Для фізичних осіб — підприємців (ФОП) — загальносистемників об’єктом оподаткування є чистий дохід (п. 177.2 ПКУ). Щоб його розрахувати, суму отриманої виручки зменшують на суму документально підтверджених витрат, які пов’язані з господарською діяльністю. Перелік таких витрат наведено у п. 177.4 ПКУ.
Бувають випадки, коли придбані товари ФОП уже використав у своїй діяльності і навіть отримав дохід (виручку), але за такі товари ще не розрахувався.
Саме таку ситуацію розглянули податківці у листі, що коментується.
Вони наполягають, що при розрахунку чистого доходу ФОП не враховує у складі витрат вартість отриманих товарів, оплата за які відбувається у наступному звітному періоді.
Логіка податківців зрозуміла. Поки не сплачені кошти — немає і витрат.
Водночас виникає інше запитання: а чи матиме право ФОП включити до витрат ці суми в момент погашення заборгованості перед постачальником?
Про це контролери, на жаль, нічого не сказали у своєму листі.
Від себе додамо: в інших консультаціях податківці заявляли, що вартість товарів, кошти за які будуть сплачені у майбутньому, вважається витратами того періоду, в якому будуть фактично сплачені кошти (категорії 104.04 ЗІР ДФСУ). Крім того, контролери рекомендують (див. категорію 104.08 ЗІР ДФСУ) заповнювати Книгу обліку доходів і витрат за касовим методом — відображати дані за підсумком дня за фактом отримання доходу / понесення витрат.
Той факт, що доходи і витрати виникають у різних податкових періодах, не є проблемою (за умови, що доходи виникають раніше, ніж витрати). Адже при визначенні чистого доходу враховуються документально підтверджені витрати, пов’язані з господарською діяльністю (п. 177.2 ПКУ). У цьому випадку минулорічні доходи є підтвердженням «господарності» витрат на погашення заборгованості за товари.