Конфлікт шприців
Митниця — про правило конфлікту інтересів
Лист Управління правового забезпечення
Державної митної служби України
від 20.11.2012 р. № 14/1-3637*
Державною митною службою України розглянуто Ваш запит щодо надання інформації стосовно практичного застосування у 2012 році закріплених Податковим кодексом України (далі — Кодекс) правил вирішення конфлікту інтересів, надісланий на адресу Держмитслужби листом Адміністрації Президента України від 05.11.2012 р. № 22/119371-20.
Згідно з підпунктом 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 Кодексу одним з принципів, на яких ґрунтується податкове законодавство України, є презумпція правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов’язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу.
Відповідно до пункту 56.21 статті 56 Кодексу у разі, коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов’язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.
Застосування вищенаведених норм Кодексу, що встановлюють правила вирішення конфлікту інтересів, є повсякденним у діяльності митних органів та підтверджується відсутністю спорів між переважною більшістю платників податків та митними органами.
Окремим прикладом застосування митними органами зазначених вище норм Кодексу є наступна ситуація.
Відповідно до рішення Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі від 29.09.2009 р. № АД-216/2009/4402-37 «Про застосування остаточних антидемпінгових заходів щодо імпорту в Україну шприців походженням з Королівства Іспанія, Об’єднаного Королівства Великобританії та Північної Ірландії, Федеральної Республіки Німеччина і Китайської Народної Республіки» встановлені остаточні антидемпінгові заходи, що застосовуються шляхом запровадження справляння остаточного антидемпінгового мита щодо імпорту в Україну наступних товарів:
для шприців з полімерних матеріалів з голками або без голок, двокомпонентних та трьохкомпонентних:
— об’ємом 2 мл походженням з Китайської Народної Республіки — 24,36%;
— об’ємом 5 мл походженням з Китайської Народної Республіки — 54,15%;
— об’ємом 10 мл походженням з Китайської Народної Республіки — 347,14%;
— об’ємом 5 мл походженням з Королівства Іспанія — 10,54%;
— об’ємом 10 мл походженням з Королівства Іспанія — 196,38%;
— об’ємом 10 мл походженням з Об’єднаного Королівства Великобританії й Північної Ірландії — 23%;
— об’ємом 10 мл походженням з Федеральної Республіки Німеччина — 37%,
які класифікуються згідно з УКТ ЗЕД за кодом 9018 31 10 00.
Відповідно до статті 31 Закону України від 16.05.91 р. № 959-ХII «Про зовнішньоекономічну діяльність» застосування податкових, митних та інших пільг, що діють при імпорті в Україну товарів, щодо яких застосовуються антидемпінгові, компенсаційні або спеціальні заходи, зупиняється на строк до закінчення застосування зазначених заходів.
Разом з тим згідно з підпунктом 197.1.27 пункту 197.1 статті 197 Кодексу операції з ввезення на митну територію України лікарських засобів, дозволених для виробництва і застосування в Україні та внесених до Державного реєстру лікарських засобів (у тому числі аптечними закладами), а також виробів медичного призначення за переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України, звільняються від оподаткування податком на додану вартість (аналогічна норма була передбачена й Законом України «Про податок на додану вартість», який діяв до набрання чинності Кодексом).
Перелік виробів медичного призначення, операції з продажу яких звільняються від обкладення податком на додану вартість (далі — Перелік) затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 08.08.2011 р. № 867 «Питання звільнення виробів медичного призначення від оподаткування податком на додану вартість».
Згідно з вищезазначеною Постановою у Перелік за кодом 9018 31 10 00 згідно з УКТ ЗЕД увійшли «шприци з голками чи без голок з пластмасових матеріалів».
Тобто відповідно до положень згаданих актів законодавства операції з імпортування в Україну шприців звільняються від оподаткування податком на додану вартість.
Враховуючи наявність протягом одного періоду чинних норм законодавства, які встановлюють різні вимоги щодо порядку оподаткування податком на додану вартість шприців, що імпортуються в Україну, митні органі здійснюють їх митне оформлення з наданням пільги в обкладенні ПДВ.
Начальник Управління правового забезпечення
Г. Чорна
Від редакції
Цей самий приклад зі шприцами наводився ДМСУ як ілюстрація застосування правила про конфлікт інтересів у листі від 01.02.2012 р. № 11.1/2-15.1/843 (див. «Бухгалтер» № 10’2012, с. 8–9).
Як бачимо, нових прикладів ДМСУ надати не може. Це, втім, анітрохи не заважає їй оголосити практику застосування митниками цього правила повсякденною.
Головний аргумент: більшість і не сперечається.
Вчіться не червоніти…
* Наводимо запит, відповіддю на який є цей лист:
«Відомо, що ПК України закріплено правила вирішення конфлікту інтересів (п/п. 4.1.4 і п. 56.21 ПК України). Але досі не було повідомлень у 2012 році про застосування зазначеної норми конфлікту інтересів Податкового кодексу України. Прошу:
надати інформацію щодо випадків реального застосування у 2012 році зазначених норм п/п. 4.1.4 і п. 56.21 ПК України органами державної митної служби (тобто як приклади навести випадки застосування правила вирішення конфлікту норм на цей момент, як це зроблено в листі ДМСУ від 07.04.2010 р. № 11/4-10.15/2979 і листі ДПА України від 12.10.2010 р. № 12932/5/17-0716)».— Ред.