Теми статей
Обрати теми

Нотатки — недарма ції: в них купа інформації

Редакція БР
Стаття

Нотатки — недарма ції:

в них купа інформа-

                                      ції

У березні Верховною Радою України був прийнятий у першому читанні доволі об’ємний проект закону, що вносить зміни до Податкового кодексу: № 9661 від 17.02.2012 р.— і поданий до ВРУ законопроект № 10171 від 12.03.2012 р.

Перший зі згаданих проектів (як зазначено в по­яснювальній записці до нього) являє собою «купаж» із семи різних проектів законів, покликаних удосконалити далеко не бездоганний Податковий кодекс.

Другий — також досить чималого обсягу, і його зміст має ту саму мету. У проекті постанови ВР про прийняття за основу проекту Закону № 10171 у першому читанні йдеться, що Комітет Верховної Ради України з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики повинен злити два зазначені законопроекти воєдино й підготувати цей новий коктейль (за обсягами змін, які внесені до ПКУ, порівнюваний із Законами № 3609-VI та № 4014-VI) до другого читання.

Сьогодні ми проінформуємо читачів про основні найважливіші новації, які містяться в кожному зі згаданих законопроектів.

Питання адміністрування податків

У законопроекті № 9661 :

— до ст. 56 ПКУ, присвяченої оскарженню рішень контролюючих органів, вноситься зміна, яка передбачає на час проведення процедури оскарження (при поданні скарги у строк) припиняти також рішення податківців про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, прийняті на підставах, визначених у підпунктах «б»«и» пунк­ту 184.1 ПКУ (анулювання свідоцтва ПДВшника-спецсільгоспрежимника), а також платника ЄП і фікссільгоспподатку;

— з метою завершення впровадження принципу «єдиного вікна» пропонуються зміни до статті 64 і 65 ПКУ (зміни передбачають у виписці з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців зазначати відразу дані про взяття СПД на облік в органах державної податкової служби) і в ст. 69 ПКУ (при відкритті рахунку в банку може подаватися тільки виписка з Держреєстру, яка повинна СПД видаватися безоплатно наступного дня після його держреєстрації).

У законопроекті № 10171:

— для випадку, коли в платника немає особи, яка веде бухоблік, податкову декларацію передбачається завіряти тільки одним підписом — керівника (уточнено п/п. 48.5.1 ПКУ);

— записано, що великі платники оскаржуватимуть рішення спеціалізованого податкового органу безпосередньо в центральному органі державної податкової служби;

мінімальний розмір податкового боргу, за на­явності якого податкова вимога платникові податків не висилається, збільшується з одного до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян — тобто до 340 грн (зміна до п. 59.1 ПКУ), а також визначено, що за наявності такого податкового боргу право податкової застави не застосовується (зміна до п. 89.2 ПКУ).

Податок на прибуток

У законопроекті № 10171*:

— вводиться нова норма, згідно з якою доходами не вважаються

«активи, які не можуть бути повернені власнику у разі припинення шляхом ліквідації юридичної особи, якій було їх раніше внесено до статутного фонду».

* У законопроекті № 9661 зміни, що вносяться до розділу ІІІ ПКУ, є не значними та специфічними — в основному стосуються податкового обліку операцій з постачання природного газу споживачам.

Це робиться, очевидно, для того, щоб не добивати підприємства-банкрути, які ліквідуються, додатковим податком із сум неповернених вкладів, який їм платити вже явно буде нічим;

змінюється норма п. 140.2 ПКУ, що стосується перерахунку доходів та витрат (балансової вартості необоротних активів): перерахунок необхідно буде проводити в будь-якій ситуації «визнання судом правочину недійсним»;

— щодо витрат на ремонт та поліпшення ОЗ уточнюється норма п. 146.12 ПКУ — зараз у ній передбачено списувати відповідну частину таких видатків до витрат

«того звітного податкового періоду, в якому такий ремонт та поліпшення були здійснені».

А зміною скасавується прив’язка списання витрат до такого періоду (тобто прив’язка тепер буде чітко до дати акта);

нарешті уточнюється невдале визначення «ба­лансової вартості іноземної валюти» і впорядковується податковий облік операцій із продажу іноземної валюти (зміна до п/п. 153.1.4 ПКУ), що має зблизити подат­ковий облік інвалютних операцій з бухгалтерським і значно полегшити роботу бухгалтерів;

— платників податку на прибуток — страховиків, які оподатковуються згідно з п. 156.1 ПКУ, хочуть оподаткувати авансом з податку на прибуток із сум виплачуваних дивідендів (зміна до п/п. 153.3.2 ПКУ). Фіскально, але якась логіка в цьому є, оскільки всі пільговики та «низькоставочники» цей аванс платять;

ряд змін стосується неприбуткових організацій, зокрема, перелік неприбуткових організацій допов­нено організаціями роботодавців та їх об’єднаннями , утвореними в порядку, визначеному законом*, а також садівничими та гаражними кооперативами**, які зараз у Кодексі відсутні та оподаткування яких на практиці пов’язане з рядом проблем і конфліктів;

— пропонуються зміни, що стосуються оподаткування оплати нерезидентам за рекламу податком за ставкою 20%,— вони вносяться до статті 160 ПКУ та мають фіскальну мету: по суті, ці зміни направлені на те, щоб зазначений податок сплачувався всіма суб’єктами, тобто в тому числі й рекламними агенціями, які здійснюють платежі нерезидентам за виробництво та/або розповсюдження реклами (зараз оплата нерезидентам через рекламні агенції застосовується як обхідний варіант — див. щодо цього листи ДПСУ від 07.11.2011 р. № 5424/7/15-1217 («Бухгалтер» № 43’2011, с. 9), від 21.02.2012 р. № 3062/6/15-1215 («Бухгалтер» № 12’2012, с. 27) і від 03.03.2012 р. № 6325/7/15-1217 (див. там же с. 26);

— вноситься зміна до підрозділу 10 розділу ХХ Коде­ксу, яка підтверджує незастосування підпункту 1.20.10 Закону Про Прибуток щодо визначення звичайних цін за непрямими методами у зв’язку з відсутністю законодавчого врегулювання застосування таких методів.

* У цих від оподаткування повинні звільнятися доходи, «отримані у вигляді вступних, членських та цільових внесків, безповоротної фінансової допомоги чи добровільних пожертвувань і пасивних доходів».

** У них від оподатковування повинні звільнятися доходи, « отримані у вигляді разових та періодичних внесків, безповоротної фінансової допомоги, добровільних пожертвувань та пасивних доходів».

ПДФО

У законопроекті № 9661 :

— вводиться новий п. 168.6 ПКУ, який визначає, що для цілей застосування розділу ІV ПКУ

«під відокремленими підрозділами юридичної особи ро­зуміються філії, представництва та інші відокремлені підрозділи юридичної особи, у значенні, визначеному Господарським кодексом України»;

— з банків (та небанківських фінустанов) зні­мається статус податкових агентів у ситуаціях спадкування права на вклад — зміна до 174.5 ПКУ (банки, як завжди, привілейовані...).

У законопроекті № 10171:

— до п/п. 165.1.1 «е» ПКУ вноситься доповнення про те, що не оподатковуються ПДФО не тільки суми пенсій, але й суми їх індексацій;

— норми про застосування ставки 17% до середньомісячної суми доходу хочуть поширити на всіх платників, які подають декларації, а не тільки на тих, хто згаданий у п/п. «є» пункту 176.1 ПКУ (зміна до п. 167.1 ПКУ);

— пропонується скасувати норму п. 173.5 ПКУ, яка передбачає, що органи, які здійснюють державну реєстрацію транспортних засобів, зобов’язані «капати» в органи ДПС (МВС, очевидно, просто не хочеться це робити...). Схожа ж норма міститься й у «транспортноподатковому» п. 239.5 ПКУ, однак і до нього законопроектом № 10171 теж вносяться зміни (див. нижче).

Крім того, цим законопроектом підрозділ 10 роз­ділу ХХ Кодексу доповнюється нормою, яка передбачає не застосовувати до 01.01.2014 р. штрафи за неподання (несвоєчасне подання) фізичними особами до органів ДПС відомостей про зміну даних, які вносяться до Державного реєстру фізичних осіб — платників податків.

ПДВ

Дуже цікавих змін повинні зазнати питання добровільної реєстрації осіб платниками ПДВ, включаючи осіб, які працюють на єдиному податку.

Відразу зазначимо, що обидва проекти влазять у норму п/п. 14.1.139 ПКУ, яка визначає термін «особа» для цілей ПДВшного розділу V, причому роблять це по-різному.

Набагато більш досконалими є зміни до цієї норми, що містяться в тексті пізнішого із зазначених двох про­ектів — № 10171; сподіваємося, що саме його законодавці й приймуть тут за основу.

Зрозуміло, що зміни терміна «особа» у першу чергу зачеплять єдиноподатників, які хочуть стати ПДВшниками й отримати ставку 3%.

Отже, в обох законопроектах до складу «осіб» ПриПЄПи групи 1 і 2 не вводяться, тому для таких осіб шлях до лав ПДШників (і на 3% ЄП) пролягатиме тільки через період застосування ставки 5%, і, судячи з усього, сьогоднішнє незаконне узаконювання* переходу ПриПЄПів груп 1 і 2 на ставку 3% може скоро піти у небуття**.

* До речі, схвалене Мін’юстом — див . зміни до Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість у «Бухгалтері» № 12’2012 на с. 10).— Ред.

** Про що ми вже попереджали в коментарі до згаданих змін у Положення — див. там же на с. 20.

Водночас єдиноподатникам-5%-никам при новій «особі» буде набагато легше зареєструватися ПДВшниками (а у визначенні терміна «особа», що пропонується в законопроекті № 10171, взагалі скасовується дурна вимога про «накопичення» трьохсот тисяч грн тільки послугами, причому наданими тільки платникам ПДВ).

До речі, у законопроекті № 9661 записано, що почати застосовуватися цей новий термін повинен заднім числом — з 01.01.2012 р.! Чим це загрожує? Можливим «перетрушуванням»/«зачисткою» лав ПДВшників? Поживемо — побачимо.

Але далі — більше.

У законопроекті № 10171 пропонується змінити норму «добровільного» п. 182.1 ПКУ таким чином, щоб особа, яка не набрала 300 тис. грн оборотів, могла зареєструватися платником ПДВ, просто маючи відповідне бажання. І — жодних умов про постачання платникам ПДВ або наявність відповідних вкладів до СК та активів!

При цьому час для відмови в реєстрації скорочується податківцям з 10 днів до 5 (зміна до п. 183.9 ПКУ).

У нас, звісно, є певні сумніви стосовно того, що головні податківці таке допустять, але подивимося, що з цього вийде у підсумку (чекати, очевидно, залишилося недовго).

Розглянемо інші важливі ПДВшності.

У законопроекті № 9661 :

змінюється норма п. 184.7 ПКУ, що стосується «прощального» оподаткування ПДВ при анулюванні реєстрації платника. Передбачається нараховувати «під завісу» ПЗ (за звичайними цінами!) не тільки на товарні залишки, за якими раніше заявлявся податковий кредит, але й на неотоварені попередні оплати;

при переході платника ЄП з 5% на 3% пе­редбачається, що заява на реєстрацію платником ПДВ має подаватися за 15 днів до початку кварталу, з якого планується перехід на 3% (тобто в той самий строк, що й заява на зміну ставки ЄП),— п. 183.4 ПКУ; крім того, зазначається, що ПДВшником така особа стає одночасно з переходом на ставку 3% (тобто відразу з початку кварталу, що теж вагомо) — зміна 183.5 ПКУ;

— дуже важлива зміна пропонується до ст. 188 ПКУ — щодо бази оподаткування імпортних товарів: застосування цієї норми (тобто що база — «не нижча за митну вартість») має поширюватися тільки на безпосередньо імпортерів, а не на всіх платників, які поставляють що-небудь імпортне (як зараз). Для інших постачальників імпорту орієнтир буде за загальним правилом — на ціни договірні (але не нижчі за звичайні);

— зміни до ст. 199 ПКУ стосуються перерахунку податкового кредиту — вони також доволі розумні й передбачають перерахунок ПК за ОЗ та іншими необоротними активами проводити (так само, як і іншого ПК) один раз — за підсумками року (за підсумками одного, двох і трьох календарних років, наступних за роком, у якому вони стали використовуватися (введені в експлуатацію));

змінюється порядок оподаткування ПДВ туроператорів і турагентів (зміни до ст. 207 ПКУ).

У законопроекті № 10171 :

— є аналогічна зміна до п. 184.7 ПКУ — щодо ПДВ «під завісу» (текст інший, але ідея та сама);

уточнюється також норма п. 184.8 ПКУ: чітко прописується вимога оплачувати ПДВшні борги вже й після анулювання свідоцтва (очевидно, зараз є можливість під приводом статусу не платника відбиватися від таких боргів через суд);

зміною до п. 200.4 передбачається включати в бюджетне відшкодування суму ПК, сплачену не тільки у попередніх, але й у звітному (!) періоді;

— із п. 201.10 ПКУ фактично зникає обов’язок передавати ПН покупцеві тільки після реєстрації її в Єдиному реєстрі податкових накладних, але при цьому строк реєстрації в ЄР скорочується з 20 до 15 днів.

Єдиний податок

Щодо оновлюваних можливостей єдиноподатників зареєструватися платниками ПДВ (за власним рішенням — оскільки обов’язкова реєстрація для них взагалі не передбачається) і перейти на ставку 3% ми вже писали вище. Додамо тільки, що фактично норми ПКУ тут підігнали до положень Узагальнюючої податкової консультації, затвердженої наказом ДПСУ від 20.02.2012 р. № 131 (див. відповідь на запитання № 2 у «Бухгалтері» № 10’2012 на с. 16–17).

Крім того, законопроектом № 10171 вносяться зміни до п/п. 4 пункту 293.8 ПКУ (визначає випадки переходу єдиноподатників на ставку 3%): із цієї норми виключається п/п. «г» — тобто випадок із перевищенням 5%-ником 300 тис. саме послугами, наданими тільки платникам ПДВ. (При цьому законопроектом № 9661 коригується п/п. «б» згаданої норми, який передбачає перехід 5%-ника на ставку 3% при самостійному бажанні змінити ставку ЄП.)

Законопроект 9661 втручаннями до «спрощених» норм багатший (причому він передбачає провести всі зміни до таких норм заднім числом — з 01.01.2012 р.!):

— під заборонені для ЄП види діяльності не повинні будуть підпадати

«виробництво, постачання, продаж (реалізація) ювелірних та побутових виробів із дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння» (зміна до п/п. 4 п/п. 291.5.1 ПКУ);

прострочена кредиторська заборгованість потраплятиме до доходу тільки у платників ЄП групи 3 (які є платниками ПДВ) і групи 4.

На окрему увагу заслуговують зміни до розділу ХХ ПКУ. У підрозділ 8 цього розділу вноситься такий новий пункт:

«Установити, що підпункт 2 пункту 293.4 статті 293 та підпункт 7 підпункту 298.2.3 пункту 298.2 статті 298 цього Кодексу у період з 1 січня по 31 грудня 2012 року не застосовуються».

Тобто ПриПЄПів за здійснення у 2012 році видів діяльності, не зазначених в ЄП-свідоцтві (не плутати з видами забороненими!), оподаткувати за ставкою 15% і виганяти на загальну систему не будуть?..

До підрозділу 10 передбачається внести пункт такого змісту:

«Штрафні санкції до платників єдиного податку за порушення у період з 1 січня по 31 грудня 2012 року порядку обчислення, правильності заповнення податкових декларацій платника єдиного податку та повноти сплати сум єдиного податку платниками не застосовуються».

І це — не все. У «Прикінцевих та перехідних положеннях» зазначеного законопроекту читаємо:

«Установити, що адміністративні стягнення (штрафи) за неправильність заповнення у період з 1 січня по 31 грудня 2012 року книги обліку доходів та книги обліку доходів і витрат не застосовуються».

Непогано. Дуже сподіваємося, що все це доживе до стану Закону.

Інше

Законопроект № 9661

 

Екологічний податок

Слідом за Узагальнюючою податковою консультацією (затвердженою наказом ДПСУ від 16.12.2011 р. № 258,— див. «Бухгалтер» № 48’2011, с. 22–23) вносяться зміни до ПКУ — усувається подвійне оподаткування тимчасового розміщення суб’єктами господарювання відходів на спеціально відведених місцях або об’єктах, що розміщуються на власних територіях (зміни до ст. 240 і 242 ПКУ). Причому ця зміна проводиться (на відміну від консультації) не заднім числом, тож питання із сумами зайво сплаченого екоподатку за «періоди до» можуть залишитись нерозв’язаними.

 

Збір на спеціальне використання води

Запроваджується звільнення юр- та фіз-СПД від сплати збору за використання води в обсягах виключно для задоволення особистих питних і санітарно-гігієнічних потреб згаданих СПД (включаючи єдиноподатників) (зміни до ст. 323 ПКУ). Нагадаємо, що до ПКУ діяло аналогічне звільнення.*

* Щодо зазначеного збору — див. нашу публікацію у «Бухгалтері» № 6’2011 на с. 44–45.

Законопроект № 10171

 

Податок на нерухомість

Набрання чинності статтею 265 ПКУ (тобто «мі­сцевим» податком на нерухоме майно) передбачається перенести з 1 липня 2012 року на 1 січня 2013 року. Щоправда, таке перенесення якось не дуже узгоджується з вимогами Президента ввести цей податок якомога швидше, та ще при цьому оподатковувати не житлову, а загальну площу нерухомості**.

** Див., наприклад, Національний план дій на 2012 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010–2014 роки, затверджений Указом Президента від 12 березня 2012 року № 187/2012.

 

Збір за першу реєстрацію транспортних засобів

Визначено, що збір з вантажопасажирських авто­мобілів справляється в розмірах, установлених для вантажних (зміна до п/п. 234.1.6 ПКУ);

Пункт 239.5 ПКУ викладається в новій редакції, згідно з якою обов’язок повідомляти щодо реєстрації транспортних засобів у ДПС перепокладається із МВС на

«центральні органи виконавчої влади, що здійснюють облік та реєстрацію транспортних засобів».

Дуже цікаво, а що це за органи такі? Напевно, ми ще чогось не знаємо...

Як бачимо, зміни в податковому законодавстві передбачаються чималі...

Олексій Павленко, Андрій Павлов

 

P. S. 22 березня ц. р. ВРУ в першому читанні прий­няла законопроект за № 9744/П «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо спеціального режиму оподаткування суб’єктів індустрії програмної продукції», у зв’язку з чим ПКУ незабаром може поповнитися доволі об’ємними нормами, які регулюють цей спеціальний режим. Законопроектом передбачено ряд податкових пільг для згаданих суб’єктів, зокрема 16%-ва ставка податку на прибуток від здійснення діяльності, пов’язаної з програмною продукцією, ставка ПДФО — 5% до зарплати та інших виплат за трудовими договорами працівникам суб’єкта спеціального режиму оподаткування індустрії програмної продукції.

Оскільки серед ініціаторів (на другому місці) значиться прізвище Янукович, немає сумнівів, що в найближчому майбутньому ми цей документ побачимо вже у вигляді Закону.

І це непогано — даєш Силіконову долину в Україні...

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі