Брухт з ОЗ нам дав лаве, а що буде з ПДВ
Чи оподатковуються ПДВ операції зі здавання металобрухту, отриманого під час демонтажу і розбирання списаних ОЗ, а також зі здавання в утиль акумуляторів для навантажувачів, які вийшли з ладу?
Як бути з вхідним ПДВ, пов’язаним із такими операціями?
Чи необхідно при цьому в місяці здійснення таких операцій і за підсумками року коригувати загальний податковий кредит (у тому числі в ситуації, коли в підприємства немає інших пільгованих чи не оподатковуваних ПДВ операцій)?
Як відомо, згідно з п. 23 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ до 1 січня 2014 року від оподаткування ПДВ звільнені операції з постачання (у тому числі операції з імпорту) відходів та брухту чорних і кольорових металів.
Операції з вивезення таких товарів у митному режимі експорту теж звільняються від оподаткування ПДВ (таким чином, при експорті чорного або кольорового металобрухту застосовується не нульова ставка, а звичайне звільнення — тобто вхідний ПДВ, пов’язаний з такими операціями, до податкового кредиту не належить*).
* Щодо цього є консультація у ЄБПЗ.
Вичерпні переліки того, що підпадає під зазначене звільнення брухту від ПДВ, затверджені кабмінівською Постановою від 12.01.2011 р. № 15 «Про затвердження переліків відходів та брухту чорних і кольорових металів, операції з постачання яких, зокрема операції з імпорту, тимчасово, до 1 січня 2014 року, звільняються від обкладення податком на додану вартість». Отже, переліків цих два: один охоплює брухт чорних металів, а інший, відповідно,— кольорових.
Якщо згаданий у запитанні металобрухт платника до згаданих переліків вписується (а найімовірніше, це так, оскільки ці переліки досить широкі й охоплюють брухт практично всіх чорних металів і більшої частини кольорових), то операції зі здавання такого металобрухту звільняються від ПДВ.
Нагадаємо, до речі, що цього року другий із зазначених переліків («кольоровий») Постановою КМУ від 11.01.2012 р. № 9 було доповнено ще двома позиціями, а саме:
«8548 10 21 00
використані (виснажені) акумулятори електричні, свинцево-кислотні
8548 10 91 00
залишки та лом електричних акумуляторів із вмістом свинцю».
У пункті 2 Постанови КМУ № 9 зазначено, що вона набирає чинності з 01.02.2012 р. Тому якщо операції зі здавання в утиль акумуляторів для навантажувачів, які вийшли з ладу, були проведені платником після 01.02.2012 р., то такі операції вже теж звільняються від ПДВ на підставі вищезгаданого п. 23 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ.
Що ж до вхідного ПДВ, пов’язаного з такими операціями прямо чи опосередковано, і, зокрема, впливу згаданих у запитанні операцій на перерахунок податкового кредиту, передбачений статтею 199 ПКУ, то тут зазначимо таке.
На нашу думку, вхідний ПДВ, який безпосередньо відноситься до операцій, зазначених у запитанні (наприклад, ПДВ, що сидить у послугах із вивезення і навантаження-розвантаження металобрухту тощо), до податкового кредиту відносити небезпечно, оскільки це прямо забороняється нормою п. 198.4 ПКУ*. Однак ця норма не стосується колись відображеного ПК за списаними ОЗ і акумуляторами, тому що до списання вони були використані в господарській діяльності платника в межах оподатковуваних операцій. Тож цей старий ПК не сторнується. Крім того, тут можна скористатись нормою п. 199.6 ПКУ (про неї — див. нижче) і при цьому послатися на останній абзац п. 1 розділу II листа ДПАУ від 26.01.2011 р. № 2093/7/16-1517.**
* «Якщо платник податку придбає (виготовляє) товари/послуги та необоротні активи, які призначаються для їх використання в операціях, що не є об’єктом оподаткування або звільняються від оподаткування, то суми податку, сплачені (нараховані) у зв’язку з таким придбанням (виготовленням), не відносяться до податкового кредиту зазначеного платника».
** Наводимо згаданий пункт 1 розділу II цього листа:
«Платники податку, які здійснюють операції з постачання відходів і брухту чорних та кольорових металів та деревини товарних позицій 4401, 4403, 4404 ТН ЗЕД як на митній території України, так і на експорт, не мають права на формування податкового кредиту , якщо операції з постачання таких товарів (з урахуванням дати першої з подій, перерахованих у пункті 187.1 187) статті 187 Кодексу) здійснюватимуться ними на митній території України в період з 1 січня 2011 року до 1 січня 2014 року, тобто в режимі звільнення від оподаткування.
При цьому якщо за операціями з виготовлення чи придбання зазначених груп товарів в попередніх податкових періодах (до 1 січня 2011 року) було отримано податковий кредит , то при здійсненні операцій з постачання таких товарів суми податкового кредиту мають бути перераховані у відповідності з правилами, встановленими підпунктом 198.4 статті 198 Кодексу (дата коригування податкового кредиту в цьому випадку визначається за датою першої з подій, перерахованих у пункті 187.1 статті 187 Кодексу).
Винятком є лише витрати по сплаті податку, понесені платником у зв’язку із здійсненням ним операцій з постачання відходів і брухту чорних і кольорових металів, які утворилися в такого платника внаслідок переробки, обробки, плавлення товарів (сировини, матеріалів, заготовок тощо) на виробництві, [при] будівництві, розібранні (демонтажу) ліквідованих основних фондів та інших подібних операцій. В цьому разі податковий кредит не зменшується (абзац третій пункту 199.6 статті 199 Кодексу)».
Виходячи з контексту останнього абзацу можна спробувати взагалі весь пов’язаний з брухтом вхідний ПДВ залишити/віднести до ПК.
Щодо такого ПДВ повинна застосовуватися норма п/п. 139.1.6 ПКУ, яка передбачає для подібної ситуації включення вхідного ПДВ до витрат (див. абзац третій зазначеного підпункту).
Що ж стосується загальних витрат, тобто тих, які хоч і не прямо, але можуть бути пов’язані з «металобрухтовими» операціями та/або пов’язані в тому числі й з оподатковуваними операціями (наприклад, послуги із транспортування одночасно і товарів, і металобрухту), то вхідний ПДВ за такими витратами у повному обсязі відноситься до податкового кредиту — тобто під дію статті 199 не підпадає.
Про це прямо йдеться у п. 199.6 ПКУ:
«Правила цієї статті [включаючи й п. 199.1! — О. П.] не застосовуються та податковий кредит не зменшується в разі:
проведення операцій, передбачених підпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196 цього Кодексу***;
постачання платником податку відходів і брухту чорних і кольорових металів, які утворилися в такого платника внаслідок переробки, обробки, плавлення товарів (сировини, матеріалів, заготовок тощо) на виробництві, [при] будівництві, розібранні (демонтажу) ліквідованих основних фондів та інших подібних операцій».
*** Тут маються на увазі операції з
«реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення та перетворення) юридичних осіб».— О. П., О. П .
Звертаємо увагу на те, що вказана норма стосується тільки «виробничого», тобто власного, металобрухту. Якщо, припустимо, платник поставляє не свій металобрухт (а, скажімо, перепродає/вивозить придбаний у когось), то на нього ця норма не поширюється.
Що ж до ситуацій з постачання видів металобрухту, про які йдеться в запитанні, то обидві вони, на нашу думку, вписуються до норми пункту 199.6 ПКУ.
Тобто ніяких розподілів «загальновитратного» ПК бути не повинно: завдяки п. 199.6 ПКУ, як ми зазначили, весь вхідний ПДВ залишиться в ПК. Таким чином, визначати частку використання і подальшого перерахунку ПК за підсумками року (або за об’єктами ОЗ), що передбачені нормами статті 199 ПКУ, платнику щодо таких операцій не потрібно, так само як і подавати спеціальний додаток 7 (Д7) до декларації з ПДВ. Звісно, цей висновок стосується тільки згаданого в запитанні випадку, коли в підприємства не було інших пільгованих (або не оподатковуваних ПДВ) операцій.
Водночас, якщо конкретний постачальник власного металобрухту має інші пільговані та/або не оподатковувані ПДВ операції, внаслідок чого підпадає під норми ст. 199 ПКУ (нехай навіть не в конкретному місяці постачання металобрухту, а взагалі — протягом року), то, виконуючи обов’язковий перерахунок ПК — або за конкретними ОЗ (другий абзац п. 199.4), або за підсумками минулого року — в останній декларації календарного року (перший абзац п. 199.4), він повинен із підсумкових оборотів, показаних у рядку 5 «Операції, звільнені від оподаткування» декларації, вилучити обороти/суми, отримані ним від постачання власного металобрухту.
Вважаємо, що ці суми для цілей згаданих перерахунків не повинні враховуватися взагалі ні в яких операціях: ані в неоподатковуваних, ані в оподатковуваних, оскільки їх зробив сумами нон ґрата згаданий пункт 199.6 ПКУ.
Хоча логічним, можливо, було б при перерахунку додати їх не до пільгованих, а до оподатковуваних ПДВ операцій: адже загальний вхідний ПК за ними не коригувався.
З боку податківців, що перевіряють декларації, цілком можливе запитання: чому рядок 5 декларації з ПДВ заповнюється, а весь вхідний ПДВ віднесено до податкового кредиту (особливо в ситуації, коли всі інші, крім «металобрухтових», операції у платника — оподатковувані)?
У такому випадку платникові слід:
по-перше, звернути увагу податківців на розшифровку пільгованих з ПДВ операцій, яка проводиться в таблиці 3 додатка 6 (Д6) до декларації з ПДВ. У графі 2 («Назва операції») цієї таблиці має бути зазначено щось на зразок: «операції зі здавання металобрухту, отриманого під час демонтажу і розбирання списаних ОЗ, а також зі здавання використаних електричних акумуляторів». У графі 3 («Стаття Кодексу») таблиці 3 при цьому зазначається згаданий п. 23 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ;
по-друге, нагадати податківцям зміст вищенаведеного п. 199.6 ПКУ.
Після чого це запитання має зникнути саме по собі.
Олексій Павленко, Андрій Павлов