Теми статей
Обрати теми

ПДВ-обкладення компенсації за втрачений товар: на користь бюджету

Голенко Олександр, податковий експерт
Лист ДФСУ від 12.11.18 р. № 4790/6/99-99-15-03-02-15/IПК

У листі, що коментується, податківці просто переказують консультацію з категорії 101.16 ЗІР ДФСУ, в якій вони ж розглянули ситуацію, коли перевізник втратив товар замовника і сплачує останньому компенсацію в грошовій формі у розмірі вартості такого товару (без урахування штрафних санкцій, передбачених договором перевезення), яку вони, по суті, зводять до тривіального постачання такого (втраченого) товару замовником перевізникові!

Увага: саме штучно «зводять», тобто пропонують сторонам ніби імітувати (уявне) постачання втраченого товару, якого в реальності не було!

Як результат подібного уявного постачання втраченого товару замовником перевізникові вони пропонують замовникові (в ролі уявного «постачальника»):

1) збільшити свої податкові зобов’язання (ПЗ) на дату надходження коштів компенсації на його банківський рахунок (тобто на дату уявної «першої події»);

2) зареєструвати відповідну податкову накладну (ПН)… Яка дозволить перевізникові (у ролі уявного «покупця») збільшити свій податковий кредит (ПК). Але оскільки уявним чином «отриманий» від замовника (а насправді втрачений) товар використати в ПДВ-оподатковуваній госпдіяльності він, звісно, не зможе — йому доведеться нарахувати (у тій же сумі) «компенсуючі» ПЗ згідно з п. 198.5 ПКУ

До речі, в листі, що коментується, на відміну від згаданої консультації, податківці якраз і акцентують на тому, що замовник (як уявний «постачальник») нараховувати «компенсуючі» ПЗ згідно з п. 198.5 ПКУ «при цьому» не повинен («при цьому» — читай: при отриманні компенсації від роззяви-перевізника). Але.

Не повинен-то він не повинен — але саме при надходженні компенсації.

Звертаємо вашу увагу: втрачений товар такий замовник (як його власник, причому, не уявний, а реальний) повинен списати з балансу, але оскільки реальних відвантажувальних документів на втрачений товар у замовника, зрозуміло, немає, підтвердити використання такого товару у своїй ПДВ-оподатковуваній госпдіяльності він, звичайно ж, не зможе… Читай: вимушений буде у свою чергу нарахувати «компенсуючі» ПЗ згідно з п. 198.5 ПКУ!

Ну, або за нього це зроблять завзяті перевіряючі… І відповідному ПК капут… Тільки про це лист умовчує.

При цьому податківці традиційно «перекручують» цитований п. 188.1 ПКУ — роблячи акцент на «другорядних» словах «у зв’язку з компенсацією вартості» і ігноруючи «першорядні» — «операцій з ПОСТАЧАННЯ товарів/послуг»… Адже постачання-то втрачених товарів немає…

Втім, через подібну «порівняно чесну» позицію податківців реально втрачає ПДВ, «накручений» на суму компенсації, саме перевізник…

Тому, можливо, йому «посміхнуться» відомі варіанти:

• або «немов би реально» викупити злощасний товар у замовника (оформити первинні документи, що підтверджують перехід права власності від замовника до перевізника);

• або передбачити в договорі перевезення сплату виключно штрафу за втрату товару (у розмірі вартості такого товару)*, але не передбачати виплату компенсації вартості останнього.

* Нагадаємо, що до бази оподаткування для нарахування ПДВ не включаються суми неустойки (штрафів), отримані платником унаслідок невиконання або неналежного виконання договірних зобов’язань (частина третя п. 188.1 ПКУ).

Ну, а якщо замовник сподівається, що нараховувати «компенсуючі» ПЗ згідно з п. 198.5 ПКУ на вартість втраченого товару (а не на суму отриманої за нього компенсації від перевізника — відчуйте різницю) він не повинен, — нехай спершу отримає відповідну індивідуальну податкову консультацію від контролерів.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі