Теми статей
Обрати теми

Що має пріоритет: правило про конфлікт інтересів чи загальновизнані правила вирішення колізій

Редакція БР
Лист від 29.03.2012 р. № 5121/6/10-1115/1384

— Тож засунь оцю Європу
ти поглибше собі в ящик!

Що має пріоритет: правило про конфлікт інтересів
чи загальновизнані правила вирішення колізій

Лист Державної податкової служби України
від 29.03.2012 р. № 5121/6/10-1115/1384*

* Наводимо запит, відповіддю на який є цей лист:

«У тому випадку, коли загальна та спеціальна норми суперечать одна одній, за яким колізійним правилом («а» чи «б») має вирішуватися питання про те, яку саме норму слід застосовувати:

а ) відповідно до п. 56.21 (і п/п. 4.1.4) ПКУ застосовується правило конфлікту інтересів (тобто будь­яке протиріччя — на користь платника податків)

або

б ) правило колізійного співвідношення між спеціальною нормою та загальною нормою (що вирішується на користь спеціальної)?

Рішення цього питання є принципово важливим і знаковим, оскільки саме за критерієм прозорості та зрозумілості застосування колізійних норм робиться висновок про цивілізованість податкової системи країни (міжнародний рейтинг податкової си­стеми України з цього аспекту, як відомо, вкрай негативний).

Суперечливих норм у будь­якій правовій системі може бути багато, але при збалансованій практиці застосування колізійних норм (якої в Україні наразі немає) практика застосування норм стає цивілізованою.

Як відомо, Інформаційним листом Вищого адмінсуду України від 01.11.2011 р. № 1935/11/13­11 було зроблено висновок про застосування у зазначеному випадку саме правила конфлікту інтересів (тобто будь­яке протиріччя — на користь платника податків), а не правила колізійного співвідношення між спеціальною нормою та загальною нормою. У зазначеному листі Вищого адмінсуду України обґрунтовано наводяться доводи, викладені у рішенні Європейського суду з прав людини від 14.10.2010 р.

У зв’язку з цим прошу вас повідомити вашу точку зору (яка не є роз’ясненням) щодо цього питання».— Ред .

Державна податкова служба України розглянула ваш запит <...>, надісланий листом Комітету Верхов­ної [Ради] України з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики від 16.03.2012 р. № 04-39/10-321, та повідомляє наступне.

У положеннях Податкового кодексу України (далі — Кодекс) серед основних засад податкового законодавства, визначених у статті 4, передбачено принцип презумпції правомірності рішень платника податків, у разі якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов’язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і кон­тролюючого органу.

Окрім того, з метою захисту інтересів платника податків та дотримання законності у діяльності контролюючих органів принцип презумпції правомірності рішень платника закріплено у положеннях Кодексу, що регулюють порядок адміністративного оскарження рішень органів податкових органів.

Так, згідно із пунктом 56.21 ст. 56 Кодексу, у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або якщо норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов’язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.

При цьому специфіка колізій, що виникають у законодавстві, як правило, пов’язана з поділом норм права на загальні та спеціальні, і при конкуренції цих норм необхідно керуватися правилом щодо пріоритетності спеціальних норм над загальними.

Зазначимо, що практика застосування норм права судами свідчить, що у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов’язків платників податків або контролюючих органів і ця суперечність між ними не може бути розв’язана за рахунок застосування загальновизнаних прийомів тлумачення законодавчих норм* (надання переваги нормі, яку прийнято пізніше або яка є спеціальною), то у цьому випадку застосовується правило, передбачене пунктом 56.21 статті 56 Кодексу.

* Правильніше говорити не про тлумачення, а про вирішення колізій.— Ред.

Заступник Голови А. Ігнатов

Від редакції

На наш погляд, цей підхід — правильний. Проте із інформаційного листа Вадсуду від 01.11.2011 р. № 1935/11/13-11 (див. «Бухгалтер» № 43’2011, с. 18–20) випливає протилежний висновок. Докладніше про це — див. «Бухгалтер» № 46’2011, с. 31.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі