Теми статей
Обрати теми

Про застосування норм Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»

Редакція БР
Лист від 27.01.2012 р. № 339/0/10-12/18

— Орган наш
до контрольно-наглядових не віднесено.

планові        

Віднесено тільки заходи, які він проводить

«Контрольно-наглядовий» Закон і перевірки органів соцстрахування

Лист Міністерства соціальної політики України
від 27.01.2012 р. № 339/0/10-12/18

Про застосування норм Закону України
«Про основні засади державного нагляду
(контролю) у сфері господарської діяльності»
*

* Наводимо запит, відповіддю на який є цей лист:

«У зв’язку з тим що листом Мінпраці від 13.05.2011 р. № 164/18/9911 не надано відповіді по суті запитання (не надано однозначної відповіді, що є порушенням чинного законодавства), повторно прошу надати інформацію.

Наразі виникає питання стосовно того, чи поширюється регламентація Закону України від 05.04.2007 р. № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі — Закон № 877-V) на перевірки (та інші заходи), які здійснюються органами Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України та Пенсійного фонду України.

Прошу надати детальну інформацію з питань (окремим пунктом відповіді з кожного запитання):

1. Чи поширюються вимоги Закону № 877-V на планові та позапланові перевірки, що здійснюються органами Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття?

2. Чи поширюються вимоги Закону № 877-V на планові та позапланові перевірки, що здійснюються органами Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності?

3. Чи поширюються вимоги Закону № 877-V на планові та позапланові перевірки, що здійснюються органами Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України?

4. Чи поширюються вимоги Закону № 877-V на планові та позапланові перевірки, що здійснюються органами Пенсійного фонду України?

Міністерство юстиції України у своєму листі від 22.02.2008 р. № 19-14-61 (див. «Бухгалтер» № 4’2011, с. 28т–29т) вказувало на необхідність дотримання зазначеного Закону.

Аналогічно у листі Держпідприємництва від 10.07.2008 р. № 5811 зазначалася необхідність дотримання цього Закону зазначеними у п. 1–4 органами».— Ред.

Міністерство соціальної політики на виконання листа Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці від 17.01.2012 р. № 04-35/9-7854 розглянуло звернення депутата <...> щодо застосування норм Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» під час проведення перевірок, що здійснюються органами Пенсійного фонду України та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, та повідомляє.

Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі — Закон № 877) визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов’язки та відповідальність суб’єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Статтею 1 Закону № 877 визначено, що державний нагляд (контроль) —діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб’єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

При цьому слід зазначити, що фонди загальнообов’язкового державного соціального страхування є некомерційними самоврядними організаціями, тобто з урахуванням змін, внесених до Закону № 877 згідно із Законом України від 01.07.2010 р. № 2399, не належать до органів, що здійснюють державний нагляд (контроль).

Із запровадженням Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування»** (далі — Закон № 2464) функції збору та обліку єдиного внеску, контролю повноти та своєчасності його сплати, ведення Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування покладено на Пенсійний фонд України.

** Див. «Бухгалтер» № 47’2010, с. 5–29.— Ред.

Механізм проведення Пенсійним фондом України та його територіальними органами планових та позапланових перевірок на підприємствах, в установах та організаціях, фізичних осіб — підприємців, які відповідно до Закону № 2464 є платниками єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, а також достовірностей відомостей, поданих до Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, визначає Порядок проведення Пенсійним фондом України та його територіальними органами планових та позапланових перевірок платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі — Порядок), затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 09.03.2011 р. № 233.*

* Див. «Бухгалтер» № 12’2011, с. 10–11.— Ред.

Зазначений Порядок враховує вимоги Закону № 877, отже, ці вимоги враховуються під час проведення перевірок органами Пенсійного фонду України.

Законами України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням », «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування України на випадок безробіття», «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності » визначено права та обов’язки фондів соціального страхування щодо здійснення перевірок, зокрема щодо правильності використання страхувальниками страхових коштів.

З метою реалізації норм Закону № 2464 та законів у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування прийнято Постанову Кабінету Міністрів України від 15.06.2011 р. № 636 «Про внесення змін до Постанови Кабінету Міністрів України від 3 червня 2009 року № 540».

Зазначеною Постановою визнаються такими, що втратили чинність, Постанови Кабінету Міністрів України від 15.04.2009 р. № 345 «Про затвердження критерію, за яким оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів, пов’язаних з державним наглядом (контролем) у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття» та від 03.06.2009 р. № 547 «Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності і визначається періодичність проведення планових заходів, пов’язаних з державним наглядом (контролем) у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням і похованням».

Також Постановою затверджено критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів, пов’язаних з державним наглядом (контролем) у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності (оскільки відповідно до Закону № 2464 та Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності » за Фондом соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України збережені функції визначення класу професійного ризику виробництва за видами економічної діяльності, контролю за достовірністю поданих страхувальниками відомостей про види економічної діяльності для віднесення їх до відповідного класу професійного ризику виробництва, а також за дотриманням страхувальниками законодавства про охорону праці).

Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів, пов’язаних з державним наглядом (контролем) у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, також враховують вимоги Закону № 877.

Перший заступник Міністра В. Надрага

Коментар від Г. Б та І. Т.

Мінсоцполітики пішло недалеко від міркувань, висловлених ним у листі від 13.05.2011 р. № 164/18/99-11 (див. «Бухгалтер» № 24’2011, с. 30–32), і знову повелося у кращих традиціях української бюрократії.

З одного боку, Мінсоцполітики заявляє, що органи загальнообов’язкового державного соціального страхування не належать до органів, які здійснюють державний контроль (нагляд).

Але з іншого — на сьогодні діють критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів, пов’язаних із державним наглядом (контролем) у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Ці критерії ураховують вимоги «контрольно-наглядового» Закону.

Для ПФУ діє свій порядок здійснення перевірок, у якому вимоги «контрольно-наглядового» Закону враховані теж.

Про те, що на органи «непрацездатного» Фонду «контрольно-наглядовий» Закон не поширюється,— див. лист Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 07.12.2010 р. № 01-16-2493.

Щодо перевірок, які здійснюються ПФУ,— див. також лист ПФУ від 31.01.2012 р. № 2153/03-20 у «Бухгалтері» № 11’2012 на с. 26.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі