II
Строки прийняття податкових повідомлень-рішень слід відрізняти від строків їх надсилання (вручення)
Лист Державної податкової служби України
від 22.05.2012 р. № 8770/6/10-1115/2106
Державна податкова служба України за результатами розгляду вашого звернення <...> щодо застосування окремих норм Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI, із змінами і доповненнями (далі — Кодекс), повідомляє.
Пунктом 86.1 статті 86 Кодексу встановлено, що результати перевірок (крім камеральних) оформлюються у формі акта або довідки, які підписуються посадовими особами органу державної податкової служби та платниками податків або їх законними представниками (у разі наявності). У разі встановлення під час перевірки порушень складається акт. Якщо такі порушення відсутні, складається довідка.
Порядок оформлення результатів документальних перевірок з питань дотримання податкового , валютного та іншого законодавства затверджено наказом Державної податкової адміністрації України від 22.12.2010 р. № 984, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 12.01.2011 р. за № 34/18772 (далі — Порядок). Відповідно до п. 3 розд. I Порядку акт — це службовий документ, який підтверджує факт проведення документальної перевірки фінансово-господарської діяльності платника податків і є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби. Пунктом 7 розд. IV Порядку передбачено, що за результатами розгляду керівником органу державної податкової служби (його заступником) акта перевірки, заперечень посадових осіб платника податків або його законних представників та інших матеріалів перевірки у терміни та порядку, встановлені Кодексом, приймаються відповідні податкові повідомлення-рішення.
Водночас згідно з п. 86.7 статті 86 Кодексу у разі незгоди платника податків або його законних представників з висновками перевірки чи фактами та даними , викладеними в акті (довідці) перевірки, вони мають право подати свої заперечення протягом п’яти робочих днів з дня отримання акта (довідки). Такі заперечення розглядаються органом державної податкової служби протягом п’яти робочих днів, що настають за днем їх отримання (днем завершення перевірки, проведеної у зв’язку з необхідністю з’ясування обставин, що не були досліджені під час перевірки та зазначені у зауваженнях), та платнику податків надсилається відповідь у порядку, визначеному статтею 58 Кодексу, для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень.
Податкове повідомлення-рішення приймається у порядку і строки, передбачені п. 86.8 статті 86 Кодексу, зокрема, приймається керівником податкового органу (його заступником) протягом десяти робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику податків акта перевірки у порядку, передбаченому статтею 58 Кодексу, для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень, а за наявності заперечень посадових осіб платника податків до акта перевірки приймається з урахуванням висновку про результати розгляду заперечень до акта перевірки — протягом трьох робочих днів, наступних за днем розгляду заперечень і надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків.
Тобто якщо відповідь на заперечення до акта перевірки отримано, то податкове повідомлення-рішення має бути прийнято протягом трьох робочих днів, наступних за днем розгляду заперечень і надання (надсилання) такої письмової відповіді. При цьому для правильного розуміння цієї норми Кодексу потрібно відрізняти строки прийняття податкового повідомлення-рішення від строку його надсилання (вручення) платнику податку.
Заступник Голови А. Ігнатов
Від редакції
При цьому нормами ПКУ й положеннями Порядку направлення органами державної податкової служби податкових повідомлень-рішень платникам податків, затвердженого наказом ДПАУ від 22.10.2010 р. № 985, не передбачено граничних строків для надсилання податкових повідомлень-рішень, про що ДПАУ повідомила у листі від 10.04.2012 р. (див. попередній документ).