Запитання | Відповідь |
Коли можна працювати без ТТН? | Тільки в разі, якщо ви перевозите власний вантаж на своєму автомобілі для забезпечення своєї госпдіяльності ( п. 2 Переліку № 207*). Наприклад, перевезення власними силами свого товару з одного складу на інший. Тут достатньо просто накладної |
Коли ТТН потрібна обов’язково? | Якщо ЮО або ФОП здійснює вантажні перевезення за договором ( п. 1 Переліку № 207). ТТН (спеціальної типової форми) обов’язково потрібна і в разі, якщо ви перевозите (неважливо — за договором або для своєї госпдіяльності): спирт, алкогольні напої, високооктанові кисневмісні добавки, нафтопродукти/нафту, молочну сировину, деревину, хлібобулочні вироби |
Чи потрібна ТТН, якщо ми доставляємо товар покупцям на власному транспорті? | Краще ТТН мати, причому навіть у тих випадках, коли вартість доставки входить у вартість товару та окремо в договорі не виділяється. Можна наполягати, що такі перевезення — це перевезення для власних потреб і ТТН тут необов’язкова. Але Мінінфраструктури, наприклад, так не вважає. Оскільки власник товару змінюється (нехай і на кінцевому етапі), таке перевезення «неможливо класифікувати як перевезення для власних потреб» (лист від 03.09.2013 р. № 10092/25/10-13). Ми можемо скільки завгодно сперечатися з цією думкою, але якщо її проігнорувати, можна нажити проблем з податківцями. Зокрема, вони можуть визнати купівлю-продаж без ТТН фіктивною операцією |
Чи потрібна ТТН, якщо ми доставляємо вантаж на легковому авто? | Так, потрібна, незалежно від виду транспорту, яким переміщають вантаж (листи Мінтранспорту від 26.12.2007 р. № 5327-02/06/14-07 і Держкомстату від 25.06.2007 р. № 05/2-8/46) |
Чи зобов’язаний єдиноподатник виписувати/мати ТТН? | Так, як і будь-яка інша особа. У цьому випадку система оподаткування значення не має |
Ми веземо продукцію на склад «Нової пошти» і відправляємо покупцю. Чи потрібна ТТН на перевезення по місту (до складу «Нової пошти»)? | У цьому випадку для перевезення до складу «Нової пошти» ТТН не потрібна. І це тому, що ви на своєму транспорті везете свій власний товар для власних потреб (адже на складі «Нової пошти» право власності на товар усе ще належить вам). А отже, достатньо мати тільки документи, що підтверджують право власності на такий товар (наприклад, накладну), — п. 2 Переліку № 207 |
Якою інструкцією керуватися при заповненні ТТН? | На сьогодні немає чинної Інструкції щодо заповнення ТТН. Тому нічого не залишається, як користуватися «старою» Інструкцією № 228**, хоча вона і втратила чинність ще у 2006 році (лист Мінтранспорту від 21.04.2010 р. № 1802-04/09/19-10) |
Як заповнити графу «Замовник» у ТТН? | В Інструкції № 228 зазначено, що замовник — це ЮО або ФО, для якої за її замовленням виконується перевезення (транспортні послуги). У Правилах № 363*** цей момент прописано конкретніше: «замовник — вантажовідправник або вантажоодержувач, який уклав з перевізником договір про перевезення вантажів». У стандартній ситуації (коли продавець або покупець укладають з транспортною організацією договір на перевезення) усе зрозуміло: хто уклав договір перевезення — той і замовник. Але буває так, що: — покупець забирає товар (на який уже перейшло право власності) своїм транспортом. Тут узагалі можна обійтися без ТТН, оскільки свій товар веземо на своєму автомобілі для своєї госпдіяльності. Це підтверджує і Мінінфраструктури в листі від 28.05.2014 р. № 5615/25/10-14. Але! Щоб податківці не визнали таку купівлю фіктивною, краще випишіть собі ТТН (ви — вантажовідправник, вантажоодержувач і перевізник в одній особі). На наш погляд, графу «Замовник» можна взагалі не заповнювати (поставити прочерк), оскільки договір на перевезення вантажу ні з ким не укладався. Утім, як варіант, можна зазначити в цій графі покупця (але нам ближче варіант з прочерком); — продавець доставляє товар покупцю своїм транспортом за свій рахунок (вартість доставки включена до ціни товару). На наш погляд, у цьому випадку графу «Замовник» можна взагалі не заповнювати (поставити прочерк), оскільки договір на перевезення вантажу ні з ким не укладався. Та все ж чіткої регламентації із цього питання в законодавстві немає. На практиці останнім часом у цій графі часто зазначають того, за чий рахунок здійснюється доставка (у цьому випадку — продавця) |
Як заповнити графу «Автомобільний перевізник» у ТТН? | Тут зазначається найменування або П. І. Б. ФОП чи ЮО, яка надає послуги з перевезення вантажів чи здійснює перевезення за свій рахунок. Тобто це транспортна компанія, якою ви передаєте вантаж на перевезення. У цій графі, як правило, не варто зазначати дані експедитора, оскільки ТТН — це, перш за все, транспортний документ на передання ТМЦ, а експедитор може і не брати участі в русі вантажу |
Як правильно зазначити адресу у графах «Пункт навантаження» і «Пункт розвантаження» ТТН? | По можливості зазначається повна юридична адреса (населений пункт, вулиця, будинок). Якщо ж склад знаходиться за межами населеного пункту (наприклад, у полі), можна зазначити відповідну адміністративно-територіальну одиницю (наприклад, Сумська обл., Охтирський район, с. Веселий Гай) — лист Мінфіну від 26.08.2011 р. № 31-08420-07-25/21247. Щоправда, не виключено, що податківці можуть прискіпуватися до таких ТТН |
Як заповнити розділ «Відомості про вантаж», якщо для всіх найменувань вантажу не вистачає рядків? | Додайте документ довільної форми, в якому перелічіть увесь вантаж і обов’язково зазначте всі значення з граф 1 — 10 ТТН (п. 11.7 Правил № 363). Можна — товарну накладну (лист Держкомстату від 14.12.2007 р. № 05/2-8/100). При цьому обов’язково зробіть у ТТН застереження про те, що до неї додано як товарний розділ документ, без якого вона є недійсною |
Коли і хто повинен заповнювати реквізит «Переадресування вантажу»? | При виписці ТТН цей реквізит залишається порожнім. Якщо надалі з’ясується, що отримувач не може отримати вантаж і його потрібно повернути відправнику чи доставити іншому отримувачу, то заповнюємо переадресацію вантажу. У листі від 11.03.2014 р. № 2455/25/10-14 Мінінфраструктури рекомендує заповнювати цей реквізит саме вантажоодержувачеві, який приймає вантаж. Вважаємо, що заповнити його може і представник перевізника (водій), отримавши вказівку везти вантаж іншому одержувачу |
Що зазначати у графі «Супровідні документи на вантаж»? | Під супровідними документами, швидше за все, розуміються ті, про які йдеться в п. 11.1 Правил № 363: «Залежно від виду вантажу та його специфічних властивостей до основних документів (ТТН) додаються інші (ветеринарні, санітарні та якісні — сертифікати, свідоцтва, довідки, паспорти тощо), що визначається правилами перевезень вказаних вантажів.» Крім того, тут можна вказати реквізити податкової накладної (якщо підприємець — платник ПДВ). У принципі, якщо є необхідність зазначити тут інший документ, це цілком припустимо |
Хто повинен виписувати ТТН? | Замовник транспортних послуг (п. 11.4 Правил № 363). При цьому найчастіше ТТН виписує вантажовідправник, оскільки саме він володіє повною інформацією про товар |
Чи потрібна на ТТН печатка перевізника? | Законодавство її не вимагає, але й не забороняє ставити (пп. 11.4 і 11.6 Правил № 363). Проте на практиці печатку на ТТН ставлять майже всі |
Чи можна роздрукувати бланк ТТН самостійно? | Так, можна. Але вносити будь-які зміни до типової форми № 1-ТН не можна |
Скільки примірників ТТН потрібно виписувати? | ТТН виписується в кількості не менше 4 примірників (але можна й більше, наприклад, якщо експедитор і перевізник — не одна особа і експедитору теж потрібна ТТН): один — вантажовідправнику, другий — вантажоодержувачу, третій — замовнику послуг, четвертий — перевізнику |
Якщо вантажовідправник, вантажоодержувач і замовник перевезення — одна й та сама особа (забираємо свій товар з митного складу, наймаючи перевізника), як зазначити це в ТТН і скільки примірників ТТН потрібно? | У будь-якому разі потрібно оформляти не менше 4 примірників ТТН. У рядках вантажовідправник, вантажоодержувач і замовник зазначається одне й те саме підприємство |
Чи достатньо однієї ТТН, якщо одна машина розвозить товар у декілька торговельних точок (різні адреси в межах міста)? | Ні, для кожної торговельної точки потрібно виписати окрему ТТН (по 4 примірники) |
Чи достатньо однієї ТТН, якщо товар перевозиться за кілька разів (за однією і тією самою адресою)? | У цій ситуації можна оформити декілька ТТН, а можна обмежитися і однією (якщо товар — однорідний, перевозиться на одну й ту саму відстань і при цьому забезпечується цілісність вантажу). При цьому оформлення проміжних поїздок проводиться з видачею вантажовідправником водію автомобіля талона на кожну окрему поїздку |
Чи можна застосовувати CMR для перевезень контейнерами всередині країни (Україною). Чи до неї потрібно виписувати форму № 1-ТН? | При здійсненні міжнародних перевезень замість ТТН (форма № 1-ТН) використовується міжнародна ТТН — CMR. Додавати до неї форму № 1-ТН не потрібно. Що ж до контейнерів, що курсують Україною, то для них достатньо звичайної ТТН (форма № 1-ТН) |
Ми уклали договір на перевезення товару. Разом з водієм АТП їде наш експедитор. Виходить, що в ТТН розписуватиметься наш експедитор? А що з водієм: він повинен десь розписатися? | Ні. У такому разі дані про водія будуть тільки в шапці ТТН і все. Підписи про отримання товару та про його здавання належатимуть експедитору (у ТТН підкресліть «експедитор» у полях «Прийняв водій/експедитор» і «Здав водій/експедитор») |
Як правильно виписати ТТН, якщо перевізник везе наш товар зі складу постачальника одразу на склад нашого покупця (до себе не завозимо)? Постачальника «світити» не хотілося б | Для такого «транзитного» постачання підійшла б можливість заповнити в ТТН переадресацію вантажу, але ви не хочете, щоб покупець побачив дані про постачальника (вантажовідправника). У такому разі вам є сенс виписати ТТН, в якій ви самі виступатимете вантажовідправником і замовником, ваш покупець — вантажоодержувачем, пункт навантаження — склад вашого постачальника, а пункт розвантаження — склад вашого покупця. При цьому з постачальником добре б оформити договір відповідального зберігання купленого вами товару. Це щоб податківці не угледіли ознак «фіктивності» операції |