлізинг, вважаємо, надає право на витрати, але з урахуванням ряду нюансів.

Ми вважаємо, що це сідельні тягачі, а також транспортні засоби спеціального призначення (автокрани, автобетономішалки, евакуатори і т. ін.).

Що це за нюанси?

Якщо лізингоотримувач є юрособою, то з обліком усе більш чи менш зрозуміло (п. 5 П(С)БО 14). Отриманий об’єкт зараховують до складу активів (одночасно визнають зобов’язання) за найменшою на початок строку оренди оцінкою: справедливою вартістю активу або нинішньою вартістю мінімальних орендних платежів.

Лізингоотримувач у себе в обліку нараховує амортизацію вартості об’єкта фінлізингу впродовж строку його очікуваного використання. Частину лізингового платежу в сумі компенсації вартості предмета лізингу показують як погашення заборгованості за майно, отримане у фінансову оренду: Дт 611 — Кт 311. Різницю між сумою мінімальних орендних платежів і вартістю об’єкта фінансової оренди, за якою він був відображений у бухобліку орендаря на початку строку фінансової оренди, показують як фінансові витрати лізингоотримувача. Такі витрати лізингоотримувачі відображають у бухобліку і звітності лише в сумі, що відноситься до звітного періоду.

Тобто їх показують не відразу при отриманні об’єкта фінлізингу, а шляхом розподілу між звітними періодами впродовж строку фінансової оренди.

Як усе це «натягнути» на облік фізособи-підприємця? Піти за аналогією? Тут є ряд проблем.

Перша — витрати в цьому випадку ще повністю не понесені / документально не підтверджені. Як податківці подивляться на цей момент, навіть якщо на витрати амортизацію ми включатимемо в межах уже сплачених періодичних лізингових платежів, не зрозуміло. ПКУ відповіді не надає. Безпечний варіант — дочекатися остаточного розрахунку з лізингодавачем. Але це вже, скажімо так, не дуже цікаво.

Друга — як бути з тією частиною лізингового платежу, яка не є компенсацією вартості предмета лізингу?

Для юросіб це фінансові витрати. ПКУ прямо не говорить про можливість обліку таких фінансових витрат. Відповідно цього робити не можна.

Пустити все на первісну вартість і амортизувати теж негарно, оскільки не відповідає бухнормативці. Хоча, знову ж таки, підприємці від неї ніби як далекі і формально заборони немає.

Тобто витрати є. Але все вкрай заплутано. Стандартна рекомендація відповідно — отримати від податківців індивідуальну податкову консультацію і тільки потім діяти.

Якщо ж лізинг усе-таки оперативний, то все дещо простіше: орендні платежі підприємець зможе ставити у витрати без будь-якого розподілу (п.п. 177.4.4 ПКУ).

ПДВ

«Прибутково-видаткові» заборони/дозволи жодним чином не впливають на ПДВ (головне, щоб об’єкт використовувався в госпдіяльності в оподатковуваних ПДВ операціях). Хоча, знову ж таки, у податківців своя «фіскальна» позиція із цього приводу: немає витрат — немає податкового кредиту.

Див. консультацію в категорії 101.13 ЗІР ДФСУ.

Тут же лише зазначимо, що якщо дійсно маємо справу з фінлізингом, у ПДВ-обліку операції з передачі об’єкта фінлізингу в користування лізингоотримувачу вважаються постачанням (п.п. «а» п.п. 14.1.191 ПКУ). Податковий кредит у лізингоотримувача виникає на дату отримання об’єкта фінансового лізингу (абз. 5 п. 198.2 ПКУ). Лізингові платежі при цьому в ПДВ-обліку лізингоотримувача не відображаються.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі