Теми статей
Обрати теми

Участь у виставці: організаційні та податкові нюанси

Редакція БР
Відповідь на запитання

Вмійте виставлятись!

Участь у виставці: організаційні та податкові нюанси

Виробниче підприємство з метою просування своєї продукції на ринку планує взяти участь у виставці.

Просимо роз’яснити:

1. Як правильно документально оформити участь у виставці?

2. Як відобразити витарти на проведення виставки у податковому обліку?

Документально-облікові нюанси участі підприємства у виставках та ярмарках розглядалися у «Бухгалтері» № 40’2009 на с. 46–50. Стисло нагадаємо та осучаснимо їх у зв’язку з набранням чинності Податковим кодексом України.

Що таке виставка та чи є вона рекламою

Відповідно до Концепції розвитку виставково-ярмаркової діяльності, затвердженої Постановою КМУ від 22.08.2007 р. № 1065, зі змінами (далі — Концепція № 1065), виставка — це

«захід, пов’язаний з демонстрацією продукції, товарів та послуг, який сприяє просуванню їх на внутрішній та зовнішній ринок з урахуванням його кон’юнктури, створенню умов для проведення ділових переговорів з метою укладення договорів про постачання або протоколів про наміри, утворення спільних підприємств, отримання інвестицій».

Ми вважаємо, що виставка є рекламним заходом. Це підтверджується, по-перше, визначенням виставки, наведеним у Концепції № 1065, а по-друге, визначенням терміна «спеціальні виставкові заходи»,* який використовується в Законі «Про рекламу».

* «Заходи, які здійснюються з метою просування відповідного товару на ринок, проводяться організовано у певному приміщенні або на огородженому майданчику (у тому числі в місцях реалізації товару) у визначені строки, розраховані на зацікавлені та/або професійних відвідувачів, організатор яких обмежив відвідування заходів тими особами, яким відповідно до законодавства дозволяється продавати товар, що демонструється» (див. ст. 1 Закону «Про рекламу» в «Бухгалтері» № 42’2010 на с. 2т–3т).

Із рекламним характером виставки була згодна й ДПАУ (див., наприклад, витяг із її листа від 08.12.2005 р. № 12060/6/15-0316 у «Бухгалтері» № 42’2010 на с. 24т 25т). Сподіваємося, що, ставши ДПСУ, вона не передумала.

Документальне оформлення

Насамперед рішення про участь у виставці слід закріпити в наказі (розпорядженні) по підприємству. У ньому зазначають рекламну мету заходу, дату й місце проведення виставки, відповідальних за організацію участі в ній тощо. На підставі цього наказу відповідальні особи можуть скласти план заходів для участі у виставці й кошторис витрат. Далі необхідно укласти договір з організатором виставки. Якщо для участі у виставці працівники направляються в інший населений пункт, то їм оформляються відрядження.

Документальне оформлення наведених господарських операцій (у тому числі й щодо особистої участі у виставці) здійснюється у звичайному порядку: накладними, актами виконаних робіт (послуг), актами приймання-передачі продукції та товарів, актами списання, товарними й касовими чеками, податковими накладними тощо.

 

Податковий облік

Оскільки участь у виставці є рекламним заходом, то витрати, пов’язані з участю в ній підприємства, згідно з п/п. 138.10.3«г» ПКУ враховуються при визначенні об’єкта оподаткування як витрати на збут. Із цим згодні й податківці. У консультації, опублікованій в ЄБПЗ, вони підкреслюють, що витрати, понесені платником податку у зв’язку з участю у виставках та ярмарках, належать до витрат на збут і вони визнаються витратами того звітного періоду, у якому їх було здійснено, відповідно до правил ведення бухобліку (п. 138.5 ПКУ).

У «Бухгалтері» № 40’2009 на с. 47 ми звертали увагу на те, що до виставкових витрат належить плата за участь (організаційний внесок, оренда виставкової площі, обладнання, внесення інформації до каталогу виставки тощо); виготовлення або придбання виставкового обладнання; виготовлення рекламних матеріалів. Зазначені витрати можуть бути у повному обсязі включені до витрат підприємства, оскільки відповідно до п/п. 140.1.5 ПКУ витрати на рекламу продукції враховуються при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток, якщо вони пов’язані з господарською діяльністю.

У Податковій декларації з податку на прибуток підприємства, затвердженій наказом Мінфіну від 28.09.2011 р. № 1213,* «рекламно-виставкові» витрати відображаються у рядку 06.2 «Витрати на збут».

* Форму декларації — див. у «Бухгалтері» № 1–2’2012 на с. 9–13, зміни до неї — в № 8’2012 на с. 25.

Щодо ПДВ, то тут ми лише зазначимо, що, оскільки проведення виставки пов’язане зі здійсненням господарської діяльності, за дотримання певних умов підприємство — учасник виставки, що є платником ПДВ, матиме право на податковий кредит, керуючись п. 198.3, 198.6, 201.10 ПКУ.

Інші податкові нюанси

Торговий патент

Підпункт 267.4.7 ПКУ говорить:

«У разі проведення ярмарків, виставок-продажів та інших короткотермінових заходів, пов’язаних з демонстрацією та продажем товарів, суб’єкт господарювання придбає короткотерміновий торговий патент».

На цьому наполягає й ДПСУ (див. її консультації у ЄБПЗ на її сайті).

Таким чином, якщо на виставці передбачається продаж зразків продукції або товару, в учасника повинен бути короткотерміновий торговий патент. Нагадаємо, що ставка збору за провадження діяльності із придбанням короткотермінового торгового патенту становить 0,02 розміру мінімальної заробітної плати за один день (із 1 липня 2012 року її розмір становить 1102 грн).

В окремих випадках, визначених у ст. 267 ПКУ, підприємство може обійтись і без придбання патенту. Платники ж єдиного податку звільнені від сплати збору на підставі п. 297.1 ПКУ.

Звертаємо увагу на те, що договором про участь у виставці обов’язок оформити патент може бути передбачений для організатора виставки: тоді вартість патенту ввійде до плати за участь.

Застосування РРО та РК

Слід зазначити, що прямої законодавчої норми, яка дозволяла б учасникові, що займається на виставці роздрібною торгівлею, не застосовувати РРО, а викори­стовувати РК і КОРО, немає. А от учасники ярмарку, які здійснюють на ньому роздрібну торгівлю, можуть використовувати РК і КОРО.** Щоправда, згідно з п. 2 Постанови КМУ від 23.08.2000 р. № 1336 граничний розмір річного обсягу розрахункових операцій із продажу товарів (надання послуг) не повинен перевищувати 200 тис. грн на одного суб’єкта господарювання.

** Згідно з п. 3 Переліку окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій, затвердженого Постановою КМУ від 23.08.2000 р. № 1336 (див. його, зі змінами, у «Бухгалтері» № 1–2’2008 на с. 18т–19т).

Чи можна поширити цю ярмаркову РК-пільгу на виставки? Подейкують, що на практиці деякі місцеві податківці проявляють у цьому питанні невластивий їм лібералізм. Водночас гарантувати підтримку їх позиції в загальноукраїнському масштабі ми не можемо.

Алла Погребняк

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі