— Ми всі приїхали до вас, привіт, бонжур, хелло!
Обожнюйте скоріше нас —
вам круто повезло!*
Мораторій на перевірки єдиноподатників
не поширюється на Держслужбу гірничого нагляду
та промислової безпеки України
Лист Державної служби гірничого нагляду
та промислової безпеки України
від 15.08.2012 р. № 6963/0/8.1-9.1-9/6/12**
Державна служба гірничого нагляду та промислової безпеки України розглянула Ваш лист та повідомляє наступне.
23 лютого 2012 року Верховною Радою України прийнято за № 4448-VI Закон України «Про особливості здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб , які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності» (далі — Закон).
Закон набрав чинності з 7 квітня 2012 року.
Цим Законом визначено особливості здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності.
Дія Закону поширюється на фізичних осіб — підприємців, які не зареєстровані платниками податку на додану вартість, діяльність яких не віднесена до високого ступеня ризику відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі — фізичні особи — підприємці), та юридичних осіб, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, що передбачає включення податку на додану вартість до складу єдиного податку, діяльність яких не віднесена до високого ступеня ризику відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі — юридичні особи).
Відповідно до статті 3 Закону здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб вправі лише органи державного нагляду (контролю), їх посадові особи за додержанням санітарного законодавства та органи захисту прав споживачів, а щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб, діяльність яких віднесена до середнього ступеня ризику, проводити планові та позапланові перевірки вправі також органи Пенсійного фонду України.
Органам державного нагляду (контролю), їх посадовим особам, що не передбачені цим Законом, забороняється здійснювати щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб заходи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Таким чином, Законом встановлено обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду у сфері охорони праці та промислової безпеки, державного нагляду у сфері охорони надр, гірничого нагляду та нагляду у сфері використання вибухових матеріалів промислового призначення по відношенню до певної категорії, а саме фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб.
Однак необхідно чітко розуміти, що під терміном «фізичні особи — підприємці та юридичні особи» розуміється виключно певна категорія осіб, визначена у статті 2 Закону.
Разом з тим відповідно до вимог Законів України від 08.09.2004 р. № 1985-IV та від 08.09.2004 р. № 1986-IV було ратифіковано Конвенцію Міжнародної організації праці № 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі та Конвенцію Міжнародної організації праці № 129 1969 року про інспекцію праці в сільському господарстві.
Відповідно до норм зазначених Конвенцій інспекторам праці надано право, за умови наявності відповідних документів, що засвідчують їхні повноваження, безперешкодно, без попереднього повідомлення і в будь-яку годину доби проходити на будь-яке підприємство , яке підлягає інспекції.
Відповідно до частини першої статті 9 Конституції України чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України.
Питання щодо порядку укладення, виконання та припинення дії міжнародних договорів України регулює Закон України «Про міжнародні договори України» (далі — Закон про договори).
Частиною другою статті 19 Закону про договори передбачено, що якщо міжнародним договором, який набрав чинності в установленому порядку, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені у відповідному акті законодавства України, то застосовуються правила міжнародного договору. Такі самі вимоги [ко]респондуються й з частиною другою статті 3 Закону України «Про охорону праці».
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Заступник Голови С. Дунас
Від редакції
Держслужба гірничого нагляду та промислової безпеки України не стала відкараскуватись від «контрольно-наглядового» Закону, як це зробило, приміром, Держпраці (див. с. 20 цього випуску). При цьому непоширення перевірочного мораторію на єдиноподатників мотивовано посиланнями на міжнародні конвенції.
* Із мультфільму «Слідами Бременських музикантів».
** Наводимо запит, відповіддю на який є цей лист:
«Згідно зі ст. 3 Закону України від 23 лютого 2012 року № 4448-VI «органам державного нагляду (контролю), їх посадовим особам забороняється здійснювати щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб заходи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, не передбачені цим Законом». Виникає запитання: чи заборонено зазначеною нормою здійснювати заходи державного нагляду (контролю) щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб органам Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України?».— Ред.