Постановою, що коментується, НБУ вкотре перекроїв п. 11 Положення № 148*, який регулює порядок оприбуткування готівки.
Очевидно, НБУ хотів врахувати нещодавні зміни в РРО-нормативці, передбачені наказом Мінфіну «Про затвердження Змін…» від 20.09.18 р. № 773.
Нагадаємо, що у РРО-суб’єктів наразі немає обов’язку підклеювати Z-звіти в книгу обліку розрахункових операцій (КОРО) з унесенням в неї «записів (у разі здійснення розрахункових операцій) про рух готівки і суми розрахунків…». Тепер КОРО заповнюється лише при поломці РРО або відключенні електроенергії (а якщо РРО-суб’єкт вирішує, що у зазначених ситуаціях він не здійснюватиме розрахункові операції, то від КОРО він має право взагалі відмовитися).
Відокремлені підрозділи з РРО і без касової книги. Тепер п. 11 Положення № 148 висуває дві вимоги:
1) забезпечення зберігання щоденних фіскальних звітних чеків (Z-звітів) в електронній формі протягом терміну, визначеного п. 44.3 ПКУ (1095 днів з дня подання податкової звітності, для складання якої використовують вказані документи). Щоб виконати цю вимогу, РРО-суб’єктові жодних додаткових дій виконувати не потрібно (див. консультацію «Як зберігати Z-звіти в електронному вигляді» // «БТ», 2018, № 48);
2) «занесення інформації згідно з фіскальними звітними чеками у відповідні книги обліку (КОРО — у разі її використання)». Проте, як зазначено вище, якщо РРО-суб’єкт навіть не відмовився від КОРО, то використовується вона лише в ситуаціях поломки РРО або відключення електроенергії. Тому вважаємо, що нову «приписку в дужках» слід розуміти так, що записи в КОРО для цілей оприбуткування слугуватимуть тільки в зазначених ситуаціях, коли РРО не працював.
ФОП без РРО. Вважаємо, НБУ зняв проблему фізосіб-підприємців (ФОП) без РРО, яку «розгойдали» податківці, що вимагали як умову оприбуткування на кожну готівкову операцію оформляти розрахунковий документ. З 15.02.19 р. (дня набуття чинності постановою, що коментується), вважаємо, проблеми немає, оскільки оприбуткуванням готівкового доходу для ФОП (як із РРО, так і без) із цієї дати вважається запис у Книзі обліку доходів (доходів і витрат) «в порядку, визначеному Податковим кодексом України».
Зарплата без готівкових обмежень. Тепер згідно з п.п. 4 п. 8 Положення № 148 обмеження в частині граничних сум готівкових розрахунків не торкаються виплат, пов’язаних з оплатою праці.
Інші зміни. НБУ уточнив поняття відокремлених підрозділів суб’єктів господарювання (п.п. 2 п. 3 Положення № 148): «філії, представництва, відділення, що наділяються частиною майна господарських організацій, здійснюючи щодо цього майна право оперативного використання чи інше речове право, передбачене законодавством України, та інші структурні підрозділи (стаціонарні або пересувні), де реалізуються товари, надаються послуги та здійснюються розрахункові операції».
Декілька уточнюючих правок торкнулися документів, які свідчать про здачу виручки до банку (п. 29 Положення № 148), а саме:
• квитанції до прибуткового документа банку на внесення готівки, підписаної відповідальними особами банку і завіреної печаткою банку (тепер завіряти її слід за потреби);
• третього примірника «Копія супровідної відомості до сумки з готівкою».
Також НБУ уточнив (див. новий п. 451 Положення № 148), що керівник установи/підприємства повинен визначати внутрішнім розпорядчим актом: (1) перелік посад; (2) кількість посадових осіб, уповноважених підписувати касові документи.