Теми статей
Обрати теми

Бухзміни для «малюків»: питання «впровадження»

Карпова Влада, податковий експерт, канд. екон. наук, сертифікований бухгалтер-практик (CAP), buhgalter911@mail.ua
Нещодавні зміни до П(С)БО 25 викликали у читачів живий інтерес. «Перехідні» норми Мінфін не описав. Роз’яснень із цього приводу поки що теж не бачимо. А «ціна питання» зараз велика, оскільки бухоблік впливає й на оподаткування. Тому зараз і пропонуємо розібратися в «імплементації» мінфінівських реформ.
фінзвітність, ф. № 1-мс, 2-мс, облікова політика

Власне, перше знайомство з нововведеннями Наказу № 573* у нас уже відбулося у статті «Бухзміни: Мінфін вирішив важливі проблеми» у журналі «Бухгалтер 911», 2015, № 30. Ця публікація викликала запитання від читачів, пов’язані з двома моментами: 1) порядком перегляду облікової політики відповідно до оновлених норм п. 8 розділу І П(С)БО 25; 2) необхідністю переходу на новий формат фінзвіту.

* Наказ Мінфіну України «Про затвердження змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України з бухгалтерського обліку» від 18.06.2015 р. № 573.

Почнемо з облікової політики.

Як змінити облікову політику

Нагадаємо, що відповідно до п. 8 розділу І П(С)БО 25 суб’єкти, які подають Спрощений фінзвіт у складі ф. № 1-мс, 2-мс (суб’єкти мікропідприємництва та єдинники), тепер мають право:

img 1

Відповідно до ч. 3 ст. 55 ГКУ до суб’єктів мікропідприємництва належать юрособи, в яких:

— середньооблікова кількість працівників не перевищує 10 осіб;

— річний дохід не перевищує суму, еквівалентну 2 млн євро, визначену за середньорічним курсом Нацбанку (у 2015 р. — «минулорічні» 31431800 грн.).

— обліковувати необоротні активи тільки за первісною вартістю (без урахування зменшення корисності та переоцінки до справедливої вартості);

— не створювати забезпечення майбутніх витрат і платежів (на оплату майбутніх відпусток працівникам, виконання гарантійних зобов’язань тощо), а визнавати відповідні витрати в періоді їх фактичного понесення;

— поточну дебіторську заборгованість включати до підсумку балансу в її фактичній сумі.

У зв’язку з цим виникли запитання: з якого періоду можна внести відповідні зміни до облікової політики, чи можна такі зміни внести до облікової політики в середині року?

Ми вважаємо, що можна.

img 2

За загальним правилом зміни до облікової політики можна вносити на будь-яку дату, визначену підприємством.

Мінфін у п. 3.2 Методрекомендацій № 635** зазначав, що облікова політика може бути змінена, як правило, з початку року. Тобто мається на увазі, що можуть бути й винятки з цього правила.

** Методичні рекомендації щодо облікової політики підприємства, затверджені наказом Мінфіну України від 27.06.2013 р. № 635.

Важлива деталь: зміни в обліковій політиці відображають двома способами: ретроспективним і перспективним. Пріоритет має ретроспективний спосіб, а перспективний застосовують у виняткових випадках.

Ретроспективне застосування передбачає, що нова облікова політика застосовується до операцій, інших подій та умов так, якби ця політика застосовувалася завжди (п. 5 МСБО 8 «Облікові політики, зміни в облікових оцінках та помилки»). У цьому випадку проводять такі облікові процедури:

1) коригують сальдо нерозподіленого прибутку на початок звітного року. Якщо ж зміни в обліковій політиці впливають не тільки на нерозподілений прибуток, коригують також інші статті фінансової звітності, яких стосуються зміни (лист Мінфіну від 13.01.05 р. № 31-04200-20-10/508);

2) повторно надають порівняльну інформацію у фінансовій звітності. Тобто за всі попередні періоди звітність складають так, як якби в ній уже застосовувалася змінена облікова політика.

Перспективне застосування змін в обліковій політиці передбачає, що нова облікова політика застосовується до операцій, інших подій і умов, що виникли після дати, з якої політика змінена. У цьому випадку нові облікові правила застосовують тільки з моменту, на який припадають зміни в обліковій політиці, і жодні процедури з коригування фінансових показників у фінансовій звітності за попередні періоди не проводять.

img 3

Перспективний метод більш зручний порівняно з ретроспективним. Проте його застосовують тільки в окремих випадках, а саме, коли суму коригування нерозподіленого прибутку на початок звітного року неможливо визначити достовірно (п. 13 П(С)БО 6). Такі ситуації детально описуються в МСБО 8. Так, відповідно до п. 26 МСБО 8 ретроспективне застосування не використовують, якщо неможливо визначити кумулятивний вплив на суми у звіті про фінансовий стан на початок і кінець періоду. Деякі випадки «незастосування» приведено в п. 5 МСБО 8.

Увага: у будь-якому разі передбачається, що зміну в обліковій політиці застосовують починаючи з початку поточного року, оскільки цей період є звітним, а квартальна фінзвітність є проміжною (ч. 1 ст. 13 Закону про бухоблік).

Тому якщо підприємство прийняло рішення внести зміни до облікової політики, воно повинне їх застосовувати, як мінімум, починаючи з 01.01.2015 р.

Для того, щоб не проводити більш ранній перерахунок показників фінзвіту (до 01.01.2015 р.), можна в розпорядчому документі про внесення змін до облікової політики зазначити, що:

«Підприємство застосовує перспективний метод відображення у фінансовій звітності змін в обліковій політиці (починаючи з 01.01.2015 р.), оскільки відповідно до п. 13 П(С)БО 6 визначити розмір коригування величини нерозподіленого прибутку (інших статей власного капіталу) на початок періоду достовірно неможливо з таких причин:

ретроспективне застосування вимагає істотних попередніх оцінок і при цьому неможливо визначити кумулятивний вплив змін облікової політики на величину нерозподіленого прибутку;

ретроспективне застосування може ґрунтуватися тільки на припущеннях про те, якими намірами управлінський персонал керувався в попередні періоди».

А тепер розберемося з тим, кому потрібно змінювати облікову політику і переходити на новий формат фінзвіту.

Єдинники групи 3, які не є «мікро»

Щодо складу осіб, які подають фінзвіт згідно з П(С)БО 25, основні нововведення полягають у тому, що Спрощений фінзвіт (ф. № 1-мс, 2-мс) складають суб’єкти малого підприємництва (СМП) — юридичні особи, які ведуть спрощений бухоблік доходів і витрат відповідно до податкового законодавства. До них належать юридичні особи — платники ЄП, які відповідають критеріям, визначеним п.п. 3 п. 291.4 ПКУ, тобто юрособи — платники ЄП групи 3 ( п. 44.2 ПКУ).

Раніше такі особи, якщо вони не відповідали критеріям мікропідприємництва, подавали Фінансовий звіт СМП (ф. № 1-м, 2-м).

Таким чином, юрособи-єдинники групи 3, які не належать до суб’єктів мікропідприємництва (за критерієм чисельності), на нашу думку, повинні перейти на складання Спрощеного фінзвіту (ф. № 1-мс, 2-мс).

img 4

Такий перехід, ймовірно, слід зробити, починаючи з фінзвіту за III квартал 2015 р. Пов’язано це з тим, що змінилися вимоги органу, який затверджує положення (стандарти) бухгалтерського обліку (Мінфіну). І оскільки Наказ № 573 набув чинності з 24.07.2015 р., то його норми поширюються вже на фінзвіт, що надається за III квартал 2015 р.

Майте на увазі: єдиноподатники групи 3, що не належать до суб’єктів мікропідприємництва, надають Спрощений фінзвіт (ф. № 1-мс, 2-мс) до органів статистики не пізніше 26.10.2015 р. (включно, оскільки 25.10.2015 р. — вихідний день).

При складанні цього фінзвіту потрібно буде заповнити гр. 4 «На початок звітного року» ф. № 1-мс і гр. 4 «За попередній період» ф. № 2-мс. Тому доведеться перевести дані «у новий формат» для ф. № 1-мс починаючи з 01.01.15 р., для ф. № 2-мс — за період з 01.01.14 р. по 30.09.14 р. і, зрозуміло, вказати їх по-новому за період з 01.01.15 р. по 30.09.15 р.

Увага: для зазначених осіб з 24.07.2015 р. змінилися також вимоги до формування облікової політики. Зокрема, вони тепер можуть використовувати спрощену процедуру формування статей фінзвіту з п. 8 розділу І П(С)БО 25 (див. вище).

Водночас, якщо підприємство не бажає «мучитися» зі зміною облікової політики, воно має повне право не застосовувати спрощений порядок з п. 8 розділу І П(С)БО 25. Адже там зазначається про те, що підприємства можуть (а не зобов’язані!) його використовувати.

«Мікросуб’єкти» — платники податку на прибуток

Усі суб’єкти мікропідприємництва (у тому числі й платники податку на прибуток) і раніше подавали Спрощений фінзвіт (ф. № 1-мс, 2-мс).

Для них з 24.07.2015 р. змінилися вимоги до формування облікової політики: ці особи також потрапили тепер до «пільгової» групи осіб з п. 8 розділу І П(С)БО 25 (див. вище).

Зазначені особи також мають право не застосовувати (якщо не хочуть) спрощений порядок з п. 8 розділу І П(С)БО 25, оскільки вони саме можуть (а не зобов’язані!) його використовувати.

img 5

Тут потрібно вирішити, що для підприємства вигідніше: застосовувати спрощений порядок чи ні, адже зараз дані бухобліку безпосередньо впливають на оподатковуваний прибуток.

Хто став «мікро» з III кварталу

Окремі питання виникли в тих осіб, які з III кварталу почали відповідати критеріям суб’єктів мікропідприємництва (за критерієм чисельності). Прибутковий критерій визначається за показниками за попередній (2014) рік, тому він протягом 2015 року не змінюється, а ось критерій чисельності може змінити статус особи і протягом року.

Особливості складання фінзвіту особами з таким зміненим статусом в П(С)БО 25 не визначені. Там тільки описано варіант, за яким особа протягом року перестає відповідати критеріям СМП. Тоді така особа складає фінансовий звіт за звітний період, в якому це відбулося, і подальші періоди поточного (звітного) року за «великими» формами відповідно до НП(С)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності». А що робити тим СМП, які стали «мікро» протягом звітного року, незрозуміло.

Неліберальний варіант — йти за аналогією з алгоритмом переходу з «великих» форм на «малі»: «відповідаєш критеріям за результатами минулого року, застосовуєш положення П(С)БО 25 у поточному» (п. 3 розділу I П(С)БО 25).

Але нам ближче ліберальний варіант — аналог ситуації з втратою особи «СМП» протягом року. У такому разі з того кварталу, коли особа починає відповідати критеріям «мікро», вона має право не подавати квартальний фінзвіт. А після закінчення року такі особи повинні будуть подати Спрощений фінзвіт (ф. № 1-мс, 2-мс), оскільки саме ця форма підтвердить, що вони є суб’єктами мікропідприємництва.

img 6

Суб’єкти мікропідприємництва мають повне право подавати до органів статистики тільки річний фінзвіт (п. 2 Порядку № 419).

У такому випадку ми одразу отримаємо право подавати Спрощений фінзвіт і змінити облікову політику.

Обережний варіант у такому разі — дожити рік по-старому. А з нового року вже перейти на «мікро» правила.

«Не мікро» — з III кварталу на ЄП

Ми вважаємо, що таким особам потрібно перейти на складання Спрощеного фінзвіту (ф. № 1-мс, 2-мс) з III кварталу, оскільки умовно вважається, що ці форми «підлаштовані» під розрахунок ЄП. І хоча реально на основі показників бухобліку розрахувати ЄП ніяк не вийде, прив’язка «ЄП — Спрощений фінзвіт» є. Відповідно, зазначені особи можуть розпочати застосовувати спрощену облікову політику.

buhgalter911@mail.ua

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі