Будь-який бухгалтер — винен
вже тим, що він — бухгалтер.
Адмінвідповідальність за порушення у сфері трудових відносин:
перелік статей КУпАП і статистика адмінпротоколів;
особливості притягнення до адмінвідповідальності бухгалтера
Лист Державної інспекції України з питань праці
від 25.04.2013 р. № 32-04/01-31/02-25/01-767*
Державна інспекція України з питань праці розглянула Вашого листа <...> щодо надання роз’яснень про відповідальність за порушення законодавства у сфері трудових відносин та повідомляє.
Положенням про Державну інспекцію України з питань праці, затвердженим Указом Президента України від 06.04.2011 р. № 386, визначено, що Державна інспекція України з питань праці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики України. Разом з тим Держпраці України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення тощо.
Відповідно до Закону України «Про інформацію» Держпраці України надає відповіді на Ваші питання.
1. Кодексом України про адміністративні правопорушення передбачений ряд статей, які містять положення про відповідальність за порушення законодавства у сфері трудових відносин, а саме: частина перша статті 41 в частині, яка стосується порушення встановлених термінів виплат заробітної плати, виплата її не в повному обсязі, порушення терміну надання посадовими особами підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності та фізичними особами — підприємцями працівникам, у тому числі колишнім, на їхню вимогу документів стосовно їх трудової діяльності на даному підприємстві, в установі, організації чи у фізичної особи — підприємця, необхідних для призначення пенсії (про стаж, заробітну плату тощо), визначеного Законом України «Про звернення громадян», або надання зазначених документів, що містять недостовірні дані, порушення терміну проведення атестації робочих місць за умовами праці та порядку її проведення, а також інші порушення вимог законодавства про працю. Стаття 411 — ухилення від участі в переговорах щодо укладення, зміни або доповнення колективного договору, угоди. Стаття 412— порушення чи невиконання колективного договору, угоди. Стаття 413— ненадання інформації для ведення колективних переговорів і здійснення контролю за виконанням колективних договорів, угод. Стаття 1881— невиконання розпорядження державного або іншого органу про працевлаштування. Стаття 1886 — невиконання законних вимог посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, або створення перешкод для діяльності цього органу.
2. Інформація щодо кількості складених державними інспекторами праці Держпраці України у 2011–2012 році протоколів про адміністративні правопорушення за вказаними статтями КУпАП:
Складено і передано до суду протоколів про адміністративне правопорушення | 2011 | 2012 |
за частиною першою статті 41 КУпАП | 27 883 | 20 961 |
стаття 411 КУпАП | 80 | 39 |
стаття 412 КУпАП | 416 | 254 |
стаття 413 КУпАП | 0 | 7 |
стаття 1881 КУпАП | 18 | 25 |
стаття 1886 КУпАП | 4548 | 2997 |
Всього: | 32 945 | 24 283 |
3. Державний інспектор праці, здійснюючи перевірку додержання вимог законодавства про працю у суб’єктів господарювання, має право складати протоколи про притягнення винних осіб до адміністративної відповідальності. Виходячи з цього, винним може бути і головний бухгалтер, і бухгалтер. Якщо в посадовій інструкції передбачені обов’язки, які не виконувались зазначеною особою і їх невиконання призвело до порушення вимог законодавства, тоді така особа визнається винною. Також одним з доказів може бути наказ або розпорядження керівника підприємства, установи, організації про покладення певних функцій на винну особу, і якщо буде доведено, що такі функції не виконувались вказаною особою, то вона вважатиметься винною.
В. о. Голови Р. Зенов
Від редакції
Держпраці сумлінно навела перелік статей КУпАП, які передбачають адмінвідповідальність за порушення у сфері трудових відносин, а також статистику складання адмінпротоколів у 2011 і 2012 р.
Як бачимо, Держпраці вбачає підстави для притягення до адмінвідповідальності будь-якого бухгалтера (не тільки головного!), якщо той не виконує покладені на нього обов’язки і це призвело до порушення законодавства про працю.
Про визнання посадовою особою бухгалтера, який працює за цивільно-правовим договором,— див. лист Мінсоцполітики від 24.04.2013 р. № 31/06/187--13 у «Бухгалтері» № 20’2013 на с. 14–15 і наш коментар до нього там же, на с. 16–17.
* Наводимо запитання, відповіддю на які є цей лист:
«1. Прошу навести перелік статей КпАП, якими передбачено відповідальність за порушення законодавства у сфері трудових відносин.
2. Прошу надати відомості щодо кількості складених у 2011–2012 р. адмінпротоколів органами Мінсоцполітики щодо кожної із зазначених статей КпАП.
3. Чи належить бухгалтер (який не є головним бухгалтером підприємства) до посадових осіб підприємства при вирішенні питання про притягнення до адміністративної відповідальності (зокрема, під час складання протоколу про адмінпорушення) Вашими органами?
Чи дійсно особа, які обіймає посаду бухгалтера, автоматично не потрапляє до категорії посадових осіб: такий статус отримує тільки бухгалтер, наділений організаційно-розпорядчими або адміністративно-господарськими повноваженнями, про що, зокрема, може свідчити наявність у бухгалтера права підпису звітності підприємства та/або первинних документів?».— Ред.