(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 17
  • № 16
  • № 15
  • № 14
  • № 13
  • № 12
  • № 11
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
19/29
Бухгалтерський тиждень
Бухгалтерський тиждень
Травень , 2017/№ 18

Підприємство змінило назву: які наслідки?

Приводом для написання цієї статті стали запитання наших читачів щодо зміни найменування підприємства:
1) чи потрібно у зв’язку з цим вживати якихось дій у частині Системи електронного адміністрування ПДВ,
2) яке найменування (старе чи нове) вказувати в податковій накладній, ПДВ-декларації, ЄСВ-звіті і формі № 1ДФ?
У цій статті ви знайдете відповіді на ці та інші запитання.

Загальні положення

Оскільки найменування підприємства вказане в його засновницьких документах ( ч. 3 ст. 90 ЦКУ і ч. 2 ст. 57 ГКУ), змінити його може вищий орган управління — зокрема, загальні збори учасників або акціонерів. На зборах приймається рішення про зміну назви підприємства та про внесення відповідних змін до статуту. Його оформляють протоколом. Після цього потрібно зареєструвати оновлене найменування в ЄДР. Для цього держреєстраторові подають пакет документів, передбачених ч. 4 ст. 17 Закону № 755, зокрема: заяву про держреєстрацію за формою 3 (на її першій сторінці потрібно зробити позначку в полі 1 «Зміна найменування юридичної особи (повного та/або скороченого)»), екземпляр оригіналу (чи нотаріально засвідчену копію) рішення про зміну найменування, підтверджуючі документи про сплату адміністративного збору (0,3 прожиткового мінімуму на працездатну особу), засновницькі документи підприємства у новій редакції.

Увага! Для господарських товариств (окрім акціонерних) строк повідомлення держреєстратора складає 3 робочих дні з дати прийняття рішення про внесення змін до установчих документів (ч. 2 ст. 7 Закону України «Про господарські товариства» від 19.09.91 р. № 1576-XII).

Пропуск такого строку не створює негативних наслідків, але платник, як правило, сам зацікавлений у тому, щоб не затягувати процес внесення нового найменування до ЄДР.

Протягом 24 годин після отримання документів держреєстратор вносить до ЄДР інформацію про зміну найменування юрособи та формує нову виписку, яка розміщується на порталі електронних сервісів (у паперовій формі вона може бути видана за бажанням суб’єкта).

У день здійснення реєстраційної дії держреєстратор самостійно інформує про це, зокрема, органи статистики і податківців ( ч. 2 ст. 13 Закону № 755). Тож зміни до облікових даних платника податків будуть внесені без вашої участі на підставі відповідного повідомлення держреєстратора. При цьому подавати заяву за формою № 1-ОПП з позначкою «Зміни» не потрібно ( ст. 66 ПКУ, розд. IХ Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.11 р. № 1588).

ПДВ

А ось тут нічого автоматом не станеться. Ви повинні самостійно подати заяву за формою № 1-ПДВ з позначкою «Перереєстрація» впродовж 10 робочих днів, наступних за днем зміни назви підприємства ( п. 183.15 ПКУ, п. 4.1 Положення № 1130). При цьому врахуйте, що податківці відразу звірять її з даними ЄДР — там уже має бути ваше нове найменування. Датою перереєстрації буде останній день терміну в 3 робочих дні з дати подання вами заяви або більш ранній — за вашим бажанням ( п. 4.2 Положення № 1130). При цьому дата первинної реєстрації платником ПДВ (як і його податковий номер) не змінюється.

Зверніть увагу: починаючи з дати внесення нової назви в ЄДР і аж до дати ПДВ-перереєстрації вам слід указувати в реквізиті «Платник» ПДВ-декларації одночасно нове і старе найменування ( п. 4.3 Положення № 1130). Цей же підхід у періоді перереєстрації потрібно застосовувати і при заповненні податкових накладних (див. категорію 101.18 ЗІР ДФСУ).

На заповнення податкових накладних зверніть особливу увагу, оскільки найменування платника є їх обов’язковим реквізитом. Як результат, помилки при його заповненні можуть стати підставою для претензій податківців.

Після ж дати ПДВ-перереєстрації в податкових накладних і ПДВ-звітності вказуйте тільки нову назву.

Тепер про дії платника стосовно електронного ПДВ-рахунку. Точніше, про їх відсутність. Річ у тому, що ДФС і Держказначейство самостійно узгоджують між собою періодичність, структуру і формат обміну інформацією і реєстрами платників податку, необхідними для функціонування системи електронного адміністрування ПДВ (п. 3 Порядку № 569). У разі зміни реквізитів платника ДФС має право направити Держказначейству коригуючі реєстри для коригування таких реквізитів або відкликання реєстрів (абз. 3 п. 20 Порядку № 569). Тож «новоназваному» підприємству жодних дій стосовно свого електронного ПДВ-рахунку робити не доведеться. Після отримання відповідної інформації від держреєстратора ДФСУ сама повинна відкоригувати реєстри в Системі електронного адміністрування ПДВ, без вашої участі.

Єдиний податок

Якщо ви єдиноподатник, доведеться пройти процедуру внесення змін до ваших даних у Реєстрі платників єдиного податку. Для цього потрібно подати податківцям «змінюючу» Заяву про застосування спрощеної системи оподаткування за формою, затвердженою наказом Мінфіну від 20.12.11 р. № 1675 (з позначкою у відповідному реквізиті п. 5.3 такої Заяви). Строк для цього — місяць з дня внесення нового найменування до ЄДР ( п. 298.4 ПКУ).

ПДФО і ЄСВ

Як ми вже говорили вище, зміни в облікові дані підприємства — платника податків ДФС вносить самостійно на підставі повідомлення держреєстратора. Ви ж після держреєстрації зміни найменування в Податковому розрахунку за формою № 1ДФ вказуйте свою нову назву.

Що стосується ЄСВ, то тут теж усе автоматично. Отримавши відомості про зміну вашої назви від держреєстратора, податківці самі внесуть відповідні зміни в реєстр страхувальників (п. 6 розд. II Порядку обліку платників ЄСВ, затвердженого наказом Мінфіну від 24.11.14 р. № 1162).

Після внесення змін до ЄДР в ЄСВ-звітності ви вказуєте нове найменування.

Банк

Суб’єкт господарювання зобов’язаний повідомляти банку про внесення змін до відомостей про нього, які містяться в ЄДР (у тому числі в установчі документи юросіб). Строки і порядок такого повідомлення визначаються договором банківського рахунку (п. 2.3 Інструкції № 492). При зміні назви підприємства його поточний рахунок закривається і відкривається новий (п. 20.2 Інструкції № 492).

І хоча банк, що отримав тепер постійний відкритий доступ до відомостей з ЄДР, може і сам звернути увагу на зміну назви підприємства-клієнта, думається, що ви перш за все зацікавлені ініціювати цю процедуру і максимально швидко «перевідкрити» рахунок. Наприклад, щоб при здійсненні платежів до бюджету не виникли проблеми із зарахуванням на «помилкове» найменування платника. У будь-якому разі уважно простудіюйте договір з банком на предмет прямих вказівок щодо обговорюваної ситуації.

ЕЦП

Позиція фіскалів така. Після зміни найменування підприємства до настання строку подання податкової звітності (а по факту — до реєстрації податкових накладних) посадові особи підприємства повинні отримати нові сертифікати відкритих ключів і повідомити про це податківцям. При цьому в загальному випадку платникові потрібно переукласти договір про визнання електронних документів (див. роз’яснення в категорії 135.03 ЗІР ДФСУ). Водночас якщо платник використовує сервіс «Єдине вікно подання електронної звітності», то, як повідомляють податківці, у такому разі переукладати договір не потрібно (він вважається пролонгованим).

РРО

Щоб замінити назву, яка вказується в реєстраційному свідоцтві на ваш РРО за формою № 3-РРО і друкується у фіскальному чеку, на нову — вчиніть так. Упродовж 5 робочих днів з дати зміни назви подайте податківцям реєстраційну заяву за формою № 1-РРО з позначкою «Перереєстрація» і зазначенням її причини (зміна найменування) і поверніть їм своє реєстраційне свідоцтво (див. також категорію 109.06 ЗІР ДФСУ). Після цього впродовж 2 робочих днів вам видадуть нове свідоцтво — з новою назвою. Також нагадуємо, що вам потрібно отримати довідку про переопломбування РРО після його перепрограмування на друк нового найменування підприємства.

Не забудьте аналогічним чином перереєструвати КОРО (див. категорію 109.07 ЗІР ДФСУ).

Ліцензії

Звичайні ліцензії. Відповідно до ч. 2 ст. 15 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 02.03.15 р. № 222-VIII ліцензіат зобов’язаний повідомити органу ліцензування про зміну даних, які були вказані в його документах, поданих разом із заявою про отримання ліцензії. Укластися потрібно в строк, установлений ліцензійними умовами, але не пізніше за один місяць з дня настання змін.

Ліцензії на алкоголь/тютюн. Ці ліцензії теж слід переоформити. Строк подання заяви (у вільній формі) з документами, що підтверджують зміни, законом не встановлений — це визнають і податківці в категорії 115.03 ЗІР ДФСУ. Незважаючи на це, затягувати з поданням документів не варто. Нову ліцензію вам видадуть упродовж 3 робочих днів після отримання вашої заяви.

Строк подання заяви податківцям з метою коригування відомостей, що містяться в Єдиному реєстрі місць зберігання, теж не визначений. Фіскали ж повинні встигнути внести зміни і видати вам нову довідку впродовж 7 календарних днів після подання заяви.

Інше

Фонд захисту інвалідів. Із цим Фондом своя історія. Якщо ви перебуваєте там на обліку (подаєте щорічні звіти), то впродовж 10 робочих днів після держреєстрації змін в установчих документах до Фонду необхідно подати реєстраційну заяву (п. 3 Порядку реєстрації підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, що використовують найману працю, затвердженого постановою КМУ від 31.01.07 р. № 70).

Контрагенти. Уважно прошерстіть усі договори. Про зміну назви обов’язково повідомте письмово всіх контрагентів і ділових партнерів.

Так, перейменування підприємства (включаючи заміну вивісок, бланків, візиток та іншого), звичайно, влетить вам у копієчку. Одне тішить: бухоблікові правила дозволяють вам сміливо визнати всі ці адміністративні витрати (рахунок 92), а отже, вони хоча б зіграють у зменшення податку на прибуток.

Висновки

  • Зміна найменування підприємства зумовлює обов’язковість внесення змін до його засновницьких документів з реєстрацією цього в ЄДР.
  • Податківці та органи статистики дізнаються про перейменування підприємства від держреєстратора.
  • Платнику ПДВ доведеться ініціювати процес ПДВ-перереєстрації, причому до дати її завершення як у ПДВ-декларації, так і в податкових накладних потрібно вказувати обидві назви одночасно — нову і стару.
  • Один із наслідків зміни назви юрособи — закриття поточного рахунка і відкриття нового.
  • У зв’язку зі зміною найменування підприємства неминучі: перереєстрація РРО; для єдиноподатника — внесення змін до Реєстру платників єдиного податку; переоформлення ліцензій, реєстрації місць зберігання алкоголю і тютюну.

Документи і скорочення статті

Закон № 755 — Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» від 15.05.03 р. № 755-IV.

Положення № 1130 — Положення про реєстрацію платників ПДВ, затверджене наказом Мінфіну від 14.11.14 р. № 1130.

Порядок № 569 — Порядок електронного адміністрування ПДВ, затверджений постановою КМУ від 16.10.14 р. № 569.

Інструкція № 492 — Інструкція про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затверджена постановою Правління НБУ від 12.11.03 р. № 492.

ЄДР — Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань.

РРО — реєстратор розрахункових операцій.

КОРО — Книга обліку розрахункових операцій.

зміна найменування підприємства додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті