Теми статей
Обрати теми

Новорічні акції: знижки та подарунки покупцям

Казанова Марина, податковий експерт
Організація усіляких акцій з метою залучення покупців стала вже доброю новорічною традицією торговельних підприємств. Прочитавши цю статтю, ви згадаєте, як відображати подібні операції в обліку.
облік святкових заходів

Як оформити?

Під час проведення будь-яких рекламних заходів, у тому числі новорічних акцій, важливо їх правильно оформити. Інакше під сумнів може потрапити їх господарність, а отже, і право на податкові витрати та податковий кредит.

Перш за все вам треба видати наказ по підприємству. У ньому варто зафіксувати:

 — дату, місце, мету і строки проведення рекламної акції;

 — конкретний зміст акції;

перелік товарів, що підпадають під акцію;

— коло осіб, відповідальних за організацію та виконання підготовчих робіт.

У наказі варто зазначити, що акція є маркетинговим заходом (елементом маркетингової політики підприємства) і проводиться з метою просування товарів на ринку, підвищення попиту, розширення кола споживачів тощо. Якщо під час рекламних заходів роздаватимуться ТМЦ, то оформлюють витратні накладні на їх видачу і звіт про використання.

img 1

Податківці також наполягають на тому, щоб був оформлений кошторис витрат на проведення рекламної акції (див. «Вісник податкової служби України», 2013, № 48, с. 18).

Після того як новорічна акція буде завершена, є сенс зафіксувати її результати у звіті.

Серед новорічних акцій найпоширенішими є:

— знижки на всі або деякі групи товарів; 

— подарунки покупцям;

— акції «1+1 = 3» (купуєш 2 товари, третій — у подарунок);

— розіграші призів.

Продаж зі знижкою

Податок на прибуток. Дохід визнають у звичайному порядку — виходячи з договірної вартості товарів (п. 135.4 ПКУ), тобто фактичної ціни продажу за вирахуванням знижки.

img 2

Орієнтуватися на звичайні ціни в цьому випадку не треба. Адже з 01.09.2013 р. ця вимога залишилася тільки щодо контрольованих операцій. Підтверджують це й податківці (див. підкатегорію 102.06.06 ЗІР).

Одночасно з визнанням доходу відображають і витрати, що сформували собівартість реалізованих товарів (п. 138.4 ПКУ). Причому зверніть увагу: витрати відображають навіть у тому випадку, якщо собівартість виявиться вищою за прибутки. У декларації вони потраплять до рядка 05.1.

Ці правила працюють незалежно від розміру знижки — хоч 10 %, хоч 50 %. Більше того, за такими самими правилами відображаються і продажі за символічну 1 грн. В останньому випадку на практиці найчастіше роблять так: оголошують про подарунок, а у виносці зазначають, що під подарунком мається на увазі можливість купити ту чи іншу річ за 1 грн.

ПДВ. До 2015 року базою обкладення ПДВ є договірна ціна товарів (п. 188.1 ПКУ). Тобто ПДВ-зобов’язання треба нараховувати виходячи з фактичної ціни продажу за вирахуванням знижки. Але врахуйте: з 1 січня ситуація зміниться. З цієї дати базу ПДВ доведеться визначати в сумі не нижче за ціну купівлі (читайте про це у другій статті номера).

Податковий кредит ви маєте право відобразити в повному обсязі. Причому навіть у тому випадку, якщо товар продається за ціною нижче за собівартість. На це звертає увагу й ВАСУ (див. ухвалу від 12.12.2013 р. у справі № К/800/12864/13).

ПДФО. Якщо знижки надають на рівних умовах усім покупцям, то об’єкта для обкладення ПДФО немає. Якщо знижки мають індивідуальний характер, то згідно з п.п. «е» п.п. 164.2.17 ПКУ сума знижки звичайної ціни (вартості) товарів підлягає обкладенню ПДФО як дохід у вигляді додаткового блага. Базу при цьому доведеться визначати з урахуванням «натуркоефіцієнта» (річ у тім, що дохід у вигляді знижки не є грошовим). Ставка ПДФО становитиме 15 % або 17 %. У Податковому розрахунку за формою № 1ДФ сума такого доходу відображається з ознакою «126».

img 3

Якщо знижка поширюється на будь-якого платника і не є індивідуальною, то сума такої знижки не включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку (див. підкатегорію 103.02 ЗІР).

Подарунки клієнтам/покупцям

Податок на прибуток. Не секрет, що безоплатна роздача товарів вважається їх продажем (п.п. 14.1.202 ПКУ). Тільки ось до виникнення доходу вона не призведе. Адже основою для його визначення є договірна ціна (п. 135.4 ПКУ), а вона в цьому випадку дорівнює нулю. Що стосується витрат за такими товарами, то ви їх також маєте право відобразити, причому в повному обсязі. Річ у тім, що мета подібних роздач — реклама (як ми вже зазначали, цей момент треба зафіксувати в наказі по підприємству), а тому собівартість розданих товарів уключається до складу збутових витрат. У декларації вони заносяться до ряд. 06.2.

ПДВ. Зобов’язань з ПДВ у цьому випадку у вас не виникне, адже база оподаткування буде нульова. Але врахуйте: така «лафа» діє тільки до 1 січня. Після цієї дати ПДВ у такому випадку доведеться нараховувати виходячи з ціни купівлі товару.

При цьому зверніть увагу: якщо раніше ви відобразили за такими товарами податковий кредит, умовне постачання за ними згідно з п. 198.5 ПКУ не потрібне. Викликано це тим, що ця операція пов’язана з госпдіяльністю.

ПДФО. Якщо товар безоплатно роздають на рівних умовах усім покупцям, то його вартість не обкладають ПДФО. Згодні з цим і податківці (див. підкатегорію 103.23 ЗІР). Якщо ж подарунки розігрують або надають «вибірково», то вартість таких подарунків обкладається ПДФО. Щоправда, за умови, що вартість подарунка перевищуватиме 50 % мінімальної зарплати (з розрахунку на місяць) на 1 січня звітного року (п.п. 165.1.39 ПКУ).

img 4

У 2014 році обкладати ПДФО треба вартість подарунка, що перевищує 609 грн. Зробити це треба за ставкою 15 %/17 %, — залежно від суми доходу. При визначенні бази оподаткування також урахуйте «натуркоефіцієнт» (п. 164.5 ПКУ).

Приклад. Магазин проводить рекламну акцію. Кожен покупець, який здійснив купівлю на суму 120 грн. і більше, отримує в подарунок шоколадку.

Податковий і бухгалтерський облік безоплатних новорічних роздач

№ з/п

Зміст господарської операції

Сума, грн.

Бухгалтерський облік

Податковий облік

дебет

кредит

доходи

витрати

1

2

3

4

5

6

7

1

Придбано шоколадки з метою рекламної роздачі

1200

209

631

2

Відображено податковий кредит з ПДВ

200

641/ПДВ

631

3

Перераховано оплату постачальнику

1200

631

311

4

Відображено дохід від продажу товару

2400

301

702

2000,00

5

Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ

400

702

641/ПДВ

6

Списано торговельну націнку

500

(сума умовна)

285

282

7

Відображено витрати в сумі розданих шоколадок

600

93

209

600

(06.2)

 

Акція «1+1 = 3»

Варіантів оформлення такої акції може бути декілька. Ось найочевидніші з них:

1) надання знижки в розмірі вартості найдешевшого товару з комплекту;

2) продаж третього товару за символічну плату (наприклад, за 10 коп., 1 грн.);

3) безоплатна передача третього товару.

До 01.01.2015 р. податкові наслідки цих варіантів відрізняються ненабагато. Переконатися в цьому вам допоможе такий приклад.

Приклад. Магазин проводить акцію. При купівлі двох пачок прального порошку третю покупець отримує в подарунок. Продажна ціна однієї пачки порошку — 36 грн. (у тому числі ПДВ — 6 грн.). Первісна вартість пачки порошку — 15 грн. (без ПДВ).

Податковий облік акції «1+1 = 3» у декількох варіантах

Показник

Варіант оформлення акції «1+1 = 3»

Надання знижки в розмірі вартості третього товару

Продаж третього товару за 1 грн.

Безоплатна передача третього товару

Дохід, грн.

60 (ряд. 02)

60,83 (ряд. 02)

60 (ряд. 02)

Витрати, грн.

45 (ряд. 05.1)

45 (ряд. 05.1)

45 (ряд. 06.2)

ПДВ-зобов’язання, грн.

До 01.01.2015 р.

12

12,17

12

Після 01.01.2015 р.

12

15*

15**

* Третій товар продаємо за 1 грн. (це нижче за ціну придбання). Отже, базою ПДВ для нього буде ціна придбання (15 грн.). Тож усього база ПДВ становитиме 75 грн. (60 грн. + 15 грн.). Разом ПДВ-зобов’язання = 15 грн. (75 грн. х 20 %).

** У цьому випадку базою ПДВ для третього товару буде також ціна його придбання (15 грн.). Це означає, що загальна база ПДВ = 75 грн. (60 грн. + 15 грн.), а сума ПДВ-зобов’язань = 15 грн. (75 грн. х 20 %).

 

Розіграші призів

Проведення рекламної акції з розіграшу призів не вимагає отримання ані ліцензій (прямим тому підтвердженням слугує, зокрема, п.п. 14.1.101 ПКУ), ані торгових патентів (п.п. 14.1.46 ПКУ).

Податковий облік розіграшу призів і подарунків залежить від того, що матиметься на увазі під подарунком:

право отримати безоплатно певний товар (порядок податкового обліку в цьому випадку буде таким самим, як описано вище в підрозділі «Подарунки клієнтам/покупцям»);

можливість його придбання за символічну плату (порядок податкового обліку див. у підрозділі «Продаж зі знижкою»).

При цьому ще раз нагадаємо, що в цьому випадку обґрунтовувати звичайність цін не треба (це потрібно тільки для контрольованих операцій). Хіба що ПДВ з 1 січня доведеться нараховувати виходячи з бази купівлі подібних товарів.

ПДФО. Оскільки в цьому випадку приз є ідивідуалізованим (обдаровуваного можна чітко ідентифікувати), то його вартість обкладається ПДФО (п.п. «е» п.п. 164.2.17 ПКУ). Дохід слід визначати виходячи зі звичайних цін з урахуванням «натуркоефіцієента». Але врахуйте, що ставка ПДФО для призів становить 30 % (п. 167.3 ПКУ). У Податковому розрахунку за формою № 1ДФ сума такого доходу відображається з ознакою доходу «111».

img 5

З урахуванням цієї ставки «натуркоефіцієнт» становитиме 1,428571.

Тому з податкової точки зору вигідніше розігрувати можливість придбати товар за символічну плату. Адже в цьому випадку дохід фізособи оподатковується за ставкою 15 %/17 % (про це ви могли прочитати вище).

m.kazanova@buhgalter911.com

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі