ПН, заблоковані до 01.12.17 р.
Напевно, найбільш хвилююче запитання кінця 2017 року — початку 2018 року — що робити платникам ПДВ, у яких до 01.12.17 р. були заблоковані ПН/РК відповідно до старої редакції п. 201.16 ПКУ і за такими документами станом на 01.12.17 р. вони не встигли подати «розблокувальні» документи?
Відповідь на нього можна знайти в п. 2 постанови № 117. Так, згідно з цим пунктом платники ПДВ мають право протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення ПДВ-зобов’язань, відображених у «завислих» ПН/РК, надати пояснення і копії документів на розгляд «розблокувальної» Комісії згідно з новим порядком (про це читайте далі).
Критерії і антикритерії
Критерії, що звільняють від моніторингу. Порівняно з 2017 роком, вони не дуже змінилися. Так, як і раніше, ПН/РК не підлягають моніторингу, а відразу направляються на реєстрацію в ЄРПН, якщо виконується хоча б одна з чотирьох умов.
1. ПН, не підлягає наданню покупцеві та/або така ПН складена на пільгову операцію.
2. Обсяг постачання, зазначений у ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН в поточному місяці, з урахуванням направленої на реєстрацію в ЄРПН ПН/РК, складає менше 500 тис. грн. Звісно, якщо тільки керівник такого платника ПДВ не очолює ще 4 фірми.
3. Платник ПДВ одночасно відповідає двом показникам:
• значення показника «податкового навантаження» (D) за останні 12 календарних місяців перевищує 3 % (а не 5 %, як раніше);
• загальна сума ПДВ у ПН/РК, направлених на реєстрацію в ЄРПН за звітний місяць (Р), не більше ніж на 40 % (а не 30, як раніше) перевищує максимальну місячну суму ПДВ у зареєстрованих ПН за останні 12 календарних місяців (Рм). Тобто виконується умова:
Р > Рм × 1,4.
Увага! ДФСУ повинна щомісячно (станом на перше число календарного місяця) розраховувати значення показника D (за даними останніх 12 календарних місяців) і кожного 10 числа робити його доступним платникові ПДВ в Електронному кабінеті.
4. «Розблокувальна» Комісія прийняла рішення врахувати інформацію, подану в Таблиці даних платника ПДВ.
Критерії блокування та один хороший показник. Ну а якщо ПН/РК не підійшли під жоден з указаних вище антикритеріїв, їм пряма дорога в систему моніторингу. На цьому етапі ПН/РК перевірятимуться на відповідність:
• критеріям ризиковості платника податків;
• критеріям ризиковості здійснення операцій;
• показникам позитивної податкової історії платника ПДВ.
Усі ці критерії і показники повинна ще визначити ДФСУ і направити на узгодження в Мінфін. Після цього (протягом 2 наступних днів) Мінфін повинен вирішити — погоджуватися з такими показниками чи ні. Якщо ні — Мінфін відправить їх назад на доопрацювання ДФСУ.
Зазначимо: постанова № 117 набуває чинності через 15 днів з дня її опублікування. Цей документ опубліковано 07.03.18 р. Отже у ДФСУ ще є час для розробки блокувальних критеріїв.
Крім того, про встановлені критерії ДФСУ тепер повинна інформувати ще Комітет Верховної Ради України з питань податкової і митної політики.
У разі узгодження переліку критеріїв і показників блокування з Мінфіном ДФСУ повинна опублікувати їх на своєму офіційному сайті.
Зверніть увагу! Щомісячно (до 10 числа місяця, що йде за звітним) ДФСУ переглядатиме показники для визначення позитивної податкової історії платника ПДВ. З такими показниками платникам ПДВ можна буде ознайомитися в Електронному кабінеті.
Увага! «Найстрашнішим» критерієм є критерій ризиковості платника податків. Якщо за результатами моніторингу платник ПДВ потрапляє під цей критерій, реєстрація його ПН/РК в ЄРПН обов’язково буде призупинена.
Звичайно, якщо за результатами моніторингу з’ясується, що ПН/РК відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, то реєстрація таких ПН/РК також буде призупинена.
Але! Якщо такі ПН/РК складені платником податків, що має позитивну податкову історію платника ПДВ, блокування можна буде уникнути.
Тобто ПН/РК за ризиковою операцією, але з позитивною податковою історією платника ПДВ зупинятися не будуть.
І ще одна новинка. Тепер ДФСУ формуватиме та вестиме у відкритому доступі окремий Реєстр заблокованих ПН/РК і щодня публікуватиме його на своєму офіційному сайті. Хоча на перших порах такий Реєстр працюватиме лише в тестовому режимі.
Порядок «розблокування»
У разі зупинки реєстрації ПН/РК в ЄРПН платникові ПДВ буде направлена відповідна квитанція. У такій квитанції обов’язково має бути зазначений критерій, на підставі якого ПН/РК була заблокована, з розрахованим показником за кожним «ризиковим» критерієм, якому відповідає платник податків.
Перелік документів, необхідних для ухвалення рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, трохи змінився. Тепер він включає:
а) договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
б) договори, доручення, акти керівного органу платника податків, якими оформлені повноваження осіб, що придбавають продукцію для здійснення операції;
в) первинні документи з постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти прийому-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
г) розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
д) документи про підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності).
Строк подання документів, як і раніше, складає 365 календарних днів, що настають за датою виникнення ПЗ, відображеного в ПН/РК.
Новинка! Платник ПДВ зможе подавати письмові пояснення і копії документів до декількох ПН/РК, якщо:
• такі ПН/РК складені на одного одержувача — платника ПДВ за одним і тим же договором;
• чи в таких ПН/РК відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТ ЗЕД або кодами послуг згідно з ДКПП).
Документи в «розблокувальну» Комісію подаємо в електронному вигляді.
Причому такі Комісії тепер складатимуться з:
• Комісій регіонального рівня (Комісії ГУ ДФСУ в областях і м. Києві, а також Офісу великих платників ДФС);
• Комісії центрального рівня (ДФС).
Комісії регіонального рівня аналізуватимуть «розблокувальні» документи усіх платників ПДВ. А якщо у платника ПДВ обсяг постачання, зазначений у ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН в поточному місяці, перевищує 30 млн грн., рішення регіональної Комісії буде додатково спрямоване на розгляд Комісією центрального рівня.
Відмовити в реєстрації ПН/РК в ЄРПН Комісії зможуть тільки в трьох випадках, якщо платник ПДВ:
• не надасть письмові пояснення на підтвердження інформації, вказаної в ПН/РК;
• не надасть копії «розблокувальних» документів;
• надасть копії документів, які складені з порушенням законодавства.
Причому в рішенні про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН тепер має бути вказана чітка мотивована підстава відмови. У разі ненадання та/або надання документів з порушеннями — конкретний документ, якого це стосується.
Рішення, прийняте Комісією, реєструватиметься у відповідному Реєстрі. На жаль, він ще перебуває на етапі тестування. Тому поки рішення «розблокувальних» Комісій набуватимуть чинності з дня їх прийняття (без реєстрації в Реєстрі).
Строк розгляду «розблокувальних» документів регіональною Комісією, як і раніше, складає 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень і копій документів. У платників ПДВ з обсягом постачання більше 30 млн грн. цей строк збільшується до 7 робочих днів (плюс 2 дні, необхідні для ухвалення рішення Комісією центрального рівня).
Відповідно заблоковані ПН/РК реєструється в день настання однієї з таких подій:
• прийнято і набуло чинності рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН;
• набуло чинності рішення суду про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН;
• протягом 5 робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі Комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН (щодо платників ПДВ з місячним обсягом постачання до 30 млн грн.);
• протягом 7 робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі Комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН (щодо платників ПДВ з місячним обсягом постачання більше 30 млн грн. (включно)).
Таблиця даних платника ПДВ
Як і раніше, платник ПДВ може подати в ДФСУ Таблицю даних платника ПДВ (далі — Таблиця). Причому:
• виключно в електронному вигляді;
• з поясненням, в якому відображена діяльність, з можливим посиланням на податкову та іншу звітність платника податків.
Увага! Якщо Таблиця вже була врахована ДФСУ в період починаючи з 01.07.17 р., то подавати її ще раз не треба.
Таблиця розглядається Комісіями регіонального рівня протягом 5 робочих днів після дня її отримання.
Як тільки Комісії регіонального рівня приймають рішення про врахування або неврахування Таблиці, протягом операційного дня воно стає доступним платникові податків в Електронному кабінеті.
У рішенні про неврахування Таблиці в обов’язковому порядку вказується причина такого неврахування.
Як і раніше, Таблиця може бути врахована в автоматичному режимі. Критерії для автоматичного прийняття Таблиці практично не змінилися. Але є декілька нюансів, так:
• для сільгоспвиробників вже немає обмеження у вигляді одночасної зміни засновника та керівника за період з 01.01.17 р.;
• показник «податкового навантаження» (D) і показник приросту постачань Р повинні мати такі розміри: D > 0,02, P < Pм х 1,4 (раніше це були D > 0,02 і P < Pм х 1,3).
Увага! Податківці можуть відмовити у врахуванні вже прийнятої Таблиці (навіть прийнятої «автоматом»), якщо отримають інформацію про те, що відомості в Таблиці недостовірні.
Порядок оскарження
Рішення «розблокувальної» Комісії можна оскаржити в адміністративному та/або судовому порядку.
У адміністративному — розгляд скарг здійснюється Комісією ДФСУ з питань розгляду скарг, яка є постійно діючим колегіальним органом ДФСУ, за участю уповноваженої особи Мінфіну.
Скарги подаються платником ПДВ в ДФСУ виключно в електронній формі (!) протягом 10 календарних днів з дня набуття чинності рішенням «розблокувальної» Комісії. При цьому діє «святкове» перенесення.
Зверніть увагу: строк подання скарги може бути продовжений за правилами і на підставах, визначених п. 102.6 ПКУ. Тобто якщо платник ПДВ у цей період перебував за кордоном, у місцях позбавлення волі за вироком суду тощо.
Крім того, тепер до скарги можна додавати пояснення і копії документів, що підтверджують інформацію, вказану в заблокованій ПН/РК.
Рішення Комісії ДФСУ з питань розгляду скарг ви також отримаєте в електронній формі.
Важливо! Якщо рішення за скаргою не направляється платникові ПДВ протягом 10 календарних днів з дня її отримання (п. 56.23 ПКУ), така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку.