Теми статей
Обрати теми

Трансфертно-цінові нововведення: менше, простіше, зрозуміліше

Товстоп’ят Юрій, податковий експерт, y.tovstopyat@buhgalter911.com
Новорічні зміни* у сфері трансфертного ціноутворення (далі — ТЦУ) стали причиною завзятих обговорень і закономірного обурення: переписані норми ПКУ приймалися поспіхом, тому назвати їх зрозумілими та чіткими язик ціпить... Однак тепер ситуація змінилася на краще: Закон № 609**, якому й присвячено цю статтю, «розігнав хмари». Принаймні подекуди.
податок на прибуток, «ПДВбез», контрольовані операції

* Див. статтю «Трансфертне ціноутворення: новорічні подарунки» від ВРУ» у журналі «Бухгалтер 911», 2015, № 2.

** Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо трансфертного ціноутворення» від 15.07.2015 р. № 609-VIII.

Закон № 609 набув чинності 13.08.2015 р., однак, ураховуючи його п. 2 розд. II, керуватися його нормами при складанні звіту про контрольовані операції (далі — КО) доведеться щодо всіх госпоперацій, які мали місце у 2015 році. Тобто фактично ст. 39 ПКУ (а також інші норми, так чи інакше пов’язані з ТЦУ) у новорічній редакції застосовувати так і не довелося. Хоча, чого там приховувати, прописаний п. 2 розд. II Закону № 609 не ідеально.

Найціннішим у новому Законі стало те, що він остаточно розставив усі крапки над «і» в аспекті ТЦУ/ПДВ. Тепер такій «дружбі» остаточно настав кінець! Вважаємо, що такий задум був ще в авторів «новорічних» змін, та тільки «вичистити» згадки про ПДВ з  п.п. 39.1.4, пп. 189.1 і  198.3 ПКУ спромоглися тільки сьогодні. Тому констатуємо: ТЦУ застосовують виключно для цілей розрахунку податковоприбуткових наслідків.

Новий погляд на контрольовані операції

Можна однозначно стверджувати, що тепер до складу контрольованих операцій (далі — КО) потрапить менша кількість госпоперацій. Чому?

Розпочнемо з сумового критерію, адже він зазнав найбільш суттєвих змін. Так, тепер:

1) річний бухгалтерський дохід платника податків від будь-якої діяльності має перевищувати 50 млн грн. (за вирахуванням непрямих податків);

2) річний обсяг операцій платника податків з кожним контрагентом має перевищувати 5 млн грн. (за вирахуванням непрямих податків).

Тільки в такому разі операції мають шанс стати контрольованими (причому, увага: при дотриманні одночасно обох умов).

img 1

Раніше відповідні критерії були значно меншими (крім того, не було прямої вказівки розраховувати перший з них без урахування непрямих податків, читай: ПДВ та акцизу). Так, річний дохід платника*** повинен був перевищувати 20 млн грн., а обсяг групи КО платника податків*** з одним контрагентом — 1 млн грн. (без ПДВ)****.

*** Та/або його пов’язаних осіб!

**** Крім того, у частині другого показника був прописаний механізм, що дозволяє відносити до складу КО операції, якщо їх річний обсяг з одним контрагентом перевищував 3 % доходу, що враховується при визначенні об’єкта обкладення ППП.

Контрагентний критерій також не залишився поза увагою реформаторів. Раніше п.п. «б» п.п. 39.2.1.1 ПКУ формально допускав виникнення КО між контрагентами-резидентами через комісіонера-нерезидента (що ДФСУ заперечувала — див. лист від 12.03.2015 р. № 5145/6/99-99-19-02-02-15). Завдяки оновленій редакції цього підпункту, різночитання, вважаємо, стали неможливими. Усе тому, що в зовнішньоекономічних операціях, які тепер згадує цей підпункт, обов’язковою є участь нерезидента (причому не як комісіонера).

Але це ще не все! КМУ вже встиг затвердити новий Перелік держав (територій)*****, операції з резидентами яких можуть бути визнані контрольованими на підставі п.п. 39.2.1.2 ПКУ.

***** Розпорядження КМУ від 16.09.2015 р. № 977-р.

Усе тому, що вимоги цього підпункту в черговий раз змінилися. Як і до нового року, країн, які не розкривають у публічному доступі інформацію про структуру власності юросіб, в новому Переліку більше немає! Уточнений момент, що потрапляти до Переліку повинні держави, в яких загальна ставка ППП (корпоративний податок) на 5 і більше процентних пунктів нижче, ніж в Україні.

img 2

Операції з контрагентом, зареєстрованим у державі (на території), уключеній у зазначений Перелік, визнають контрольованими з дати включення держави (території) до такого Переліку. Ось тільки внаслідок того, що новий Перелік на 10 позицій є коротшим за свого попередника, виникає запитання щодо моменту виключення країн (територій) з нього. На жаль, нормами ПКУ воно не врегульовано.

Набагато доступніше завдяки останнім змінам прописано п.п. 39.2.1.5 ПКУ. Тепер з нього зрозуміло, що операції між платником ППП — резидентом і пов’язаною з ним особою-нерезидентом можуть бути визнані контрольованими навіть у тому випадку, якщо право власності на предмет****** такої операцій з розвитку справи переходить до одного, а то й декількох непов’язаних осіб. У цьому випадку йдеться про імпортні та експортні операції, що ризикують стати КО відповідно до пп. 39.2.1 — 39.2.3 ПКУ. З попередньої редакції згаданого підпункту могло скластися враження, що контрольованими можуть стати операції між резидентом і пов’язаними особами —резидентами. Тепер же чітко зрозуміло, що це не так. Вимоги ж до непов’язаних осіб у цьому випадку залишилися колишніми.

****** Вважаємо, якщо вже йдеться про перехід права власності, то таким предметом може бути винятково товар (але ніяк не роботи або послуги).

Але якщо ви почали думати, що норми Закону № 609 позбавлені вади, то ви дуже помиляєтеся… Чого варте хоча би визначення неконтрольованих операцій ( п.п. 39.2.1.6 ПКУ).

img 3

Неконтрольовані операції — це будь-які госпоперації, не передбачені пп. 39.2.1.1, 39.2.1.2 і 39.2.1.5 ПКУ, здійснювані між непов’язаними особами.

Ця норма здатна нагнати жаху на платників податків, які мають справу з КО, адже формально згідно з нею неконтрольованими можуть бути лише ті операції, які здійснюють між собою непов’язані особи. Крім того, участь таких осіб в госпоперації ще не означає, що така операція є неконтрольованою (тобто допускається виникнення КО у відносинах між непов’язаними особами). Водночас з таким прочитанням норми погодитися було б абсурдом, адже який тоді, скажіть, сенс визначати та конкретизувати склад в інших положеннях ст. 39 ПКУ? Тому, сподіваємося, що під час подальших «чисток» ПКУ цю норму якщо не виключать зовсім, то принаймні грамотно перепишуть.

Звітуємо про КО: знову по-новому!

Обов’язок подавати звіт нікуди не подівся. Тільки тепер це буде дещо не той звіт. Так, якщо податкова реформа припускала подання його як одного з додатків до деки з ППП, то тепер знову йдеться про самостійний звіт (згідно з  п.п. 39.4.2 ПКУ).

Тому відрізняються і строки подання звіту про КО та деки з ППП. Перший доведеться подати засобами електронного зв’язку до 1 травня року, наступного за звітним (тобто на місяць раніше, ніж минуть граничні строки подання прибуткової деки за рік). Форму ж звіту повинна затвердити ДФСУ.

Раніше такий звіт були зобов’язані подавати виключно ті платники, обсяг госпоперацій яких з пов’язаною особою перевищував 5 млн грн. (без ПДВ). Сьогодні ж (зважаючи на збільшення відповідного вартісного критерію) під це правило підпадають усі платники, які здійснюють КО.

Зверніть увагу: звітувати про КО за 2015 рік доведеться вже згідно з новими вимогами. Саме це, очевидно, мали на увазі автори Закону № 609, коли прописали, що формування звіту про КО і документація з ТЦУ за господарськими операціями 2015 року здійснюють на основі і з урахуванням норм цього Закону (п. 2 розд. II). Не дуже чіплятимемося до формулювань, але вважаємо, те, що ВРУ хотіла цим донести, є цілком зрозумілим.

По-перше, це подання звіту про КО не у складі деки з ППП (такому механізму так і не судилося бути втіленим у життя), а саме в описаному вище порядку.

По-друге, це формування інформації в такому звіті згідно з новими вимогами до КО (унесеними Законом № 609). Тобто з урахуванням нового сумового та контрагентного критеріїв, а також із застосуванням дещо підкоригованих методів встановлення відповідності умов контрольованого правочину принципу «витягнутої руки» ( п. 39.3 ПКУ).

img 4

У загальному випадку, це повинно значно зменшити обсяг інформації, наведений в такому звіті. Однак радимо уважно проаналізувати всі операції, проведені з початку року, з метою не пропустити нічого, що раніше КО не було, а тепер цьому поняттю відповідає. Зокрема, у цьому аспекті радимо звернути увагу на оновлений п.п. 39.2.1.8 ПКУ. Жахливе ж визначення неконтрольованих операцій, сподіваємося, навіть податківці не сприйматимуть серйозно.

Однак, крім звіту про КО, податківці, як і раніше, мають право вимагати від платника (за відповідним запитом) подання інформації, передбаченої п.п. 39.4.6 ПКУ. І якщо виявиться, що подана інфа є неповною та не відповідає всім вимогам зазначеного підпункту, тоді вже безпосередньо ДФСУ звернеться до нього з новим запитом. Так-от, якщо раніше відповідь на нього платник був зобов’язаний надіслати упродовж 10 календарних днів з моменту отримання такого запиту, то тепер строк для збору таких документів збільшений до 30 календарних днів.

«Штрафні» новини

Для порівняння нових штрафів зі старими пропонуємо ознайомитися з такою інформацією. Передбачені вони, як і раніше, п. 120.3 ПКУ.

Штрафи у сфері ТЦУ

№ з/п

Підстава для накладення штрафу

Розміри штрафів

Збільшення/зменшення

старі

нові

1

Неподання (несвоєчасне подання) звіту про КО

100 розмірів МЗП*

300 розмірів МЗП

Збільшився у 3 рази

2

Недекларування операцій у поданому звіті про КО

5 % від суми таких КО

1 % від суми таких КО, але не більше 300 розмірів МЗП

Зменшився у 5 разів; запроваджена верхня «межа»

3

Ненадання документації, визначеної п.п. 39.4.6 ПКУ

3 % від суми таких КО, але не більше 200 розмірів МЗП

Залишився без змін

* Встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року (тут і далі, коли йдеться про МЗП).

 

Пам’ятайте: сплата таких штрафів не звільняє платника від обов’язку подати звіт та/або документацію з ТЦУ.

Перевірки КО

Цікава річ: раніше як неподання звіту з КО, так і його подання ( п.п. «а» п.п. 39.5.2.1 ПКУ у старій редакції) позначалися як підстави для проведення перевірки. Читай: якщо платник податків має КО, то подай він відповідний звіт чи ні, перевірити його могли б у будь-якому разі. Але тепер цей підпункт з ПКУ виключений. Ось тільки аналогічна підстава для проведення документальної позапланової перевірки, на жаль, нікуди не зникла з  п.п. 78.1.16 ПКУ.

img 5

Тішить хоча б той факт, що в такому разі перевірка проводиться виключно з питань контролю ТЦУ.

Важливе нововведення: відповідно до п.п. 39.5.2.21 ПКУ прийняття податкового повідомлення-рішення за результатами перевірки КО може настати не раніше закінчення 30 днів з дня отримання акта перевірки. Саме такий строк надано платнику для подання заперечень згідно з  п.п. 39.5.2.20 ПКУ. При цьому він має право подати разом із запереченнями або в погоджений строк документи (їх посвідчені копії), що підтверджують обґрунтованість своїх заперечень.

Їх розглядають протягом 30 робочих днів, наступних за днем отримання, після чого платнику податків надсилають відповідь у порядку, визначеному ст. 58 ПКУ. Однак пам’ятайте: подання таких заперечень може стати причиною для нової перевірки.

Заявляючи про необхідність от-от ввести мораторій на внесення змін до податкового законодавства, влада не втомлюється раз у раз його змінювати. Тому не факт, що описаним «правилам гри» у сфері ТЦУ судилося запрацювати (можливо, і на них чекає доля «новорічних» попередників). Але в будь-якому випадку вам ми розповімо про нововведення першими.

y.tovstopyat@buhgalter911.com

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі