Вмійте виставлятись!
Участь у виставці: організаційні та податкові нюанси
Виробниче підприємство з метою просування своєї продукції на ринку планує взяти участь у виставці.
Просимо роз’яснити:
1. Як правильно документально оформити участь у виставці?
2. Як відобразити витарти на проведення виставки у податковому обліку?
Документально-облікові нюанси участі підприємства у виставках та ярмарках розглядалися у «Бухгалтері» № 40’2009 на с. 46–50. Стисло нагадаємо та осучаснимо їх у зв’язку з набранням чинності Податковим кодексом України.
Що таке виставка та чи є вона рекламою
Відповідно до Концепції розвитку виставково-ярмаркової діяльності, затвердженої Постановою КМУ від 22.08.2007 р. № 1065, зі змінами (далі — Концепція № 1065), виставка — це
«захід, пов’язаний з демонстрацією продукції, товарів та послуг, який сприяє просуванню їх на внутрішній та зовнішній ринок з урахуванням його кон’юнктури, створенню умов для проведення ділових переговорів з метою укладення договорів про постачання або протоколів про наміри, утворення спільних підприємств, отримання інвестицій».
Ми вважаємо, що виставка є рекламним заходом. Це підтверджується, по-перше, визначенням виставки, наведеним у Концепції № 1065, а по-друге, визначенням терміна «спеціальні виставкові заходи»,* який використовується в Законі «Про рекламу».
* «Заходи, які здійснюються з метою просування відповідного товару на ринок, проводяться організовано у певному приміщенні або на огородженому майданчику (у тому числі в місцях реалізації товару) у визначені строки, розраховані на зацікавлені та/або професійних відвідувачів, організатор яких обмежив відвідування заходів тими особами, яким відповідно до законодавства дозволяється продавати товар, що демонструється» (див. ст. 1 Закону «Про рекламу» в «Бухгалтері» № 42’2010 на с. 2т–3т).
Із рекламним характером виставки була згодна й ДПАУ (див., наприклад, витяг із її листа від 08.12.2005 р. № 12060/6/15-0316 у «Бухгалтері» № 42’2010 на с. 24т –25т). Сподіваємося, що, ставши ДПСУ, вона не передумала.
Документальне оформлення
Насамперед рішення про участь у виставці слід закріпити в наказі (розпорядженні) по підприємству. У ньому зазначають рекламну мету заходу, дату й місце проведення виставки, відповідальних за організацію участі в ній тощо. На підставі цього наказу відповідальні особи можуть скласти план заходів для участі у виставці й кошторис витрат. Далі необхідно укласти договір з організатором виставки. Якщо для участі у виставці працівники направляються в інший населений пункт, то їм оформляються відрядження.
Документальне оформлення наведених господарських операцій (у тому числі й щодо особистої участі у виставці) здійснюється у звичайному порядку: накладними, актами виконаних робіт (послуг), актами приймання-передачі продукції та товарів, актами списання, товарними й касовими чеками, податковими накладними тощо.
Податковий облік
Оскільки участь у виставці є рекламним заходом, то витрати, пов’язані з участю в ній підприємства, згідно з п/п. 138.10.3«г» ПКУ враховуються при визначенні об’єкта оподаткування як витрати на збут. Із цим згодні й податківці. У консультації, опублікованій в ЄБПЗ, вони підкреслюють, що витрати, понесені платником податку у зв’язку з участю у виставках та ярмарках, належать до витрат на збут і вони визнаються витратами того звітного періоду, у якому їх було здійснено, відповідно до правил ведення бухобліку (п. 138.5 ПКУ).
У «Бухгалтері» № 40’2009 на с. 47 ми звертали увагу на те, що до виставкових витрат належить плата за участь (організаційний внесок, оренда виставкової площі, обладнання, внесення інформації до каталогу виставки тощо); виготовлення або придбання виставкового обладнання; виготовлення рекламних матеріалів. Зазначені витрати можуть бути у повному обсязі включені до витрат підприємства, оскільки відповідно до п/п. 140.1.5 ПКУ витрати на рекламу продукції враховуються при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток, якщо вони пов’язані з господарською діяльністю.
У Податковій декларації з податку на прибуток підприємства, затвердженій наказом Мінфіну від 28.09.2011 р. № 1213,* «рекламно-виставкові» витрати відображаються у рядку 06.2 «Витрати на збут».
* Форму декларації — див. у «Бухгалтері» № 1–2’2012 на с. 9–13, зміни до неї — в № 8’2012 на с. 25.
Щодо ПДВ, то тут ми лише зазначимо, що, оскільки проведення виставки пов’язане зі здійсненням господарської діяльності, за дотримання певних умов підприємство — учасник виставки, що є платником ПДВ, матиме право на податковий кредит, керуючись п. 198.3, 198.6, 201.10 ПКУ.
Інші податкові нюанси
Торговий патент
Підпункт 267.4.7 ПКУ говорить:
«У разі проведення ярмарків, виставок-продажів та інших короткотермінових заходів, пов’язаних з демонстрацією та продажем товарів, суб’єкт господарювання придбає короткотерміновий торговий патент».
На цьому наполягає й ДПСУ (див. її консультації у ЄБПЗ на її сайті).
Таким чином, якщо на виставці передбачається продаж зразків продукції або товару, в учасника повинен бути короткотерміновий торговий патент. Нагадаємо, що ставка збору за провадження діяльності із придбанням короткотермінового торгового патенту становить 0,02 розміру мінімальної заробітної плати за один день (із 1 липня 2012 року її розмір становить 1102 грн).
В окремих випадках, визначених у ст. 267 ПКУ, підприємство може обійтись і без придбання патенту. Платники ж єдиного податку звільнені від сплати збору на підставі п. 297.1 ПКУ.
Звертаємо увагу на те, що договором про участь у виставці обов’язок оформити патент може бути передбачений для організатора виставки: тоді вартість патенту ввійде до плати за участь.
Застосування РРО та РК
Слід зазначити, що прямої законодавчої норми, яка дозволяла б учасникові, що займається на виставці роздрібною торгівлею, не застосовувати РРО, а використовувати РК і КОРО, немає. А от учасники ярмарку, які здійснюють на ньому роздрібну торгівлю, можуть використовувати РК і КОРО.** Щоправда, згідно з п. 2 Постанови КМУ від 23.08.2000 р. № 1336 граничний розмір річного обсягу розрахункових операцій із продажу товарів (надання послуг) не повинен перевищувати 200 тис. грн на одного суб’єкта господарювання.
** Згідно з п. 3 Переліку окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій, затвердженого Постановою КМУ від 23.08.2000 р. № 1336 (див. його, зі змінами, у «Бухгалтері» № 1–2’2008 на с. 18т–19т).
Чи можна поширити цю ярмаркову РК-пільгу на виставки? Подейкують, що на практиці деякі місцеві податківці проявляють у цьому питанні невластивий їм лібералізм. Водночас гарантувати підтримку їх позиції в загальноукраїнському масштабі ми не можемо.
Алла Погребняк