Усе, що не заборонено, дозволено!
Наприклад —
порушувати під час перевірок
нормальний режим роботи
Органи ДСБЕЗ МВС не проводять
планових і позапланових перевірок СПД
Лист Міністерства внутрішніх справ України
від 30.01.2012 р. № 1289/Чн*
У Міністерстві внутрішніх справ розглянуто Ваше звернення, що надійшло [з] листом Комітету Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності від 19.01.2012 р. № 04-19/12-97, щодо неправомірних дій окремих працівників ДСБЕЗ МВС під час проведення перевірок суб’єктів господарювання, а також стосовно надання роз’яснення норм чинного законодавства, які регулюють порядок здійснення перевірок.
[1.] Повідомляємо, що основними нормативно-правовими актами, які регулюють діяльність, обов’язки та права міліції, є Конституція України, Кримінальний кодекс України, Кримінально-процесуальний кодекс України, Кодекс України про адміністративні правопорушення, Закони України «Про міліцію», «Про оперативно-розшукову діяльність», «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю», «Про засади запобігання і протидії корупції», постанови Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України, Укази Президента України та відомчі нормативні акти МВС України.
Разом з тим відповідно до статті 10 Закону України «Про міліцію» на міліцію покладено обов’язки виявляти , припиняти , розкривати злочини та запобігати їм, уживати з цією метою оперативно-розшукових та профілактичних заходів, передбачених чинним законодавством.
У зв’язку із зазначеним міліція здійснює перевірку відомостей про скоєння злочинів та інших правопорушень або готування до їх учинення в порядку і на підставах, визначених нормативно-правовими актами, які регулюють її діяльність, зокрема частинами 4 та 5 статті 97 Кримінально-процесуального кодексу України, пунктом 24 статті 11 Закону України «Про міліцію» та статтею 8 Закону України «Про оперативно-розшукову діяльність».
Крім того, інформуємо, що згідно з чинним законодавством підрозділи ДСБЕЗ МВС не виконують функції державного нагляду у сфері господарської діяльності та не проводять планові й позапланові перевірки суб’єктів господарювання.
Відповідно до частини 2 статті 2 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час оперативно-розшукової діяльності та дізнання.
Водночас міліцією здійснюється ряд контрольних функцій.
Так, підрозділами Головного управління Державної автомобільної інспекції МВС здійснюється контроль за дотриманням суб’єктами господарювання вимог Закону України «Про дорожній рух» та інших нормативно-правових актів щодо забезпечення безпеки дорожнього руху і охорони навколишнього природного середовища.
Державна служба охорони МВС здійснює контроль за додержанням ліцензіатами ліцензійних умов провадження господарської діяльності з надання послуг, пов’язаних з охороною державної та іншої власності, та з охорони громадян.
Підрозділами міліції громадської безпеки контролюється додержання суб’єктами господарювання правил у сфері виробництва та ремонту вогнепальної зброї і боєприпасів до неї, холодної та пневматичної зброї, а також функціонування об’єктів, де вони використовуються.
Управлінням боротьби з незаконним обігом наркотиків МВС здійснюється контроль за суб’єктами господарювання у сфері обігу наркотичних засобів , психотропних речовин і прекурсорів.
Крім того, підрозділами ветеринарної міліції на підставі Закону України «Про ветеринарну медицину» здійснюється державний ветеринарно-санітарний нагляд.
[2.] Стосовно питання, чи мають працівники ДСБЕЗ МВС під час перевірок керуватися правилом, згідно з яким не повинен порушуватися нормальний режим роботи суб’єкта господарювання, повідомляємо, що відповідно до пункту 3 Положення про Державну службу боротьби з економічною злочинністю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 5 липня 1993 року № 510, одним з головних завдань зазначеної служби є своєчасне припинення злочинів у галузі економіки та запобігання їм.
При отриманні відомостей про скоєння господарських, посадових та інших злочинів у галузі економіки або готування до їх учинення Державна служба боротьби з економічною злочинністю зобов’язана здійснити перевірку вказаної інформації в порядку і на підставі зазначених вище нормативно-правових актів, якими не передбачається вимог або правил, що визначали б недопущення порушення нормального режиму роботи суб’єкта господарювання, який перевіряється.
У разі наявності в посадових осіб суб’єкта господарювання підстав уважати дії працівників міліції незаконними вони мають право оскаржити їх до органу внутрішніх справ, суду або прокурору в письмовій чи усній формі.
Т. в. о. Міністра
С. Черних
Від редакції
Щодо першого запитання відповідь МВС, мабуть, слід розуміти так: ніяких планових/поза планових перевірок СПД органи ДСБЕЗ МВС не здійснюють, тому й нема про що говорити. Органи міліції здійснюють лише перевірку відомостей про скоєння правопорушень (підготовку до них).
Про те, що ДСБЕЗ може проводити перевірки тільки в межах оперативно-розшукових заходів, повідомляло і Держпідприємництво (див. лист від 04.09.2009 р. № 10638 у «Бухгалтері» № 25’2010 на с. 25т).
На такі перевірки не поширюється контрольно-наглядовий закон, про що правильно сказано в коментованому листі. А при проведенні інших заходів контролю (під час перевірки дотримання ліцензійних умов тощо) вимоги контрольно-наглядового Закону органами ДСБЕЗ повинні враховуватися (див. лист Держпідприємництва від 09.10.2009 р. № 12266 у «Бухгалтері» № 25’2010 на с. 30т–32т і від 12.05.2010 р. № 5869 у «Бухгалтері» № 26’2010 на с. 32–33).
Про перевірочні повноваження ДСБЕЗ — див. також добірку листів у «Бухгалтері» № 25’2010 на с. 25т–32т.
На друге запитання МВС фактично відповіло так: порушувати нормальний режим роботи можна, а якщо суб’єкту, який перевіряється, щось не подобається — нехай скаржиться .
* Наводимо запит, відповіддю на який є цей лист:
«1. Чи мають представники ДСБЕЗ МВС керуватися під час перевірок (та інших заходів контролю) вимогами ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України від 06.07.2005 р. № 2747IV (зокрема — п. 6, 8, 10)?
2. Чи мають наразі представники ДСБЕЗ МВС під час перевірок керуватись правилом, згідно з яким проведення перевірок не повинно порушувати нормального режиму роботи суб’єкта господарювання, що перевіряється?
Фахівці вважають: рішення посадових осіб ДСБЕЗ МВС під час заходів контролю (зокрема — перевірок) є рішенням суб’єкта владних повноважень. Тому такі рішення повинні відповідати вимогам ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України від 06.07.2005 р. № 2747IV. Ці рішення повинні бути прийняті (вчинені): 1 ) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачених Конституцією та законами України; 2 ) із використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; 3 ) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4 ) безсторонньо (неупереджено); 5 ) добросовісно; 6 ) розсудливо; 7 ) із дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8 ) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будьякими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовано це рішення (дія); 9 ) із урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10 ) своєчасно, тобто протягом розумного строку».— Ред.