— Мор на ваші мораторії!
На органи Мінсоцполітики та фонди загальнообов’язкового
державного соціального страхування
«контрольно-наглядовий» Закон не поширюється,
і мораторій на перевірки єдиноподатників на них не діє;
працівник під час відпустки має право укласти
з підприємством договір підряду
Лист Міністерства
соціальної політики України
від 06.09.2012 р. № 2602/1/18/12-зв*
Міністерство соціальної політики розглянуло Ваш лист, що надійшов від <...>, та повідомляє наступне.
До блоку питань I додатка 1.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі , в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Міністерство соціальної політики є центральним органом виконавчої влади, який діє відповідно до Конституції України, законів України та на підставі Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 р. № 389.
Відповідно до п/п. 23–25 зазначеного Положення Міністерство соціальної політики здійснює державний нагляд :
за діяльністю Пенсійного фонду України щодо збору єдиного внеску, ведення обліку надходжень від його сплати та контролю за сплатою;
за дотриманням законодавства щодо призначення (перерахунку) і виплати пенсій у солідарній системі та щодо взаємодії Пенсійного фонду України з фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування;
у сферах загальнообов’язкового державного соціального страхування та на випадок безробіття, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатно-сті, у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням, у частині забезпечення відповідності чинному законодавству рішень правлінь Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, в тому числі погодження структур органів цих фондів, граничної чисельності працівників, схем їх посадових окладів, видатків на адміністративно-господарські витрати фондів.
Законом України від 01.07.2010 р. № 2399-VI внесено зміни до абзацу другого статті 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності » (далі — Закон № 877) та виключено слова «інших органів» із переліку органів, що здійснюють державний нагляд (контроль), який визначено як діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб’єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства.
Оскільки фонди соціального страхування не віднесені до кола органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, дія Закону № 877 з моменту набрання чинності зазначеними змінами на органи фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування не поширюється.
На сьогодні перевірки щодо сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування належать до повноважень Пенсійного фонду України. Так, відповідно до статті 13 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» Пенсійний фонд та його територіальні органи мають право проводити не частіше одного разу на календарний рік планову, а у випадках, передбачених законом,— позапланову перевірку на підприємствах, в установах і організаціях, у фізичних осіб — підприємців бухгалтерських книг, звітів, кошторисів та інших документів про нарахування, обчислення та сплату єдиного внеску, отримувати необхідні пояснення , довідки і відомості (зокрема письмові) з питань, що виникають під час такої перевірки. Планові та позапланові перевірки проводяться у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України, за погодженням із сторонами соціального діалогу.
Фонди загальнообов’язкового державного соціального страхування здійснюють перевірки страхувальників відповідно до законів з окремих видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, право на здійснення яких було уточнено з прийняттям Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.
До блоку питань III додатка 1.
Статтею 11 Закону України «Про відпустки» забороняється неподання щорічних відпусток повної тривалості протягом двох років підряд.
Ненадання щорічних відпусток у терміни, визначені Законом України «Про відпустки» та КЗпП України, є грубим порушенням законодавства про працю, за що роботодавець може бути притягнений до відповідальності згідно з законодавством.
Разом з тим законодавством не передбачено терміну давності, після якого працівник втрачає право на щорічні відпустки, воно не містить заборони надавати щорічні відпустки у разі їх невикористання.
Згідно зі статтею 2 Закону України «Про відпустки» право на відпустки забезпечується гарантованим наданням відпустки визначеної тривалості із збереженням на її період місця роботи (посади), заробітної плати (допомоги) у випадках, передбачених цим Законом.
Трудовим законодавством поняття «договір підряду» не визначено. Ця форма належить до цивільно-правових договорів, що регулюються нормами цивільного права і законодавство про працю на них не поширюється.
Відповідно до ст. 837 Цивільного кодексу України за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов’язується, на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов’язується прийняти й оплатити виконану роботу. Оплата виконаних робіт (послуг) проводиться, як правило, після оформлення акта приймання-здачі робіт , послуг.
При укладанні трудової угоди (договору підряду) громадянин не подає заяву про прийняття його на роботу, роботодавець не видає наказ про зарахування його на певну посаду і не вноситься запис до трудової книжки.
На виконавця роботи за трудовою угодою не поширюються правила внутрішнього трудового розпорядку підприємства, умови колективного договору, у тому числі соціальні пільги і гарантії, передбачені ним, така особа не має права на щорічну відпустку.
З огляду на зазначене, роботодавець може під час щорічної відпустки працівника заключити з ним договір підряду, передбачений цивільним правом.
Водночас слід мати на увазі, що щорічні відпустки надаються працівникам для відновлення працездатності, зміцнення здоров’я, а також для задоволення власних життєво важливих потреб та інтересів.
Стосовно блоку питань II додатка 1, які стосуються ведення документації підприємства, Міні-стерством направлено лист до Державної архівної служби України від 06.09.2012 р. № 2601/0/18/12-зв для розгляду по суті та надання відповіді.
Заступник Міністра — керівник апарату
В. Коломієць
Від редакції
Про те, що «контрольно-наглядовий» Закон не поширюється на перевірки, які здійснюються фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування, Мінсоцполітики вже прямо повідомляло в листі від 13.04.2012 р. № 103/18/99-12 (див. «Бухгалтер» № 21’2012, с. 28–29), хоча раніше висловлювалося нечітко й двозначно — див. його лист від 27.01.2012 р. № 339/0/10-12/18 у «Бухгалтері» № 16’2012 на с. 34–36.
«Непрацездатний» Фонд також вважає, що «контрольно-наглядовий» Закон на нього не поширюється (див. лист від 07.12.2010 р. № 01--16--2493).
Виходячи із цього перевірочний мораторій, що поширюється на єдиноподатників, не стосується фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, оскільки вони не здійснюють контроль ( нагляд), заходи в межах якого Закон від 23.02.2012 р. саме й забороняє здійснювати щодо єдиноподатників.
А щодо другого питання — Мінсоцполітики не побачило ніяких обмежень на укладання договору підряду із працівником, що перебуває у відпустці..
* Наводимо запитання, відповіддю на які є цей лист:
«І. Згідно зі ст. 3 Закону України від 23 лютого 2012 р. № 4448-VI «органам державного нагляду (контролю), їх посадовим особам забороняється здійснювати щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб заходи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, не передбачені цим Законом».
Чи забороняється зазначеною нормою здійснювати заходи державного нагляду (контролю) щодо фізичних осіб — підприємців та юридичних осіб органам:
Міністерства соціальної політики ;
Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України;
Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (Державній службі зайнятості);
Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності ?
ІІ. Стосовно документів з питань трудових відносин та обліку кадрів
На підприємстві є документи, складені більше трьох років тому. У цей період виїзні податкові перевірки не проводилися.
Чи може підприємство знищити документи або ж потрібно чекати, поки не буде проведено перевірку?
Чи зобов’язане підприємство визначати відповідальну особу за зберігання таких документів, які умови мають бути забезпечені для зберігання таких документів (незатоплення, температурний режим, непошкодження документів) та до відповідальності якої особи підприємства віднесено забезпечення такого зберігання?
ІІІ. Працівник підприємства протягом двох років не використовував належну йому щорічну відпустку у зв’язку з тим, що його ніким було замінити.
Чи має право підприємство оформити йому щорічну відпустку і на цей час укласти з таким працівником договір підряду (на час тривалості відпустки)?».— Ред.