Замовуха
Продаж товарів через Інтернет-магазин — це продаж товарів на замовлення
Лист Міністерства
економічного розвитку і торгівлі України
від 19.11.2012 р. № 3502-05/43517-14
Щодо роботи Інтернет-магазину *
Мінекономрозвитку розглянуло лист <...> стосовно торгівлі за допомогою мережі Інтернет та повідомляє.
На сьогоднішній день у законодавстві України не надано визначення терміна «Інтернет-магазин».
Законом України «Про захист прав споживачів» передбачено укладення договору на відстані. Договір, укладений на відстані,— договір, укладений продавцем із споживачем за допомогою засобів дистанційного зв’язку, до яких, зокрема, належить і мережа Інтернет.
Відповідно до цього Закону наказом Мінекономіки від 19.04.2007 р. № 103 затверджено Правила продажу товарів на замовлення та поза торговельними або офісними приміщеннями (далі — Правила). Згідно з Правилами продаж товарів на замовлення — вид торгівлі, за якої споживач укладає договір купівлі-продажу товарів із продавцем на відстані за допомогою засобів дистанційного зв’язку або здійснює їх попереднє замовлення безпосередньо в продавця.
Таким чином, суб’єкти господарювання, які здійснюють торгівлю за допомогою мережі Інтернет, мають керуватись вимогами зазначених Правил.
Заступник Міністра — керівник апарату
В. Павленко
Коментар від А. Погребняк
Отже, Мінекономрозвитку підтвердило, що єдиним документом, який повною мірою визначає нюанси здійснення продажу товарів в інтернет-магазині, є Правила продажу товарів на замовлення та поза торговельними або офісними приміщеннями, затверджені наказом Мінекономіки від 19.04.2007 р. № 103 (далі — Правила № 103, див. їх у «Бухгалтері» № 10’2008 на с. 33т–37т ).
Нагадаємо, що особливості цього виду торгівлі ми розглядали в «Бухгалтері» № 12’2012 на с. 40–42. У цій публікації зазначалося, що замовлення на товари має оформлятися на бланку замовлення у 2-х примірниках відповідно до п. 2.4 Правил № 103. При цьому перший примірник залишається в покупця, а другий (на якому покупець своїм підписом підтверджує отримання замовлення і сплату грошей) — у продавця.
Звертаємо увагу на те, що, здійснюючи продаж товарів через Інтернет, продавець повинен дотримуватись усіх вимог торговельного законодавства, а також виконувати вимоги Закону «Про захист прав споживачів» щодо надання інформації про товари, гарантійного ремонту, надання документів покупцям тощо.
Продавці товарів через Інтернет, які підпадають під дію Правил № 103, мають враховувати таке.
1. Прийнявши замовлення, продавець не має права в одностороньому порядку вносити зміни до асортименту товарів і змінювати на замовлений товар ціни (про виняток із цього правила — див. п. 2.7 Правил № 103).
2. Продавець повинен доставити покупцеві товар протягом прийнятного строку, але не пізніше 30 днів від моменту отримання згоди покупця на укладення договору (п. 2.8 Правил № 103).
3. Представник суб’єкта господарювання, який здійснює продаж через Інтернет, по-перше, повинен пред’явити покупцеві документ, що підтверджує його належність до суб’єкта господарювання та виконання ним відповідних обов’язків, а, по-друге, разом із товаром (після його оплати) повинен видати покупцеві розрахунковий документ (п. 3.2 і 3.3 Правил № 103).
Про способи доставки й оплати інтернет-товарів, а також патентно-розрахункові нюанси — див. «Бухгалтер» № 12’2012, с. 41–42.
* Наводимо запит, відповіддю на який є цей лист:
«Чи існує на цей час визначення терміна «інтернет-магазин»? Яким актом визначено такий термін?
Чи можна кваліфікувати продаж товарів в інтернет-магазині як «продаж товарів на замовлення» (згід-но з термінологією Правил № 103)?
Чи зобов’язаний продавець в інтернет-магазині виконувати вимоги стосовно додержання певних реквізитів бланку замовлення (згідно з п. 2.4 Правил № 103)?».— Ред.