Теми статей
Обрати теми

Критерії блокування податкових накладних: спроба № 2

Кравченко Дар’я, податковий експерт
На жаль, усього два місяці вдалося відпочити платникам ПДВ від роботи системи блокування реєстрації податкових накладних (ПН) / розрахунків коригування (РК) в ЄРПН. Що ж, перепочинок добіг кінця. 07.03.18 р. у газеті «Урядовий кур'єр» опубліковано постанову Кабміну від 21.02.18 р. № 117, яка затверджує не лише порядок призупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, а й порядок роботи «розблокувальних» Комісій ДФСУ і порядок оскарження їх рішень. Сьогодні ми розповімо, що новенького ці документи принесуть платникам ПДВ.

ПН, заблоковані до 01.12.17 р.

Напевно, найбільш хвилююче запитання кінця 2017 року — початку 2018 року — що робити платникам ПДВ, у яких до 01.12.17 р. були заблоковані ПН/РК відповідно до старої редакції п. 201.16 ПКУ і за такими документами станом на 01.12.17 р. вони не встигли подати «розблокувальні» документи?

Відповідь на нього можна знайти в п. 2 постанови № 117. Так, згідно з цим пунктом платники ПДВ мають право протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення ПДВ-зобов’язань, відображених у «завислих» ПН/РК, надати пояснення і копії документів на розгляд «розблокувальної» Комісії згідно з новим порядком (про це читайте далі).

Критерії і антикритерії

Критерії, що звільняють від моніторингу. Порівняно з 2017 роком, вони не дуже змінилися. Так, як і раніше, ПН/РК не підлягають моніторингу, а відразу направляються на реєстрацію в ЄРПН, якщо виконується хоча б одна з чотирьох умов.

1. ПН, не підлягає наданню покупцеві та/або така ПН складена на пільгову операцію.

2. Обсяг постачання, зазначений у ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН в поточному місяці, з урахуванням направленої на реєстрацію в ЄРПН ПН/РК, складає менше 500 тис. грн. Звісно, якщо тільки керівник такого платника ПДВ не очолює ще 4 фірми.

3. Платник ПДВ одночасно відповідає двом показникам:

• значення показника «податкового навантаження» (D) за останні 12 календарних місяців перевищує 3 % (а не 5 %, як раніше);

• загальна сума ПДВ у ПН/РК, направлених на реєстрацію в ЄРПН за звітний місяць (Р), не більше ніж на 40 % (а не 30, як раніше) перевищує максимальну місячну суму ПДВ у зареєстрованих ПН за останні 12 календарних місяців (Рм). Тобто виконується умова:

Р > Рм × 1,4.

Увага! ДФСУ повинна щомісячно (станом на перше число календарного місяця) розраховувати значення показника D (за даними останніх 12 календарних місяців) і кожного 10 числа робити його доступним платникові ПДВ в Електронному кабінеті.

4. «Розблокувальна» Комісія прийняла рішення врахувати інформацію, подану в Таблиці даних платника ПДВ.

Критерії блокування та один хороший показник. Ну а якщо ПН/РК не підійшли під жоден з указаних вище антикритеріїв, їм пряма дорога в систему моніторингу. На цьому етапі ПН/РК перевірятимуться на відповідність:

• критеріям ризиковості платника податків;

• критеріям ризиковості здійснення операцій;

• показникам позитивної податкової історії платника ПДВ.

Усі ці критерії і показники повинна ще визначити ДФСУ і направити на узгодження в Мінфін. Після цього (протягом 2 наступних днів) Мінфін повинен вирішити — погоджуватися з такими показниками чи ні. Якщо ні — Мінфін відправить їх назад на доопрацювання ДФСУ.

Зазначимо: постанова № 117 набуває чинності через 15 днів з дня її опублікування. Цей документ опубліковано 07.03.18 р. Отже у ДФСУ ще є час для розробки блокувальних критеріїв.

Крім того, про встановлені критерії ДФСУ тепер повинна інформувати ще Комітет Верховної Ради України з питань податкової і митної політики.

У разі узгодження переліку критеріїв і показників блокування з Мінфіном ДФСУ повинна опублікувати їх на своєму офіційному сайті.

Зверніть увагу! Щомісячно (до 10 числа місяця, що йде за звітним) ДФСУ переглядатиме показники для визначення позитивної податкової історії платника ПДВ. З такими показниками платникам ПДВ можна буде ознайомитися в Електронному кабінеті.

Увага! «Найстрашнішим» критерієм є критерій ризиковості платника податків. Якщо за результатами моніторингу платник ПДВ потрапляє під цей критерій, реєстрація його ПН/РК в ЄРПН обов’язково буде призупинена.

Звичайно, якщо за результатами моніторингу з’ясується, що ПН/РК відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, то реєстрація таких ПН/РК також буде призупинена.

Але! Якщо такі ПН/РК складені платником податків, що має позитивну податкову історію платника ПДВ, блокування можна буде уникнути.

Тобто ПН/РК за ризиковою операцією, але з позитивною податковою історією платника ПДВ зупинятися не будуть.

І ще одна новинка. Тепер ДФСУ формуватиме та вестиме у відкритому доступі окремий Реєстр заблокованих ПН/РК і щодня публікуватиме його на своєму офіційному сайті. Хоча на перших порах такий Реєстр працюватиме лише в тестовому режимі.

Порядок «розблокування»

У разі зупинки реєстрації ПН/РК в ЄРПН платникові ПДВ буде направлена відповідна квитанція. У такій квитанції обов’язково має бути зазначений критерій, на підставі якого ПН/РК була заблокована, з розрахованим показником за кожним «ризиковим» критерієм, якому відповідає платник податків.

Перелік документів, необхідних для ухвалення рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, трохи змінився. Тепер він включає:

а) договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

б) договори, доручення, акти керівного органу платника податків, якими оформлені повноваження осіб, що придбавають продукцію для здійснення операції;

в) первинні документи з постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти прийому-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

г) розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

д) документи про підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності).

Строк подання документів, як і раніше, складає 365 календарних днів, що настають за датою виникнення ПЗ, відображеного в ПН/РК.

Новинка! Платник ПДВ зможе подавати письмові пояснення і копії документів до декількох ПН/РК, якщо:

• такі ПН/РК складені на одного одержувача — платника ПДВ за одним і тим же договором;

• чи в таких ПН/РК відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТ ЗЕД або кодами послуг згідно з ДКПП).

Документи в «розблокувальну» Комісію подаємо в електронному вигляді.

Причому такі Комісії тепер складатимуться з:

• Комісій регіонального рівня (Комісії ГУ ДФСУ в областях і м. Києві, а також Офісу великих платників ДФС);

• Комісії центрального рівня (ДФС).

Комісії регіонального рівня аналізуватимуть «розблокувальні» документи усіх платників ПДВ. А якщо у платника ПДВ обсяг постачання, зазначений у ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН в поточному місяці, перевищує 30 млн грн., рішення регіональної Комісії буде додатково спрямоване на розгляд Комісією центрального рівня.

Відмовити в реєстрації ПН/РК в ЄРПН Комісії зможуть тільки в трьох випадках, якщо платник ПДВ:

• не надасть письмові пояснення на підтвердження інформації, вказаної в ПН/РК;

• не надасть копії «розблокувальних» документів;

• надасть копії документів, які складені з порушенням законодавства.

Причому в рішенні про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН тепер має бути вказана чітка мотивована підстава відмови. У разі ненадання та/або надання документів з порушеннями — конкретний документ, якого це стосується.

Рішення, прийняте Комісією, реєструватиметься у відповідному Реєстрі. На жаль, він ще перебуває на етапі тестування. Тому поки рішення «розблокувальних» Комісій набуватимуть чинності з дня їх прийняття (без реєстрації в Реєстрі).

Строк розгляду «розблокувальних» документів регіональною Комісією, як і раніше, складає 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень і копій документів. У платників ПДВ з обсягом постачання більше 30 млн грн. цей строк збільшується до 7 робочих днів (плюс 2 дні, необхідні для ухвалення рішення Комісією центрального рівня).

Відповідно заблоковані ПН/РК реєструється в день настання однієї з таких подій:

• прийнято і набуло чинності рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН;

• набуло чинності рішення суду про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН;

• протягом 5 робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі Комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН (щодо платників ПДВ з місячним обсягом постачання до 30 млн грн.);

• протягом 7 робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі Комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН (щодо платників ПДВ з місячним обсягом постачання більше 30 млн грн. (включно)).

Таблиця даних платника ПДВ

Як і раніше, платник ПДВ може подати в ДФСУ Таблицю даних платника ПДВ (далі — Таблиця). Причому:

• виключно в електронному вигляді;

з поясненням, в якому відображена діяльність, з можливим посиланням на податкову та іншу звітність платника податків.

Увага! Якщо Таблиця вже була врахована ДФСУ в період починаючи з 01.07.17 р., то подавати її ще раз не треба.

Таблиця розглядається Комісіями регіонального рівня протягом 5 робочих днів після дня її отримання.

Як тільки Комісії регіонального рівня приймають рішення про врахування або неврахування Таблиці, протягом операційного дня воно стає доступним платникові податків в Електронному кабінеті.

У рішенні про неврахування Таблиці в обов’язковому порядку вказується причина такого неврахування.

Як і раніше, Таблиця може бути врахована в автоматичному режимі. Критерії для автоматичного прийняття Таблиці практично не змінилися. Але є декілька нюансів, так:

• для сільгоспвиробників вже немає обмеження у вигляді одночасної зміни засновника та керівника за період з 01.01.17 р.;

• показник «податкового навантаження» (D) і показник приросту постачань Р повинні мати такі розміри: D > 0,02, P < Pм х 1,4 (раніше це були D > 0,02 і P < Pм х 1,3).

Увага! Податківці можуть відмовити у врахуванні вже прийнятої Таблиці (навіть прийнятої «автоматом»), якщо отримають інформацію про те, що відомості в Таблиці недостовірні.

Порядок оскарження

Рішення «розблокувальної» Комісії можна оскаржити в адміністративному та/або судовому порядку.

У адміністративному — розгляд скарг здійснюється Комісією ДФСУ з питань розгляду скарг, яка є постійно діючим колегіальним органом ДФСУ, за участю уповноваженої особи Мінфіну.

Скарги подаються платником ПДВ в ДФСУ виключно в електронній формі (!) протягом 10 календарних днів з дня набуття чинності рішенням «розблокувальної» Комісії. При цьому діє «святкове» перенесення.

Зверніть увагу: строк подання скарги може бути продовжений за правилами і на підставах, визначених п. 102.6 ПКУ. Тобто якщо платник ПДВ у цей період перебував за кордоном, у місцях позбавлення волі за вироком суду тощо.

Крім того, тепер до скарги можна додавати пояснення і копії документів, що підтверджують інформацію, вказану в заблокованій ПН/РК.

Рішення Комісії ДФСУ з питань розгляду скарг ви також отримаєте в електронній формі.

Важливо! Якщо рішення за скаргою не направляється платникові ПДВ протягом 10 календарних днів з дня її отримання (п. 56.23 ПКУ), така скарга вважається повністю задоволеною на користь платника податків з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі