Теми статей
Обрати теми

Коментар до Закону № 5503

Редакція БР
Стаття

Три дні старого життя

Коментар до Закону № 5503*

* Кодифікацію змін, внесених Законом № 5503,— див. у «Бухгалтері» № 4’2013 на с. 2т–32т .

Насамперед звернемо увагу на те, що в самому Законі від 20.11.2012 р. № 5503-VI «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо перегляду ставок деяких податків і зборів» (далі — Закон № 5503) передбачено, що він набирає чинності з 01.01.2013 р. Насправді ж фактично Закон набрав чинності 04.01.2013 р., оскільки саме на цю дату припало його офіційне опублікування в газеті «Голос України». А згідно зі ст. 94 Конституції України закони не можуть набирати чинності раніше дати офіційного опублікування. Цієї позиції дотримується і Мін’юст, який у Реєстрі нормативно-правових актів означив цей Закон як чинний з 04.01.2013 р.

Усе б нічого, але ця обставина (набрання Законом чинності з 04.01.2013, а не з 01.01.2013 р.) може дещо ускладнити життя бухгалтерам. Не заглиблюючись у подробиці (про них йтиметься далі), зазначимо, що Закон № 5503 змінив ставки деяких податків і зборів, через що, судячи з усього, бухгалтерам доведеться заповнювати окремі рядки в деклараціях — за ставками, що діють із 01.01.2013 р. до 03.01.2013 р., і за ставками, що діють із 04.01.2013 р. до 31.12.2013 р.

Почекаємо ще, що скажуть стосовно цього податківці. А наразі можна лише проводити аналогії й робити припущення. Приміром, схожа ситуація вже була торік, коли Закон № 4235-VI (про зміну, зокрема, ставок із водозбору) був офіційно опублікований і набрав чинності 13.01.2012 р. (хоча у самому Законі № 4235-VI було зазначено іншу дату набрання чинно-сті01.01.2012 р.). Нагадаємо, що тоді ДПСУ наполягала на необхідності застосування протягом року двох ставок податків — див. її лист від 28.02.2012 р. № 5847/7/15-2117. Чи будуть податківці послідовними й вимагатимуть і цього разу застосовувати дві ставки податків протягом року — подивимося.

Єдиний податок

Звітним періодом для ПриПЄПів групи 2 тепер буде календарний рік (п. 294.1 ПКУ). Виходячи із цього декларацію з ЄП ПриПЄПи подаватимуть за підсумками року, тобто, як це передбачено п/п. 49.18.3 ПКУ, протягом 60 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) року.

При цьому якщо ПриПЄП 2 групи перевищить граничну суму доходу (1 млн грн) або сам перейде до групи 3 або 5, то йому доведеться подавати до органів ДПС декларацію у строки, встановлені для квартального податкового (звітного) періоду (п/п. 296.5.1 ПКУ). Ну й нікуди не подінуться авансові внески з ЄП. Вони сплачуються, як і раніше, не пізніше 20 числа поточного місяця (п. 295.1 ПКУ).

А для єдиноподатників груп 3–6, як і раніше, залишився звітним періодом календарний квартал.

У п/п. 298.1.1 ПКУ уточнено способи подання заяви про перехід на ЄП, а саме:

1) особисто платником або уповноваженою особою;

2) поштою з повідомленням про вручення й описом вкладення;

3) засобами електронного зв’язку в електронній формі з дотриманням умови про реєстрацію електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.

Таким чином, кандидати в єдиноподатники зможуть подавати заяву в електронній формі, що раніше не допускалося.

До п/п. 6 п. 298.3 ПКУ внесено технічну зміну, згідно з якою в заяві про перехід на ЄП додатково вказується група або зміна групи ЄП.

Можуть порадіти єдиноподатники груп 5 і 6, для яких скасовано обмеження в частині кількості найманих працівників. Чисельність найманих працівників (ПриПЄПів групи 5) і середньооблікова кількість працівників (для ЮРЄПів групи 6) більше значення не мають (п/п. 5 і 6 п. 291.4 ПКУ). Достатньо, щоб єдиноподатники, які обрали групу 5 або 6, не перевищували річний дохід у розмірі 20 млн грн і, звісно, не займалися забороненими видами діяльності, названими в п. 291.5 ПКУ.

ПриПЄПи групи 5, які є платниками ПДВ, з 04.01.2013 р. до складу доходів включають також суму кредиторської заборгованості зі строком позовної давності, що закінчився,— за датою списання такої заборгованості (раніше ця вимога, судячи з усього через недогляд, стосувалася лише ПриПЄПів групи 3 — платників ПДВ, а також ЮРЄПів груп 4 і 6) — п. 292.3 і 292.6 ПКУ.

Крім того, для єдиноподатників груп 5 і 6 знижено ставки ЄП. Із 04.01.2013 р. (якщо ДПСУ підтвердить на набранні чинності Законом № 5503 саме з цієї дати, про що ми вже писали на початку коментаря) вони становитимуть 5% (раніше — 7%) у разі сплати ПДВ і 7% у разі включення ПДВ до складу ЄП (раніше — 10%) — п/п. 293.3.2 ПКУ.

Номер і дата ВМД
як реквізит податкової накладної

Зазначення нового реквізиту податкової накладної (п/п. «ї» п. 201.1 ПКУ) — номера і дати митної декларації, за якою було здійснено митне оформлення товару, ввезеного на митну територію України, введеного Законом № 5083-VI (див. «Бухгалтер» № 31’2012, с. 28), відстрочено. Раніше, нагадаємо, ДПСУ повідомляла, що новий реквізит треба буде зазначати лише після внесення відповідних змін до форми ПН, затвердженої наказом Мінфіну від 01.01.2011 р. № 1379 (див. лист від 21.08.2012 р. № 1272/0/71-12/15-3117 у «Бухгалтері» № 32’2012 на с. 30). Однак очікувані зміни не відбулись, а введення нового реквізиту тепер згідно зі змінами до ПКУ станеться 01.07.2013 р. (якщо, звісно, його знову не перенесуть). Залишається тільки незрозумілим, чи буде застосування нового реквізиту залежати від того, змінить Мінфін форму податкової накладної чи ні.

Індексація ставок податків і зборів

Проіндексовані у бік збільшення з урахуванням прогнозного індексу інфляції ставки акцизного податку на алкогольні напої та тютюнові вироби, збору за першу реєстрацію транспортних засобів, екоподатку, плати за користування надрами в цілях, не пов’язаних з видобутком корисних копалин, ставки плати за землю, збору за користування радіочастотним ресурсом, збору за використання води, збору за використання лісових ресурсів. При цьому, як ми вже зазначали, нові ставки, по ідеї, повинні застосовуватися з 04.01.2013 р., а з 01.01.2013 р. по 03.01.2013 р. мають діяти старі ставки.

Звертаємо увагу на те, що згідно з п. 1 розділу II «Прикінцеві положення» Закону № 5503 нові ставки справляння акцизного податку на спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої і пиво (п/п. 215.3.1 ПКУ) набирають чинності з першого числа третього місяця, наступного за місяцем, у якому опубліковано Закон № 5503, тобто з 01.04.2013 р.

Обіг алкогольних напоїв і тютюнових виробів

Товарно-транспортні накладні на переміщення спирту й алкогольних напоїв повинні реєструватися в Єдиному реєстрі товарно-транспортних накладних на переміщення спирту етилового та алкогольних напоїв (п/п. «а» п. 230.13, п. 230.17, п. 230.18 ПКУ). Порядок ведення зазначеного реєстру має бути затверджений Кабміном, після чого в цьому питанні з’явиться більше чіткості.

Підвищено санкції за виробництво, зберігання, транспортування, реалізацію фальсифікованих алкогольних напоїв або тютюнових виробів, алкогольних напоїв або тютюнових виробів без марок акцизного податку встановленого зразка або з підробленими акцизними марками. Штраф у розмірі 200% вартості товару, але не менше 8500 грн (ст. 17 Закону від 19.12.95 р. № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів»).

Перевірки

У ряді норм ПКУ передбачено можливість проведення електронної перевірки. Приміром, згідно з абз. 6 п/п. 75.1.2 ПКУ електронна перевірка — це перевірка, яка проводиться на підставі заяви, поданої платником із незначним ступенем ризику до органу ДПС, у якому він перебуває на податковому обліку. Ось тільки працюватиме ця вся радість не одразу (п. 16 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ*):

— із 01.01.2014 р. електронні перевірки проводитимуться щодо єдиноподатників;

— із 01.01.2015 р. — щодо суб’єктів мікро-, малого й середнього підприємництва;

— із 01.01.2016 р. — щодо інших платників.

* Звертаємо увагу на те, що законодавець настільки захопився зміною ПКУ, що тепер у ньому аж два п. 16 підрозділу 10 розділу XX. Перший з’явився завдяки власне Закону № 5503, ну а другий — завдяки Закону № 5519 (див. «Бухгалтер» № 4’2013, с. 31) і присвячений хмелезбору.

Акцизний податок

Змінено умови щодо звільнення від оподаткування. Приміром, згідно з п/п. 213.3.6 у році ввезення на митну територію України підакцизних товарів (продукції), що використовуються як сировина для виробництва підакцизних товарів, крім пред’явлення митному органу ліцензії на право виробництва (крім виробництва нафтопродуктів) тепер вимагається підтвердження подальшого виготовлення з такої сировини готової продукції на митній території України або реалізації такої продукції (підакцизних товарів) на експорт.

Акцизні склади тепер мають бути обладнані витратомірамилічильниками обсягу виготовленого спирту етилового, які зареєстровані в Єдиному держреєстрі витратомірів — лічильників обсягу виготовленого спирту етилового. Без наявності такого лічильника відпуск спирту етилового заборонено. Ну й традиційно порядок ведення Єдиного державного реєстру таких лічильників повинен установлюватися Кабміном. Аналогічну вимогу закріплено в ч. 5 ст. 2 Закону № 481/95-ВР. Чекаємо...

Григорій Берченко, Іван Тургенєв

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі