— Ми не контролюємо й не наглядаємо,
а просто проводимо перевірки
«Контрольно-наглядовий» Закон на перевірки,
що проводяться Держпраці, не поширюється
Лист Державної інспекції України
з питань праці
від 03.08.2012 р. № 2781/21/07/01-12*
Державна інспекція України з питань праці розглянула Ваше звернення від 13.07.2012 р. та повідомляє.
Згідно зі ст. 3 Закону України від 23 лютого [2012 ро-ку] № 4448-VI «Про особливості здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб , які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності» органам державного нагляду (контролю), їх посадовим особам забороняється здійснювати щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб заходи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , не передбачені цим Законом.
Згідно з Конвенцією Міжнародної організації праці № 81 1947 року «Про інспекцію праці у промисловості», якою керується в своїй діяльності Державна інспекція України з питань праці та її територіальні органи, основними завданнями системи інспекцій праці є забезпечення дотримання законодавства про працю, а саме: умов праці та охорони працівників під час їхньої роботи, норми тривалості робочого дня, заробітної плати, безпеки праці, охорони здоров’я та добробуту, використання праці дітей і підлітків, доведення до відома компетентного органу інформації про недоліки та зловживання та з інших подібних питань.
Згідно з Указом Президента України від 06.04.2011 № 386/2011 «Про Положення про Державну інспекцію України з питань праці» Держпраці України входить до системи органів виконавчої влади та забезпечує реалізацію державної політики з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням, на випадок безробіття в частині призначення нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Таким чином, Держпраці здійснює заходи державного нагляду (контролю) щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб у частині дотримання ними законодавства про працю, а не у сфері господарської діяльності.
Заступник директора департаменту контролю
за додержанням законодавства
про працю та зайнятість — начальник відділу
з питань додержання законодавства про працю
О. Коновалова
Від редакції
Цілком очікувано Держпраці написала про те, що «контрольно-наглядовий» Закон на неї не поширюється.
Відповідно й перевірочний мораторій, встановлений Законом від 23.02.2012 р. № 4448-VI (див. «Бухгалтер» № 15’2012, с. 8–9), перевірок, що здійснюються Держпраці, не стосується. Аналогічну позицію зайняла й Інспекція по контролю за додержанням законодавства про зайнятість населення (див. с. 21–23 цього випуску).
* Наводимо запит, відповіддю на який є цей лист:
«Згідно зі ст. 3 Закону України від 23 лютого 2012 року № 4448-VI «органам державного нагляду (контролю), їх посадовим особам забороняється здійснювати щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб заходи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, не передбачені цим Законом». Виникає запитання: чи заборонено зазначеною нормою здійснювати заходи державного нагляду (контролю) щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб органам Державної інспекції з питань праці?».— Ред.