Теми статей
Обрати теми

Працевлаштування іноземців в Україні та оподаткування їхньої зарплати

Редакція БР
Стаття

— Якщо люди ви хороші

і прибули до України,

тож заробляйте собі гроші —

й підуть податки для країни

Працевлаштування іноземців в Україні та оподаткування їхньої зарплати

У зв’язку з підготовкою країни до Євро-2012 актуалізувалися питання щодо порядку працевлаштування іноземців* в Україні та оподаткування їхньої заробітної плати.

* Для цілей цієї статті під терміном «іноземець» мається на увазі як іноземний громадянин, так і особа без громадянства.

Нагадаємо, що це питання частково вже висвітлювалося на сторінках журналу «Бухгалтер» ще за чинності Закону «Про податок з доходів фізичних осіб». Сьогодні прояснимо ситуацію уже в умовах дії Податкового кодексу та нового Закону від 22.09.2011 р. № 3773-VI «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства»** (далі — Закон № 3773).

** Нагадаємо, що Закон № 3773, який набрав чинності 26.12.2011 р., було розроблено на виконання плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України. Закон визначає правовий статус іноземців та осіб без громадянства, удосконалює процедуру їх в’їзду в Україну та виїзду з країни, регулює питання транзитного проїзду. Він також містить положення, які визначають підстави для відмови в оформленні віз або їх скасування, для заборони в’їзду іноземців та осіб без громадянства в Україну тощо. Також у ньому вперше закріплено спрощену процедуру реєстрації іноземців та осіб без громадянства в пунктах пропуску через державний кордон.

Щодо порядку працевлаштування іноземців в Україні

На сьогодні питання працевлаштування іноземців в Україні регулюється чинними міжнародними договорами України, КЗпП України, Законом № 3773, Законом від 23.06.2005 р. № 2709-IV «Про міжнародне приватне право» (далі — Закон № 2709***), Законом від 01.03.91 р. № 803-XII «Про зайнятість населення», Порядком видачі , продовження строку дії та анулювання дозволів на використання праці іноземців та осіб без громадянства, затвердженим Постановою КМУ від 08.04.2009 р. № 322 (далі — Порядок КМУ).

*** Витяг із Закону № 2709 — див. у «Бухгалтері» № 47’2005 на с. 30т–40т.

За загальним правилом працевлаштування іноземців в Україні здійснюється у порядку та на умовах, які визначені законодавством України.

Наприклад, відповідно до ст. 52 Закону № 2709 до трудових відносин застосовується право держави, в якій виконується робота, якщо інше не передбачено законом або міжнародним договором України. У свою чергу міжнародні договори України у сфері працевлаштування також визначають українське право як право, що регулює трудові відносини іноземців на території України.

Винятки з цього правила наведено у ст. 54 Закону № 2709, відповідно до яких трудові відносини іноземців, які працюють в Україні, не регулюються правом України у випадках, коли:

1) іноземці працюють у складі дипломатичних представництв іноземних держав або представництв міжнародних організацій в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України;

2) іноземці за межами України уклали з іноземними роботодавцями трудові договори про виконання роботи в Україні, якщо інше не передбачено договорами або міжнародним договором України.

Працевлаштування іноземця в Україні містить такі етапи:

1) отримання роботодавцем дозволу на використання праці іноземця в Україні;

2) оформлення візи;

3) реєстрацію паспортного документа;

4) оформлення та отримання посвідки на тимчасове проживання в Україні;

5) реєстрацію місця проживання;

6) оформлення та отримання ідентифікаційного коду.

Розглянемо зазначені етапи детальніше.

1. Отримання роботодавцем дозволу
на використання праці іноземця

За загальним правилом, установленим ст. 8 Закону «Про зайнятість населення» (див. «Бухгалтер» № 3’2009, с. 21–22), українські роботодавці мають право використовувати працю іноземців на умовах трудового договору лише за наявності виданого роботодавцю Державною службою зайнятості дозволу на використання праці іноземців, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України.

Однак із цього правила є ряд винятків. Приміром, дозвіл на використання праці не потрібен для:

— іноземців, які прибули в Україну на постійне місце проживання (див. п. 13 Порядку КМУ у «Бухгалтері» № 26’2009 на с. 28), і отримали в установленому порядку посвідку на постійне місце проживання. Ця категорія осіб має право на працевлаштування, як і громадяни України;

іноземцівслужбовців іноземних суб’єктів господарської діяльності, які є співробітниками представництв (Інструкція про порядок реєстрації представництв іноземних суб’єктів господарської діяльності в Україні, затверджена наказом МЗЕЗТоргу України від 18.01.96 р. № 30, зі змінами (див. «Бухгалтер» № 31’2011, с. 2т–3т), передбачає, що Мінекономіки видає таким особам спеціальні службові картки, що діють по всій країні і надають право зазначеній категорії іноземців перебувати на території України та працювати в представництві);

— іноземців, найнятих інвестором у межах та на посадах (спеціальності), установлених угодами про розподіл продукції (ч. 2 ст. 35 Закону від 14.09.99 р. № 1039-ХIV «Про угоди про розподіл продукції»);

— іноземців — власників українського підприємництва. Однак якщо іноземець-власник є одночасно директором (іншим працівником) підприємства, то отримання дозволу є обов’язковим;

— іноземців, які залучаються комерційними партнерами, компанією, призначеними особами для виконання робіт або надання послуг, пов’язаних з організацією та проведенням фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року (ст. 12 Закону від 19.04.2007 р. № 962-V «Про організацію та проведення фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу в Україні»).

Процедуру отримання такого дозволу встановлено Порядком КМУ. Відповідно до нього дозвіл на використання праці іноземця в Україні видається Державним центром зайнятості або за його дорученням центрами зайнятості АР Крим , м. Києва та Севастополя, обласними центрами зайнятості тимчасово на зайняття іноземцем конкретної посади або на використання праці іноземця на конкретному робочому місці.

Умови видачі дозволу досить суворі:

— в Україні (регіоні) відсутні працівники, здатні виконувати відповідну трудову функцію, або роботодавець достатньо обґрунтував доцільність використання праці іноземця в Україні;

— у роботодавця відсутня заборгованість перед Фондом загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття;

— роботодавець надав необхідний пакет документів, оформлених належним чином*.

* Такими документами є:

заява;

дві кольорові фотокартки розміром 3,5 ½ 4,5 см;

обґрунтування доцільності використання праці іноземця і можливості створення для нього відповідних умов для перебування та роботи;

документ (наказ, витяг із протоколу, доручення тощо), що засвідчує право особи представляти інтереси роботодавця в центрі зайнятості;

довідка органу ДПС про сплату роботодавцем податків та зборів (обов’язкових платежів);

довідка центру зайнятості про відсутність у роботодавця заборгованості перед Фондом;

квитанція про внесення плати за розгляд заяви;

копія проекту трудового договору (контракту), завірена роботодавцем;

довідка роботодавця про те, що робоче місце або посада, на яких буде використовуватися праця іноземця, відповідно до законодавства не пов’язані із належністю до громадянства України та не вимагають надання допуску до державної таємниці;

довідка ОВС про відсутність (наявність) судимості в іноземця, який на момент оформлення дозволу перебуває на території України;

довідка уповноваженого органу країни походження (перебування) про те, що іноземець, який на момент оформлення дозволу перебуває за межами України, не відбуває покарання за вчинення злочину і не перебуває під слідством;

копія статуту роботодавця;

копії документів про освіту або кваліфікацію іноземця;

копії сторінок паспортного документа іноземця, що містять основні ідентифікаційні дані;

виписка або витяг із Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців.

Для осіб, які належать до внутрішньокорпоративних цесіонаріїв (керівний персонал, менеджери, фахівці) або до осіб , які надають послуги без комерційної присутності в Україні (детальніше див. «Бухгалтер» № 26’2009, с. 43–44), а також до осіб, які направлені іноземним суб’єктом до України для виконання певного обсягу робіт або надання послуг на основі договору (контракту), укладеного між українським та іноземним суб’єктами, Порядок установлює додаткові вимоги (див. п. 6 та 7 Порядку КМУ там же, на с. 27).

Рішення про видачу дозволу приймається протягом 30 календарних днів. Дозвіл є дійсним протягом року, однак його дія може продовжуватися. Продовження дії дозволу здійснюється в тому самому порядку, що і його видача.

При поданні документів, зазначених у Порядку, необхідно мати на увазі таке:

— законодавство вимагає, щоб копії паспортного документа, документів про освіту, довідки про відсутність судимості іноземця були перекладені на українську мову, а переклад був нотаріально засвідчений. Однак тут нерідко виникає проблема: українські нотаріуси часто відмовляються засвідчувати переклад без оригіналів документів, а центри зайнятості відмовляються приймати переклад документів, засвідчений не українським нотаріусом. Хоча за українським законодавством повноваженнями вчиняти нотаріальні дії, у тому числі засвідчувати переклад з однієї мови на інший, наділені консульства та посольства України в іноземних державах (ст. 38 Закону «Про нотаріат»);

довідка про відсутність судимості і довідка про відсутність податкової заборгованості дійсні протягом 1 місяця. Тому важливо подати пакет документів до закінчення місячного терміну дії довідок;

у проекті трудового договору, по-перше, обов’язково мають бути зазначені сума щомісячної заробітної плати, ставка податку, який буде застосовуватися до оподаткування заробітної плати, тривалість робочого тижня і відпустки. По-друге, проект договору повинен бути обов’язково засвідчений, з одного боку, печаткою роботодавця, а з іншого боку — підписом іноземця. А якщо ні, то органи зайнятості відмовляють у прийнятті документів.

2. Оформлення візи

Оформлення віз здійснюється відповідно до Правил оформлення віз для в’їзду в Україну і транзитного проїзду через її територію, затверджених Постановою КМУ від 01.06.2011 р. № 567, та Інструкції про порядок оформлення іноземцям та особам без громадянства віз для в’їзду в Україну і транзитного проїзду через її територію, затвердженої наказом Міністерства закордонних справ України від 26.07.2011 р. № 196.

Іноземцям, які в’їжджають в Україну для роботи, оформляється довгострокова віза (позначається буквою Д, у машинозчитувальній зоні — VD ; далі — робоча віза).

Для оформлення візи іноземці, які в’їжджають в Україну для роботи, особисто або через уповноважену особу подають до дипломатичного представництва або консульської установи України такі документи: звернення про оформлення візи; візову анкету; два фото 3 × 4 см; документ, що підтверджує сплату консульського збору; копію дозволу на використання праці іноземця*.

* Іноземці, найняті інвестором у межах угоди про розподіл продукції, надають замість дозволу на використання праці копії угоди про розподіл продукції і трудового договору (контракту) із зазначенням посади (спеціальності).

У разі необхідності працівник уповноваженого органу може запросити іноземця для додаткової співбесіди і отримати додаткові документи, які уточнюють ціль поїздки. Стандартний строк розгляду звернення про оформлення візи становить 15 календарних днів.

3. Реєстрація паспортного документа

Реєстрація паспортного документа вимагається Правилами в’їзду іноземців та осіб без громадянства в Україну, їх виїзду з України і транзитного проїзду через її територію, затвердженими Постановою КМУ від 29.12.95 р. № 1074, зі змінами.

Для реєстрації паспортного документа іноземець подає його в пункті пропуску через державний кордон посадовій особі Державної прикордонної служби. Реєстрація проводиться на період дії візи, але не більше 90 днів. Протягом цих 90 днів іноземець повинен отримати посвідку на тимчасове проживання.

У разі якщо з поважних причин іноземець її не оформив, а строк 90 днів минає, то він (або роботодавець) може подати клопотання про продовження строку перебування в Україні. Таке продовження здійснюється територіальними органами або підрозділами Державного департаменту у справах громадянства, імміграції та реєстрації фізичних осіб — відповідно до Порядку розгляду звернень щодо продовження терміну перебування в Україні іноземців та осіб без громадянства, затвердженого наказом МВС України від 23.08.2011 р. № 601. Письмові звернення іноземця та роботодавця подаються не раніше ніж за 10 днів і не пізніше ніж за 3 робочих дня до закінчення дії реєстрації (п. 2.1 зазначеного Порядку).

Крім того, відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону № 3773 іноземці після введення в дію національної системи біометричної верифікації та ідентифікації громадян України та іноземців під час проходження прикордонного контролю в пунктах пропуску через державний кордон зобов’язані подати свої біометричні дані для їх фіксації. Зараз така система відсутня.

4. Реєстрація місця проживання

Статтею 6 Закону «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» установлено, що іноземці зобов’язані протягом 10 днів після прибуття на нове місце проживання зареєструвати своє місце проживання. Для його реєстрації іноземець подає письмову заяву, паспортний документ, квитанцію про сплату державного мита або документ про звільнення від її сплати.

5. Оформлення посвідки на тимчасове проживання

Посвідка на тимчасове проживання оформлюється відповідно до Закону № 3773, Правил в’їзду іноземців та осіб без громадянства в Україну, їх виїзду з України і транзитного проїзду через її територію, а також Порядку оформлення та видачі посвідки на тимчасове проживання, затвердженого наказом МВС України від 23.08.2011 р. № 602.

Відповідно до ч. 4 ст. 5 Закону № 3773 підставою для видачі посвідки на тимчасове проживання іноземцю, який прибув в Україну з метою працевлаштування, є заява іноземця, дійсний поліс медичного страхування, дозвіл на використання праці іноземців і зобов’язання роботодавця повідомити Державну міграційну службу (ДМС) та Державну службу зайнятості про дострокове розірвання або припинення трудового договору (контракту) з таким іноземцем.

Для оформлення посвідки на тимчасове проживання до територіального органу Державної міграційної служби України за місцем проживання іноземця уповноваженою особою роботодавця подається перелік документів, зазначений у п. 4 і 5 Порядку оформлення та видачі посвідки на тимчасове проживання. До таких документів, зокрема, належать документ про право власності на житло, де іноземець має право на реєстрацію місця проживання, і заява іноземця про реєстрацію місця проживання, розглянута територіальним підрозділом ДМС України.

Таким чином, до приїзду іноземця в Україну роботодавцю слід подбати про місце проживання іноземця в Україні; якщо житло не належить роботодавцю на праві власності, слід документально оформити оренду житла.

6. Оформлення та отримання реєстраційного номера (колишній ідентифікаційний код)

Пунктом 63.5 ПКУ встановлено обов’язок фізичних осіб, які отримують доходи і зобов’язані сплатити податок з таких доходів, зареєструватися в органах ДПС. Враховуючи те, що іноземці, які працюють в Україні, отримують оподатковуваний дохід із джерелом його походження з України, вони повинні пройти процедуру реєстрації.

Реєстраційний номер потрібен іноземцеві для того, щоб роботодавець міг виконати свій обов’язок податкового агента: для нарахування, утримання і сплати ПДФО із заробітної плати іноземця, а також для подання податкового розрахунку за формою № 1ДФ.

Реєстрація фізичних осіб проходить шляхом включення відомостей про них до Державного реєстру фізичних осіб — платників податків і здійснюється відповідно до Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб — платників податків, затвердженого наказом ДПАУ від 17.12.2010 р. № 954.

Наприклад, згідно з нормами зазначеного Положення іноземець може самостійно або через уповноваженого представника (роботодавця) подати до обласного органу державної податкової служби Облікову картку за формою № 1ДР, яка одночасно є заявою для реєстрації в Державному реєстрі, і пред’явити документ, що засвідчує особу і містить необхідні для реєстрації реквізити (прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), дату народження, місце народження, місце проживання, громадянство), а також його засвідчений переклад на українську мову. При цьому реєстрація іноземців здійснюється тільки після виконання вимог Правил в’їзду іноземців та осіб без громадянства в Україну , їх виїзду з України і транзитного проїзду через її територію. ДПС видає документ, що засвідчує реєстрацію в Державному реєстрі, в якому вказується реєстраційний номер облікової картки платника податків.

Для отримання такого документа іноземець або уповноважена особа пред’являє паспортний документ іноземця, а також його засвідчений переклад на українську мову.

Про оподаткування доходу
іноземного працівника, отриманого
у вигляді заробітної плати

На сьогодні для цілей оподаткування заробітної плати працівника-іноземця не має принципового значення, є такий працівник резидентом чи нерезидентом.

Нагадаємо, що до набрання чинності ПКУ, тобто за чинності Закону «Про податок з доходів фізичних осіб», податкові органи наполягали на застосуванні до доходу нерезидента, отриманого у вигляді заробітної плати, ставки 30% замість стандартних українських 15%.*

* Свого часу іноземець-нерезидент міг самостійно визначити себе резидентом шляхом подання відповідної заяви. Можливість подання такої заяви була передбачена наказом ДПАУ від 05.10.2004 р. № 581 «Про затвердження примірних форм Заяви фізичної особи — іноземця про самостійне визначення резидентського статусу та Повідомлення працедавця про самостійне визначення фізичною особою — іноземцем резидентського статусу» (див. «Бухгалтер» № 29’2005, с. 10т–11т) у випадку, якщо в іноземця була документально підтверджена наявність однієї з обставин, перелічених у п/п. 1.20.1 Закону про ПДФО (проживання в Україні не менше 183 днів, наявність постійного місця проживання в Україні, постійне проживання в Україні членів сім’ї, реєстрація в Україні суб’єктом підприємницької діяльності тощо). У разі подання іноземцем такої заяви і отримання роботодавцем повідомлення від податкового органу про самостійне визначення резидентського статусу іноземець вважався резидентом і його заробітна плата оподатковувалася за ставкою 15%.

Оподаткування доходів, отриманих у вигляді заробітної плати, відповідно до п/п. 170.10.1 ПКУ здійснюється за правилами і ставками, визначеними для резидентів. Таким чином, механізм визначення бази оподаткування ПДФО заробітної плати для іноземців аналогічний тому, який використовується для резидентів. Отже, оподаткуванню підлягає сума заробітної плати, зменшена на суму єдиного соціального внеску.

Розміри ставок податку, за якими оподатковуються доходи фізичних осіб, визначені ст. 167 ПКУ: стандартна ставка податку з доходів, отриманих у зв’язку з трудовими відносинами, становить 15%; якщо загальна сума доходів у звітному місяці перевищує 10 мінімальних зарплат на 1 січня звітного податкового року (у 2012 році — 10 730 грн), із суми перевищення сплачується 17%.

Однією з новацій ПКУ є дозвіл працівникам-іноземцям застосовувати податкову соціальну пільгу. Раніше нерезиденти такого права не мали. Приміром, платник податку має тепер право на зменшення суми загального місячного оподатковуваного доходу, отримуваного від одного роботодавця у вигляді заробітної плати, на суму податкової соціальної пільги (п. 169.1 ПКУ). При цьому згідно з п/п. 162.1.2 ПКУ платником ПДФО є і фізична особа — іноземець, яка отримує доходи із джерелом їх походження з України.

Податкова соціальна пільга може бути застосована роботодавцем до заробітної плати іноземця, якщо заробітна плата у 2012 році не перевищує 1500 грн, а іноземний працівник подав заяву про застосування такої пільги. Розмір податкової соціальної пільги іноземного працівника може залежати від його правового статусу, а також від наявності в нього дітей (див. п. 169.1 ПКУ).

Про особливості подання податкової декларації іноземними працівниками — нерезидентами — див. «Бухгалтер» № 6’2012, с. 40–41).

Іванна Погребняк , юрист ЮФ «ILF»,
Алла Погребняк

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі