Теми статей
Обрати теми

Про перспективи податку з обороту в Україні

Редакція БР
Стаття

Велика податкова [контр?]революція,
або «Безумству хоробрих...»

Нагальною необхідністю давно є спрощення нинішнього понадскладного оподатковування й заміна якомога більшої кількості податків єдиним податком із обороту. Причому не лише для малого/середнього бізнесу, а для усіх підряд.

Адже якщо прибуток у складі ціни на матеріалоємну продукцію непогано корелює з її, продукції, повною собівартістю, включаючи минулу працю, запредмечену в матеріалах, то й оподатковуватися теж має вся вартість, а не лише ефект, як зараз (чим просто-напросто дестимулюється високопродуктивна робота), і не лише додана — своя, «нова» — вартість (начебто на не новій підприємство не наживається).

Ну а щоб при цьому не виникало кумулятивного ефекту (через податок на те, що податком по всьому ланцюжку постачальників уже неодноразово оподатковувалося), то, по-перше, це має бути враховано державою заздалегідь — при встановленні ставки оподаткування, а по-друге, відбуватиметься досить швидкий (і пришвидшений податками) процес вертикального інтегрування підприємств («від руди до кінцевого покупця») із вилучанням зайвих посередників, які лише накручують ціну.

Це — ідея в ідеалі. Але всезагальне єдиноподатків’я передбачає, серед іншого, ліквідацію ПДВ, а як без імпортного ПДВ захистити вітчизняний ринок від чужоземної продукції, тобто як займатися протекціонізмом на благо українського виробника? Просто мита — таж не дозволять благодійники із СОТ/МВФ, а щоб був ввізний ПДВ, країна зобов’язана запровадити і ПДВ внутрішній, причому зі ставкою, співставною із ставкою ввізного, ось уже й немає жодного спрощення!

На тлі цих проблем раптово побачив світло новий глобальний законопроект від податкової, яка вирішила казку зробити бувальщиною, ще й в Україні, до того ж — із 2013 року (а в не надто суттєвій частині — ще раніше!), при цьому йдеться про податкову революцію, набагато більш кардинальну й запаморочливу, ніж нещодавнє запровадження косметичного Податкового кодексу.

Українські податківці презентували свої пропозиції (вони, до речі, постійно змінюються у робочому режимі), де прописано не скасування ПДВ, а всього лише:

зниження його ставки — щоб «знизити ціну питання про відшкодування»

із паралельним переведенням ПДВ (аналогічно до податку на прибуток) на метод нарахування, тобто без застосування правила першої події,

і масовим скасуванням ПДВшних пільг.

Згідно з першим варіантом (який поки що й фігурує у законопроекті) ставка ПДВ зменшується до рівня 7%, але не для всіх, а крім усіляких імпортерів, експлуататорів природних монополій, енергетиків, підакцизників та... виробників усіх видів послуг, котрі товаропослуговвізники, нафтогазоелектрики та послужники оподатковуватимуться за ставкою 12%.

Згідно з другим варіантом ПДВ знижується до рівня 8,5% для усіх.

А як компенсатор — запроваджується (згідно з тим же законопроектом) «те саме» оподаткування усього обороту за ставкою 2% спочатку — для підстрахування на перші півроку — 2,5%).

При цьому:

зберігається податок на прибуток (а для бажаючих — механізм діючого єдиноподатків’я);

установлюється єдиний для усіх розмір «зовнішнього» пенсійно-нещасно-лікарняно-безробітного ЄСВ (на рівні 15%, причому без верхнього обмеження бази оподаткування!!!);

пропонується диференціація ставки податку з доходів фізосіб: 10%–15%–20%, причому таким чином, аби більшість (із місячним доходом на рівні від 1,4 до 10 першосічневих мінзарплат) потрапила під стандартну ставку 15%;

заразом — повертається 3%-ве пенсійне оподаткування купівлі підприємствами безготівкової інвалюти.

Спочатку — про простоту. Здавалося б, від неї нічого не залишається: як би не знижувалася ціна ПДВшного питання,— коли податок із обороту вводиться не замість, а крім, тобто поряд із усіма вже діючими податками, навіть дух простоти вивітрюється без сліду.

Але з іншого боку:

зберігається можливість працювати на сьогоднішній системі єдиноподатків’я, за якої ЄП замінює податок на прибуток, а для підприємців — ще й ПДФО із власних доходів;

окрім того, слід враховувати, що коли заміна частини ПДВ податком із обороту пройде успішно, можна розраховувати й на його, ПДВ, довгоочікуване скасування, а вже благодійників вищезгаданих якось умовимо;

а для початку планується скасування податкових накладних, замість яких заплановано додати реквізити до рахунків-фактур, а це вже — зовсім інший компот (щоправда, поки що в живому й вируючому від постійних поправок законопроекті податкові накладні ще живі).

Що ж до ціни питання із відшкодуванням, то у випадку двох ставок тут можливі вельми серйозні проблеми. Дійсно, 7% це не 20%, але:

від’ємний ПДВ за таких нововведень з’являтиметься не лише при експорті (що його хоч якось контролює митниця), а просто за бажанням — при показаному використанні енергоносіїв або будь-яких послуг!

Не кажучи вже про імпорт, що спричинить теж 12% на вході й 7% на виході.

Навіть страшно собі уявити, які підуть зловживання за такої дозволеної широти від’ємного розмаху, коли всяка ефемерна й неперевіряльна послуга тягтиме за собою бажаний мінус і ПДВшний лічильник почне крутитися не в той бік. І — ніякої потреби в навіть імітації експорту!

Тому однозначно слід визнати оптимальним варіант, якого у законопроекті ще немає, але до якого, схоже, і схиляються у ДПСУ,— із єдиною ставкою (8,5%), тим більше що й міжнародні благодійники різні ставки на імпорт і для себе — можуть не сприйняти.

Ну і нарешті — про очікуване виведення зарплат із конвертної тіні. Ті, у кого є можливість перебувати на ЄП,— згідно з їхніми обсягами реалізації чисельності,— оберуть, звісно ж, спрощенку: навіть при 10% це вигідніше, оскільки немає загрози 15 чи 20%, немає податку із обороту (2 чи 2,5%), та й посередницькі договори спричиняють оподаткування лише різниці, а не всієї вартості.

Решті ж буде складніше, ніж на ЄП, але легше, ніж зараз: і соцстрахи різко зменшуються, і 2(2,5)% із обороту все-таки не перекриють для більшості зниження ПДВ на 11,5 пунктів (якщо виходити із 8,5%).

А ось оптимізаторам, якщо вони не зуміють роздрібнитися до єдиноподаткових розмірів, стане гірше: адже ЄСВ буде без верхньої межі (й відбутися чотирма сотнями гривень уже не вийде), та і якщо питання із ПДВ вони якось «вирішували», то уникнути 2(2,5)% із обороту їм буде набагато складніше.

От, виявляється, для чого запроваджувалися 5-та і 6-та групи єдиноподатків’я. Так ті, хто знав про плани ДПСУ, встигли собі подбати про притулок від нового порядку.

Ну а загалом — нас усіх чекає цікаве багатосерійне кіно...

Олександр Кірш

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі