05.03.2018

Електромобіль: ані пального, ані податків

Як скористатися ПДВ-пільгою на електромобілі при їх продажу?

У 2018 році від оподаткування ПДВ (у тому числі «імпортним») звільняються електромобілі з кодом УКТ ЗЕД 8703 90 10 10* (п. 64 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ). Такі електромобілі звільнені на цей період і від акцизного податку — і теж як при їх ввезенні, так і при реалізації (п. 19 підрозд. 5 розд. ХХ ПКУ).

* На «гібриди» ця пільга не поширюється.

До речі, і ввізне мито на них нульове (див. консультацію у категорії 210.01 ЗІР ДФСУ).

Тому з 01.01.18 р. абсолютно усі електромобілі, як увезені до цієї дати із сплатою «імпортного» ПДВ, так і ввезені з цієї дати без його сплати (а також без сплати акцизного податку і мита), ви мали продавати, так би мовити, з грифом «без ПДВ».

За електромобілями, які ввезені до 01.01.18 р. із сплатою «імпортного» ПДВ (з уключенням останнього до складу податкового кредиту), у місяці їх продажу вам слід нараховувати «компенсуючі» ПЗ згідно з п.п. «б» п. 198.5 ПКУ на «мінбазу», встановлену п.п. 189.1 ПКУ у розмірі вартості придбання такого авто.

Підкреслимо: не було потреби нараховувати «компенсуючі» ПЗ на усі авто одразу ж у січні. А от за підсумками кожного місяця, в якому ви поставляли (поставлятимете) електрокари, доведеться складати/реєструвати відповідну «зведену» ПН з типом причини 09 (див. Шпаргалку бухгалтера «Податкова накладна — 2017: підказки на всі випадки життя» // «БТ», 2017, № 14).

Якщо ж за 2018 рік «минулорічні» електромобілі, боронь боже, не продадуться і якщо дію ПДВ-пільги не продовжать, тоді усе, мабуть, повернеться на круги своя… Але давайте спершу доживемо.

Якщо передоплата (з ПДВ) отримана у 2017 році, то в ПДВ-обліку нічого не чіпайте, а просто закривайте угоду «другою подією» — постачанням.

Якщо така передоплата була частковою — не залишається іншого вибору, як за датою постачання електрокара в 2018 році скласти другу «часткову» ПН як на безПДВшне постачання.

Якщо ввезення було у 2017 році (тобто з «імпортним» ПДВ) — є формальна підстава пропорційно безПДВшній частини вартості нарахувати «компенсуюче» ПЗ (і також скласти/зареєструвати відповідну ПН).

Якщо ввезли авто вже у 2018 році — компенсувати нічого.

Ну а якщо варіант з двома «різними» ПН (1 — з ПДВ, 2 — «без ПДВ») покупця лякає — можна розірвати старий договір, повернути гроші, а потім реалізувати угоду наново — на нових умовах…

Якщо ви здійснюєте як оподатковувані, так і неоподатковувані операції, то протягом року вам доведеться «розподіляти» ПДВ. Якщо продажі електрокарів стартували вже в січні, то коефіцієнт «анти-ЧВ» мали розрахувати в січневій декларації (якщо ні — то в одній з наступних). Користуватиметеся ним до кінця поточного року (див. статтю «Додаток Д7 і К°: вічні супутники січневої ПДВ-декларації» // «БТ», 2018, № 6). А вже за підсумками року зробите ПДВ-перерахунок (див. також Тему тихня «Перерозподіл ПДВ — 2017» // «БТ», 2017, № 51).

І останнє. Щокварталу вам доведеться подавати Звіт про суми податкових пільг (див. статтю «Звіт про пільги: звітуємо за 2017 рік» // «БТ», 2018, № 6). Зрозуміло, що для цього вам знадобиться код пільги…

Так от, в останньому на сьогодні Довіднику № 85/1 податкових пільг відповідного коду ще немає: адже цей документ «станом на 31.12.2017 р.». Не сумнівайтеся: до подання вами Звіту з’явиться новий…