На цей момент відсутній закон,
що визначає порядок нарахування й сплати штрафу
за порушення при здійсненні витрат на охорону праці.
Принаймні,
Шайтан його не знає
Лист Державної служби гірничого нагляду
та промислової безпеки України
від 17.11.2011 р. № 1/02-9.1-9/8.2/8761*
* Наводимо запит, відповіддю на який є цей лист:
«Чинним законодавством (зокрема, Законом від 02.06.2011 р. № 3458-VI) визначено норми витрат на охорону праці та відповідальність за їх не виконання.
Як саме інспектор Держгірпромнагляду має здійснювати перевірку відсотка витрат на охорону праці: самостійно вивчати бухгалтерські документи чи зобов’язаний робити висновки на підставі документів, наданих підприємством?
Чи має право інспектор Держгірпромнагляду здійснювати перевірку відсотка витрат на охорону праці шляхом самостійного вивчення бухгалтерських документів підприємства?
У листі Держгірпромнагляду від 03.09.2009 р. № 01/02-03/5976 слушно наголошувалося, що питання перевірки фінансової діяльності підприємства не належать до компетенції посадових осіб Держгірпромнагляду».— Ред.
Державна служба гірничого нагляду та промислової безпеки України (далі — Держгірпромнагляд) відповідно до листа <...> розглянула листи <...> та в межах компетенції повідомляє.
На сьогодні відповідно до частини третьої статті 19 Закону України «Про охорону праці» (далі — Закон) витрати на охорону праці для підприємств незалежно від форм власності або фізичних осіб, які використовують найману працю, мають становити не менше 0,5 відсотка від фонду оплати праці за попередній рік.
Отже, роботодавець не вправі витрачати на фінансування охорони праці суми нижчі гранично-мінімального розміру витрат на охорону праці, встановленого частиною третьої статті 19 Закону.
Оскільки роботодавець несе повну відповідальність за створення належних, безпечних і здорових умов праці (стаття 5 Закону), то саме роботодавець є найбільш заінтересованим у створенні таких умов праці на робочих місцях. Витрати на охорону праці здійснюються ним, насамперед, не з метою досягнення економічних результатів та отримання прибутку, а з метою належного функціонування системи управління охороною праці на підприємстві, забезпечення працівникам соціальних гарантій у сфері охорони праці та збереження їх життя та здоров’я у процесі трудової діяльності.
Питання штрафних санкцій до юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, посадових осіб та працівників регламентується статтею 43 Закону.
З набранням чинності Законом України від 12.06.2011 р. № 3395-VI «Про внесення змін до статей 19 та 43 Закону України ‘‘Про охорону праці’’» органи виконавчої влади з нагляду за охороною праці отримали право притягувати роботодавця до сплати штрафу за порушення вимог частин третьої і четвертої статті 19 Закону** у порядку, встановленому законом.
** Частина 4 ст. 19 установлює норматив 0,2% від ФОП для підприємств, які утримуються за рахунок бюджету.— Ред.
Так, згідно із частиною третьою статті 43 Закону (в новій редакції) за порушення вимог, передбачених частинами третьою і четвертою статті 19 Закону, юридична чи фізична особа, яка відповідно до законодавства використовує найману працю, сплачує штраф із розрахунку 25 відсотків від різниці між розрахунковою мінімальною сумою витрат на охорону праці у звітному періоді та фактичною сумою цих витрат за такий період.
Відповідно до пункту 3 Положення про Держгірпромнагляд, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 р. № 408/2011 (далі — Положення), одним із основних завдань Держгірпромнагляду є організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням законів та інших нормативно-правових актів з питань промислової безпеки, охорони праці та безпечного ведення робіт юридичними та фізичними особами, які відповідно до законодавства використовують найману працю.
Враховуючи вищезазначене, посадові особи інспекторського складу Держгірпромнагляду мають право здійснювати в установленому порядку перевірку дотримання вимог законодавства про охорону праці.
Однак передбачений у частинах першій — четвертій статті 43 Закону механізм стягнення штрафу за порушення законодавства про охорону праці з юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, не є дієвим, оскільки на сьогодні відсутній закон, який би визначав порядок щодо нарахування, стягнення штрафу та пені на несплачену його суму (частину суми).
Перший заступник
Голови Держгірпромнагляду
В. Шайтан
Від редакції
У такому випадку під час перевірки підприємства інспектору Держгірпромнагляду немає сенсу займатися визначанням витрат на охорону праці. Все одно оштрафувати неможливо.